Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı Elektrikli bisiklet ve elektrikli scooter gibi mikro
hareketlilik sistemlerine standart getirecek. Söz konusu standartların
belirlenmesine yönelik Mikro Hareketlilik Odak Grup Toplantısı, sektördeki
paydaşların katılımı ile gerçekleştirildi. Toplantılarda elde edilen veriler ve
sektör temsilcilerinin önerileri, 28 Ağustos’ta Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Adil Karaismailoğlu’nun da katılacağı Mikro Hareketlilik Ortak Akıl
Toplantısı’nda masaya yatırılacak.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın koordinasyonunda
elektrikli bisiklet ve elektrikli scooter ile ilgili Mikro Hareketlilik Odak
Grup Toplantısı, sektör temsilcilerinin katılımı ile dün gerçekleştirildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun talimatı ile online olarak
iki oturumda gerçekleştirilen toplantıda ulusal ve uluslararası başlıkları ile
şehir yaşamına hareket ve özgürlük katan, çağdaş mikro ulaşım sistemlerinin
geleceği, sektörün şu anki durumu ve sağlanması gereken standartlar tüm
detayları ile ele alındı.
“Şehir içi ulaşımda mikro hareketliliğin önemi, olumlu
etkileri, bu alandaki değişimler, küresel gelişmeler ve trendler nelerdir?” ve
“Mikro hareketlilik sisteminin verimli ve güvenli bir şekilde kurulup
yürütülebilmesi için gerekli mevzuat çalışmalarının kapsamı ne olmalıdır?”
sorularına cevap aranan oturumlara Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Çevre ve
Şehircilik Bakanlıklarından temsilcilerin yanı sıra, Bilgi Teknolojileri
İletişim Kurumu, Emniyet Genel Müdürlüğü, Türkiye Belediyeler Birliği, MÜSİAD,
İTÜ, Bandırma 17 Eylül Üniversitesi ve TÜSİAD’ın yanı sıra ulusal olarak da;
Bin Ulaşım ve Akıllı Şehir Teknolojileri A.Ş. , Hergele Electric Scooters,
Martı Tech, Palm Tech, ETKU, HOP! Scooters, Bizero, DUCKT, Yapıdrom, Kumru
Scooter, Eşarj - Elektrikli Araçlar Şarj Sistemleri A.Ş. , Uluslararası
katılımcı olarak ise; Technische Universitat Berlin, Bird, Voi Technology ve
Wind Mobilty katıldı.
-Sektöre
Yönelik Standartlar Belirlenecek
Toplantıda konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji
Daire Başkanı Yunus Emre Ayözen, Bakanlığın vizyonu ve stratejisi doğrultusunda
belirlemiş oldukları üç önemli odağın mobilite, lojistik ve dijitalleşme
olduğunu ve en önemli unsuru mobilite olarak gördüklerini ifade etti. Ayözen,
“Özellikle bu işin paydaşları ile micromobility hususunda yapacağımız
çalışmalara yön vermek adına katılımcı bir demokrasi ile Bakanlığımızın
belirleyeceği vizyona katkı sağlamanızı bekleyeceğiz. Yine önümüzdeki
haftalarda da Sayın Bakanımızın katılımıyla bu işin sonucunu belirleyeceği ve bir
deklarasyonun yapılacağı başka bir oturum daha gerçekleştirmiş olacağız” dedi.
Ayözen, mikro hareketlilik sistemlerine yönelik bir standart getirilmesi gerektiğini ve Bakanlık koordinasyonunda gerçekleştirilen toplantının söz konusu standartların oluşturulması noktasında temeli teşkil edeceğini bildirerek, “Sektör temsilcilerimizin değerli katılımları ile çıkaracağımız raporlamalar Sayın Bakanımızla da paylaşıldıktan sonra bir yönetmelik dahiline getirilecek. İlgili bakanlıklarımızla birlikte, bu bağlamda da ülkemiz adına bu işin standardını belirlemiş olacağız” ifadelerini kullandı.
-Bakanlık tüm paydaşların görüşlerini önemseyerek bir çalışma yapacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürü Murat Baştor, yapılacak olan düzenlemenin ortak akıl ile belirleneceğini ve Bakanlığın tüm paydaşların görüşlerini önemseyerek bir çalışma yapacağını kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdür
Yardımcısı Esma Dilek ise, Kovid-19 sonrasında aracı olmayan ulaşım
şekillerinde genel olarak artış yaşandığını, bu nedenle regülatif tarafta
oluşan boşluğu güçlendirmek adına aktif rol aldıklarını vurgulayarak, “Bakanlık
olarak, mikro hareketlilik araçlarının içerisinde bulunduğumuz Kovid -19
sürecinde de kişilerin bireysel ulaşım ihtiyaçlarını karşılayabilecek bir çözüm
olarak insanlara tanıtılmasında ve bir seçenek olarak sunulmasında aktif rol
almamız gerektiğine inanıyoruz” diye konuştu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Mobilite Daire Başkanı Musa
Yazıcı da, toplu taşıma entegrasyonu sağlamanın önemine değinerek, micromobility
araçlarının gelecekteki rolünün iyi kavranıp ona göre çalışmaların yapılması
gerektiğini söyledi.
