Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
Piri Reis Üniversitesi'nde düzenlenen İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz,
Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası (DTO) meclis toplantısına
katılarak burada bir konuşma yaptı.
Kabotajın, bir devletin kendi limanları arasında yük ve
yolcu taşıma hakkı anlamına geldiğini aktaran Karaismailoğlu, 20 Nisan
1926 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde kabul edilen önemli bir kanun
ile Türklere ait olmayan gemilerin Türkiye sahillerinde yük ve yolcu taşıma
yapmasının önüne geçildiğini hatırlattı.
Türk denizciliğinin ticari gemi filosu, gemi inşa sanayisi
ve limancılık faaliyetleriyle bir bütün olduğunun devlet stratejisiyle teşvik
edilmesinin yıl dönümü olan 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramını
kutlayan Karaismailoğlu, şu bilgileri verdi:
"Ülkemizde dış ticari taşımacılığın yaklaşık yüzde
90’ı deniz yolu ile yapılmaktadır. Sektörün GSMH’deki payı 18,4 milyar dolar
ile yüzde 2,5’tir. Bu rakamlar da gösteriyor ki; ekonomimizde yakalanan
istikrar, denizcilik sektöründe de kendini göstermiş ve denizciliğin birçok
alanında önemli atılımlar gerçekleştirilmiştir.
Son dönemlerde, denizciliğimizin her alanında kayda değer
bir artış meydana gelmiştir. Bunların bazılarını sizlerle paylaşmak istiyorum.
Limanlarımızda elleçlenen yük miktarı 2003 yılında 190 milyon ton iken, 2019
yılında 484 milyon ton olarak gerçekleşmiştir. Yine aynı dönemde, konteyner
elleçleme sayımız 11,5 milyona ulaşarak 4,5 kattan fazla artmıştır.
Kabotaj hattındaki yük taşımacılığı 56 milyon tona ulaşmış,
yolcu taşımacılığı ise 150 milyon yolcuyu aşmıştır. Yine kabotajda, 13,5 milyon
araç taşınmıştır. Ülkemizin toplam dış ticareti içerisindeki deniz yolunun
parasal değer olarak payı, 2003 yılında 57 milyar dolarken, 2019 yılında 222,1
milyar dolara yükselerek yüzde 290 oranında artmıştır."
-
Dünya gemilerinde hizmet etmeye hazır 133 bin 721 aktif gemi adamı
Bakan Karaismailoğlu, hükümet olarak denizcilik
sektörünün ekonomi içindeki ağırlığının artmasına olanak sağlayan her adımı
atmaya devam edeceklerini dile getirerek, Türkiye'nin, gemi adamı
yetiştirmede dünya için önemli bir kaynak olduğunu söyledi.
Türkiye'de uluslararası standartlarda eğitim veren ve
bakanlık tarafından akredite edilmiş 103 eğitim kurumunun ve dünya
denizlerindeki gemilerde hizmet etmeye hazır 133 bin 721 aktif gemi adamının
bulunduğunu anlatan Karaismailoğlu, denizcilik sektörünün geleceği
açısından, eğitime büyük değer verdiklerini belirtti. Karaismailoğlu, şöyle
devam etti:
"Bu kapsamda, İMEAK Deniz Ticaret Odası tarafından
Ar-Ge ve inovasyon kültürünün gelişmesi, yeni deniz teknolojileri ile yüksek
katma değerli üretim ve ihracat hedeflerine katkı sağlanması amacıyla
düzenlenen 'Denizci Millet, Denizci Ülke Yarışması'nın gelecek yıllarda da
sürdürüleceğini müjdelemek isterim. 2 Ocak’ta başlayan ve 27 Mart’a kadar devam
eden yarışmaya, 53 fikir ve projenin başvurmuş olması denizcilik sektörüne olan
ilginin de göstergesi.
Ön değerlendirme süreçlerinin ardından 6 proje, 29
Haziran’da final sunumuna davet edildi. Bugün burada, ilk 3 dereceye giren
projeleri açıklayarak ödüllendireceğiz."
-
"Denizciliğimize 8 milyar liralık ÖTV desteği sağladık"
Adil Karaismailoğlu, Türkiye'nin 22 milyar
dolarlık turizm gelirinin 4 milyar dolar civarındaki tutarının deniz
turizminden elde edildiğini ifade ederek, "Sektörümüzün ekonomiye
olan katkısını sağlamlaştırmak adına desteğimizi sürdürmeye devam edeceğiz."
dedi.
Karaismailoğlu şöyle konuştu:
"Denizciliğimizi desteklemek için attığımız adımlara
baktığımız zaman; bunlardan biri 16 yıl önce kabotaj hattında çalışan yük ve
yolcu gemilerimizin, ticari yatlarımızın, hizmet ve balıkçı gemilerimizin
kullandıkları akaryakıt üzerinden alınan özel tüketim vergisine (ÖTV) son
verilmesidir. O günden bugüne denizciliğimize 8 milyar liralık ÖTV desteği
sağladığımızı vurgulamak isterim.
