Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Adil Karaismailoğlu, ulaştırma ve altyapı reformlarının yanı sıra gündeme
ilişkin önemli değerlendirmelerde bulunup, soruları yanıtladı.
-“İzmir'de ulaşım ya da iletişimde herhangi bir aksama yaşanmadı”
İzmir'deki deprem sebebiyle
zarar gören altyapıya yönelik çalışmalara ilişkin soru üzerine Bakan Karaismailoğlu,
“İzmir'de de altyapıda ya da iletişimde herhangi bir sıkıntı yaşanmadı. Enkaz
altındaki vatandaşların pek çoğuna bu iletişim altyapımız sayesinde ulaşıldı,
canlar kurtarıldı." dedi. Bu tür afetlerde hükümetin ve devletin kolay
organize olup tedbirler aldığına dikkat çeken Bakan Karaismailoğlu, Elazığ
depremi ve Giresun'daki sel felaketini örnek gösterdi. Bakan Karaismailoğlu,
“Giresun'da enkaz aylarca kaldırılmaz denilen yerde, 8'inci günde asfaltı
döktük. Hükümet olarak, devlet olarak, kolay organize olup; tedbirlerimizi
alıp, kısa zamanda bertaraf etmek için el birliğiyle bütün bakanlıklar olarak
çalışıyoruz" şeklinde konuştu.
-“Altyapı yatırımlarımızı ciddi bir seviyeye getirdik”
Altyapı yatırımlarına ağırlık
verdiklerini belirten Bakan Karaismailoğlu, “Bölünmüş yol uzunluğunu 5-6 bin
kilometrelerden 27-28 bin kilometrelere çıkardık. Son 18 yılda altyapı
yatırımlarımız biraz kara yolu ağırlıklı oldu çünkü orada ihtiyaç vardı. Artık
onu çok ciddi bir seviyeye getirdik. 2002 yılına kadar Türkiye'de toplam 50
kilometrelik tünel vardı. Şu an bizim 600 kilometrelik tünelimiz, 200
kilometrelik de yapımı devam eden tünel ağımız var. Şu an sadece Artvin'de
çalışan tünel uzunluğumuz 51 kilometre. Yusufeli Barajı'ndan dolayı yaptığımız
tünellerin uzunluğu ise 56 kilometre. Artık kara yolu ağımız belli bir seviyeye
geldi. Bundan sonra demir yollarına ağırlık vereceğiz" diye konuştu.
-“Samsun-Sivas hattı çok önemli bir hat oldu"
Yenilenen Samsun-Sivas demir
yolunun 1932 yılında yapıldığını anlatan Karaismailoğlu, " Samsun-Sivas
hattını yenilemeye 5 yıl önce başladık. Raylarına kadar altyapısını söktük ve
yeniden yaptık. Oradaki üretimin Anadolu'ya ve dünyaya yayılması için çok
önemli bir hat oldu." değerlendirmesinde bulundu. Lojistik koridorların
birbiriyle bağlantılı olduğuna da işaret eden Bakan Karasmailoğlu, “Ülkemizdeki
hatlar elden geçiriliyor. Yeni hatları planlıyoruz. Sanayicilerimize bir müjde
vermek istiyorum. Sanayi alanlarını, OSB alanlarını demir yolu ağlarına bağlıyoruz.
Ayrıca limanları da demir yolu ağlarına bağlıyoruz. Sanayideki üretim kısa
sürede limanlara bağlanacak. Lojistikteki yüzde 50 oranındaki maliyetleri yüzde
10'un altına düşürmeyi hedefliyoruz" diye konuştu.
-“Hızlı tren çalışmalarımız devam ediyor”
Demir yolunda yük konusundaki
çalışmaların yanı sıra, hızlı tren çalışmalarının da devam ettiğini belirten
Karaismailoğlu, "Ankara-İzmir hattımız bir taraftan devam ediyor. Güneyde,
Gaziantep'teki yatırımların denize ulaşması için Mersin-Adana-Gaziantep
hattımız çok önemli. Yine Bursa'yı, Ankara-İstanbul hattına bağlıyoruz. Demir
yolu ağlarımızı fizibilitelere göre planladık, yatırımlarımızla altyapıyı
kurduğumuzda dünyada lojistik süper güç olacağız" dedi. Demir yoluyla
taşınan yıllık 30 milyon ton yük miktarını, 2023 itibarıyla 45 milyon tona,
2028'de ise 150 milyon tona çıkartmayı hedeflediklerini ifade eden Bakan Karaismailoğlu,
“Türkiye'nin en güvenilir yolcu ve yük taşıma markası olmak, demir yollarının
Avrupa'da yük taşıyan markası olmak, hatta Doğu Ekspresi'ne alternatif hatlar
oluşturmak istiyoruz. Toros Ekspresi, Van Gölü Ekspresi gibi turizm hatlarıyla
ilgili planlamalarımız var. Hem kurum olarak hem de altyapı olarak buna
hazırlanıyoruz. Önümüzdeki yıllar demir yolu yılları olacak" diye konuştu.
