Ulaştırma ve altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Bakanlık olarak Yusufeli Barajı kapsamında yeni Yusufeli
ilçesinin ulaşımını sağlayacak bağlantı yollarını inşa etmenin gururunu
yaşadıklarını belirterek, Artvin’e 22 yılda 85 milyar 889 milyon lira yatırım
gerçekleştirdiklerini bildirdi. 69,2 km uzunluğundaki Yusufeli Relokasyon
Yollarını 22 Kasım 2022 tarihinde Yusufeli Barajı ile birlikte hizmete
verdiklerini, Yusufeli Merkez Viyadüğü’nü ise 11 Haziran’da araç trafiğine
açtıklarını anımsatan Bakan Uraloğlu, “685 metre uzunluğa ve en yüksek ayağı
yaklaşık 150 metre yüksekliğe sahip projemiz sayesinde; kış aylarında meydana
gelen buzlanma, kaya düşmesi ve heyelan gibi doğa olayları sonucunda
yaşanabilecek tehlikelerin önüne geçtik.” dedi. Uraloğlu, baraj gölünün
etrafından dolanan 16,2 kilometrelik yol kesimini merkez viyadük ile geçerek;
mevcutta 90,5 kilometre olan Yusufeli-Artvin merkez yolu uzunluğunu 75
kilometreye düşürdüklerini ve yolu 15,5 km kısalttıklarını vurguladı. Uraloğlu,
“Bu kısalma sayesinde 25 dakika kazanarak ortalama 95 dakika süren yolculuk
süresini de 70 dakikaya indirdik. Böylece zamandan 30 milyon lira, akaryakıttan
13 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 43 milyon lira tasarruf edeceğiz. Çevreye
zarar veren araçların karbon emisyonunu da bin 5 ton azaltarak doğanın
korunmasına katkı sağlayacağız.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin en yüksek, dünyanın ise üçüncü en yüksek
barajı olan Yusufeli Barajı köprülerinin son halkası olan Yusufeli Merkez
Viyadüğü ‘nün açılış töreninde konuştu.
Türkiye’nin ilk yerli ve milli
uydusu TÜRKSAT 6A’yı Space X’in, Florida’daki Uzay Üssünden yörüngesine
fırlatıp Türkiye’ye döndükten sonra ayağının tozuyla Yusufeli’ne geldiklerini
ifade eden Uraloğlu, “Bildiğiniz üzere 8 Temmuz’u 9 Temmuz’a bağlayan gece
uydumuzu ilk yörüngesine başarıyla fırlattık ve uydumuzdan ilk sinyali
planlanan şekilde 67. dakikada başarıyla aldık. Şu anda uydumuz 35 bin 786 km
uzaklıktaki yer sabit yörüngesine varmak için kimyasal itki sistemiyle
ateşlenerek aşama aşama kalıcı yörüngesine doğru ilerliyor. Yörüngesine varması
için planlanan bu ateşlemelerden ilkini 10 Temmuz günü gerçekleştirmiştik.
Hamdolsun dün itibariyle Türkiye saatiyle 20.00 civarında başlayan ve 69 dakika
süren 2. ateşleme süreci de başarıyla sonuçlandı. Türksat 6A sorunsuz bir
şekilde uzaydaki yolculuğuna devam ediyor ve bizler de sabırsızlıkla
yörüngesinde hizmete başlayacağı anı bekliyoruz. Hiç şüphesiz ülkemizin
ürettiği en yüksek değere sahip teknoloji projelerinden biri olan ilk yerli ve
milli haberleşme uydumuz TÜRKSAT 6A’dır. Maalesef biz geçmişte "siz
yapamazsınız" nidalarıyla büyüdük.
Ama Rabbimizin izniyle her geçen gün gücüne güç katan ülkemizin, her
şeyin en iyisini en güzelini hak eden milletimizin nelere imza atabileceğini,
neler başarabileceğini TÜRKSAT 6A ile bir kez daha gösterdik.” Şeklinde
konuştu.
