Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin gökyüzüne açılan 58.kapısı Çukurova
Uluslararası Havalimanı’nda yaptığı açıklamada, “Yarın, Cumhurbaşkanımız Sayın
Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle açacağımız ülkemizin 58. havalimanı olan Çukurova Uluslararası
Havalimanı ile ülkemizin havacılık alanındaki en önemli projelerinden birini
daha başarıyla tamamlamanın gururunu yaşıyoruz.” dedi. Çukurova Uluslararası Havalimanı’nı inşa
ederken eş zamanlı olarak bağlantı yolları çalışmalarını da başlattıklarının
altını çizen Bakan Uraloğlu, “Havalimanımızın karayolu bağlantısını sağlayan
yolumuzu 15,9 kilometre uzunluğunda, bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş
yol standardında tamamladık. Havalimanımıza hem D-400 devlet yolundan hem de
otoyoldan ulaşım sağlanacaktır.” ifadelerini kullandı.
Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Yolu Hattı ile entegre olacak
demiryolu bağlantısı üzerinde ise çalışmaları yoğunlaştırdıklarını vurgulayan
Bakan Uraloğlu, “Hattımızı 2026 yılında hizmete açmayı hedefliyoruz. Demiryolu
bağlantımız tamamlandığında hem Adana’dan hem de Mersin’den trene binen
vatandaşlarımız Çukurova Uluslararası Havalimanı’na yaklaşık 23 dakikada hızlı,
güvenli ve konforlu bir şekilde ulaşım sağlayabilecek” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle
Türkiye’nin 58. havalimanı olan Çukurova Uluslararası Havalimanı’nın resmi
açılışını yarın yapacaklarını bildirerek, “Asya ve Avrupa arasındaki doğu-batı
koridorunda doğal bir köprü olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika’ya
uzanan kuzey güney koridorlarının da tam ortasında bulunan ülkemiz; 4 saatlik
uçuş süresiyle 1,4 milyar insanın yaşadığı 67 ülkenin merkezinde muhteşem bir
lokasyona sahiptir.” dedi. Türkiye’nin eşsiz konumunun 2002 yılından itibaren
yürütülen ulaşım politikaları ve faaliyetleriyle, dünyada en hızlı gelişim
gösteren ülkelerden biri olduğunu söyleyen Bakan Uraloğlu, “Dünyada
ulaşamadığımız hiçbir nokta kalmayacak, hedefiyle hareket ederek ülkemizi;
dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkelerinden birine dönüştürdük.” diye
konuştu.
“Hava Yolu ile Seyahat Eden
Yolcu Sayımız 129 Milyon 738 Bin 772’ye Ulaştı”
Bakan Uraloğlu, 2002’den bu yana
aktif havalimanı sayısını yarın açılacak olan Çukurova Uluslararası
Havalimanıyla birlikte 26’dan 58’e çıkardıklarını belirterek, 2053 hedefleri
kapsamında da aktif havalimanı sayısını 61’e çıkaracaklarının altını çizdi. Uraloğlu,
“Dış hatlarda 50 ülkede 60 noktaya uçuş gerçekleştiriliyorken uçuş ağımıza 286
yeni nokta ekleyerek 131 ülkede 346 noktaya ulaştırdık. 2002’de iç ve dış
hatlarda seyahat eden yaklaşık 34.5 milyon olan yolcu sayımızı da 2023 yılında
214 milyonun üstüne taşıdık.2024 yılı istatistiklerini incelediğimizde bu yıl
yolcu sayısının daha da artacağını 230 milyon üstünde yolcu taşıyacağımızı
öngörüyoruz. Bu yıl Temmuz sonu itibariyle;
hava yolu ile seyahat eden yolcu
sayımız 129 milyon 738 bin 772’ye ulaştı. Bu sayı geçen yıl aynı dönemde
yaklaşık 118 milyondu.” ifadelerini kullandı. İstanbul Havalimanı’nın Temmuz
ayında da Avrupa’nın en yoğun havalimanı olarak yıllardır sahip olduğu birinciliği
sürdürdüğünün altını çizen Uraloğlu, “3 Ağustos’ta da Antalya Havalimanı’mızda
iç ve dış hatlarda toplam 223 bin 217 yolcu ve bin 217 uçağa hizmet vererek,
rekor kırdı.” şeklinde konuştu.
“Çukurova Bölgesinin Yöresel
Kültürünü Yansıtan Mimari Dokunuşlarla Muhteşem Bir Eser”
Bakan Uraloğlu, havayolu
sektörünün gücüne güç katacak Çukurova Uluslararası Havalimanı ile sivil
havacılık sektörünün gelişimi adına yeni bir imza daha attıklarını
vurgulayarak, “Ağaç formunda tasarlanan hava kontrol kulesi, Çukurova’nın
narenciyesinden esinlenen turuncu rengi ve bölgenin simgesi pamuk motifleri ile
süslü, Çukurova Bölgesinin yöresel kültürünü de yansıtan mimari dokunuşlarla
bölgeye yakışan muhteşem bir eser oldu.” diye konuştu.
