Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 18 yılda devrim niteliğinde
ulaştırma-altyapı yatırımları yaptıklarını ifade ederek, “Ulaştırma altyapısına
yaklaşık 907 milyar TL'lik yatırım yaptık. Bunun da yüzde 18'i demir yoluna
yapıldı. Tabii bunda ağırlıklı olarak kara yolları yatırımları var. Eylül 2020
itibarıyla artık karayolları ile demir yolu yatırımları başa baş geldi. Yani
yüzde 65'e yüzde 18 olan oran birbirini yakaladı” dedi. Demir yolunda yüzde 60
yerlilik oranlarını aştıklarını ifade eden Bakan Karaismailoğlu, yüzde 80'leri
hedefledikleri noktada olduklarını dile getirdi. Bakan Karaismailoğlu, “Yine
bunun gibi bizim şehir içi metrolarda hep yabancı markalar kullanılırdı.
Neredeyse dünyanın bütün markaları bütün hatlarımızda çalışırdı. Artık bundan
sonra artık yerli metro imalatlarına dönüyoruz” ifadelerini kullandı.
Karaismailoğlu ayrıca artık trenden inen bir yolcunun, bir mikro hareketlilik
aracıyla kısa mesafede ulaşmak istediği yere rahatlıkla ulaşacağını ve bunun
Sirkeci Garı'nda başlayacağını kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türk
Demiryolu Zirvesi'nde yapılan 2023 Demiryolu Vizyonu Oturumu'nda gazeteci Hakan
Çelik'in sorularına yanıt verdi.
Türkiye'de uzun yıllar ihmal edilen demir yollarına
2002'den sonra ciddi bir yatırım yapıldığını ifade eden Bakan Karaismailoğlu,
“Gelinen noktada hızlı trenlerle vatandaşın ulaşım konforu daha da artacak”
dedi.
Türkiye'de yollardır otoyolu yatırımlarının demir yolu
yatırımlarından çok fazla olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Biz 18 yılda
devrim niteliğinde ulaştırma-altyapı yatırımları yaptık. Burada ulaştırma
altyapısına yaklaşık 907 milyar TL'lik yatırım yaptık. Bunun da yüzde 18'i
demir yolu. Tabii bunda ağırlıklı olarak kara yolları yatırımları var. İnşallah Eylül 2020 itibarıyla artık karayolları ile
demir yolu yatırımları başa baş geldi. Yani yüzde 65'e yüzde 18 olan oran
birbirini yakaladı. Hedefimiz bundan sonra karayollarını biraz daha aşağı
çekmek, demir yollarını biraz daha yükseltmek. Oradaki eksikliğimizi tamamıyla
hem lojistik anlamda lojistik anlamda bu yatırımları tamamlayıp ülkemizin
hizmetine sunacağız. Artık dünyada söz sahibi olmak için, bölgesinde lider
olmak için demir yolu çok önemli. Zaten 2002'den sonra biliyorsunuz ülkemiz
yüksek hızlı tren hatlarıyla daha yeni tanışıyor. Tanışılan yerlerde de çok
büyük bir ilgi görüyor. Hem konforu hem hız hem de lüks bakımından” şeklinde
konuştu.
-
"Dijitalleşen dünyada hedefimiz sıfır hata"
Son 18 yılda ulaştırma ve altyapıya yaptıkları yatırımların
yüzde 65'inin karayollarına yapıldığını dile getirerek, karayolları
altyapısının artık oturduğunu kaydetti.
Türkiye'nin 6 bin kilometrelik bölünmüş yol ağını 18 yılda
30 bin kilometrelere çıkardığını anlatan Bakan Karaismailoğlu, havalimanı
sayısını 26'dan 56'ya çıkardıklarını vurguladı.
Türkiye'nin demir yolu ağı ile ilgili detaylı bilgiler
veren Karaismailoğlu şu ifadeleri kullandı:
“Demir yolunda normalde bizim 12 bin 800 kilometrelik
hattımız var. Bunun bin 200 kilometresi hızlı tren hattı. Hedefimiz 2023 yılı
itibarıyla bunu hızlı trende 3 binlere çıkarmak. Normal konvansiyonel hatlarla
beraber 18 binlere çıkarma hedefimiz var.