-“Aralık ayı ortası itibarıyla 5A uydumuzu fırlatacağız”
Karaismailoğlu, uydu ve
haberleşme projelerine ilişkin şunları söyledi: “5A uydumuzun imalatları bitti.
Aralık ayı ortası itibarıyla 5A uydumuzun fırlatmasını yapacağız. 5A daha çok
uydu yayıncılığıyla alakalı, kalite artacak. Peşinden 5B'nin imalatları devam
ediyor. 5B'yi ise Haziran 2021 gibi planlıyoruz. Biz asıl farkı 5B'de
hissedeceğiz, uydumuzu fırlattığımızda haberleşme hızımız oldukça artacak,
internet hızı 56 gigabayta çıkacak. Yerli ve milli teknolojilerdeki
gelişmelerin en önemli örneği 6A uydusunun da imalatı devam ediyor, 2022 başı
itibarıyla uzaya fırlatacağız. Böylelikle uzayda da kendi teknolojilerimizi
kullanmış olacağız."
- "Marmara Ring" projelerine ilişkin bilgi verdi
Bakan Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale
Köprüsü'ndeki yapım çalışmaları, Kuzey Marmara Otoyolu ve "Marmara
Ring" projelerine ilişkin bilgi verdi. Kuzey Marmara Otoyolu'nun 400
kilometrelik bir aks olduğunu ifade eden Karaismailoğlu, "Türkiye'deki
ticaret hacminin hareketliliğinin yüzde 60'ı olan bir bölgeden bahsediyoruz.
Söz konusu otoyolun açılışını yaptığımız 6. kesimindeki tüneller dünyanın en
genişi. Böyle bir konfor, rahatlık, güvenlik hiçbir ülkenin otoyolunda yoktur.
Bunun gibi projeler ülkemize vizyon kazandırıyor. Kuzey Marmara Otoyolu'nun son
kesimi olan İzmit-Akyazı hattı 21 Aralık'ta hizmete açılacak. Böylece 400
kilometre hat tamamlanacak." diye konuştu.
-“Çanakkale Köprüsü dünyanın en büyük orta açıklıklı asma
köprüsü”
1915 Çanakkale Köprüsü'nün,
tamamlandığında "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü"
unvanını alacağı belirten Karaismailoğlu, "Kedi yolu imalatları bitince
araçların geçici tabliyelerinin imalatlarına başlayacaklar. Tarih olarak 18
Mart 2022'de orayı hizmete açmak... Ama güzel gelişmeler oluyor, işler
hızlandı. Belki belirttiğimiz tarihten daha erken bir sürede de açabilme
imkanımız var." dedi.
- "Sağlık çalışanlarına ücretsiz seyahat imkânı
verdik"
Karaismailoğlu, marttan
itibaren sağlık çalışanlarına ücretsiz seyahat etme imkanı verdiklerini de
anımsatarak, şöyle devam etti: “İstanbul'da Marmaray'da, Ankara'da
Başkentray'da, İzmir'de İzban'da bu desteği veriyoruz. İnternetle ilgili de
ücretsiz paketler devam ediyor. Sağlık çalışanları bu süreçte başarılı işler
çıkardılar, bir taraftan evlerinden uzaklaştılar, bir taraftan kendilerini
tamamen işe vererek vatandaşlarımızın sağlığı için kendilerini feda
ettiler."
- "18 yılda 26 olan havalimanı sayısını 56'ya
çıkardık"
Salgın nedeniyle 27 Mart
itibarıyla hava yolu seferlerini kapattıklarını anımsatan Karaismailoğlu, mayıs
ayı itibarıyla hareketliliği yeniden sağlama noktasında Sağlık Bakanlığı ve
Bilim Kurulunun tavsiyeleri doğrultusunda havalimanları ve uçaklara ilişkin
gerekli tedbirleri yayınladıklarına dikkati çekti. Türkiye'de son 18 yılda kara
yollarında ve havalimanlarında devrimler yaptıklarını vurgulayan
Karaismailoğlu, “26 olan havalimanı sayısını 56'ya çıkardık. 2002'de 30 milyon
kişi olan havalimanı hava yolu uçuş rakamlarını 210 milyona çıkardık. Adeta
hava yolunu halkın yolu yaptık. Dünyada da 173 ülkeye 329 noktaya uçmaya
başladık." dedi.
