Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Silivri Mimar Sinan
Köprüsü ve Kısa Köprü’nün restorasyonlarının tamamlandığını belirterek,
“Bakanlık olarak hem kültür hem de teknoloji tarihi açısından büyük önem arz
eden tarihi köprülerin; belgelenmesi, yaşatılması ve gelecek kuşaklara
aktarılması amacıyla, aslına uygun olarak restore edilip, korunmasına büyük
önem veriyoruz. Bugüne kadar 395 tarihi köprünün restorasyonunu tamamladık ve
kültür mirasımıza kazandırdık. 861 tarihi köprünün de restorasyon uygulama
projelerini de bitirdik” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, restorasyonları tamamlanan Silivri Mimar Sinan Köprüsü ve Kısa
Köprü’nün açılışında konuştu; “İstanbul, binlerce yıllık medeniyetlerden miras
kalan tarihi varlıkları ile kültürü ile şüphesiz dünyanın en önemli, en zengin
ve emsalsiz şehri. Bu nedenle, Dünya Turizm Örgütü’nün, İstanbul’u dünyada en
çok ziyaret edilen ilk 10 şehirden biri olarak açıklaması elbette bizleri
şaşırtmadı. Bu yüklü miras karşısında bizim de önceliğimiz, İstanbul’un sahip
olduğu bu eşsiz birikimleri en doğru şekilde korumak ve tanıtmaktır”
ifadelerini kullandı.
861 TARİHİ KÖPRÜNÜN RESTORASYON UYGULAMA PROJELERİNİ TAMAMLADIK
İstanbul Valiliği ve Silivri
Belediyesi’nin iş birliği ile yapılan restorasyonun bu amaca hizmet eden çok
güzel bir örnek olduğunu aktaran Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak hem kültür hem de teknoloji tarihi açısından büyük önem arz eden tarihi
köprülerin; belgelenmesi, yaşatılması ve gelecek kuşaklara aktarılması
amacıyla, aslına uygun olarak restore edilip, korunmasına büyük önem veriyoruz.
Bugüne kadar; Malabadi Köprüsü, Kızılin Köprüsü, Kastamonu’daki Taşköprü,
Büyükçekmece diğer adıyla Kanuni Sultan Süleyman Köprüsü ve Ani Köprüsü gibi
395 tarihi köprünün restorasyonunu tamamladık ve kültür mirasımıza kazandırdık.
861 tarihi köprünün de restorasyon uygulama projelerini tamamladık. Afyon’da
bulunan Kırkgöz Köprüsü, Sangarios (Justinianus) Köprüsü ya da Selçuklu
Dönemi’ne ait Develioğlu Köprüsü, Edirne Uzun köprü, Batman çayı üzerindeki 2
bin yıllık Pereira Köprüsü gibi 31 tarihi köprünün de restorasyon uygulama
çalışmalarını büyük bir özenle sürdürüyoruz. Bakanlık olarak tüm tarihi
köprülerimizi restore ederek, vatandaşlarımızla buluşturmayı ve kültür
mirasımıza kazandırmayı hedefliyoruz.”
KÖPRÜLERİN AFETLERE KARŞI DAYANIKLILIĞI ARTIRILDI
Silivri Mimar Sinan Köprüsü ve
Boğluca Deresi üzerindeki Kısa Köprü’nün yeniden İstanbul kültür hazineleri
arasındaki eşsiz yerlerini aldığını vurgulayan Karaismailoğlu, tarihi köprüler
hakkında şu bilgileri verdi:
“Silivri Çayı ve su baskınına
uğrayan geniş bataklık arazi üzerinde bulunan Mimar Sinan Köprüsü, 333 metre
uzunluğunda ve 32 gözlü olarak 1568 yılında inşa edildi. Tam 453 yıllık bu
eser, Osmanlı ordularının Balkan seferlerinde Silivri’den geçişine hizmet
ederek tarihimizde önemli bir yere sahip. 48,5 metre uzunluğundaki Vakkas
Köprüsü adıyla bilinen Kısa Köprü’nün de 6 asırlık olduğu tahmin ediliyor. Atıl
kalan Kısa Köprü yapılan restorasyon, çevre düzenlemesi ve aydınlatma
çalışmalarıyla yeniden ihya oldu. Silivri Mimar Sinan Köprüsü’nde ise çok daha
kapsamlı çalışmalar yapıldı. Daha önceleri restorasyon çalışmaları altında
yapılan özgün olmayan köprü döşeme taşları sökülerek, beton katman kaldırıldı.
