İYİ Parti Genel Başkanı Sn.
Meral AKŞENER’in, geçen hafta TBMM Parti Grubunda Aydın-Denizli Otoyolu Projesi
hakkında dile getirdiği yalan yanlış ifadelerin ardından bugün de
gerçekleştirdikleri konuşmalarında da Çukurova Havalimanı İhalesine ilişkin
kamuoyunu yanlış bilgilendirici yalan bilgilere yer verildiği tespit
edilmiştir.
Çukurova Havalimanı ihalesi
ile ilgili paylaşılan yanlış bilgiler nedeniyle oluşabilecek yanlış algıların
önüne geçmek için kamuoyunun doğru bilgilendirmesi adına aşağıdaki
açıklamaların yapılması gerekli görülmüştür;
Çukurova Havalimanı altyapı
yapım çalışmalarının durduğu, üstyapı tesisleri ihale bedelinin 300 milyon €
olduğu ve 12 milyon yolcu garantisi verildiği ifadeleri tamamen gerçek dışıdır.
Yap-İşlet-Devret Modeli ile
yapımı planlanan Çukurova Havalimanının ilk ihalesi 15.12.2011 tarihinde
gerçekleştirilmiştir. İhaleyi kazanan yüklenici firma onaylı iş programının
fiziki gerçekleşme yönünden gerisinde kalması nedeniyle sözleşmesi 31.08.2015
tarihi itibarıyla feshedilmiştir.
Söz konusu yatırımın, DHMİ’nin
öz kaynaklarıyla gerçekleştirilmesi kararı alınarak proje yatırım programına
alınmıştır. Bu kapsamda; Çukurova Havalimanı projesinin altyapı inşaatı(Pist,
Apron ile Paralel Taksi Yolları vb.) DHMİ yatırım programı kapsamında devam
etmektedir ve işin fiziki gerçekleşme oranı yaklaşık % 85’dir. ifade edildiği
gibi altyapı yapım çalışmaları durmuş değildir.
Üstyapı inşaatının (terminal
ve mütemmim tesisler) Yap-İşlet-Devret modeli ile tamamlanarak işletilmesinin
kamu menfaati açısından daha uygun olacağı değerlendirilmiştir.
Bu kapsamda ihalesi 16.03.2020
tarihinde gerçekleştirilmiştir. İhaleye katılan iki istekliden biri olan Limak
İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş./ Kalyon Hav. ve İnşaat A.Ş./ Cengiz İnşaat San.ve
Tic.A.Ş. ortak girişiminin şartlı teklif
vermesi nedeniyle ihale dışı bırakılmıştır. Diğer istekli Günbeton İnşaat ve
Tic. A.Ş./Terminal Yapı Ticaret A.Ş. Ortak Girişimi ise 25 yıl işletme süresi
karşılığı vermiş olduğu 100.000.000 Euro kira ile teklif vermiştir.
Ancak; rekabet koşullarının
arttırılması kamu menfaati açısından daha faydalı olacağından ihalenin iptali
kararlaştırılmıştır.
Çukurova Havalimanı üstyapı
tesislerinin ihalesi, Yap-İşlet-Devret modeli 20.11.2020 tarihinde
gerçekleştirilmiştir ve ihalede 25 yıllık işletme süresi boyunca İdare’ye
ödenecek kira bedeli yarıştırılmıştır.
Açık, şeffaf, adil rekabet
koşullarının sağlandığı Çukurova Havalimanı Üstyapı Tesislerinin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması, Havalimanının İşletilmesi ve
Devrine ilişkin ihaleye Türkiye’nin Havacılık alanında tecrübe sahibi en büyük
firmaları katılmıştır.
Söz konusu firmalar,
TAV HAVALİMANLARI HOLDİNG A.Ş.
