Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul Sanayi Odası tarafından açıklanan Türkiye’nin 500
Büyük Sanayi Kuruluşu 2023 yılı verilerini değerlendirerek, TÜRASAŞ’ın listede
önceki yıla göre 64 basamak yükseldiğini ve sanayinin dev şirketleri arasındaki
yerini almaya devam ettiğini söyledi. TÜRASAŞ’ın listede yer alan 9 kamu
kuruluşundan biri olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, demiryollarını modern ve
yerli araçlarla donattıklarının altını çizdi. Milli Elektrikli Anahat
Lokomotifi Projesi Eskişehir – 5000’in montajını tamamladık, sıra dinamik
testlerinde. Milli Elektrikli Hızlı Trenimiz ise 2025 yılında yolcularıyla
buluşacak.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Raylı Sistemler AŞ’nin (TÜRASAŞ), İstanbul Sanayi
Odası (İSO) tarafından her yıl açıklanan Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu
(İSO 500) listesinde önceki yıla göre 64 basamak birden yükselerek 2023
finansal verileri doğrultusunda sanayinin dev şirketleri arasındaki yerini
sağlamlaştırdığını ifade etti.
TÜRASAŞ, İSO 500 Listesindeki
9 Kamu Kuruluşundan Bir Tanesi
Bakan Uraloğlu, TÜRASAŞ’ın satış
hasılatı, brüt katma değer, öz sermaye, dönem karı ve ihracat tutarı gibi
kriterler değerlendirilerek belirlenen sonuçlara göre ISO 500 listesinde yer
alan 9 kamu kuruluşundan birisi olduğunu vurgulayarak, “Demiryolu sanayinde 100
yılı aşan tecrübe ve bilgi birikimiyle ülkemizin raylı sistemler imalat
sektöründeki en büyük temsilcisi olan TÜRASAŞ 3 bölge müdürlüğündeki yaklaşık 4
bin personelle toplam 370 bin metrekare kapalı alanda milli ve yerli
teknolojiler geliştirmeye ve üretmeye devam ediyor. Bu süreçte üretimini
tamamladığımız Milli Yük Vagonu, Milli Elektrikli Tren setimizin yanı sıra
Eskişehir-5000 Elektrikli Anahat Lokomotifi ve Milli Elektrikli Hızlı
Trenimizle ilgili çalışmalarımız devam ediyor. Demiryollarımızı modern yerli
araçlarımızla donatmayı sürdürüyoruz. Türkiye’nin üreten gücü olmaktan gurur
duyuyoruz.” ifadelerini kullandı.
Yeni koşullara hızla uyum
sağlayan fabrikalarda yerli ve milli ürünlerin imalatına devam ettiklerinin
altını çizen Uraloğlu, tasarım hızı saatte 176 kilometre olan Milli Elektrikli
Tren setinin uluslararası standartlarda üretildiğini belirterek, “Setlerimiz
sadece Türkiye için değil dünyada kullanılmak için de üretildi. Avrupa Birliği
Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik Sertifikasına sahip (TSI) setler,
ihtiyaca göre bölgesel ve şehirlerarası çalıştırılmak üzere 3’lü, 4’lü 5’li ve
6’lı araç sayısına sahip olarak üretiliyor. 5 araçtan oluşan her setimiz 324
yolcu taşıyor. İlk üç seti şu an yolcu taşımacılığına devam eden tren
setlerimizin dördüncüsünün de montaj işlemleri ve fabrika testleri de devam
ediyor.” dedi.
TÜRASAŞ tarafından üretilen
demiryolu intermodal yük taşımacılığında en çok tercih edilen vagonlardan olan
Milli Yük Vagonu’nun ise Avrupa’da sınıfının darası en hafif ve en fazla yük taşıyan
vagon olduğunu anımsatan Bakan Uraloğlu, üç bojili ve iki şaseli TSI
Sertifikasına sahip son teknoloji ürünü vagonun yerlileşme ve millileşme
hareketi doğrultusunda oluşturulduğunu vurguladı.
Milli Elektrikli Hızlı Tren
2025’te Raylara İniyor
Bakan Uraloğlu, saatte 225
kilometre hıza uygun ve 8 araçlı olarak üretilecek Milli Elektrikli Hızlı Tren
Seti’nin tasarım çalışmalarının final aşamasında olduğunu da duyurarak, “584
yolcu taşıma kapasiteli trenimizin tasarım sürecinin yüzde 90’ını tamamlayarak
prototip üretimine yönelik süreçleri de başlattık. İlk prototip montajını 2024
yılı sonunda bitireceğiz ve Milli Elektrikli Hızlı Trenimizi, 2025 yılında
raylarda göreceğiz.” şeklinde konuştu.
Eskişehir – 5000 Dinamik
Testlerine Hazırlanıyor
İlklerin ve enlerin projesi
Eskişehir – 5000 kapsamında, TCDD Taşımacılık AŞ’nin ihtiyaçlarına uygun yerli
ve milli yeni nesil elektrikli anahat lokomotifini geliştirdiklerini de
belirten Uraloğlu, montajı ve fabrika içi statik testleri tamamlanan lokomotifin
dinamik testlerinin devam ettiğini söyledi. Uraloğlu sözlerine şu şekilde devam
etti:
“5 megavat gücünde, TSI
sertifikasına sahip, yük ve yolcu taşımacılığı yapabilecek, 140 km/s hıza
sahip, TURASAŞ marka yeni nesil bir elektrikli anahat lokomotifini geliştirdik.
Eskişehir-5000 projemizin öne çıkan birçok özelliği de bulunuyor. Örneğin; cer
motorlarının her biri bin 280 kilovat gücünde ve bugüne kadar ülkemizde
tasarlanan en yüksek güçlü cer motoru özelliğini taşımaktadır. Cer
konvertörlerinin her biri 2.5 megavat gücünde olup bir raylı sistem aracı için
ülkemizde tasarlanan en yüksek güçlü yüksek gerilim cer konvertörü; ayrıca
anahat lokomotifler için yerli olarak tasarlanmış ilk araç gövdesi, ilk boji ve
ilk tren kontrol ve yönetim sistemi bu projemizle hayat buldu. Lokomotifte
yaklaşık 115 yerli tedarikçiden temin yapılarak ekonomiye ve cari açığın
azaltılmasına büyük katkı sağlandı.”