Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye, Azerbaycan, Özbekistan arasındaki üçlü mekanizma
toplantısında konuştu. Bakan Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi’nin, Orta
Koridor’u destekleyecek, güçlendirecek bir proje olduğunu kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye, Azerbaycan, Özbekistan Arasındaki İkinci Üçlü
Mekanizma Toplantısı’nda konuştu. Bakan Uraloğlu, burada yaptığı açıklamada
dost ve kardeş ülke Azerbaycan ve Özbekistan Bakanlarını, T.C. Dışişleri
Bakanlığı koordinasyonunda Türkiye’de ağırlamaktan duyduğu memnuniyeti ifade
etti.
Ticarette alternatif
güzergahların önemine vurgu yapan Bakan Uraloğlu, “Orta Koridor’un çok net bir
şekilde ortaya çıktığını görüyoruz. Gerek bölge ülkeleriyle gerekse de
Azerbaycan ve Özbekistan ile birçok çalışmamız var. Bu çalışmaları birincil
olarak hayata geçirmeye uğraşıyoruz.” dedi. Bakan Uraloğlu, multimodal
taşımacılık noktasında da yine iş birliklerinin artırılması gerektiğini dile
getirerek konuşmasına şu şekilde devam etti:
“Burada yaklaşımımız, taşınan bir
malın başka bir koridora çekilmesi değildir. Sadece artan malı bile biz yeni
koridorlardan taşısak ya da mevcut koridorların üzerine artan malı getirsek
bile esasında ciddi fayda sağlayacaktır.”
“Orta Koridor’u Ne Kadar
Güçlendirip Ne Kadar Yükü Alabilirsek Hepimizin Faydasına Olur”
Türkiye’nin 4 saatlik uçuş
süresiyle 67 ülkeye, yaklaşık 1,5 milyar insana ulaşabilen ve Gayrisafi Milli
Hasıla’sı 51 trilyon dolar, yıllık ticaret hacmi ise 25 trilyon dolar olan bir
coğrafyada bulunduğunu ifade eden Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bugün Orta Koridor’dan
demiryoluyla çıkan bir yükün en doğudan en batıya kadar sadece 18 günde
nakledildiğini görüyoruz. Kalkınma Yolu’nun alternatif olacağı Süveyş
Kanalı’ndan geçen 35 günde, Ümit Burnu’ndan geçen güzergahın da yaklaşık 45
günde bir yükün taşınmasına imkan verdiğini görüyoruz. Zaman en kıymetlimiz,
Orta Koridor’u ne kadar güçlendirip ne kadar yükü alabilirsek hepimizin
faydasına olur.”
“Zengezur Koridoru Geçişini de
Hayata Geçirmeliyiz”
Bakan Uraloğlu, Özbekistan'ın
Tacikistan ve Çin'le başlattığı demiryolu güzergahının da katkı sağlayacağını
dile getiren Uraloğlu, Orta Koridor hakkında değerlendirmelerde bulundu.
Uraloğlu, “Şu anda Bakü-Tiflis-Kars Hattı üzerinden bir geçişimiz, aynı zamanda
Özbekistan'dan gelen İran üzerinden de bir geçiş var. Ancak kestirme koridor
burası ve biz bu koridoru güçlendirmek için mutlaka Zengezur Koridoru geçişini
de hayata geçirmeliyiz.” açıklamasında bulundu.
Azerbaycan tarafındaki
çalışmaları takip ettiklerini de kaydeden Bakan Uraloğlu, Zengezur Koridoru
kapsamında Türkiye tarafından da Dilucu’ndan, Iğdır ve Kars’a kadar giden
yaklaşık 224 kilometrelik hattın yapım çalışmalarına bu sene başlamayı hedeflediklerini
söyledi.
Uraloğlu, Orta Koridor’dan gelen
yükleri aynı zamanda Karadeniz, Ege Denizi ve Akdeniz’e indirme imkanlarının
olacağını belirterek “En kıymetlisi Kapıkule Sınır Kapısı’ndan bütün Avrupa'ya
taşımamızdır. Bu kapsamda belli bir kısım hattı bitirdik. Halen işletmede olan
konvansiyonel hatlarımız var, onların da tamamının hem denizlere hem de
Kapıkule Sınır Kapısı’na kadar hızlı tren ağlarıyla ulaşması için birçok
projeyi başlattık; yapımına devam ediyoruz.” açıklamasında bulundu.
