Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Dijital 2024 Global Genel Bakış ve Türkiye Raporu’nda
açıklanan Nisan verilerine göre Türkiye’nin dijital medya alışkanlıklarını ve
tercihlerini değerlendirdi. Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin 2024’te internette
geçirdiği süreye bakıldığında günde 7 saat 6 dakika ile dünyada 19. sırada yer
aldığını belirterek, nüfusun yüzde 86,5’inin internet kullanıcısı, yüzde
93,8’inin mobil bağlantı sahibi ve yüzde 67,4’ünün sosyal medya kullanıcısı
olduğunu bildirdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, her yıl dünya genelinde dijital verileri raporlayan We Are
Social ve Meltwater’ın hazırladığı Dijital 2024 Global Genel Bakış ve Türkiye
Raporu Nisan ayı verilerini değerlendirerek, dünya genelinde cep telefonu
kullanım oranının 2024 yılında yüzde 69'u aştığını söyledi. Bakan Uraloğlu, "2024
itibarıyla dünya çapında 5,65 milyar insan cep telefonu kullanıyor. Geçtiğimiz
yıl tekil mobil kullanıcı sayısı yüzde 2,4 artış göstererek 133 milyon yeni
kullanıcıya ulaştı." dedi. Dünya genelinde de internet kullanımının büyük
bir artış gösterdiğini belirten Uraloğlu, 2024’te dünya nüfusunun yüzde
67,1’inin yani 5,44 milyar insanın çevrimiçi olduğunu ifade etti. Küresel
internet kullanıcı sayısının önceki yıla göre yüzde 3,4 arttığını bildiren
Uraloğlu, "2024 Nisan verilerine göre dünya genelinde 5,07 milyar sosyal
medya kullanıcısı bulunuyor. Bu, toplam küresel nüfusun yaklaşık yüzde
62,6’sına denk geliyor. Sosyal medya kullanıcı artışı son aylarda yavaşlamış
olsa da yıllık yüzde 5,4’lük bir büyüme ile yeni kullanıcı sayısındaki artış
260 milyon civarında oldu." diye konuştu.
İnternette Geçirilen Ortalama
Süre Günde 7 Saat
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin
toplam nüfusa göre interneti benimseme bakımından yüzde 86,5 oranıyla dünya
sıralamasında 36. sırada bulunduğunu ifade etti. Uraloğlu, internette geçirilen
sürenin günde ortalama 7 saat civarında olduğunu belirterek, “Ülkemiz son
yapılan ölçümlere göre internette geçirilen süreye bakıldığında günde 7 saat 6
dakika ile dünyada 19. sırada yer alıyor.” diye konuştu.
“Nüfusumuzun Yüzde 93,8’i
Mobil Bağlantı Sahibi”
Uraloğlu, Türkiye’de internet
kullanımına dair istatistikleri de paylaşarak, “Nüfusumuzun yüzde 86,5’i
internet kullanıcısıyken, yüzde 93,8’i mobil bağlantı sahibi ve yüzde 67,4’ü
sosyal medya kullanıcısı. Rapora göre, hücresel mobil internet için ortalama
indirme hızı 37,66 Mbps, sabit internet ortalama indirme hızı ise 41,90 Mbps.”
ifadelerini kullandı. Uraloğlu,
Türkiye'de internet kullanımının başlıca 5 nedenini de açıklayarak,
"İnternet kullanımımızın en yaygın nedenleri arasında bilgi bulmak, haber
ve etkinliklerden haberdar olmak, bir şeyin nasıl yapılacağını araştırmak, ürün
ve marka araştırması yapmak ile aile ve arkadaşlarla iletişimde kalmak gibi
amaçlar bulunuyor." dedi.
Dünya çapında sosyal medya
kullanıcı sayısının pandeminin başlangıcından bu yana yüzde 35’e yakın
arttığının ve son 3 yılda 1 milyara yakın yeni kullanıcının sosyal medya
kullanmaya başladığının altını çizen Bakan Uraloğlu, "Kullanıcı
sayısındaki büyüme geçtiğimiz yıl önemli ölçüde yavaşlasa da sosyal medya kullanıcı
sayısı halen artmaya devam ediyor. 2013 yılında 1,7 milyar, 2018’de 3,46 milyar
olan kullanıcı sayısı Nisan 2024’te bir önceki yıla göre yüzde 5,4 artış ile
5,07 milyara ulaştı.” şeklinde konuştu.
En Çok Kullanılan Sosyal Medya
Platformu Instagram
Bakan Uraloğlu, Dijital 2023
Global Genel Bakış ve Türkiye Raporu’ndaki verileri de anımsatarak, kullanıcı
başına aylık sosyal medya kullanımında ilk sırayı 21 saat 24 dakika ile
Instagram’ın, ikinci sırayı ise 20 saat 54 dakika ile TikTok’un aldığını
söyledi. Bakan Uraloğlu, “Yapılan araştırmanın sonuçlarına baktığımızda
Türkiye’de sosyal medya hesaplarından takip edilen profillerin başında
arkadaşlar, aile ve tanıdığımız insanlar geliyor. Bunu, satın aldığımız ve
satın almak istediğimiz markalar, televizyon şovları ya da kanallar ile eğlence
içerikleri, fenomenler ve parodi hesaplar takip ediyor. Dünyada sosyal medyada
fenomenlerini takip etme oranına göre Türkiye diğer ülkelere göre yüzde 11,7
ile 49. sırada bulunuyor.” dedi.
Türkiye E-Ticarette Yüzde
64,6’lık Oran İle Dünyada 3. Sırada
Uraloğlu, 2023 yılındaki rapora
göre, dünya genelinde her hafta çevrimiçi satın alım yapan internet
kullanıcıları incelendiğinde Türkiye’nin e-ticarette yüzde 64,6’lık oran ile
dünyada 3. sırada yer aldığını kaydetti. Bakan Uraloğlu sözlerine şöyle devam
etti:
“Ücretsiz teslimat imkanının
satın alma sürecinde kullanıcılar tarafından dikkate alınan en önemli faktör
olduğunu vurgulayarak, “Ücretsiz teslimat, kolay iade politikası, kuponlar ve
indirimler, hızlı ve kolay ödeme ile müşteri yorumları gibi etkenler vatandaşların
çevrimiçi alışverişe yönelmesinde en önemli tercih sebepleri olarak karşımıza
çıkıyor. Yeni marka, ürün ve hizmetleri keşfeden kullanıcılar incelendiğinde de
kullanıcıların yüzde 36,8’i sosyal medya reklamları aracılığıyla bu markaları
keşfettiğini söylüyor. Bu sıralamayı, arama motorları, televizyon ve uygulama
reklamları ile marka veya ürünlerin internet siteleri takip ediyor.”