Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Yeni Zigana Tüneli'nin, Doğu Karadeniz'in en önemli
merkezi konumundaki Trabzon'u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Aşkale ve Erzurum'a
bağlayan güzergahta inşa edilerek, 14,5 kilometrelik uzunluğuyla dünyanın
üçüncü, Avrupa ve Türkiye’nin en uzun çift tüplü kara yolu tüneli olduğunu
söyledi. Bakan Uraloğlu, Yeni Zigana Tüneli’nden 1 yılda 1 milyon 770 bin
aracın geçtiğini belirterek, “Tünel sayesinde güzergah 8 kilometre kısaldı.
Seyahat süresi de otomobiller için 10 dakika, ağır tonajlı araçlar için 60
dakika olmak üzere ortalama 20 dakika azaldı.” diye konuştu. Yapılan çalışmalar
sonrasında eğimin yüzde 7,7'den yüzde 3,3'e düşürülerek yolun geometrisinin
iyileştirildiğini belirten Uraloğlu, “Trabzon-Gümüşhane hattındaki keskin
virajlar ve rampalarla birlikte dik yamaçlardan taş düşmesi gibi problemlerin
de ortadan kaldırıldı” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 3 Mayıs 2023 tarihinde açılan Yeni Zigana Tüneli kullanım
istatistiklerine dair açıklamalarda bulundu. Trabzon'u Gümüşhane üzerinden
Bayburt ve Erzurum'a bağlayan Yeni Zigana Tüneli'nden 1 yılda 1 milyon 770 bin
araç geçtiğinin altını çizen Bakan Uraloğlu, “Zigana Dağı'nın eteğinde 14,5
kilometrelik uzunluğuyla dünyanın üçüncü, Avrupa ve Türkiye'nin en uzun çift
tüplü kara yolu tüneli, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 3
Mayıs 2023'te ulaşıma açıldı. Tünel sayesinde 8 kilometre kısalan güzergahta
seyahat süresi düştü. Seyahat süresi otomobiller için 10 dakika, ağır tonajlı
araçlar için 60 dakika olmak üzere ortalama 20 dakika azaldı.” dedi.
“Güvenli ve Konforlu Ulaşım
İmkanı Sağladı”
Uluslararası Yol Federasyonu 2023
Global Başarı Ödülleri kapsamında "yapım metodolojisi" kategorisinde
en iyi proje ödülüne layık görülen tünelin, mevcut Trabzon-Gümüşhane hattındaki
keskin viraj ve rampaların yanı sıra dik yamaçlardan taş düşmesi gibi
problemleri de ortadan kaldırarak sürücülere daha güvenli ve konforlu ulaşım
imkanı sağladığını vurgulayan Uraloğlu, “Yeni Zigana Tüneli'nin, Doğu
Karadeniz'in en önemli merkezi konumundaki Trabzon'u Gümüşhane üzerinden
Bayburt, Aşkale ve Erzurum'a bağlayan güzergahta inşa edildi.” şeklinde
konuştu.
“Tünelin Uzunluğu 15.1 Kilometreye
Ulaştı”
Tünelin, Trabzon-Aşkale Yolu'nun
44'üncü kilometresindeki Maçka-Başarköy mevkisinde 1015 metre kotunda
başladığını belirten Uraloğlu, "1264 metre kotuna yüzde 3,30 eğim ile
tırmanmakta, yüzde 0,85 eğimle inerek, 67'nci kilometrede yer alan
Köstere-Gümüşhane Yolu'na 1212 metre kotunda köprülü kavşak ile
bağlanmaktadır." dedi. Uraloğlu, 14,5 kilometre uzunluğunda çift tüpten
oluşan tünelin uzunluğunun bağlantı yollarıyla 15,1 kilometreye ulaştığını
söyledi. Zigana Tüneli havalandırma
sistemleri, kara yolu tünellerinde Türkiye'de ilk defa yapılan dikey şaft
yapıları ile teşkil edildiğini belirten Uraloğlu, “Proje kapsamında her bir
istasyonda 1 adet temiz, 1 adet kirli hava olmak üzere 2 istasyonda toplam 4
adet havalandırma şaft yapısı bulunmaktadır." açıklamasında bulundu.
"Mevcut Güzergahtaki 90
Viraj Ortadan Kaldırıldı"
Yeni Zigana Tüneli'nin inşasıyla
12 metre genişliğindeki mevcut devlet yolunun 4 şeritli bölünmüş yol haline
getirildiğine dikkati çeken Uraloğlu, Projenin tamamlanarak hizmete
açılmasıyla, Zigana'nın zirvesinde 2 bin 10 metre olan ve birinci tünelde 1825
metreye indirilen kot’un, 600 metre daha aşağı çekilerek 1212 metreye indiğinin
altını çizdi. Yapılan çalışmalar ile mevcut güzergahtaki 90 virajın da ortadan
kaldırıldığını anımsatan Uraloğlu, "Eğim yüzde 7,7'den yüzde 3,3'e
düşürülerek yolun geometrisi iyileştirilmiştir. Güzergah 8 kilometre
kısaltılmış, seyahat süresi otomobiller için 10 dakika, ağır tonajlı araçlar
için 60 dakika olmak üzere ortalama 20 dakika azaltılmıştır. Kış şartlarında
kesintiye uğrayan trafiğin kesintisiz ve konforlu akışı tesis edilmiştir.
Zigana Tüneli sayesinde yılda zamandan 152 milyon lira, akaryakıttan da 210
milyon lira olmak üzere 362 milyon lira tasarruf sağladık. Karbon salınımını da
yıllık 15 bin ton azalttık." şeklinde konuştu.
“Yerli ve Milli Kaynaklar
Kullanıldı”
Zigana Tüneli ve bağlantı
yollarının yapım, tasarım ve kontrolünde yüzde yüz yerli ve milli kaynaklar
kullanıldığının altını çizen Uraloğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Proje Türk mühendisleri ve
işçileri tarafından inşa edilmiştir. Zigana Tüneli, ülkemizin ve Avrupa'nın en
uzun çift tüplü kara yolu tünelidir. Zigana Tüneli'nden hizmete sunulduğu 3
Mayıs 2023'ten bugüne kadar 1 milyon 770 bin araç geçiş yaptı." diye konuştu.
Trabzon-Gümüşhane hattındaki keskin virajlar ve rampalarla birlikte dik
yamaçlardan taş düşmesi gibi problemlerin de ortadan kaldırıldığını anlatan
Uraloğlu, "Trafiğin Karadeniz sahil kesimindeki yerleşkelere, limana,
turizm ve sanayi merkezlerine sorunsuz akışı sağlandı, yurt içi kara yolu
ulaşımı ile uluslararası ticaretin daha hızlı ve güvenilir yapılmasına katkıda
bulunuldu."