Bakan Turhan,
ülkelerin gelişmişlik seviyelerinin erişim altyapısıyla doğru orantılı olduğunu
belirterek, "Hedefimiz orta vadede 15 bin kilometre akıllı yola
ulaşmak." dedi.
Turhan, Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumunda (BTK) düzenlenen SummITS 2'nci Uluslararası Akıllı Ulaşım
Sistemleri (AUS) Zirvesi'nde yaptığı konuşmada, teknolojik çağda
yaşandığını ve her şeyin baş döndürücü bir hızla değiştiğini söyledi.
Bu değişime ayak uyduramayan toplumların geri kalmış ülkeler
arasında kalacağını vurgulayan Turhan, ülkelerin gelişmişlik
seviyelerinin, erişim altyapısıyla doğru orantılı olduğunu ifade etti.
Turhan, şu anda ihtiyaç duyulan
birçok kamu hizmetinin bir tık uzaklıkta olduğunu, belirledikleri bilgi toplumu
olma hedefi doğrultusunda hızlı adımlar atarak, güzel sonuçlar elde ettiklerini
dile getirdi.
Rekabetin önemine dikkati çeken Turhan, "Sektörün rekabete
açılmasıyla birlikte özel sektör de bu alana çok önemli miktarda yatırım
yaptı. Şu anda 449 farklı işletmeci, 802 farklı alanda yetki belgesiyle
hizmet veriyor." diye konuştu.
Kamudaki e-dönüşüme de değinen Turhan, kamu kurumları arasındaki veri
iletişimini, tüm saldırılara karşı daha güvenli hale getiren internete kapalı
Kamu Sanal Ağı'nın (KamuNet) kurulduğunu anımsattı. Turhan, e-Devlet'in kullanıcı
sayısının da 46 milyona ulaştığı bilgisini verdi.
- Uçtan Uca Yerli ve
Milli 5G Projesi
5G'ye geçiş çalışmalarında yerli ve milli üretim kapsamında
BTK'nin desteğiyle "Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Projesi"nin
başlatıldığını hatırlatan Turhan,
"Şu anda haberleşme altyapımız sadece insanların bağlantı kurduğu bir ağ
olmaktan çıktı. Şimdiden nesneler, araçlar, elektrikli cihazlar, binalar,
yollar gibi akıllı nesnelerin oluşturacağı, kendi kendine öğrenen akıllı ağlar
kurulmaya başlandı." ifadelerini kullandı.
Yolu, üzerinde sadece taşıtların gidebildiği inşaat yapısı
olarak değil, sürücülerin, yolcuların, yayaların canlarının ve mallarının
emanet edildiği sanat yapıları olarak gördüklerini vurgulayan Turhan, şöyle konuştu:
"Ülkemizi aklın yolu olan bölünmüş yollarla
donattık. 2003'te 6 bin 101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağının
üstüne 21 bin 80 kilometre daha ekledik ve 27 bin 181 kilometreye
çıkardık. Sadece 6 ilini bölünmüş yol ile bağlayan Türkiye'den, bugün 77
ilini bölünmüş yollarla bağlayan bir ülke olduk. Toplam yol ağımızın yüzde
40'ı bölünmüş hale gelirken, trafiğin yüzde 82'si bölünmüş yollarda seyahat
edilir hale geldi. Bu sayede kafa kafaya çarpışma riskini ortadan
kaldırdık."
Bakan Turhan, bölünmüş
yollarla trafik hacminin artmasına karşın kazalarda hayatını kaybeden kişi
sayısının yüzde 71 azaldığını bildirdi.
Yapılan bölünmüş yolların yakıt ve zaman tasarrufuna katkısının
toplam yıllık 18 milyar liranın üzerinde olduğunu belirten Turhan, yollardaki zararlı
gaz salımının da yaklaşık 3,9 milyon ton azaldığını ve böylece çevrenin
korunduğunu anlattı.
Turhan, AUS'un ülkede etkin
kullanılabilmesi ve yurt geneline yaygınlaştırılması için 2023
stratejisini belirlediklerini ifade ederek, bu noktada çalışmalara devam
ederken Avrupa Birliği (AB) ülkeleri tarafından yapılan çalışmaları da yakından
takip ettiklerini bildirdi.
Hız yönetimi, yolların geometrik standartlarının düzenlenmesi,
oto korkuluklarda enerji sönümleyici sistemlerin uygulanması gibi "affeden
yol uygulamaları"nı yaygınlaştırdıklarını belirten Turhan, şu değerlendirmede
bulundu:
"Bunları ülkemizin dört bir yanına kurmaya devam
ediyoruz. Bu kapsamda kaza kara noktası ve kaza potansiyeli yüksek
kesimlerde iyileştirme çalışmaları yapıyoruz. Bu süreçte akıllı ulaşım
altyapılarını gerek sürücülerimizin gerekse yolcularımızın hizmetine
verdik. Kavşakları değişken trafiğe yanıt verebilecek hale getiren trafik
uyarmalı sinyalizasyon sistemlerini kurmaya başladık."
İhtiyaç duyulan kavşaklardaki bu sistemleri kurarak zaman
tasarrufu sağladıklarını vurgulayan Turhan, şu ana kadar 153 kavşağın
trafik uyarmalı sinyalizasyon yönetimi biçimine dönüştüğünü ve 129 kavşakta da
çalışmaların devam ettiğini söyledi.
- Ana AUS
Merkezi Mayısta Tamamlanacak
AUS Merkezi binalarından ikisinin yapımını tamamlayarak hizmete
sunduklarını belirten Turhan,
"Bir tanesinin yapımına devam ediyoruz. Bölge müdürlüklerimizde
oluşturulacak 14 ayrı AUS merkezi binalarına ait projeleri de
hazırladık. Ana AUS Merkezinin görüntü, ses ve otomasyon sistemlerini de
mayıs ayı içinde tamamlamış olacağız." diye konuştu.
Turhan, Ulaştırma Elektronik
Takip ve Denetim Sistemi'ni kurduklarına işaret ederek, akıllı yol
pilot uygulaması olarak başlatılan 505 kilometrelik Antalya-Gazipaşa,
Antalya-Tekirova ve Antalya-Sandıklı kara yolu güzergahlarına fiber optik kablo
kurulumunu yaptıklarını aktardı.
Bu yolun, tüm sinyalizasyon sistemlerinden makineler arası
iletişime ve hatta sürücüsüz araçlara kadar tüm uygulamaları destekleyeceğini
aktaran Turhan,
şunları kaydetti:
"Pilot uygulamamızın ardından Ankara-İzmir-Denizli ve
Sivrihisar-Bursa kara yolu kesimlerinde fiber kablo kurulumunu da başlattık. Bu
çalışma kapsamında 18 Ekim 2021'e kadar 1385 kilometre kara yoluna fiber optik
kablo kurulacak. Hedefimiz orta vadede 15 bin kilometre akıllı yola ulaşmak.
Akıllı ulaşım hizmetlerimizin temelinde insanımıza verdiğimiz değer var.
Bakanlık olarak oluşturduğumuz ulaştırma politikalarıyla hayata geçirdiğimiz ve
geçireceğimiz AUS'larla vatandaşlarımızın hayatını korumakla kalmadık,
insanların trafikte bekleme sürelerini de azalttık ancak teknolojinin gelişim
hızı, yatırımların gerçekleşme hızını aşabiliyor. Bunu bilerek, geleceği
düşünerek hareket ediyoruz. Planlarımızı ve altyapımızı olabildiğince esnek ve
gelişmelere uyum sağlayabilecek şekilde hayata geçiriyoruz."