- “Kendi teknolojisini üreten Türkiye olma yolunda emin adımlarla yürüyoruz.”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
Hareketlilik Sistemleri Araştırma Merkezi'nin kuruluş toplantısında yaptığı
açıklamada, “Çevreci, etkin, sürdürülebilir ve erişilebilir bir hareketlilik
sisteminin ulusal düzeyde kurulması için gerekli Ar-Ge ve mühendislik
faaliyetlerinin yürütülmesi, yerli ve milli tasarım projelerinin üretilmesini
hedefliyoruz" diye konuştu. Son 18 yılda taşıt sayısında yüzde 164’lük bir
artış olduğunu belirten Karaismailoğlu, 2020’de toplam araç sayısının 23 milyon
650 bini aştığına dikkat çekti. Bakan Karaismailoğlu, hareket kabiliyeti kısıtlı,
engelli, yaşlı, bebek arabalı seyehat etme zorunluluğu olan vatandaşların yaşam
kalitesini arttıracak, hayatlarını kolaylaştıracak projeler ortaya koyacakları
bilgisini verdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı ile Yıldız Teknik Üniversitesi iş birliğinde kurulan (
Hareketlilik Sistemleri Araştırma ve Merkezi-Mobility LAB’’ imza töreninde
konuştu. Bakan Karaismailoğlu, Yıldız Teknik Üniversitesi Davutpaşa Kampüsü’nde
düzenlenen toplantıda, bugün devlet ile üniversite iş birliğinin en güzel
örneklerinden birinin verildiğini, merkezin, başarılı gençler için sunduğu
Ar-Ge imkanlarıyla, kendi teknolojisini üreten bir Türkiye olma yolunda büyük
katkılar ortaya koyacağını ifade etti.
Karaismailoğlu, her alanda olduğu gibi ulaştırma ve
haberleşme alanlarında da kullandıkları araç ve teknolojilerin yerlilik
oranlarının çok önemli bir başarı kriteri olduğunu belirterek, “Gençlerimiz bu
çatı altında, bu büyük hedeflere destek vermiş olacakla” dedi.
Bakanlık olarak hareketlilik-mobilite kavramını çok
önemsediklerini kaydeden Karaismailoğlu, bu alanda tüm yenilik ve gelişmeleri
dünya ile eş zamanlı olarak ülkeye adapte ettiklerini söyledi.
Bakan Karaismailoğlu, makro ölçekte, dünya ve bölge ile
kendilerini bağlayan kara, hava, deniz ve demir yollarında dijitalleşme
uygulamalarını ve akıllı ulaşım sistemlerini adapte etmeye başladıklarını
belirterek, ulaşım planlaması ve regülasyonlarda insan odaklı bütüncül bir
vizyon oluşturmak için çalıştıklarını vurguladı. Karaismailoğlu, “En kısa
zamanda yürürlüğe girecek. Böylelikle mikro hareketlilik araçları ile verilen
hizmet sunumu süreçlerinde güvenlik, rekabet ve sürdürülebilirlik boyutlarını
denetlenebilir bir çerçeveye almış olacağız” diye konuştu
-“Taşıt sayısı son 18
yılda yüzde 164 arttı”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, şehirlerin
nüfusunun artmasında, teknolojinin gelişmesinden, bireylerin ve yüklerin kısa
ve uzun mesafeli hareketlerinde yaşanan paradigma değişikliklerini anlatırken,
şu ifadeleri kullandı:
“Son 18 yılda taşıt sayımızda yüzde 164'lük bir artış
gerçekleşti. 2020'de toplam araç sayımız 23 milyon 650 bini aştı. Mevcut araç
sayımızın yüzde 54'ü otomobillerden oluşuyor. 2003'te 4 milyon 700 bin otomobil
varken, Ağustos 2020 itibarıyla bu sayı 2,7 kat artarak 12 milyon 800 bine
çıktı. Hareketlilik, sektörel bazda çok ciddi ele alacağımız ve yakın gelecekte
kendisinden fazlasıyla bahsedilen bir kavram haline gelecektir. Zira
hareketlilik artık tek bir ulaşım moduyla, tek bir araçla değil; birçok alternatifin
bir arada kullanılabildiği, bütünleşik bir yapıda ele alınacaktır.”
