Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’na bağlı Denizcilik Genel Müdürlüğü ülkemizdeki limanlara gelen ve
denizlerinde gemilerde meydana gelen kazalara kılavuzluk hizmeti yapan gemiler
ve kılavuz kaptanların güvenliğini artırmak amacıyla Kılavuzluk Hizmetleri
Emniyetine İlişkin Yönerge hazırladı. 1 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe girecek
yönergeye Kılavuz Botları, Kazazede Kurtarma Donanımları ile Donatılacak.
Emniyeti artırmak ve emniyetli transferi gerçekleştirmek adına, kılavuz
botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz şartlarında kullanılmaya uygun
kamera ile donatılacak. Kılavuz kaptanlar hariç diğer personel, kılavuz botunun
barınma iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden tekrar
iskeleye geri dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime tabi
tutulacak ve bu eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk
teşkilatları tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve diğer
personele denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat
yaptırılacak. Kılavuz botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede
en az iki ay görevbaşı eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, 1 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe girecek
olan Kılavuzluk Hizmetleri Emniyeti Yönergesi ile ülkemizin deniz yetki
alanlarındaki gemilere verilen kılavuzluk hizmetleri esnasında kılavuz
kaptanların ve diğer personelin can ve mal emniyetini artırmaya yönelik dünya
standartlarında güvenliği kavuşacak yeni düzenlemeler getirildiği belirtildi.
Kılavuz Botları, Kazazede
Kurtarma Donanımları ile Donatılacak
Bakanlıktan yapılan açıklamada,
yeni düzenlemeyle kılavuz botlarının ulusal ve uluslararası en iyi denizcilik
uygulamaları çerçevesinde kabul görmüş denizden emniyetle kazazede kurtarmaya
müsait can kurtarma malzeme ve donanımları ile donatılmasının zorunlu tutulduğu
vurgulanırken, “15 metre ve üzerindeki kılavuz botlarında hidrolik tahrikli
veya elektrikli, 15 metreden küçüklerde ise tercihen elle kumanda edilen
denizden adam alma donanımı teçhiz edilecek. Yeni inşa edilecek kılavuz
botlarının sevk sistemleri, denize adam düşmesi durumunda pervaneden korunacak
şekilde olacak ve kumanda mahalleri dikeyde de görüş açısı sağlayacak. Kılavuz
botlarının ilgili mevzuatında gemi adamı ile donatılmasına dair belirlenen gemi
adamı sayısına ek olarak en az gemici veya yağcı yeterliliği bulunan bir
personel ile donatılacak. Ayrıca emniyeti artırmak ve emniyetli transferi
gerçekleştirmek adına, kılavuz botları, gece şartlarında da görüntü alan, deniz
şartlarında kullanılmaya uygun kamera ile donatılacak.” denildi.
Can Yeleği Giyme Zorunluluğu
Getirildi
Kılavuz kaptanların ilgili
mevzuatında belirlenen emniyet donanımları ve iş kıyafetine ilaveten, kılavuz
katanlar ve kılavuz botu personeli için mevsimine göre kışlık veya yazlık can
yelekleri giyme zorunluğunu getirdiklerinin da ifade edildiği açıklamada şu
ifadelere yer verildi:
“Kılavuz kaptanların, hareket
kabiliyetini kısıtlamayan, transfer esnasındaki tüm hareketlerini gece de
kaydedecek özellikte yaka veya kask kamerası ile donatılma zorunluluğu ile
birlikte Kılavuz Kaptanlar ve kılavuz botu personeli için yorgunluk durumu ile
kılavuz kaptanların kıdem ve tecrübesi göz önünde bulundurularak vardiya düzeni
ve gemi trafik yönetimi planlaması yapılması zorunluluğunu getirildi. Yapılan
düzenleme ile ayrıca kılavuz kaptanların çalışma ve dinlenme saatleri de kayıt
altına alınacak.”
Kılavuz Kaptanlara Acil Durum
Yönetim Planı
Kılavuz kaptanlar ve kılavuz botu
personeli için bu yönerge ile belirlenen yazlık veya kışlık can yeleğini
sağlamanın zorunlu olduğu ifade edilirken, Kılavuz Kaptanlar ve kılavuz botu
personeli tarafından transfer esnasında sorumlulukların yerine getirilmediğinin
tespiti halinde ise Gemi adamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönerge kapsamında
oluşturulan Gemiadamları Disiplin Komisyonu’na sevk edilerek idari işlem
uygulanması hükmünün getirildiği ve bu çerçevede kılavuzluk teşkilatları
tarafından, kılavuz kaptan için kara-deniz transferi için ‘kılavuz kaptan
emniyetli transfer prosedürü’ ve ‘acil durum yönetim planı’ oluşturulacağı
vurgulandı.
Yönergeye göre transfer esnasında
uygun can yeleği ve diğer kişisel koruyucu ekipmanlar ile donatılmış kılavuz
botu kaptanı haricindeki bir personel, kılavuz kaptanın emniyetli bir şekilde
transferi için refakat edecek. Yönerge ile ilgili yapılan açıklamada, kılavuz
botu kaptanı veya kılavuz kaptan tarafından; botun gemiye teması esnasında veya
kılavuz kaptanın gemiye transferi öncesinde gemi tarafında herhangi bir
uygunsuzluk tespit edilirse transferin durdurulması ve gemi kaptanın uyarılması
gerektiğinin altı çizildi. Uygunsuzluğun devam etmesi durumunda ise transfer
derhal iptal edilecek ve mümkünse uygunsuzluk video ve fotoğraflarla birlikte
kılavuz kaptan tarafından kayıt altına alınacak.
Denize Adam Düşmesi Durumunda
kurtarılmasına Yönelik Tatbikat Yapılacak
Yönergede, kılavuz kaptanların ve
kılavuz botu personelinin barınma yerlerinin asgari olarak personelin en iyi şekilde
dinlenebileceği, ilk yardım ekipmanı bulunan imkanlara sahip olması gerektiği
ifade edildi. Yönergeye göre; ‘Kılavuz Kaptan Emniyetli Transfer Prosedürü’
kapsamında kılavuz kaptanlar hariç diğer personel, kılavuz botunun barınma
iskelesinde kılavuz kaptanı güvertesine kabul etmesinden tekrar iskeleye geri
dönmesine kadar olan tüm safhaları içerecek bir eğitime tabi tutulacak ve bu
eğitim 24 ayı geçmeyen aralıklarla yenilenecek. Kılavuzluk teşkilatları
tarafından üç ayda bir olacak şekilde kılavuz kaptanlara ve diğer personele
denize adam düşmesi durumunda kurtarılmasına yönelik tatbikat yaptırılacak.
Kılavuz botlarında görev alacak tüm personel çalışacağı bölgede en az iki ay
görevbaşı eğitimi almadan görevlendirilemeyecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, yönerge şile ilgili olarak yaptığı değerlendirmede
“Yönerge ile Türkiye’de deniz yetki alanlarında gemilere verilen kılavuzluk
hizmetleri esnasında kılavuz kaptanların ve diğer çalışma arkadaşlarımızın can
ve mal emniyetini artırmaya yönelik yeni düzenlemeler getirdik. Yönergemiz ile
limanlarımıza yanaşacak veya limanlarımızdan ayrılacak tanker ve her türlü
tehlikeli madde taşıyan gemiler başta olmak üzere birçok gemiye kılavuzluk
yapan kaptan ve personelimiz dünya standartlarında güvenliğe sahip olacak”
dedi.