Dere kumlarıyla görünmez hale gelen kemerler ortaya çıkarıldı. Tüm cephesi
temizlendi. Toprak altındaki köprü uç girişleri açığa çıkarılarak, koruma
amaçlı geçici çatı yapıldı. Cephe ve ayaklarda imitasyon çimento söküldü. Özgün
olmayan korkuluk, döşeme, cephe taşların çürütme ve tümlemesi yapıldı. Depreme
karşı güçlendirme amacıyla taş örgü arasındaki boşluklar enjeksiyonla
dolduruldu. Yağmur suyu hatları onarıldı. Köprü girişlerine, yaya trafiğini
sağlamak için kırılmaz cam sahanlıklı sökülebilir merdivenle rampa yapılarak,
cephe ve yürüme yolunda aydınlatma sağlandı. Hem köprümüzü aslına uygun şekilde
restore ettik hem de deprem ve sel gibi afetlere karşı dayanıklılığını
artırdık.”
YARIN TARİHİ TOKAT HIDIRLIK KÖPRÜSÜ’NÜN AÇILIŞI YAPILACAK
Yarın da restorasyonunu
tamamlanan Tarihi Tokat Hıdırlık Köprüsü’nün açılışını yapacaklarını kaydeden
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bu gibi konularda Bakanlık olarak il ya da
belediyedeki ilgili kurumların sonuna kadar yanlarında olduklarını söyledi.
İdarecilerin, tarihi değerleri korumak ve gelecek kuşaklara aktarmakla yükümlü
olduklarının altını çizen Karaismailoğlu, bugünün gereksinimlerini de en iyi
şekilde tespit etmek ve çağın ihtiyaçlarına cevap vermek zorunda olunduğunu da
söyledi.
“İstanbul’da sadece;
atalarımızdan miras kalan Topkapı Sarayıyla, Sultan Ahmet ve Süleymaniye
camileriyle ya da Mimar Sinan Köprüsü ile övünemeyiz” diyen Karaismailoğlu, son
19 yılda Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın liderliğinde bu eserlerin üzerine nice dev
eserler eklediklerini, yenileri için çalışmalarını sürdürdüklerini belirtti.
HİZMET SİYASETİNİ ESAS ALDIK
Her zaman hizmet siyasetini esas
aldıklarına vurgu yapan Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“İstanbul’u sadece Avrupa’nın
değil, dünyanın da en gelişmiş şehirlerinden biri haline getirmek için dev
projeleri birer birer hayata geçirdik. Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul
Havalimanı, Çamlıca Kulesi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün içinde olduğu Kuzey
Marmara Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü’nün dahil olduğu İstanbul-İzmir Otoyolu ve
İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı gibi tüm dünyanın gıptayla baktığı
projeler ile İstanbul’u hayallerin ötesinde bambaşka bir noktaya taşıdık. Yine
İstanbulluların ve İstanbul’a gelen ziyaretçilerin daha hızlı ve kolay ulaşım
imkanına kavuşması için şehir içi raylı toplu taşımacılık altyapısını
geliştiren çok önemli projeler hayata geçirdik. İstanbulluların hizmetine
sunduğumuz Marmaray ve Levent-Hisarüstü Metrosu’nun uzunluğu 80 kilometre.”
İSTANBUL’DA 7 HATTA RAYLI SİSTEM YAPIM ÇALIŞMALARI DEVAM EDİYOR
Şu anda da İstanbul’da 7 hatta,
toplamda 103,3 kilometre raylı sistemde yapım çalışmalarının yoğun bir şekilde
devam ettiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, bu hatların Gayrettepe-Kağıthane-Eyüp-İstanbul
Havalimanı Metrosu, Halkalı-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metrosu,
Pendik Tavşantepe-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu, Bakırköy
(İDO)-Bahçelievler-Güngören- Bağcılar Kirazlı Metrosu, Başakşehir-Çam ve Sakura
Hastanesi-Kayaşehir Metrosu, Altunizade-Ferah Mahallesi-Çamlıca Metrosu ve
Kazlıçeşme-Sirkeci Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon Projesi olduğunu söyledi.
