Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, “Ekonomik Kalkınma ve İş birliği Teşkilatı (OECD)
tarafından teknik çerçevesi oluşturularak açık ve kapsayıcı, şeffaf, Paris
İklim Anlaşması’nın hedeflerini destekleyen ve finansal, sosyal ve çevresel
açıdan sürdürülebilir altyapı yatırımlarına verilen “Mavi Nokta Ağı Sertifikası”
(Blue Dot Network- BDN) kapsamında Avrasya Tüneli pilot uygulama sürecini
başarıyla tamamlayan dünyada ulaştırma alanındaki ilk proje olmuştur.” dedi.
Avrasya Tüneli Projesi; OECD
tarafından çevresel, sosyal, ekonomik ve yönetişim ana başlıklarında yaklaşık 3
ay süren çoklu bir değerlendirme sürecinden geçirildi. Yapılan değerlendirmeler
sonucunda Mavi Nokta Ağı pilot uygulama sürecinin başarıyla tamamlandığının
duyurulduğu bildiride, Avrasya Tüneli Projesi için “İstanbul’un kalbinde yer
alan 5,4 kilometrelik Avrasya Tüneli, Asya ve Avrupa kıtalarını deniz tabanının
altında birleştiren dünyanın ilk çift katlı karayolu tünelidir. Kullanımı
boyunca 4,1 milyar dolarlık verimlilik tasarrufu sağlayacak olan proje, tarihi
bir şehrin kültürel mirasının korunmasına da katkıda bulunuyor.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, “Tasarım aşamasından başlayarak, işletme dönemi dahil tüm
süreçlerini ulusal ve uluslararası tüm kriterlere uygun olarak yürüttüğümüz,
Avrasya Tüneli projesi sürdürülebilir altyapı çalışmalarımızı başarıyla temsil
eden örnek bir projemizdir.” diye konuştu.
AVRASYA TÜNELİ'NİN
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÇALIŞMALARI
Avrasya Tüneli, Türkiye'nin iki
kıtasını birbirine bağlayan önemli bir altyapı projesi. Temeli 2011 yılında
atılan tünel, Asya ve Avrupa yakalarını birbirine bağlayarak İstanbul trafiğini
rahatlatmayı hedefliyor. Toplamda 14.6 kilometre uzunluğundaki tünel ve
bağlantı yollarıyla projenin amacı, Kumkapı ile Koşuyolu arasındaki seyahat
süresini önemli ölçüde azaltmak ve böylece trafik yoğunluğunu minimize etmek.
Avrasya Tüneli Projesi’nde yapılan tüm çalışmalar, projelendirme aşamasından
başlayarak, inşaat ve işletme aşamalarında fiziksel, doğal, kültürel, sosyal ve
sosyoekonomik çevre üzerindeki etkilerinin araştırılmasına ve minimize
edilmesine yönelik Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme (ÇSED) kapsamında
yürütüldü. UNESCO Dünya Miras Listesi’ne kayıtlı İstanbul’un tarihi
yarımadasında yapılan tüm tasarım ve inşaat çalışmaları, UNESCO önerileri
dikkate alınarak gerçekleştirildi. Paydaş Katılım Planı kapsamında projenin tüm
aşamalarında paydaşlarla şeffaf şekilde yürütülen iletişim politikası sayesinde
inşaat sürecinde çalışma planlarının yeniden düzenlenmesi ve tasarım
değişiklikleri gibi süreçler uluslararası iyi uygulamalar çerçevesinde
yürütülerek tamamlandı. İşletme sürecinde de sosyal ve çevresel çalışmalar
titizlikle yürütülmeye devam ediyor. 2021 yılında, elektrik tüketimini
yenilenebilir kaynaklardan sağlayarak Uluslararası Yeşil Enerji Sertifikası
(I-REC) almaya hak kazanan Avrasya Tüneli, son olarak 2022 yılında ISO 14064
Karbon Nötr Belgesini alarak karbon nötr olma hedefine ulaştı.
MAVİ NOKTA AĞI SERTİFİKASI
NEDİR?
"Mavi Nokta Ağı
Sertifikası" (Blue Dot Network- BDN), Amerika Birleşik Devletleri,
Japonya, Avustralya ve Birleşik Krallık hükümetleri tarafından yürütülen bir
girişim. Bu girişim, sürdürülebilir altyapı projelerini teşvik etmeyi ve dünya
genelinde çevre dostu, şeffaf ve çeşitlilikçi altyapı yatırımlarını
desteklemeyi amaçlıyor. Avrasya Tüneli, bu sertifika sürecinde pilot uygulama
olma sürecini tamamlayarak çevresel, sosyal ve finansal sürdürülebilirlik
alanındaki çalışmalarını vurgulamış oldu.