- Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının çevreye duyarlı
projelerinden biri olarak öne çıkan, yatırım bedeli 10,5 milyar lirayı bulacak
229 kilometrelik hattın yapımı sürüyor
- Proje, hat güzergahı boyunca organik toprağın korunarak
tekrar kullanılması, yaban hayatı için geçişler yapılması ve ses perdesi
imalatı gibi tüm çevresel önlemler de dikkate alınarak tasarlandı
Çevreye duyarlı proje olarak
öne çıkan, yatırım bedeli 10,5 milyar lirayı bulacak 229 kilometrelik
Halkalı-Kapıkule Demir Yolu Projesi kapsamındaki çalışmalar devam ediyor.
Geçen yıl haziran ayında yapımına
başlanan ve projenin 153 kilometrelik kısmını oluşturan Çerkezköy-Kapıkule
demir yolu hattında çalışmalar yoğunluk kazandı.
Avrupa ülkeleriyle yüksek
standartlı demir yolu bağlantısını sağlayacak, Çerkezköy-Kapıkule ve
Halkalı-Çerkezköy demir yolu kesimlerinden oluşan Halkalı-Kapıkule demir yolu
hattı yapımında yüzde 20'lik ilerleme sağlandı.
Avrasya Stratejik Altyapı
Projeleri Liderlik Forumu'nda "Finans ve Fonlama" alanında 2019 Yılı
İlham Veren Proje Ödülü'ne layık görülen proje kapsamındaki hat, Çerkezköy,
Büyükkarıştıran, Lüleburgaz, Babaeski, Edirne ve Kapıkule'de istasyonlar olacak
şekilde inşa edilecek.
Bünyesinde inşası zor sanat
yapılarını da barındıran projede 53 alt geçit, 59 üst geçit, 16 demir yolu
köprüsü, 2 tünel, 194 menfez ve 3 viyadük yapılacak.
Çift hatlı, 200 kilometre hıza
uygun, sinyalli ve elektrifikasyonlu inşa edilecek ve toplam yatırım bedeli
10,5 milyar lirayı bulacak hatta, yük ve yolcu trenleri çalışabilecek.
- Proje çevreye duyarlı inşa ediliyor
Proje, hat güzergahı boyunca
organik toprağın korunarak tekrar kullanılması, yaban hayatı için geçişler
yapılması ve ses perdesi imalatı gibi tüm çevresel önlemler dikkate alınarak
tasarlandı. Çalışmalarda çevreye duyarlılık en üst düzeyde tutuluyor.
Çevre Yönetim Planı çerçevesinde
inşaat başlamadan önce gürültü, titreşim, yüzey suyu kalitesi, toz ölçümü
yapılıyor ve gerekli önlemler alınarak, işlemler gerçekleştiriliyor.
Proje kapsamında kullanılacak
demir yolu araçlarının elektrik enerjisi ile çalışmaları sayesinde de karbon
salım değerinin oldukça düşük tutulması amaçlanıyor. Ayrıca saha personeline de
düzenli çevre eğitimleri veriliyor.
Demir yolu projesinin bu
kesimine ait sözleşme bedeli 530 milyon avro olan tutarın 275 milyon avrosu
Avrupa Birliği hibe fonlarından sağlanacak.
Proje bu yönüyle en büyük hibe
projesi olma özelliğini de taşıyor.
Çerkezköy-Kapıkule kesiminin
2023 yılında yapımının tamamlanması hedefleniyor. Halkalı-Kapıkule Demir Yolu
hattının diğer kesimi olan 76 kilometrelik Halkalı-Çerkezköy kesimi için ise ihale
hazırlık çalışmaları devam ediyor.
- Yatırım, bölgede istihdam kapısı oldu
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığının diğer yatırımlarında olduğu gibi bu proje de başladığı ilk günden
itibaren bulunduğu bölgede istihdam kapısı açtı.
Bu aşamada yaklaşık 2 bin kişi
proje kapsamında istihdam ediliyor. İlerleyen sürede bu sayının 3 bin 500-4
bine ulaşması bekleniyor.
- Proje bitiminde ulaşımda neler değişecek?
Demir yolunda saatte 200
kilometrelik hızla seyahat edilebilecek konforu sunan proje tamamlandığında
ulaşımda şu avantajlar sağlanacak:
"Halkalı-Kapıkule arası
trenle seyahat süresi 4 saatten 1 saat 20 dakikaya, yük taşıma süresi 6,5
saatten 2 saat 20 dakikaya düşecek.
Proje ile Edirne, Kırklareli
ve Tekirdağ illeri hızlı tren ağına bağlanacak. Halkalı-Kapıkule demir yolu
hattıyla Londra'dan Pekin'e uzanan Demir İpek Yolu'nun önemli bir parçası
tamamlanmış olacak.
Hat tamamlandığında Türkiye ve
Trans Avrupa ağlarını yüksek kalitede birbirlerine bağlayacak.
Bölgede üretilen sanayi
ürünlerinin ihracat imkanları artacak, imalat sanayine gerekli ham maddenin
taşınması sırasında oluşacak lojistik maliyetler azalacak.
Mevcut durumda 1,53 milyon ton
yük taşınırken bu rakamın yıllık 9,6 milyon tona yükselmesi, yıllık ortalama
600 bin yolcu sayısının 3,4 milyona çıkarılması hedefleniyor.
Bölgedeki kara ulaşım
yoğunluğu azalarak demir yolu ulaşımı artacak, dolayısıyla kazalar ve hava
kirliliği azalacak."