Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı, elektrikli bisiklet ve elektrikli scooter gibi mikro hareketlilik
sistemlerine yönelik standartların belirlenmesi noktasında ilk adımı attı.
Bakan Adil Karaismailoğlu’nun başkanlığında toplanan ve sektördeki paydaşların
katılımı ile gerçekleşen Mikro Hareketlilik Odak Grup Toplantısı’nda sektöre
ilişkin düzenlemelerde yer alması planlanan standartlara yönelik ilk taslak
belirlendi. Buna göre e-scooter’da faaliyet izin belgesi almak isteyen
firmalardan, mobil uygulama sahibi olma ve sunucuların Türkiye'de bulunması
gibi şartlar aranacak.
Bakan Karaismailoğlu, 83 milyonu aşan ülke nüfusunun yüzde 92’sinden fazlasının
şehir ve ilçe merkezlerinde yaşadığına işaret ederek, mikro hareketlilik
araçlarının çevreci yanı ile şehiriçi ulaşımında önemli bir yeri olacağını
söyledi. Karaismailoğlu, “Ancak emniyet önlemlerinin yanında araç ve
şirketlerin lisanslarının olmaması sorunuyla karşı karşıyayız. Bu araçların
kullanımı ile ilgili engellerin aşılması için kamu-özel sektör iş birliği
önemli. Bu nedenle sektörde standartlarımızı oluşturuyor, vatandaşlarımızın hem
güvenliğini hem de en iyi standartlarda hizmet almasını sağlıyoruz" dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu; daha önce online olarak
gerçekleştirilen bisiklet ve elektrikli scooter ile ilgili Mikro Hareketlilik
Odak Grup Toplantısı’nın ikincisi sektör temsilcilerinin katılımı ile Bakan
Karaismailoğlu’nun başkanlığında gerçekleştirildi. Toplantıda ulusal ve uluslararası
başlıkları ile şehir yaşamına hareket ve özgürlük katan, çağdaş mikro ulaşım
sistemlerinin geleceği derinlemesine masaya yatırılırken, sektörün şu anki
durumunun yanı sıra sağlanması gereken standartlara yönelik ilk belirlemeler de
yapıldı.
Toplantıda, dünya çapında paylaşımlı 4.6 milyon e-scooter sayısının 2024’e
kadar 6 katına çıkacağı tahmin edildiğine işaret edilirken, dünyada yıllık 1,7
milyar ton karbon salınımının mikro hareketlilik araçları ile azaltılmasının
beklendiğine dikkat çekildi.
-Çevreci ve Hayatı Kolaylaştıran
Projeler İçin Somut Adımlar
Toplantıda konuşan Bakan Karaismailoğlu, bilgi ve iletişim teknolojilerinin,
baş döndürücü bir hızla gelişirken yeni ihtiyaç ve beklentiler ile farklı
eğilimlerin ortaya çıktığını söyledi. Son dönemde özellikle verimli, güvenli,
etkin, yenilikçi, dinamik, çevreci ve katma değer sağlayan akıllı ulaşım
sistemlerinin ön plana çıktığının altını çizen Karaismailoğlu, “Bizler de bu
döneme entegrasyonumuzu hızla tamamlamak için önemli projeleri hayata
geçiriyoruz” dedi. Bu artışın beraberinde; ulaşım ve trafik gibi sorunları da
getirdiğini söyleyen Karaismailoğlu, Bakanlık olarak, bu sorunları çağdaş,
çevreci ve hayatı kolaylaştıran proje ve yaklaşımlarla çözmek için somut
adımlar attıklarını vurguladı.
-Türkiye’de 35 Bin E-Scooter
Kullanılıyor
Bakan Karaismailoğlu, 83 milyonu aşan ülke nüfusunun yüzde 92’sinden fazlasının
şehir ve ilçe merkezlerinde yaşadığına da dikkat çekerek, “Şu anda Türkiye’de
35 bin e-scooter, 3 milyonu aşkın vatandaşımız tarafından kullanıyor. Ancak
özellikle salgın döneminde, alternatif ulaşım araçlarına olan talep ve bu
araçların trafikte varlığı hızla arttı. Biz de günün şartlarına ve beklentilere
uygun, yenilikçi bir hareketlilik sistemi oluşturmak amacıyla çalışmalarımıza
hız verdik” dedi. Mikro hareketlilik araçlarının gürültüsüz olmalarının yanı
sıra, karbon emisyonu açısından çevre dostu sistemler olduğunu da kaydeden
Karaismailoğlu, bu noktada mikro hareketlilik araçlarının yaygınlaşması, belli
standartların ve güvenli seyahatin sağlanması amacıyla düzenleme yapılması için
adım attıklarını kaydetti.