Yanı sıra, Türk sahipli ancak yabancı bayraklı olan 18
grostonu geçmeyen yatların Türk bayrağına geçişi için yapılan son teşvik
düzenlemesi ile KDV yüzde 1'e inmiştir. ÖTV dahil her türlü vergi, rüsum, harç
gümrük vergisi ve veraset intikal vergisi dahi düşünülerek bunların tamamı
sıfırlanmıştır. Yapılan düzenlemeler sonucunda bugüne kadar 7 bin 112 tekne
Türk bayrağı çekmiştir. Bu vizyonla, denizcilik sektörü için sorun olabilecek
her türlü konuyu ivedilikle ele aldığımızı bilmenizi isterim.
Tersanelerimizin gelişimine baktığımızda ise; 2002 yılında
37 olan tersane sayımızın bugün itibariyle 83’e, yıllık üretim kapasitemizin
ise 550 bin dedveyt tondan 4,53 milyon dedveyt tona yükseldiği görülmektedir.
En önemlisi de bu rakamlar yükselirken, yerlilik oranlarımızda da büyük
artışlar yaşanmıştır. Türkiye, lüks yat imalatında dünya üçüncüsüdür."
- "Dijitalleşen denizcilik sektörünün daha hızlı ve
verimli olacağına inanıyoruz"
Bakan Karaismailoğlu, sektörün önümüzdeki süreçte
gelişimini sürdürerek yeni istihdamlar sağlayabileceğini
belirterek, Türkiye'nin, gemi söküm endüstrisinde 2019 yılındaki 1,1
milyon groston hacmiyle dünya genelinde yüzde 8,3’lük payla Avrupa’da
birinci, dünyada ise üçüncü sırada yer aldığını aktardı.
Karaismailoğlu, belge başvurularının kabulü ve belge
ücretlerinin tahsili dahil tüm hizmetlerde giderek artan bir şekilde e-devlete
geçmeyi amaçladıklarını ifade ederek, "Dijitalleşen denizcilik sektörünün
daha hızlı ve verimli olacağına inanıyoruz." dedi.
Tüm dünyayı etkisi altına alan, Türkiye'yi de etkileyen
salgının, küresel ölçekte dijital iş birliğine ilişkin yol haritasının
uygulanmasına ivme katacağını anlatan Adil Karaismailoğlu, şunları
kaydetti:
"İçerisinde bulunduğumuz salgın döneminde deniz
yoluyla taşımacılığın devam etmesinin hayati önem taşıması nedeniyle çeşitli
tedbirler alınmıştır. Bu kapsamda, gemi adamı ile gemi ve denizcilik
şirketlerinin sertifikalarının süreleri ile gemi denetimlerinin aralıkları
uzatılmıştır.
Ülkemizin denizlerde sahip olduğu bu zengin potansiyeli en
iyi şekilde değerlendirerek, dünya denizciliğinde hak ettiğimiz yeri almamız
hepimizin ortak dileğidir. Unutmayalım ki denize ve denizciliğe verilecek
önem ölçüsünde Türkiye Cumhuriyeti büyüyecek ve güçlenecektir.
Üç tarafı denizlerle çevrili ve dünyanın gıpta ile baktığı
bir coğrafyaya sahibiz. Bu bakımdan, denizler ve siz denizciler, bizim için
ayrı bir değersiniz. Bu yaklaşımla, Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak denizcilik ve deniz yolları alanına dört elle
sarılıyoruz."
-
"Türk sahipli ticaret filomuz bugün 29,3 milyon DWT’a gelmiştir"
İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer
Kıran ise yaptığı konuşmada Türk denizciliğini daha ileri noktalara taşımak
için tüm paydaşlarla beraber yoğun mesai yapmayı sürdüreceklerini söyledi.
Son 18 yıllık dönemde 300’den fazla kanun, yönetmelik,
genelge, tebliğ ve benzeri kanuni düzenlemeler ile denizciliğin her alanında
karşılaştığı sorunların giderilmeye çalışıldığını aktaran Kıran, hükümete bu
konuda gösterdiği destekler için teşekkür etti.
Kıran şu ifadeleri kullandı:
"Türk sahipli deniz ticaret filomuzun büyümesi, gemi
inşa sanayimizin gelişimi ve güçlenmesi anlamında bazıları devrim niteliğinde
sayılabilecek atılımlar yapılmıştır.
Sadece bir örnek verecek olursak; 2003 yılının başında 8,9
milyon DWT olan 1000 groston ve üzeri Türk sahipli ticaret filomuz bugün 29,3
milyon DWT’a gelmiştir. Bu büyüme ve güçlenmeyi sağlayan başta Cumhurbaşkanımız
Sayın Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere emeği geçen herkese sonsuz
teşekkürlerimi bir kez daha ifade etmek istiyorum."
Kıran, Kovid-19 salgını, Doğu Akdeniz’deki gelişmeler ve
Libya ile imzalanan münhasır ekonomik bölge anlaşmasının Türkiye'ye, denizlerde
var olmak mecburiyetini hatırlattığını kaydetti.
Kıran, "Denizcilik bir devlet politikası olmalı ve
gücünün artırılması için her imkan seferber edilmelidir." diye konuştu.
Bu arada Bakan Karaismailoğlu, Deniz Ticaret Odası
tarafından düzenlenen "Denizci Millet, Denizci Ülke" fikir ve proje
yarışmasının kazananlarına ödüllerini takdim etti.