İSTANBUL, HAVACILIK ALANINDA DÜNYANIN EN BÜYÜK KÜRESEL TRANSİT
MERKEZLERİNDEN BİRİ
İstanbul Havalimanı’na da değinen
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “29 Ekim 2018 tarihinde hizmete aldığımız
İstanbul Havalimanı dev kapasitesiyle, Türkiye’yi uluslararası bir aktarma
merkezi yaptı ve ülkemizi küresel havacılıkta zirveye taşıdı. Bugün İstanbul,
havacılık alanında dünyanın en büyük küresel transit merkezlerinden biridir.
Avrupa'da en yoğun havalimanları sıralamasında İstanbul Havalimanı birinci
sıradadır. Hizmete girdiği ilk günden bugüne 100 milyon üzerinde yolcu
ağırladı” diye konuştu.
PROJELERİMİZ YABANCI ZİYARETÇİLER ÜZERİNDE DERİN İZLER BIRAKIYOR
Öte yandan dünyada ilk defa bir
haberleşme kulesinden aynı anda 100 adet FM radyo yayını yapabilen Çamlıca
Kule’siyle dağınık haldeki 33 demir yığınını kaldırdıklarını anımsatan
Karaismailoğlu, İstanbul’un siluetine önemli katkı sağladıklarını vurguladı.
Karaismailoğlu, “Deniz seviyesinden 587 metre yüksekliği ile hem İstanbul’un
hem de Avrupa’nın en yüksek yapısı oldu. Hizmet odaklı projelerimizi mimari
estetiği de gözeterek inşa ediyoruz. Hayat tarzları, insan ilişkileri, üretim
yapıları, doğal ve mimari özellikleriyle şehirler kendi özgün kimliklerini
kazanmaktadır. Son 19 yılda İstanbul’a kattığımız eserlerimizle, simge
yapılarımızla İstanbul’u çok kıymetli bir marka şehre dönüştürdük. Ayrıca şunu
da çok iyi gözlemliyoruz ki İstanbul Havalimanı, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan
Selim ve Osmangazi köprüleri ile Çamlıca Kulesi gibi projelerimiz özgün
mimarileriyle, yabancı ziyaretçiler üzerinde son derece olumlu etkiler, derin
izler bırakıyorlar. Türkiye’nin ne kadar geliştiğini ve güçlendiğini
görüyorlar. O nedenle hayata geçireceğimiz tüm projelerde, kendi kimliğimizi
ifade eden özgün mimari anlayışımızı korumaya ve sergilemeye devam edeceğiz.
1915 Çanakkale Köprüsü de anıt gibi yükseliyor” dedi.
KANAL İSTANBUL, GÜNDELİK TARTIŞMALARIN ÖTESİNDE ULUSLARARASI ÖLÇEKTE
BİR ULAŞIM PROJESİ
Dünya deniz taşımacılığına da
yeni bir soluk getirecek Kanal İstanbul ile ulaşım sektörü ve denizcilik
alanında yeni bir çağın kapısını araladıklarını anlatan Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, son olarak şu ifadeleri kullandı:
“Bu proje, dünyada ve ülkemizde
yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler, değişen iktisadi yönelimler ile
ülkemizin ulaştırma altyapıları konusundaki artan ihtiyaçları doğrultusunda
ortaya çıkan bir vizyon projesidir. Kanal İstanbul, Sazlıdere Köprüsü inşası
ile yapım çalışmalarına başlamıştık. Halkalı-Kapıkule hızlı tren projesinin
Kanal İstanbul kapsamındaki Halkalı-Ispartakule kesiminin yapımına da
başlıyoruz. Kanal İstanbul, gündelik tartışmaların ötesinde, uluslararası
ölçekte bir ulaşım projesidir. Biz nasıl geçmişte atalarımızın yaptığı
şaheserler ile gurur duyuyorsak, gelecek nesillerimiz de bugün bizim
yaptıklarımızı konuşacak ve gurur duyacaklar."