Potansiyel Kapasite Yavuz Sultan
Selim Köprüsü ile Artacak
İki kıtayı birbirine bağlayan
Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden bir demiryolu güzergahını hayata
geçireceklerini belirten Uraloğlu, “Potansiyel kapasitemizi bu şekilde artırmış
olacağız. Bu sene Dünya Bankası ile görüşüyoruz” dedi.
Kalkınma Yolu Orta Koridor’u
Destekleyecek
Kalkınma Yolu Projesi hakkında da
açıklamada bulunan Bakan Uraloğlu, “Basra Körfezi’nden başlayıp ülkemiz
sınırlarına kadar yaklaşık bin 200 kilometre demiryolu ve karayolunu, otoyolu
içeriyor. Elbette enerji nakil hatları ve iletişim hatlarının da bu güzergahın
içerisinde olması söz konusu olacak.” diye konuştu.
Türkiye’nin yaklaşık 2 bin 100
kilometrelik bir aksla geçildiğini kaydeden Uraloğlu, “Oradaki çalışmaları da
bir taraftan biz yürütüyoruz. Bu projede çok daha gelişme katetmeyi istiyoruz.
Proje, Orta Koridoru destekleyecek, güçlendirecek bir proje. Türkiye'ye
girdikten sonra Sivas ve Erzurum üzerinden Orta Koridor’a bir bağlantı
olacak. Bu anlamda da koridorların
kesiştiği bir nokta oluşturarak Orta Koridor’u biraz daha güçlendireceğimizi
umuyoruz.” ifadelerini kullandı.
Kalkınma Yolu kapsamındaki
çalışmalar hakkında da detaylı bilgi veren Uraloğlu, “Yaklaşık 300 kilometrelik
Mersin ve Gaziantep arasında halihazırda bir çalışmamız var. Boğaz geçişinden
sonra Kapıkule'ye kadar giden hatta çalışmalarımız var.” dedi.
“Üç Ülkenin Ulaştırma
Bakanları Arasındaki İş Birliği Ulaşımı Daha Verimli Hale Getirecek”
Türkiye, Azerbaycan ve Özbekistan
arasında imzalanacak bildiri metninin eki olan Üçlü Eylem Planı’nın stratejik
vizyonu daha somut adımlara dönüştüreceğini kaydeden Bakan Uraloğlu, “Bu eylem
planı, Orta Koridor’un daha etkin hale gelmesi ve bölgesel kalkınma hedeflerine
ulaşılması için uygulama maddelerini içermektedir. Üç ülkenin Ulaştırma
Bakanları arasındaki iş birliği ticaret ve ulaşımın daha verimli hale gelmesini
sağlayacak, aynı zamanda karşılıklı güvenli ve altyapı yatırımlarını da
arttıracaktır.” diye konuştu.
Ortak Bildiri’nin de çok önemli
bir dönüm noktası oluşturacağını anlatan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam
etti:
“Bildirimiz yalnızca niyet
beyanlarını içermiyor. Aynı zamanda somut ifadelerle bu iş birliğinin nasıl
daha ileriye taşınacağına dair net hedefleri ortaya koymaktadır. Bu Orta
Koridor’un stratejik öneminin ne denli arttığının ve üç ülke arasında bu konuda
sağlanan güçlü iş birliğinin önemli bir yansımasıdır. Diğer yandan Kalkınma
Yolu’nun da sadece ekonomik bir hat olmadığını aynı zamanda bu bölgedeki iş
birliği ve barış ve kalkınma fırsatlarını birbirine bağlayan bir yol olduğunun
inancındayız. Bizlere sadece ticaret yapma imkanı sunmuyor, aynı zamanda daha
güçlü bir bölgesel bütünleşme ve karşılıklı anlayışla ve uzun vadede kalkınmaya
ulaşma fırsatı da sağlıyor.”