Çukurova Uluslararası
Havalimanı’nın Altyapı İnşaatı Öz Kaynaklarla Bitirildi
Açılışı için bölge insanını daha
fazla bekletmemek adına altyapı inşaatını öz kaynaklarla hızlıca
bitirdiklerinin altını çizen Uraloğlu, “CAT-II standardında 3 bin 500 metre
uzunluğunda ve 60 metre gövde genişliği ile ana pistimizi inşa ettik. Pistimiz
bu durumuyla en geniş gövdeli yolcu uçaklarının dahi iniş ve kalkışına imkân
sağlayacak. Yine altyapı projesi kapsamında; 3 bin 500 metre uzunluğunda ve 45
metre genişliği ile acil durumlar için de uygun olan yardımcı pisti, 2 adet
yüksek sürat taksiyolu, 48 uçak kapasiteli yaklaşık 279 bin metrekare apronu,
21 uçak kapasiteli yaklaşık 56 bin metrekare genel havacılık apronu, 2 adet yer
hizmetleri araç park yeri, nöbetçi kulübeleri ve çevre güvenlik yolu gibi
imalatları da tamamladık.” dedi.
“25 Yıl İçerisinde de 297
Milyon 100 Bin Avro Kira Bedeli”
Uraloğlu, 3 etap olarak yapımı
projelendirilen havalimanının tüm etapların toplam sabit yatırım bedelinin
yaklaşık 244 milyon 515 bin Avro olduğunu söyleyerek, “244,5 milyon Avro
yatırımla hayata geçen havalimanımızdan 25 yıl içerisinde de 297 milyon 100 bin
Avro kira bedeli elde edeceğiz.” diye konuştu.
Yıllık 9 Milyon Yolcu
Kapasitesi
Yıllık 9 milyon yolcu kapasitesi
,110 bin metrekare terminal alanı ve 3 bin 500 metre uzunluğa ve 60 metre
genişliğine sahip ana pisti ile bölgenin tüm havayolu ihtiyacını karşılayacak
havalimanının, “Başta Mersin ve Adana ile Osmaniye ve Niğde'ye de olan
yakınlığıyla bu şehirlerde yaşayan 5 milyonun üstündeki vatandaşımıza hizmet
edecek, Türkiye'nin Ortadoğu ülkelerine açılan en önemli kapılarından biri
olacaktır.” dedi.
Çukurova Uluslararası
Havalimanı’nın bölgesel olması niteliğiyle de havacılık alanındaki en önemli
altyapı yatırımlarından biri olduğunu belirten Uraloğlu, “Çukurova Bölgesinin
gelişimine büyük katkı sağlayacak ve bölgesel kalkınmanın lokomotifi olacak. Bölge
ve ülke genelinde doğrudan ve dolaylı olarak yaklaşık 3 bin kişinin istihdamına
da katkı sağlayacak.” ifadelerini kullandı.
“Bölgedeki İşletmelerin
Uluslararası Arenada Rekabet Gücünü Artacak”
Uraloğlu, bölgedeki işletmelerin
Havayoluyla daha hızlı ve etkin bir şekilde mal taşımasını, yerel işletmelerin
küresel tedarik zincirlerine entegrasyonunu kolaylaştıracağını belirterek, “Bu
da bölgedeki işletmelerin daha geniş pazarlara açılmasını ve ihracat
potansiyellerini artırmasını sağlayacak uluslararası arenada rekabet gücünü
arttıracaktır. Özellikle tarım faaliyetlerinin gelişmişliğiyle bilinen Çukurova
Bölgemizin artık ürettiği tarım ürünleri gibi hızlı bozulan ve zamanında
teslimat gerektiren malların taşınmasında hava yoluyla lojistik avantajlar
sağlayacaktır. Bu da üretim süreçlerinin optimize edilmesi ve maliyetlerin
düşürülmesi anlamına gelmektedir.” dedi.
“Sanayi ve Ticaret
Bölgelerinden Gelen İhracat Ürünlerinin Karayolu ve Demiryolu ile Havalimanına
Ulaşımı Sağlanacak”
Bağlantı yollarının önemine de
değinen Bakan Uraloğlu, Çukurova Uluslararası Havalimanı’nı inşa ederken eş
zamanlı olarak havalimanının bağlantı yolları çalışmalarını da başlattıklarını
anımsatarak, “Havalimanımıza hem D-400 devlet yolundan hem de otoyoldan ulaşım
sağlanacaktır. Havalimanı bağlantı yolları ile yolcu taşımacılığının yanı sıra;
Mersin Limanı, Mersin ve Adana Organize Sanayileri, İskenderun Körfezi Sanayi
Tesisleri, Yumurtalık Serbest Bölgesi gibi sanayi ve ticaret bölgelerinden
gelen ihracat ürünlerinin karayolu ve demiryolu ile havalimanına ulaşımını da
sağlayacağız.” diye konuştu.