Suyollarını tutan ve suyuna sahip
çıkan milletlerin her daim tarihe damga vuran medeniyetler kurduklarını ve
refaha kavuştuklarını söyleyen Bakan Uraloğlu, “‘Fırat ve Dicle’ olmasa
Mezopotamya, ‘Kızılırmak’ olmasa Hitit, ‘Nil’ olmasa Mısır medeniyetleri
olmazdı. ‘Su medeniyettir’ ve dünyada ilk tarım faaliyetlerinin ülkemiz
sınırları içindeki Harran ovasında yapıldığını düşünürsek mesele daha iyi
anlaşılır. Bu noktada 2,3 milyar metreküp su depolama ve yıllık 1 milyar 900
milyon kilovatsaat enerji sağlama kapasitesiyle Cumhuriyet tarihimizin en gurur
verici eserlerinden Yusufeli Barajı ve Hidroelektrik Santralimizin önemi de
ortaya çıkmaktadır.” ifadelerini kullandı.
“6 Bin 101 Kilometre Bölünmüş
Yol Uzunluğunu, 29 Bin 434 Kilometreye Ulaştırdık.”
Bir başka medeniyet göstergesinin
ise hiç şüphesiz “YOL” olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, “Su ile yol birleştiği
zaman orada hayat bin bir rengiyle ortaya çıkmakta, refah ve zenginlik
artmaktadır. Sayın Cumhurbaşkanımızın da, ‘Yol Medeniyettir’ sözünden
hareketle; 2002 yılında 6 bin 101 kilometreden devraldığımız bölünmüş yol
uzunluğunu, yaklaşık 29 bin 434 kilometreye ulaştırdık. Ana akslarımızın
tamamına yakınını bölünmüş yol haline getirdik. Bölünmüş yollarla bağlanan
şehir sayımız 6 iken, 77’ye yükselttik. Ülkemizin yalçın kayalarını, derin
vadilerini tünel ve viyadüklerle aştık. Köprü yapım çalışmaları kapsamında;
2002 yılında 311 km olan toplam köprü uzunluğunu 779 kilometreye çıkardık. Tünel yapım çalışmaları kapsamında da 50 km
olan tünel uzunluğumuzu 753 kilometreye yükselttik. Başlatmış olduğumuz otoyol
seferberliği çerçevesinde bin 714 km olan otoyol ağımızı ise 3 bin 726
kilometreye çıkardık. Türkiye’nin dört bir noktasında; doğusu, batısı, kuzeyi,
güneyi demeden, köyü-kasabası ya da büyükşehri fark etmeden da yeni yol
çalışmalarıyla; Ülkemizin ulaşım altyapısını güçlendirmek, modernize etmek ve
vatandaşlarımıza daha konforlu bir yaşam sunmak hedefiyle önemli adımlar
atıyoruz.” dedi.
“Bu Projemiz Bakanlığımızın
Karadeniz Bölgesindeki En Büyük Projeleri Arasında Yer Alıyor.”
Yusufeli Barajı’nın yapımında
Türkiye'nin ve milletin geleceği için doğdukları, büyüdükleri evleri, iş
yerlerini ve geçmişlerini geride bırakarak sergiledikleri takdire şayan
fedakarlık için teşekkür eden Bakan Uraloğlu, “Ama hamdolsun Sayın Cumhurbaşkanımızın
desteğiyle sizler için daha modern evler, iş yerleri ve altyapısıyla yeni bir
ilçe inşa ettik. Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak bizler de
Yusufeli Barajı kapsamında; mevcut yerleşkesi ve karayolunun bir bölümü sular
altında kalan yeni Yusufeli ilçesinin ulaşımını sağlayacak bağlantı yollarını
inşa etmenin gururunu yaşıyoruz. Üstelik bu projemiz Bakanlığımızın Karadeniz
Bölgesindeki en büyük projeleri arasında yer alıyor. Hatta, şöyle bir örnek
daha vereyim, Bundan 22 yıl önce Türkiye'nin toplam tünel uzunluğu 50 kilometre
iken biz sadece burada, 56,7 kilometre uzunluğunda 39 tünel inşa ettik. Yani 80
yılda yapılan 50 kilometrelik tünel uzunluğundan fazlasını tek bir projede
tamamladık. 69,2 km uzunluğundaki Yusufeli Relokasyon Yollarını, Merkez
Viyadüğü dışında 22 Kasım 2022 tarihinde Yusufeli Barajı ile birlikte hizmete
açmıştık. Bu projemiz ile Artvin'i Erzurum'a, Kafkasları ve Karadeniz sahil
kesimini Doğu ve Güneydoğu Anadolu'ya bağlayan kuzey-güney aksının standardını
önemli ölçüde yükselttik. Yüksek dağların ve derin vadilerin bulunduğu bölgede,
doğaya meydan okuyan yüksek teknoloji ürünü viyadüklerle ulaşım standardını
arttırarak daha güvenli ve konforlu bir seyahat imkânı sunduk.” dedi.