- "İstanbul Havalimanı, yap-işlet-devret modelinin en
başarılı projelerinden biri"
Bakan Karaismailoğlu, İstanbul
Havalimanı'nda salgın öncesi çok güzel rakamların yakalandığını ifade ederek,
burasının yap-işlet-devret modeliyle yapılmış dünyanın en başarılı
projelerinden biri olduğunu söyledi. “Havalimanı 1 yıl dolmadan garantinin
üzerinde para ödemeye başladı.” bilgisini paylaşan Karaismailoğlu, geçen hafta
Eurocontrol'un açıkladığı rakamlara ilişkin detaylar da paylaşarak, şöyle devam
etti: “Biz hava yolunda da Avrupa'da ve dünyada çok öncüyüz. Geri dönüyoruz.
Burada da günlük 591 uçuşla THY Avrupa'nın birinci hava yolu şirketi. Türkiye,
uçuş ortalaması bakımından da Avrupa'da 4'üncü. 2019 noktasına dönmek biraz
zaman alacak. Bu dünyada da çok tartışılıyor."
- “Ankara-Konya arasındaki yolculukların yüzde 70'i hızlı
trenle yapılıyor”
Hızlı tren konforunun bir
kültür ve rahatlık olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, özellikle
Ankara-İstanbul Hızlı Treni'nin interneti ve televizyonuyla bir ofis olarak
kullanılabilecek seviyede olduğunu bildirdi. Karaismailoğlu, şu anda
Ankara-Konya arasındaki yolculukların yüzde 70'inin hızlı trenle yapıldığına
işaret ederek; “Trenlerin en büyük özelliği merkezden merkeze geçmeniz. O da
çok büyük bir avantaj ve artı değer katıyor. Ankara-İstanbul arasında 4 saati
bulan yolculuklar oluyor ama orada şimdi inşaatı devam eden tünellerimiz var.
Onlar bittiğinde inşallah yolculuk 3,5 saate inecek” dedi.
- “Salgın açısından olağanüstü tedbirler var”
Bakan Karaismailoğlu, aşı
çalışmalarıyla 2021'de eski rakamları yakalamanın mümkün olup olmayacağına
ilişkin soru üzerine de şunları söyledi: “Biz bütün seferlerimizi, düzenimizi
anında kurabiliriz, onda hiçbir sıkıntı yok ama vatandaşımız tedirgin oldu.
Onların hava yoluna ve demir yoluna alışması, eski seyahat alışkanlıklarına
dönmesi biraz zaman alacak. Hem uçaklar hem trenler güvenli alanlar aslında,
sağlık ve salgın açısından olağanüstü tedbirler var. Bizim havalimanlarımız da
çok büyük. Özellikle İstanbul Havalimanı'nın büyüklüğü salgında alınan
tedbirlere yönelik düşünülmüş gibi. O yüzden aslında bizim bu ulaşım
araçlarımız çok güvenli araçlar, burada vatandaşlarımız tedirgin
olmamalı."
-“Sinyal teknolojilerini artık kendimiz yapıyoruz”
Tren teknolojilerinde Türkiye
Demiryolu Makinaları Sanayii AŞ (TÜDEMSAŞ), Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi
AŞ (TÜLOMSAŞ) ve Türkiye Vagon Sanayisi AŞ'yi (TÜVASAŞ) birleştirerek Türkiye
Raylı Sistem Araçları Sanayii AŞ (TÜRASAŞ) markasını kurduklarını anımsatan
Karaismailoğlu, hızlı tren üretimlerini burada yapacaklarını bildirdi.
Karaismailoğlu, hızlı tren teknolojilerinde önemli gelişmeler olduğunu ifade
ederek, dışarıdaki özel yatırımcıları da bu işin içine katarak onlarla beraber
üretimi yapacaklarını söyledi. Karaismailoğlu, "Yıllardır dışarıya bağımlı
olduğumuz sinyal teknolojilerini artık kendimiz yapıyoruz. Kendi sinyal
teknolojimizi ürettik. Bir yandan tren yollarına yatırım yaparken bir yandan da
raylı sistem teknolojimiz gelişiyor." dedi.