Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Lapis Lazuli Koridoru’nun Güney Kafkasya, Orta Asya
ve Avrupa’yı bir araya getirerek bölgesel ticareti teşvik etmeyi, enerji
kaynaklarını daha geniş pazarlara ulaştırmayı ve altyapıyı geliştirmeyi
hedeflediğini belirterek, “Koridor, Hazar Denizi üzerinden Bakü’ye ardından
Türkiye’ye ve nihayetinde Avrupa’ya uzanan transit yolları ile ticaret hacmini
artıracak. Limanlara, demiryollarına ve kara yollarına yapılan yatırımlar,
koridorun kapasitesini ve ticari cazibesini artıracak. Koridorun gelişmesi için
altyapı ve üstyapı yatırımların teşviki, gümrük ve geçiş belgesi sisteminin
basitleştirilmesi, ülkeler arası taşımacılık anlaşmalarının nihayete
erdirilmesi konularında üzerimize düşen görevleri yerine getireceğiz.”
ifadelerini kullandı.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Orta Koridor’un önemli geçişlerinden
biri olan Lapis Lazuli Koridoru kapsamında Afganistan, Türkmenistan, Azerbaycan
ve Gürcistan’ın da katılımıyla İstanbul’da gerçekleştirilen Bakanlar Toplantısı
hakkında açıklamalarda bulundu. Dünya ticaretinin dinamikleri gereği yük
akışının ağırlıklı olarak doğudan batıya doğru olduğunu kaydeden Bakan
Uraloğlu, “Mevcut durumda Orta Koridor üzerinden yapılan taşımacılığa artan bir
ilgi var. Orta Koridor’un devamında ülkemizden geçen hatların kapasitelerinin
artırılması için ciddi yatırımları planlıyor ve hayata geçiriyoruz. Lapis
Lazuli Güzergahı gibi ilave bağlantı hatlarıyla bu ihtiyaç daha da artacaktır.
Türkiye’ye doğudan gelen mevcut hatlar ve Zengezur Koridoru gibi planlanan yeni
hatların yanı sıra güneyden gelen hatlar üzerinde de çalışmaktayız.” dedi.
Basra
Körfezini Türkiye’ye bağlayacak olan Kalkınma Yolu projesini Irak ve Körfez
ülkeleriyle birlikte hayata geçireceklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, “Doğu ve
güneyden gelecek yüklerin, Avrupa’ya ulaştırılmasında tıkanıklıklar yaşanmaması
için Bulgaristan’la ikinci bir demiryolu sınır geçiş kapısına ilişkin Mutabakat
Zaptını da imzaladık. Gördüğünüz üzere, Türkiye bulunduğu konumun sunduğu
fırsatları en iyi şekilde değerlendirmek ve tedarik zincirlerinin devamlılığını
sağlamak adına gerekli adımları atma konusunda kararlılığını ortaya
koymaktadır.” ifadelerini kullandı.
“Koridor Ticareti
Kolaylaştırmak ve Bölgemizdeki Ekonomik Kalkınmayı Desteklemek İçin Fırsat
Sunuyor”
Lapis
Lazuli Koridoru’nun Güney Kafkasya, Orta Asya ve Avrupa’yı bir araya getirerek
bölgesel ticareti teşvik etmeyi, enerji kaynaklarını daha geniş pazarlara
ulaştırmayı ve altyapıyı geliştirmeyi dünya pazarına erişimini hedeflediğini
belirten Uraloğlu, “Koridor, Hazar Denizi üzerinden Bakü’ye ardından Türkiye’ye
ve nihayetinde Avrupa’ya uzanan transit yolları ile ticaret hacmini artıracak.
Bu koridor ticareti kolaylaştırmak, kültürel bağları güçlendirmek ve
bölgemizdeki ekonomik kalkınmayı desteklemek için büyük bir fırsat sunmaktadır.
Dün heyetlerimizin ön hazırlık niteliğindeki teknik toplantısında ise, bu
koridorun etkinliğine dair görüşmeler gerçekleştirildi. Bölge ulaştırma altyapı
yatırımları, karayolu ve demiryolu taşımacılığında tarife ve gümrük
uygulamaları, idari hususlar ve güvenlik tedbirleri ile risk yönetimi gibi bir
dizi husus hakkında görüş alışverişinde bulundular. Bu değerlendirmeleri
toplantı öncesinde bizlere sundular.” dedi.