“Tabliyelerinin Yapımında 7
Bin 100 Ton Çelik Kullandık.”
Resmi açılışını
gerçekleştirdikleri Çoruh Nehri üzerinde bir gerdanlık gibi duran Yusufeli
Merkez Viyadüğünden bir an evvel faydalanmaya başlansın diye 11 Haziran’da araç
trafiğine açtıklarını anımsatan Bakan Uraloğlu, “Viyadüğümüzün tamamlanmasıyla;
Yusufeli Barajı’nın su tutması sonucunda su altında kalan
Artvin-Yusufeli-İspir-Erzurum güzergahında yeniden bütünlük sağladık. Yolun
büyük bölümünü tünel, köprü ve viyadüklerle geçerek Artvin'in yüksek turizm
potansiyeline sahip eşsiz doğasını koruduk. Bildiğiniz üzere Tekkale Viyadüğü,
Yusufeli Baraj Viyadüğü ve Şilenkar Viyadüğü'nü daha önce hizmete almıştık.
‘Çelik Ortotropik Köprü’ olarak projelendirilen Yusufeli Merkez Viyadüğü'nü de
itme-sürme yöntemiyle hayata geçirdik. Tabliyelerinin yapımında yaklaşık 7 bin
100 ton çelik kullandık. Bakın, Fransa’nın simge yapılarından biri olan
Paris’in ortasındaki Eyfel Kulesi’nde 7 bin 300 ton çelik kullanıldığını
düşündüğümüzde Yusufeli’nde hayata geçen projemizin ne kadar büyük bir proje
olduğu daha da iyi anlaşılıyor. Köprümüz 8 orta ayak, 2 de kenar ayak olmak
üzere 10 ayaktan oluşuyor. 685 metre uzunluğa ve en yüksek ayağı yaklaşık 150
metre yüksekliğe sahip projemiz sayesinde; Kış aylarında meydana gelen
buzlanma, kaya düşmesi ve heyelan gibi doğa olayları sonucunda yaşanabilecek
tehlikelerin önüne geçtik. Trafiği güvenli hale getirerek, seyahat konforunu
arttırdık. Yusufeli-Sarıgöl-Öğdem ile Yusufeli-İspir gibi yerel yol ağlarının
da konforlu karayolu bağlantısını sağladık.” diye konuştu.
“Yusufeli-Artvin Arasında
Ortalama 95 Dakika Süren Yolculuk Süresini De 70 Dakikaya İndirdik”
Bakan Uraloğlu, “Baraj gölünün
etrafından dolanan 16,2 kilometrelik yol kesimini 685 metrelik merkez viyadüğü
ile geçerek mevcutta 90,5 kilometre olan yusufeli-artvin merkez yolu uzunluğunu
75 kilometreye düşürdük; yolu 15,5 km kısalttık. Bu kısalma sayesinde 25 dakika
kazanarak Yusufeli-Artvin arasında ortalama 95 dakika süren yolculuk süresini
de 70 dakikaya indirdik. Böylece viyadüğümüzle zamandan 30 milyon lira, akaryakıttan
13 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 43 milyon lira tasarruf edeceğiz.
Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 1005 ton azaltarak doğanın
korunmasına katkı sağlayacağız.” ifadelerini kullandı.