IC İÇTAŞ İNŞAAT VE TİCARET A.Ş.,
YDA İNŞAAT SANAYİ VE TİCARET
A.Ş.,
FAVORİ İŞLETMECİLİK A.Ş./YAKO
TEKSTİL SANAYİ VE DIŞ TİCARET A.Ş. ORTAK GİRİŞİMİ,
EMT İNŞAAT TURİZM SANAYİ VE
TİCARET A.Ş./ZİVER İNŞAAT TAAH. MAD.TUR. PAZ. SAN. TİC. A.Ş. ORTAK GİRİŞİMİ,
RC RÖNESANS İNŞAAT TAAHHÜT
A.Ş., dir.
Bu firmalardan;
EMT İnşaat Turizm Sanayi ve
Ticaret A.Ş./Ziver İnşaat Taah. Mad.Tur. Paz. San. Tic. A.Ş. Ortak Girişiminin
Son Teklifi 222.222.000 Euro+ KDV Olup 27. Turda İhaleden çekilmiştir.
IC İçtaş İnşaat ve Ticaret A.Ş.’nin Son Teklifi
226.100.000 Euro+ KDV Olup 28. Turda İhaleden çekilmiştir.
YDA İnşaat Sanayi ve Ticaret
A.Ş.’nin Son Teklifi 227.100.000 Euro+ KDV Olup 29. Turda İhaleden çekilmiştir.
RC Rönesans İnşaat Taahhüt
A.Ş.’nin Son Teklifi 278.000.000 Euro+ KDV Olup 83. Turda İhaleden çekilmiştir.
TAV Havalimanları Holding
A.Ş.’nin son teklifi 297.000.000 Euro+ KDV olup 147. Turda ihaleden
çekilmiştir.
Şirketlerle kıran kırana
yapılan pazarlık neticesinde 147.turda 297.100.000 Euro+KDV’yi idareye verme
taahhüdü karşılığında FAVORİ İŞLETMECİLİK A.Ş./YAKO TEKSTİL SANAYİ VE DIŞ
TİCARET A.Ş ortak girişimi en yüksek teklifi (kira bedeli) vermiştir.
Çukurova Havalimanının
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması” işi için 2012 yılındaki
ihalede söz konusu olan 357.071.685 € bedel Görevli Şirketin bahse konu iş
kapsamında yapmayı taahhüt ettiği yatırım tutarıdır.
Oysaki 20.11.2020 tarihindeki
ihalede teklif edilen 297.100.000 € +KDV bedel ise Görevli Şirketin işletme
süreci boyunca Kuruluşumuza ödemeyi taahhüt ettiği kira bedelidir.
Garanti verilen yolcu sayısı
hususunda ise işletme süresinin ilk 12 yılı ile sınırlı olmak kaydıyla yolcu
garantisi verilmiş olup 2 milyon 353 bin 787 iç hat giden yolcu, 347 bin 374
dış hat giden yolcu sayısı garanti edilmiştir. 12 milyon yolcu garantisi
verildiği ifadesi tamamen yalandır.
Mevcut kapasitesi 3 milyon
yolcu olan Adana Havalimanında 2019 yılsonu itibariyle yaklaşık 5 milyon 60 bin
yolcuya hizmet verilmiştir. Bölgenin daha büyük bir havalimanına ihtiyaç
duyduğu gerçeği ortadadır.
Ayrıca proje toplam 3 Etap
halinde planlanmıştır. 1. Etap yatırımların tamamlanarak havalimanının hizmete
verilmesi için planlanan yatırım süresi 2,5 yıl olup işletme süresi 25 yıldır.
Yıllık yolcu sayısının 8 Milyona ulaşması halinde 2. Etap işler; yolcu
sayısının 9 Milyona ulaşması halinde ise 3. Etap işler yapılacaktır.
Söz konusu ihaleyi alan firma
1. Etapta 103,7 Milyon Euro, 2. Etapta 23,5 Milyon Euro ve 3.etapta yaklaşık 30
milyon Euro olmak üzere toplamda 157 milyon Euro yatırım yapacaktır.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.