Bakan Karaismailoğlu, “Tüm çalışmalar sonucunda vizyonumuzu tüm ulaşım
hatlarımızda, yol kapasitemizin ve enerjinin verimli kullanılması, seyahat
sürelerinin ve çevreye verilen zararın azaltılması, hareketliliğin sağlanması
ile birlikte trafik güvenliğinin artırılması olarak belirledik. Bu doğrultuda,
araçların kent içi yol güvenliğine etkileri, altyapı ile ilgili ortaya çıkacak
ihtiyaçlar ve kullanım koşullarını düzenlemek amacıyla çalışmalar yürütüyoruz.
Ayrıca işletmeciler arasında rekabetin sağlanması ve yeniliklerin teşvik
edilmesi, etkin, verimli ve çözüm odaklı bir mikro hareketlilik sistemini
oluşturmak istiyoruz. Girişimcilerin önünü açmak ve gerekli çalışmalara destek
vermek amacıyla, bakanlıklar, yerel yönetimler, reel sektör ve sivil toplum
örgütleri arasındaki eşgüdümü önemsiyoruz ”diye konuştu.
-Paylasımlı E-Scooter İşletmeciliği
Yönetmeliği’nde İlk Belirlemeler Yapıldı
Karaismailoğlu, kullanıcı yaş sınırının belirlenmesi, kullanım ve güvenlik
aksesuarlarında zorunluluk getirilmesi, hız sınırlarının ve şehir içi kullanım
güzergahlarının belirlenmesi gibi birçok konuda düzenleme yapılacağını söyledi.
Bakan Karaismailoğlu, “Emniyet önlemlerinin yanında araç ve şirketlerin
lisanslarının olmaması sorunuyla karşı karşıyayız. Bu araçların kullanımı ile
ilgili engellerin aşılması için, kamu-özel sektör iş birliği önemlidir. Bu
nedenle sektörde standartlarımızı oluşturacağız, vatandaşlarımızın hem
güvenliğini hem de en iyi standartlarda hizmet almasını sağlayacağız” dedi.
Karaismailoğlu, yapılan toplantıların ardından ‘Paylaşımlı E-Scooter
İşletmeciliği Yönetmeliği’ne ilişkin ilk belirlemelerin yapıldığını bildirdi.
Yönetmelikte şehirlerarası yollar ve azami hız sınırı 50 km/saat üzerinde olan
karayollarında da kullanılmaması öngörülüyor. Birden fazla kişi e-scooter'ı
aynı anda kullanamayacak. E-scooter'da kişisel eşya harici, eşya taşınamayacak.
Yayaları ve dezavantajlı grupları (engelli/yaşlı) tehlikeye sokmayacak şekilde
kullanılacak. Ayrıca her şehirde toplu taşıma araçları ile entegre olacak
şekilde kullanım planlaması yapılacak. Kask, dizlik, reflektör ve ceket gibi
koruyucu ekipman kullanımı teşvik edilecek.
-Yerlilik Teşvik Edilecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından çıkartılacak düzenlemede yerlilik de
teşvik edilecek. Taslağa göre, yerli yazılım ve donanım kullanılması teşvik
edilecek ve yerli ürün kullanan firmalara kolaylıklar sağlanacak.
E-Scooter'ların belirli bölgelere yığılmalarının önüne geçilecek. Çağrı
merkezi/ mobil uygulamar üzerinden kullanıcılara destek sağlanacak. Kamu
nizamını bozmayacak şekilde, görüntü kirliliği oluşturmayacak şekilde kullanımı
sağlanacak. Yerli ve milli üretim de desteklenecek.