İMEAK Deniz Ticaret Odası toplantısına
katılan Bakan Karaismailoğlu, Marmara Denizi’nin tamamını gemi trafik
hizmetleri kapsamına alacaklarını belirterek Kanal İstanbul Projesi ile ilgili
konuştu.
Karaismailoğlu,
“5 adet yeni trafik gözetleme istasyonu vasıtasıyla 2 yeni hizmet sahası
oluşturulacak. Bu çalışma ile yakında yapımına başlayacağımız Kanal İstanbul’da
gemi trafiğinde izlenebilecektir. Boğazlardan geçen gemilerin denetimi ile
birlikte tehlikeli yük miktarının istatistiki verileri tespit edilecek” dedi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu; İstanbul, Marmara, Ege, Akdeniz,
Karadeniz (İMEAK) Deniz Ticaret Odası’nın toplantısına katıldı. Karaismailoğlu;
denizciliğin imkân, kabiliyet, ihtiyaç ve sorunlarının enine boyuna ele
alındığı toplantıda Kanal İstanbul Projesi ile ilgili önemli açıklamalarda
bulundu.
- “Gemi imalatındaki yerlilik oranını
yüzde 60’dan, yüzde 80 bandına çıkarmayı hedefliyoruz”
Son
on dokuz yılda tersane sayını 37’den 84’e çıkardıklarını belirten Bakan
Karaismailoğlu, gemi imalatındaki yerlilik oranını da yüzde 60’dan, yüzde 80
bandına çıkarmayı hedeflediklerini kaydetti. Karaismailoğlu, “500 Groston üzeri
gemilerle ilgili gemi geri dönüşüm verilerine göre, Türkiye 2019 yılında 1,1
milyon groston ile Avrupa’da lider, Dünya’da da 3.ncü sırada yer almıştır. Bu
miktar, 2020 yılında 1,5 milyon grostona çıkmıştır. Dünya sıralamasında 4.ncü
olduk. Dünyanın önde gelen yat imalatçısı olan ülkemiz, 2020 yılı mega yat
projelerinde, Dünya’da 3.ncü sırada yer almaktadır” diye konuştu.
- “Yılda yeni inşa edilecek 5 gemiye
ortalama 5 milyon lira teşvik vereceğiz”
Bakan
Karaismailoğlu, 2003’de limanlarda elleçlenen yük miktarını 190 milyon tondan,
496 milyon tona çıkardıklarını belirterek; şöyle konuştu:
“Uluslararası
düzenli Ro-Ro hatlarında taşınan araç sayısı 2003’de 220 bin 345 iken, 504 bin
752 araca ulaştı. Türkiye’nin toplam dış ticareti içinde deniz yolu değeri,
2003’de 57 milyar dolar iken, 2020 yılı itibariyle, 215,8 milyar dolara
yükselttik. Denizcilik sektörüne son 17 yılda 8,6 milyar liralık ÖTV desteği
sağladık. 2020 yılında Dünya konteyner taşımacılığı yüzde 4 oranında
küçülürken, aldığımız tedbirlerle küçülmemiş, hatta artmıştır.”
Karaismailoğlu
ayrıca “Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa
Edilmesinin Teşviği Yönetmeliği’ni hazırladık. Yayınlanacak yönetmelikle, en
yaşlı gemilerden başlamak üzere, yeni inşa edilecek yılda 5 gemiye ortalama 5
milyon lira teşvik vereceğiz. Bunun yanında Marmara Denizi’nde kabotaj
taşımacılığı yapan küçük tekneler yerine inşa edilecek gemilere de destek
vereceğiz” dedi.