“Artvin’e; 108 Adet Tek Tüp, 4
Adet Çift Tüp Tünel Olmak Üzere Toplamda 110 Bin 308 Metre Uzunluğunda 112 Adet
Tünel, Bin 681 Metre Uzunluğunda 23 Köprü İnşa Ettik”
Artvin’e; son 22 yıl içerisinde
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak 85 milyar 889 milyon lira yatırım
gerçekleştirdiklerinin altını çizen Bakan Uraloğlu, “Yüksek dağların ve derin
vadilerin şehri Artvin’e; 108 adet Tek Tüp, 4 adet Çift Tüp Tünel olmak üzere
toplamda 110 bin 308 metre uzunluğunda 112 adet tünel, bin 681 metre
uzunluğunda 23 Köprü inşa ettik. 22 yıl önce Türkiye'nin toplam tünel uzunluğu
50 kilometre iken biz Artvin’in hem eşsiz doğasını korumak hem de gelişen
ulaşım ağıyla insanımızı konfora ve refaha ulaştırmak için 110 bin 308 metre
tünel inşa ettik. Artvinli kardeşlerimizin havayoluyla seyahat etmeleri içinde
doğaya meydan okuyan dev bir projeye imza attık. Dünyanın deniz üzerine inşa
edilen sayılı, ülkemizin ise Ordu-Giresun Havalimanı’ndan sonra ikinci
havalimanı olan Rize-Artvin Havalimanı’nı 2022 yılında hizmete açtık. Bu iki
havalimanımız gibi deniz üzerine inşa edilmiş bir havalimanı Avrupa’da yok ve
dünyada da örnekleri çok az. Hatta, Rize-Artvin Havalimanımız dünyadaki 5.
havalimanı oldu. 3 bin metre uzunluğundaki pisti ve yılda 3 milyon yolcuya
hizmet verebilecek kapasitede terminal binası ile bölgenin havayolu ulaşımı
ihtiyaçlarını eksiksiz karşılamaktadır. Daha bu yılın ilk 6 ayında yaklaşık 530
bin yolcu havalimanımızı kullanarak yolcu sayısında geçen yıl aynı döneme göre
yüzde 22 artış yakaladık. Rize-Artvin Havalimanı'mız açıldığı günden bu yana 15
binin üstünde uçak trafiğiyle 2 milyon 115 bin yolcuya hizmet verdi.” dedi.
Güvenli, hızlı ve kolay ulaşımın,
ticaretin, üretimin ve ihracatın en önemli bileşeni olduğun ifade eden
Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü;
“Bakanlık olarak Artvin için
planladığımız her bir projemizin bölgenin ticaret, üretim ve turizm
faaliyetleri potansiyelini katbekat arttıracağına inanıyoruz. Geçmişte
yaptıklarımızdan gelen güvenle, Türkiye Yüzyılı’nın üzerinde yükseleceği büyük
ve güçlü Türkiye’yi inşa edeceğiz. Bu düşüncelerle Yusufeli Merkez
Viyadüğü'müzle birlikte Yusufeli yollarının tamamını başarıyla inşa eden
işçisinden, teknik personeline, uzmanından, denetmenine tüm yüklenici firma ve
Karayolları Genel Müdürlüğü çalışanlarına teşekkür ediyor, başarılarının
devamını temenni ediyorum. Pazartesi günü 15 Temmuz’un sene-i devriyesi.
Yusufeli’nin, Artvin’in, tüm Karadeniz’in, bütün ülkemizin milli ve manevi
konularda duruşunu biliyoruz. Biz bu duruşu gösterdiğimiz müddetçe Allah’ın
izniyle birileri 15 Temmuz benzeri kalkışmalarda bulunamayacaktır. Bu vesileyle
15 Temmuz’da şehit olan 251 insanımıza Allah’tan rahmet diliyoruz ve
gazilerimize teşekkür ediyoruz. Kalanlara sabır diliyoruz ve milletimize
gösterdiği bu duyarlılık için tekrar teşekkür ediyorum. Allah sizlerden razı
olsun.”