-“Yerli ve milli
tasarım projelerinin üretilmesini hedefliyoruz”
Karaismailoğlu, hareketliliğin teknik bir konu olduğu kadar,
sosyal bilimler, mühendislik, lojistik gibi pek çok bilimsel alanı ihtiva eden
bir konu olduğunu, bu alanda gelecek öngörülerini sağlıklı bir şekilde ele
alabilmek gerektiğinin de altını çizdi.
Makro ölçekte bir bakış açısını ancak akademi dünyasıyla
kuracakları ortaklık ve iş birlikleriyle elde edebileceklerini dile getiren
Karaismailoğlu, “Bu kapsamda, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız ve Yıldız
Teknik Üniversitesi, şehirlerimizde ulaşımın çehresini değiştiren, insanların
kentsel ve ulusal düzeyde hareketlilik davranışlarını farklılaştıran
hareketlilik sistemleri üzerine bilimsel çalışmalar yürütecektir. Ayrıca,
bizler de Bakanlık olarak Ulusal Hareketlilik Stratejimizi ve bu alana yönelik
eylem planımızı oluşturmak için çalışmalarımıza başladık. Çevreci, etkin,
sürdürülebilir ve erişilebilir bir hareketlilik sisteminin ulusal düzeyde
kurulması için gerekli Ar-Ge ve mühendislik faaliyetlerinin yürütülmesi, yerli
ve milli tasarım projelerinin üretilmesini hedefliyoruz” ifadelerini kullandı.
- “Hareket kabiliyeti
kısıtlı yolcuların ulaşım seyahat kalitesini artıracağız”
Artık geleneksel ulaşım sistemlerinin yerini çevreci,
alternatif yakıtlı, paylaşımlı, otonom, sürüş konforu ve emniyeti artırılmış
yeni nesil hareketlilik sistemlerinin aldığına dikkat çeken Karaismailoğlu
şöyle devam etti: “Kent içi ulaşımda, geleneksel erişim yöntemlerin yanında;
elektrikli scooterlar, elektrikli araçlar, otonom araçlar, uçan araçlar ve
dronelar gözle görülür derecede varlıklarını hissettirmektedir. Türkiye'de 35
bin e-scooter bulunmaktadır ve 3 milyon vatandaşımız bu araçları aktif olarak
kullanmaktadır. Özellikle Kovid-19 salgını nedeniyle, vatandaşlarımız kısa
mesafe hareketlerini, toplu taşım araçları yerine mikromobilite araçları ile
gerçekleştirmektedir. Bu araçlar üzerinde detaylı çalışmalar gerçekleştirildiği
takdirde, dezavantajlı yolcular için de çeşitli olanaklar sağlayabiliriz.”
İş birliği kapsamında kurulacak bu merkezde, ulaşımda
erişilebilirlik konusunda da çalışacaklarını ve her adımda farklılıkları
ortadan kaldırmaya yönelik çözümler oluşturacaklarını işaret eden Bakan
Karaismailoğlu, dezavantajlı yolcuların kolay ulaşımının öneminden bahsederek
"Bu şekilde, hareket kabiliyeti kısıtlı, engelli, yaşlı, bebek arabalı
seyahat etme zorunluluğu olan vatandaşlarımızın yaşam kalitesini arttırarak,
hayatlarını kolaylaştıracak projeler ortaya koyacağız” şeklinde konuştu.
Karaismailoğlu, bakanlık tarafından hazırlanan Ulusal Akıllı
Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı ile Mikro
Hareketlilik Sistemleri Yönetmeliğine değinerek sözlerini şu şekilde tamamladı:
“Hedefimiz tüm ulaşım modlarında, seyahat sürelerinin
azaltılması, trafik güvenliğinin artırılması, yol kapasitemizin verimli
kullanılması, hareketliliğin artırılması, enerjinin verimli kullanılması ve
çevreye verilen zararın azaltılması.”
Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü Tamer Yılmaz da projeye
ilişkin bazı bilgiler verirken, iş birliğine ilişkin protokol Bakan
Karaismailoğlu ve Rektör Yılmaz tarafından imzalandı.
Bakan Karaismailoğlu, etkinlik öncesi ise üniversitenin
teknoparkında incelemelerde bulundu.