- “Mavi Vatandaki sahamıza Doğu Akdeniz’de
faaliyet gösteren gemilerimizin sahalarını da ekledik”
Gemi
adamlarının modern bir eğitim merkezinde yetişmeleri amacıyla “Deniz Emniyeti
Eğitim Merkezi”ni hayata geçireceklerini belirten Bakan Karaismailoğlu,
fizibilite projesine bu ay başlanacak olan eğitim merkeziyle deniz eğitiminde dışa
bağımlılığı azaltacaklarını bildirdi. “2023 yılına kadar 1 Milyon Amatör
Denizci Projesi”nin pandemi şartlarına rağmen ilerlediğinin altını çizen
Karaismailoğlu, proje kapsamında şu ana kadar 832 bini aşkın kişiye amatör
denizci belgesi verildiğini, belirlenen hedefe vaktinden önce ulaşılacağını
kaydetti.
Karaismailoğlu,
“Mavi Vatandaki arama ve kurtarma sorumluluk sahamızı Doğu Akdeniz’de faaliyet
gösteren milli gemilerimizin arama sahalarını da ekledik. Uluslararası Uydu
Tabanlı Deniz ve Hava Arama Kurtarma Sistemimize, sanal uydu sinyal verici
simülatörünü ekledik. Bu sistem Dünya’da sadece 3 ülkede vardır. Gürcistan,
Ukrayna, İran, Irak ve Afganistan'a arama ve kurtarma kapsamında koordinatör
ülke olarak hizmet veriyoruz” şeklinde konuştu.
- “5 adet yeni trafik gözetleme istasyonu
vasıtasıyla 2 yeni hizmet sahası oluşturulacak. Bu çalışma ile Kanal İstanbul
da gemi trafiğinde izlenebilecek”
2003’de
Boğazlarda, 2016’da İzmit Körfezi’nde, 2018’de İzmir Körfezi’nde ve son olarak
2019’da Mersin’de hizmete alınan sistemlerin yerli sistemler ile yenileneceğini
belirten Bakan Karaismailoğlu, Yerli ve milli yazılımların yakın zamanda Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ve Doğu Akdeniz’i kapsayacak olan Doğu Akdeniz Gemi
Trafik Hizmetleri Projesi için kullanılacağını dile getirdi. Karaismailoğlu,
“Bunun yanında Marmara Denizi’nin tamamını gemi trafik hizmetleri kapsamına
alacağız. 5 adet yeni trafik gözetleme istasyonu vasıtasıyla 2 yeni hizmet
sahası oluşturulacak. Bu çalışma ile yakında yapımına başlayacağımız Kanal
İstanbul’da gemi trafiğinde izlenebilecektir. Boğazlardan geçen gemilerin
denetimi ile birlikte tehlikeli yük miktarının istatistiki verileri tespit
edilecek” diye konuştu.
- “Büyüyen ticaret hacmi dikkate
alındığında Kanal İstanbul’un önemi ve aciliyeti görülecektir”
Türkiye’nin
Uzakdoğu’dan Avrupa’ya uzanan en hızlı, en güvenli, en kısa ve ekonomik bir hat
üzerinde güçlü bir geçiş ve lojistik merkezi olduğunu ifade eden Bakan
Karaismailoğlu, Türkiye’nin önemli kilit noktası olan Orta Koridor’un Süveyş
Kanalı’nı takip eden Güney Koridora göre ulaşım süresinin yaklaşık 15 gün daha
kısa olduğunu belirterek; açıklamalarını şu şekilde tamamladı:
“Orta
Koridorun, Kuzey-Güney hattında bulunan İstanbul Dünya ticaretinin odak
noktalarından birisi olmaktadır. Bugün 12 milyar ton olarak gerçekleşen ticaret
hacminin yüzde 90’ı deniz yolu ile taşınıyor. Dünya ticaret hacminin 2030’da 25
milyar, 2050’de de 90 milyar ton olarak gerçekleşeceğini öngörmekteyiz. Dünyada
büyüyen ticaret hacmi ve gelişen ticaret yolları dikkate alındığında Kanal
İstanbul’un önemi ve aciliyeti görülecektir. Ülkemizin mevcut limanlar
Rize-İyidere ve Filyos gibi liman yatırımlarının yanı sıra Kanal İstanbul ile Karadeniz’deki
güç ve etkinliğini artıracaktır. Ülkemizin göz bebeği olan boğazlarımızı
korumak için her türlü tedbiri almaya devam edeceğiz.”