Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Sarıyer-Kilyos Tüneli’nin karayollarında tünel açma
makinesi TBM’in ilk kez kullanıldığı proje olduğunu kaydetti. Bakan Uraloğlu,
“Makinamız, İzmir YHT hattı T-1 Tüneli ve Avrasya tünelinden sonra 13,65 metrelik
çapı ile Türkiye’deki en büyük 3. TBM’dir. Proje tamamlandığında seyahat süresi
5 dakikaya inecek, yıllık toplam 2,1 milyar lira tasarruf edeceğiz” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Sarıyer-Kilyos Tüneli TBM Makinası Hizmete Başlatma
Töreni’nde konuştu. TBM makinasının, Türkiye'de Karayolları Genel Müdürlüğü
sorumluluğunda ilk kez kullanılacağını belirten Bakan Uraloğlu, “Türkiye'nin coğrafyası,
zengin bir çeşitliliğe sahip olsa da ağırlıklı olarak dağlık arazilerin olması
inşaat sektörü için hem bir zorluk hem de yenilikçi çözümlerin geliştirilmesini
zorunlu kılan bir durumdur.” ifadelerini kullandı.
“TBM, Uzun Tünellerin
Kazılmasında Kullanılan Bir Teknolojidir”
Dağlık bölgelerde inşaat yapmanın
düz arazilere kıyasla daha yüksek maliyetli ve zaman alıcı bir süreç olduğunu
belirten Uraloğlu, “Zemin etütlerinin daha detaylı yapılması, patlatma ve kazı
işlerinin daha titizlikle yürütülmesi, ayrıca ulaşımın zor olması gibi
faktörler, projelerin maliyetini artırmaktadır. Ancak Türkiye'nin büyüyen
ekonomisi ve gelişen şehirleşme, bu zorluklara rağmen inşaat faaliyetlerinin
devam etmesini gerektirmektedir. Bu noktada, tünellerin TBM yani Tünel Açma
Makinaları ile mekanik olarak kazılması yönteminin önemi daha da artmaktadır.
TBM, özellikle yerleşim yerlerinde uzun tünellerin kazılmasında kullanılan son
derece etkili bir teknolojidir.” açıklamasında bulundu.
5 Aralık’ın Dünya Mühendisler
Günü olduğunu da anımsatan Uraloğlu, “Bu vesileyle ülkemizin yarınlarını
şekillendiren tüm meslektaşlarımın mühendisler gününü tekrardan kutluyorum.
Mühendislerimiz, bilimsel bilgiyi pratik çözümlere dönüştürerek insanlığın yaşam
kalitesini artıran, teknolojik gelişmeleri hayata geçiren ve dünyayı dönüştüren
kişilerdir. Bakın, ülkemizin topografik yapısı, özellikle ulaşım ve altyapı
projelerinde ciddi zorluklar oluştururken, aynı zamanda mühendislik alanında da
önemli bir deneyim zemini sunmaktadır.” şeklinde konuştu.
Türkiye Mühendislik
Harikalarına Ev Sahipliği Yapıyor
Türkiye coğrafyasının, pek çok
mühendislik harikasına ev sahipliği yaptığını söyleyen Uraloğlu sözlerine şöyle
devam etti:
“Cumhurbaşkanımızın liderliğinde
AK Parti Hükümetlerimiz döneminde; Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü gibi projelerimiz üstün mühendislik teknikleriyle ülkemizin sembol
projeleri arasına katıldı. Yine 2 bin 23 metrelik orta açıklığı ile dünyanın en
uzun orta açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip 1915 Çanakkale Köprümüz bir
başka mühendislik harikasıdır. 8 adet orta ve 2 adet kenar ayak üzerinde inşa
edilmiş ülkemizin en yüksek ayaklı ve en uzun dengeli konsol köprüsü Eğiste
Hadimi Viyadüğü Türk mühendislerimizin baş yapıtlarındandır. Tutma ve itme
sürme çelik ortotropik kutu kesitli olarak Dünya üzerinde yapımı tamamlanan ilk
köprü olan Bitlis Çayı Viyadüğü bizim mühendislerimizin tasarım eseridir.”
“Dünya’ya Mühendislik İhraç
Ediyoruz”
Uraloğlu, ayrıca ilklerin ve
enlerin projesi Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı’nın, yapım
aşamasından, elektrifikasyon ve sinyalizasyon aşamasına kadar Türk teknik ve
mühendisliğinin ürünü olduğunun da altını çizdi. Uraloğlu, “Ülkemizin ve Avrupa’nın
en uzun, Dünyanın 3. en uzun çift tüp karayolu tüneli olan Zigana Tüneli’nde,
Türkiye'yi Kafkaslar'a bağlayan Pirinkayalar Tüneli’nde, Rize’mizin 70 yıllık
hayali Salarha Tüneli’nde yine Türk mühendislerimizin ve işçilerimizin çok
büyük azmi ve emeği var. Ülkemizin zorlu coğrafyası bizleri yenilikçi ve büyük
projelerle inşaat alanında çok geliştirdi ve bugün Türk müteahhitlik
firmalarımızın hem yurt içi hem yurt dışında inşa ettiği yapılar, ülkemizi
dünyaya mühendislik ihraç eder seviyeye yükseltti.” dedi.
“TBM Kazısını Başlatarak Bir
Eşiği Daha Atlıyoruz”
Bakan Uraloğlu, bu projelerin
aynı zamanda bir milletin azmi, çalışkanlığı ve geleceğe olan inancının da
sembolü olduğunu belirterek “İşte bugün burada, bu sembollerden biri daha olan
Sarıyer Kilyos Tüneli’nde TBM kazısını başlatarak yeni bir eşiği daha atlıyoruz.