“Toplam 578 Milyon Lira
Tasarruf Edeceğiz”
Uraloğlu, havalimanının karayolu
bağlantısını sağlayan yolu 15,9 km uzunluğunda, bitümlü sıcak karışım kaplamalı
bölünmüş yol standardında tamamladıklarını belirterek, “Bu projemiz kapsamında
toplam 348 metre uzunluğunda 8 köprü ve 127 metre uzunluğunda farklı seviyeli
kavşak inşa ettik. Yolumuz sayesinde zamandan 494 milyon lira, akaryakıttan 84
milyon lira olmak üzere yıllık toplam 578 milyon lira tasarruf edeceğiz. Karbon
salınımını ise yılda 10 bin 168 ton azaltmış olacağız.” şeklinde konuştu.
“Adana ve Mersin’den Trenle
Çukurova Havalimanı’na 23 dakikada Ulaşılacak”
Uraloğlu, yapımı devam etmekte
olan Mersin – Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Yolu Hattı’yla entegre olacak
demiryolu bağlantısı üzerinde ise çalışmaları yoğunlaştırdıklarını
vurgulayarak, “Tüm inşa çalışmalarımızı da 2026 yılı içerisinde tamamlamayı ve
hattımızı hizmete açmayı hedefliyoruz. Demiryolu bağlantımız tamamlandığında
hem Adana’dan hem de Mersin’den trene binen vatandaşlarımız Çukurova
Havalimanı’na yaklaşık 23 dakikada hızlı, güvenli ve konforlu bir şekilde
ulaşım sağlayabilecek.” dedi.
“Adana Şakirpaşa Havalimanı
Kapatılmayacak”
Adana Şakirpaşa Havalimanı’nı
hakkındaki yorumlara da yanıt veren Bakan Uraloğlu, “Defalarca söyledik ama
yine tekrar edelim Adana Şakirpaşa Havalimanı kapatılmayacak. Burada gözden
kaçırılmaması gereken nokta şu; bizler havalimanımızı, hâkim rüzgâr yönü
açısından uygun olup olmadığına, arazinin türüne, zemin ve yeraltı suyu
durumuna, şehir merkezlerine uzaklık ve ulaşım imkânları gibi birçok yönden
değerlendirerek bulunduğu yere inşa ettik. Bakanlık olarak yaptığımız etüt ve
fizibilite çalışmalarıyla projelerimizi coğrafyanın emrettiği ve mühendisliğin
de müsaade ettiği imkanlar doğrultusunda hayata geçiriyoruz. Oraya yakın oldu
buraya uzak kaldı diyerek şehirlerimizi ayrıştırmak manasız… Tam tersine iki
şehri yeni bir ortak paydada bir araya getirmesiyle birleştirici bir proje…”
diye konuştu. Çukurova Uluslararası Havalimanı’nın bölgenin havalimanı olduğunu
vurgulayan Uraloğlu, uluslararası bir havalimanı olarak Adana, Mersin,
Osmaniye, Niğde başta olmak üzere tüm bölgeye hizmet edeceğinin altını çizdi.
Kalkınma Yolu Projesi Çukurova
Uluslararası Havalimanı’nın Önemini Artıracak
Uraloğlu, Çukurova Uluslararası
Havalimanı’nın Bakanlığın üzerinde yoğun çalışmalar yürüttüğü Yeni İpek Yolu
olarak nitelendirilen Kalkınma Yolu Projesi hayata geçtiğinde öneminin bir kat
daha artacağını söyleyerek, “Bildiğiniz üzere bu projeyle Basra Körfezinde inşa
edilmekte olan FAV Limanı'ndan başlayıp ülkemizde Şırnak Ovaköy'e, oradan da
Ege Denizi'ne, Karadeniz'e ve Akdeniz'e açılacak olan çok önemli bir ticaret
koridorunu hayata geçiriyoruz. FAV Limanı'ndan Londra'ya kadar kara ve demir
yolu ile Avrupa'nın her ülkesine kesintisiz ulaşım sağlayacağız.” diye konuştu.
Hindistan, Doğu Asya ve Basra
Körfezi üzerinden Irak'a gelecek yükleri Avrupa'ya ulaştıracak projenin geniş
bir coğrafyaya fayda sağlayacağını öngördüklerini söyleyen Bakan Uraloğlu
sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bu proje hayata geçtiğinde
Çukurova Bölgesi Kalkınma Yolu’nun ülkemizdeki ilk duraklarından biri olacak ve
bölgenin sosyo-ekonomik kalkınmasına büyük katkıları olacak. Bu noktada
Çukurova Uluslararası Havalimanı da hem bölgemizin hem de ülkemizin havacılık
alanında uluslararası bir aktarma merkezi olması adına önemli bir yatırım oldu.
Havalimanımız ile birlikte ülkemizin geleceğe açılan kanatları daha da
büyümüştür. Bu düşüncelerle programımıza katılımınızdan dolayı sizlere teşekkür
ediyorum. Çukurova Uluslararası Havalimanı inşa çalışmalarını başarıyla
tamamlayan en üst kademesinden en alt kademesine kadar tüm yüklenici firma ve
Devlet Hava Meydanları Genel Müdürlüğü çalışanlarına teşekkür ediyor,
başarılarının devamını temenni ediyorum.”