“Yatırımların Özel
Sektör, Yabancı Ülkeler ve Uluslararası Kuruluşlar Nezdinde de Teşviki İçin
Ortak Çalışmalar Yapacağız”
Lapis
Lazuli Koridoru’nun sadece Bakanlar seviyesinde ele alınan değil Devlet
Başkanları bildirilerinde de yer alarak önemine her daim vurgu yapılan bir
bölgesel girişim olduğunun altını çizen Uraloğlu, “Başta Afganistan’daki
altyapı ihtiyacı olmak üzere güzergâh ülkelerinin altyapısının eksikliği,
lojistik sorunlar ve teknik engeller yük akışını yavaşlatıyor.” dedi. Bakan
Uraloğlu, öncelikle altyapı eksikliklerinin giderilmesi, modernizasyonu ve
koridor boyunca eksik bağlantıların tamamlanması konularına yoğunlaşacaklarını
belirterek, “Limanlara, demiryollarına ve kara yollarına yapılan yatırımlar,
koridorun kapasitesini ve ticari cazibesini artırmak için elzemdir. Bu
yatırımların özel sektör, yabancı ülkeler ve uluslararası kuruluşlar nezdinde
de teşvik edilmesi hususlarında ortak çalışmalar yapacağız.” şeklinde konuştu.
Bürokratik Engeller
Azalacak
Gümrük
ve geçiş belgesi işlemlerini basitleştirerek ve dijitalleştirerek ticaretin
daha hızlı ve dijitalleşmiş bir şekilde gerçekleşmesini sağlanmasının da önemine
dikkat çeken Bakan Uraloğlu, “Özellikle karayolu taşımacılığı geçiş
belgelerinin fiziki teati edilmesi yerine Özbekistan ile başladığımız ve birçok
ülkeyle yaygınlaştırmaya çalıştığımız elektronik sistemlerin tercih edilmesi
büyük kolaylık sağlayacaktır. Bürokratik engelleri azaltarak ve
prosedürlerimizi uyumlu hale getirerek transit süreleri kısaltarak koridoru
uluslararası ticaret için daha cazip bir hale getireceğiz.” dedi.
“Hattın Bir An Önce
Aktifleştirilmesi İçin Demiryolu Taşımacılığına Odaklanacağız”
Demiryolu
taşımacılığı özelinde Lapis Lazuli Koridoru’ndaki mevcut altyapının ve idari
düzenlemelerin kesintisiz taşımacılığın önünde engel teşkil etmediğini; ancak
iyileştirmeler yapılacağını belirten Uraloğlu, “Hattın bir an önce
aktifleştirilmesi için öncelikli olarak demiryolu taşımacılığına odaklanacağız.
İnanıyorum ki koridorun gelişmesi için altyapı ve üstyapı yatırımlarının
teşviki, gümrük ve geçiş belgesi sisteminin basitleştirilmesi, ülkeler arası
taşımacılık anlaşmalarının nihayete erdirilmesi konularında üzerimize düşen
görevleri yerine getireceğiz.” ifadelerini kullandı.
“Düzenli Toplantılar ve
Çalışma Grupları Oluşturarak İletişimimizi Güçlendireceğiz”
Lapis
Lazuli Güzergahına ilişkin idari değerlendirmeler hakkında bilgi veren Bakan
Uraloğlu, koridorunun potansiyelini artırmak amacıyla idari ve bürokratik
engellerin çözümüne dair önemli meseleleri de ele aldıklarını söyleyerek,
“Oluşturulacak sistem, ülkeler arası farklılıklardan kaynaklanan sorunların
önüne geçecek ve taşımacılığımızın önündeki en büyük engellerden bir diğeri
olan maliyet unsurunu da olumlu yönde etkileyecektir. Düzenli toplantılar ve
çalışma grupları oluşturarak iletişimimizi güçlendireceğiz. Bilgi paylaşım
platformları aracılığıyla en iyi uygulamaları yaygınlaştıracağız.” şeklinde
konuştu.
Gelecek Toplantıya
Türkmenistan Ev Sahipliği Yapacak
Koridordaki
taşımacılık faaliyetlerine yönelik potansiyel tehditleri bertaraf etmek için
kapsamlı risk yönetimine ilişkin plan geliştireceklerini belirten Uraloğlu, “Bu
sayede, yük akışının güvenli ve kesintisiz bir şekilde devam etmesini
sağlayacağız. Taşımacılık ve lojistik sürecinin her aşamasında iş birliğini ve
koordinasyonu artıracak bir eylem planı hazırlamayı hedefliyoruz. Bu eylem
planı ile koridorun geleceğine yönelik ortak çabalarımızda bize rehberlik
edecek ve ortak hedeflerimize ulaşmamıza yardımcı olacaktır.” dedi. Bakan
Uraloğlu, teknik düzeydeki toplantıları yılda en az iki kez gerçekleştirme
kararı aldıklarını belirterek, “Bununla birlikte Bakanlar düzeyinde yılda bir
kez toplanarak kaydettiğimiz ilerlemeyi ve tecrübelerimizi değerlendireceğiz.
Bir sonraki toplantımıza ise Türkmenistan ev sahipliği yapacak.” ifadelerini
kullandı.