Bandırma Üniversitesi Akıllı Ulaşım Sistemleri Anabilim
Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Tektaş ise konuşmasında, “Kent içi yapılarda
bütün kargo araçlarının mikro hareketlilik araçlarına devşirilmesinin, çevre ve
insan dostu araçlarla yapılmasının çok ciddi katkıları olacaktır” dedi. Martı
CEO’su Oğuz Alper Öktem, yolculukların yüzde 42’sinin bir toplu taşıma
durağında başladığı ya da bittiği verisini paylaşarak, sistemin ciddi bir
tamamlayıcı ulaşım olduğunu ve kısa mesafelerde ciddi oranda tercih edildiğini
söyledi. Öktem, güvenlik istatistiklerinde ise yaralanma ve ölümlü kaza
oranında Avrupa ve Amerika’dan çok daha iyi durumda olunduğunu, 18 kilometre
hız sınırı ve 18 yaş sınırının çok önemli olduğunu vurguladı.
-Çevre
İçin Mikro Hareketlilik Araçları Önemli
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan Hava Yönetimi Daire
Başkanı Nazan Özyürek e-scooter gibi araçların hava kirliliğine olan pozitif
artılarının sadece sera emisyonuyla ilgili olmadığını, egzos çıkarmamalarının
ve şehir merkezinde araç yoğunluğunu azaltma ihtimallerinin de çok kıymetli
olduğunu vurgulayarak, “Regülasyon söz konusu olduğunda ise, ayrılmış bir
bisiklet yolu önermek kalıcı bir çözüm değil. Bunun yerine bisikletli ulaşım
ana planlarını oluşturmak daha önemli hale geliyor. Bizim Çevre Bakanlığı
olarak micromobility’nin, bisiklet yollarının yaygınlaştırılmasıyla ilgili
yerel yönetimlere yönelik yürüttüğümüz bazı programlar var. Bu kapsamdaki
teşvikimizin temel dayanaklarından bir tanesi de, şehir merkezlerinde hava
kalitesinin arttırılması konusu” şeklinde konuştu.
Türkiye Belediyeler Birliği Genel Sekreter Yardımcısı
Ramazan Özcan Yıldırım ise, Belediyelerin bu konuda en önemli aktörlerden biri
ve bu tür araçların kullanımında her anlamda birincil sorumlu olduğunu
belirterek, bu nedenle gerekli teşviklerin yapılması gerektiğini ve ivedi bir
şekilde bununla alakalı yönetmelik boşluklarının doldurulmasının önem teşkil
ettiğini kaydetti.
-Standartlaşma
ve denetim gerekli
Palm Tech, ETKU, HOP! Scooters, Bizero, DUCKT, Yapıdrom,
Kumru Scooter, Eşarj - Elektrikli Araçlar Şarj Sistemleri gibi sektörün diğer
paydaşları da küçük yatırımcının güçlendirilmesi için bir standardizasyon
geliştirilmesinin önemine, hız sınırı, yaş sınırı, dijital ehliyet gibi
sınırlandırmaların önemli olduğuna, veri paylaşımının ve hem belediyeler hem de
merkezi yönetimle koordineli çalışmanın gerekliliğine ve veri havuzu
oluşturulması için çalışmalar yapılması gerektiğine vurgu yaptılar.
Prof. Dr. Umut Rıfat Tuzkaya moderatörlüğünde gerçekleşen ikinci oturuma ise, uluslararası katılımcı olarak, Technische Universitat Berlin’den Hamid Mostofi, Bird Genel Müdür Yardımcısı Patrick Studener, Wind Mobility Politika, İletişim ve Sürdürülebilirlik Başkanı Catriona Meehan, Kamu Politikası Müdürü Christoph Egels ve Investment Proje Müdürü Zeki Emre Tekin katıldı.
Elektrikli mikro mobiliteyi benimseyen milyonlarca insan
olduğunu vurgulayan Bird Genel Müdür Yardımcısı Patrick Studener, scooter
kullanımının daha ulaşılabilir ve güvenli hale getirilmesi için çalışmalar
yaptıklarını, araba seyahatlerini azaltmak, trafik sıkışıklığını ve hava
kirliliğini azaltacak, kasaba ve şehirlerimizi herkes için daha yaşanabilir
hale getirecek adımların tüm dünyada atılmasının çok önemli olduğunu vurguladı.
Technische Universitat Berlin’den Hamid Mostofi ise, uzun ve kısa vadede küçük,
büyük regülasyonların hedeflenmesi, bu hedefler konulurken de gerçekçi,
şehirleri, çevre dostu sürdürülebilir amaçların ve insanların merkeze alarak
hareket edilmesinin önemine vurgu yaptı.