Bu tünel, sadece iki noktayı bir araya getirmekle kalmayacak, aynı zamanda
İstanbul'un ve ülkemizin ulaşım ağını güçlendirecek, ekonomik gelişmeye katkı
sağlayacak ve vatandaşlarımızın yaşam kalitesini artıracaktır.” açıklamasında
bulundu.
“Projemizin Toplam Uzunluğu
Bağlantı Yolları 8,2 Kilometredir”
Tünelin yapım çalışmalarına 2022
yılı Mayıs ayında başladıklarını anımsatan Uraloğlu, “Yaklaşık 7 kilometre
uzunluğunda, 2 geliş 2 gidiş şeritli, bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş
yol standardında çift tüplü yani toplamda 14 kilometre olarak inşa edilen
projemizin toplam uzunluğu bağlantı yolları ile birlikte 8,2 kilometredir.
Sarıyer Çayırbaşı Tüneli çıkışından başlayıp KMO Uskumruköy Modern Dönel
Kavşağı’nda son bulan projemiz kapsamında Sarıyer Kavşağı ve Kilyos Kavşağı
olmak üzere; toplam 2 adet farklı seviyeli kavşak, 198 metrelik 1 viyadük, 2
Aç-Kapa yapısı ve 1 menfez de bulunmaktadır.” bilgilerini paylaştı.
“Tünelimizin Yüzde 62’sinin
TBM ile Yapılmasını Planladık”
Tünelin yapımını en kısa sürede
tamamlamak için hem Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu (NATM) ile delme patlatma
şeklinde hem de bugün çalışmalarını başlatacakları tünel açma makinası (TBM)
yöntemlerini kullandıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu, şunları kaydetti:
“Tünelimizin yüzde 38’i NATM ile
yüzde 62’sinin ise TBM ile yapılmasını planladık. Tüneldeki kazı çalışmalarında
bugüne kadar; sağ tüpte 2 bin 511 metre, sol tüpte 2 bin 18 metre olmak üzere
toplam 4 bin 529 metre yani yüzde 33 ilerleme sağladık. Tünelin kuzey
portalında yani sol tüpte Sarıyer yönünde yaklaşık 2 kilometre içeride 26 metre
yüksekliğinde, 30 metre genişliğinde, 75 metre uzunluğunda ve 3 bin 400 ton
ağırlığında olan TBM parçalarının montajını yaptık.”
2 Bin Ton Taşıma Kapasiteli
Konveyör Bant Sistemi Kuruldu
TBM kazıları sonucu çıkacak pasa
malzemesinin tünel dışına nakliyesi için 1,2 metre genişlikte 7,2 kilometre
uzunluğunda ve saatte 2 bin ton taşıma kapasitesine sahip konveyör bant
sistemini de kurduklarını söyleyen Uraloğlu, “Sarıyer-Kilyos Tüneli, Karayolları
Genel Müdürlüğü sorumluluğunda tünel açma makinesinin ilk kez kullanıldığı
projedir. Bu makinamız İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı kapsamında Eşme ile Salihli ilçelerini bağlayan T-1 tüneli ve tüm
dünyanın tanıdığı Avrasya tünelinden sonra 13,65 metrelik çapı ile Türkiye’de
kullanılan TBM’ler arasında en büyük 3. TBM’i olma özelliğine de sahiptir.”
dedi.
Ulaşımı Kolaylaştıracak
Uraloğlu, tamamlandığında
ücretsiz olarak hizmete başlayacak proje ile Asya ile Avrupa’yı birbirine
bağlayan, Türkiye’nin taşımacılık alternatiflerini ve ticaret kapasitesini
artıran Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne Sarıyer, Maslak ve
Levent bölgelerinden erişimi kolaylaştıracağını ifade etti.
Sarıyer-Çayırbaşı Tüneli ve hemen
akabindeki Sarıyer-Kilyos Tüneli vasıtasıyla İstanbul Havalimanı ile
İstanbul’un iş merkezleri arasında hızlı ulaşım sağlanacağının da altını çizen
Uraloğlu, “İstanbul’un kuzeyinde yer alan; Kilyos, Demirciköy, Uskumruköy,
Gümüşdere, Zekeriyaköy ve Kısırkaya gibi mahallelerde yaşayanlar tüneller
üzerinden İstanbul’un merkez bölgelerine kolaylıkla erişebilecektir. Böylelikle
şehrin kuzeyinde yaz turizmi faaliyetleri daha da canlanacaktır. En önemlisi ise olası büyük afet durumlarında
İstanbul’un tahliye yolu olarak kabul edilen Kuzey Marmara Otoyolu’na en hızlı
erişim imkanı da tesis edilmiş olacaktır.” diye konuştu.
Bakan Uraloğlu, Kuzey Marmara
Otoyoluna entegrasyonu en hızlı ve güvenli şekilde sağlayacak Sarıyer-Kilyos
Tüneli projesinin İstanbul için önemini bir kez daha vurguladı.
Seyahat Süresi 30 Dakika
Kısalacak
Proje sayesinde mevcut imar
yollarına göre mesafeyi de 3 kilometre kısaltarak seyahat süresini 35 dakikadan
5 dakikaya indireceklerini aktaran Uraloğlu, “Böylece zamandan 1,7 milyar lira,
akaryakıttan 400 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2,1 milyar lira tasarruf
edeceğiz. Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 32 bin ton
azaltarak doğanın korunmasına katkı sağlayacağız.” dedi.