Yine yük taşımada normal hatlarda özellikle bu organize
sanayi bölgeleri, limanları ana hatlara bağlayıp oradaki sanayinin gelişmesini
ve üretime katkıda bulunmak için çalışmalarımız var. Bir taraftan hızlı trenler
bir taraftan yük trenleri ile topyekün bir çalışma var ülkemizin her bir
noktasında. Bunları bir lojistik master planı ve ulaşım master planı
doğrultusunda yapıyoruz. Ulaşım ağımızda entegrasyon konusu da çok önemli.
Tabii bu dijitalleşen dünyada hedefimiz artık sıfır hata.”
- Türk
demir yollarında kamu ve özel sektör tarafından üretilen yerli araç gereçlerin
kullanımını artırmayı hedefliyoruz.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi (TCDD)
Genel Müdürlüğünün bağlı ortaklıkları olan Türkiye Vagon Sanayii AŞ (TÜVASAŞ),
Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ (TÜLOMSAŞ) ve Türkiye Demiryolu
Makinaları Sanayii AŞ'nin (TÜDEMSAŞ) birleştirilmesiyle iktisadi devlet
teşekkülü olarak Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii Anonim Şirketi'nin
(TÜRASAŞ) kurulduğunu ifade eden Bakan Karaismailoğlu, Türk demir yollarında
kamu ve özel sektör tarafından üretilen yerli araç gereçlerin kullanımını
artırmayı hedeflediklerini söyledi.
Demir yolunda yüzde 60 yerlilik oranını aştıklarını
vurgulayan Karaismailoğlu “Yüzde 80'leri hedeflediğimiz bir noktadayız. Yine
bunun gibi bizim şehir içi metrolarda hep yabancı markalar kullanılırdı.
Neredeyse dünyanın bütün markaları bütün hatlarımızda çalışırdı. Artık bundan
sonra artık yerli metro imalatlarına dönüyoruz" dedi.
-
“Karadeniz yüklerinin Doğu Anadolu ve Güney Doğu Anadolu'ya akışını sağladık.”
Yeni demir yolu yatırımları yaparken bir taraftan da eski
hatları yenilediklerini de aktaran Bakan Karaismailoğlu, 1932 yılında yapılan
400 kilometrelik Samsun-Sivas hattını tamamen yenileyerek elektrikle sinyalli
hale getirdiklerini hatırlattı. Bakan Karaismailoğlu şöyle devam etti: “Bu
sayede Karadeniz yüklerinin Doğu Anadolu ve Güney Doğu Anadolu'ya akışını
sağladık. Bunun devamında tamamladığımız Bakü-Tiflis-Kars hattına erişim
sağlandı. Türkiye dünyada doğu-batı ve kuzey-güney koridorlarının tam ortasında.
Yapacak çok işimiz var. Bunun sorumluluğunun bilincindeyiz. İnşallah bu
sorumluluğun üstesinden de gelip ülkemize, vatandaşlarımıza, gençlerimize,
geleceğimize çok önemli yatırımlar bırakmak istiyoruz. İnşallah ekibimizle
beraber bu işlerin üstesinden geleceğiz. Ben hem ekibime hem kendime çok
güveniyorum. İnşallah Cumhurbaşkanımızın bize verdiği vizyonla bu işlerin
hepsinin üstesinden geleceğiz. Ondan herkes emin olsun.”
Devreye aldıkları Doğu Ekspresi'nin yoğun ilgi gördüğünü
aktaran Karaismailoğlu, demir yolunda destinasyon çeşitliliğini artırmaya
yönelik yeni çalışmalar planladıklarını da aktardı.
-
“Sirkeci garı ağırlıklı olarak müze olarak hizmet verecek.”
Sirkeci Tren Garı'nın önümüzdeki dönemde ağırlıklı olarak
müze şeklinde değerlendirileceğini de açıklayan Bakan Karaismailoğlu,
"Sirkeci Garı ile Kazlıçeşme arasında bisiklet yolları, sosyal alanlar ve
rekreasyon alanları olan bir yapı kurmayı hedefliyoruz. Sirkeci garı da
ağırlıklı olarak elden geçirilerek müze olarak hizmet verecek. Bununla ilgili
bir çalışma hazırlıyoruz" diye konuştu.
Scooter ve bisiklet gibi mikro hareketlilik araçlarının
yakın zamanda garlarda daha fazla görüleceğini kaydeden Karaismailoğlu
sözlerini şu şekilde tamamladı: “Onun planlamasını yaptık, kısa zamanda
tanıtımını da yaparız. Artık trenden inen bir yolcu, bir mikro hareketlilik
aracıyla kısa mesafede ulaşmak istediği yere rahatlıkla ulaşacak. Sirkeci
Garı'nda başlayacağız.”