Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından organize edilen
ve demiryolu sektörünün liderlerini alanında uzman isimlerle buluşturan “Türk
Demiryolu Zirvesi” bu yıl ilk kez
Sirkeci Garı’nda başladı. 21-24 Ekim tarihleri arasında düzenlenecek zirvede,
Türk demiryolu dünyasındaki en önemli gündem maddeleri sektörün öncü isimleri
tarafından masaya yatırılacak. Türk demiryolu sektörünün gelişimine önemli
katkılar sunacak zirvenin açılışı T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Fatih Belediye Başkanı M. Ergün Turan, TCDD Genel Müdürü Ali
İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Kamuran Yazıcı ve TÜRASAŞ Genel
Müdürü Mustafa Metin Yazar’ın katılımı ile gerçekleşti. T.C. Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu yaptığı açılış konuşması sonrası da sektör
temsilcileri ile bir arada Türk Demiryolu Zirvesi için Türkiye’nin Demiryolu
Reformu’nu onurlandırmak için onlarca yıl hizmet ettiği Anadolu topraklarından
77 yıl sonra İstanbul’a getirilen 56548
no'lu “Kara Tren”i uğurlayarak hızlı treni karşıladı. Türkiye’nin demiryolu
alanındaki hızlı gelişimini gözler önüne seren enstantaneyle aynı zamanda
renkli görüntülere de sahne olundu.
Türk
Demiryolu Zirvesi tüm online platformlarda
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın vizyonu doğrultusunda
düzenlenen Türk Demiryolu Zirvesi ile sektör paydaşları karşılıklı bilgi
alışverişinde bulunmanın yanı sıra ilişki ağlarını da geliştirilme fırsatı
yakalayacak. Sosyal mesafe kuralları gereğince, sınırlı sayıda davetlinin
katılımıyla gerçekleştirilen zirve, yerli ve yabancı katılımcılar tarafından
beğeniyle karşılandı. Tarihi Sirkeci Garı’nda deneyim alanları ve çeşitli
sergileri ziyaretçilerine açan Türk Demiryolu Zirvesi aynı zamanda sosyal medya
platformları, zirve web sitesi ve mobil uygulamalar dahil, tüm online
platformlarda canlı olarak takip edilebiliyor.
Deneyim
alanları ve etkinlikleri göz dolduran Zirve
Dört gün boyunca sürecek Türk Demiryolu Zirvesi birbirinden
ilgi çeken etkinliklere ve sunumlara ev sahipliği yapıyor. Türkiye Cumhuriyeti
Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından hayata geçirilen keyifli ve farklı
aktiviteler katılımcılar tarafından yoğun ilgi görüyor. Markalı Ürünler Vagonu,
“Tam O An” Doğu Ekspresi Fotoğraf Yarışması fotoğraflarının sergilendiği Doğu
Ekspresi Özel Sergisi, TCDD’ye ait eski tren, lokomotif gibi araçların
sergilendiği Demiryolu Müzesi, TCDD
personelleri için geçmişten günümüze tasarlanmış üniformaların sergilendiği
Tarihi Kıyafetler Sergisi alanı etkinliğin en merak uyandıran alanları arasında
yer alıyor.
Becerileri
profesyonel bir hobiye dönüştüren atölyeler
Türk Demiryolları Zirvesi kapsamında katılımcıların
edindikleri becerileri profesyonel bir hobi halinde devam ettirebilmeleri
amacıyla pek çok atölyeler de gerçekleştiriliyor. Profesyonel fotoğrafçılık ile
ilgili temel bilgi ve becerilerin öğretildiği Seyahat Fotoğrafçılığı Atölyesi,
Minyatür sanatı ile ilgilenen kişilere tarama ve boyama tekniklerinin
öğretildiği Minyatür Atölyesi, genç tasarımcıların yeteneklerini
sergileyecekleri ve konunun uzmanlarından eğitim aldıkları Fütürist Tren
Tasarım Atölyesi katılımcılar tarafından ilgiyle takip edilen atölyeler
arasında yer alıyor.
“Ekonomi
hedeflerimize destek verecek bir ulaşım sistemi inşa ediyoruz”
Açılış konuşmasına 21 Ekim Dünya Gazeteciler Gününü
kutlayarak başlayan T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
“Tarihi ve kültürel mirasımızın en güzel örneklerinden olan Sirkeci Garı’nda,
Bakanlığımız tarafından düzenlenen ‘Türk Demiryolu Zirvesi’ vesilesi ile
sizlerle bir araya gelmekten büyük bir mutluluk duyduğumu ifade etmek isterim.
18 yıldır ulaştırma ve haberleşme alanında büyük bir atılım gerçekleştirerek
ülkemizin bütünsel kalkınma hedeflerine katkıda bulunuyoruz. Milli
bağımsızlığımızın güçlü bir milli ekonomiden geçtiğini unutmadan, ekonomi hedeflerimize
destek verecek bir ulaşım sistemi inşa ediyoruz. Bu zaman zarfında ülkemizi
kara, hava, demir ve denizyollarıyla birlikte bilişim sektöründe kat be kat
ileriye taşımış olmaktan dolayı mutlu ve gururluyuz” diye konuştu.
“Türkiye’yi
Avrupa’nın 6.ncı, dünyanın 8.nci Yüksek Hızlı Tren işletmecisi yaptık”
Bakan Adil Karaismailoğlu, demiryollarında ülkenin büyük
bir yol kat ettiğini ifade ederek, şöyle konuştu: “Türkiye’yi Avrupa’nın 6.ncı,
dünyanın 8.nci Yüksek Hızlı Tren işletmecisi yaptık. Bakü-Tiflis Kars demiryolu
hattı ve Marmaray’ı yaparak Pekin’den Londra’ya kadar uzanan ‘demir ipek
yolu’nu tamamladık. Ankara-Sivas ve Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren hatları gibi
daha nice projelerimiz yoğun bir şekilde devam ediyor. Bunların yanında, Avrasya Tüneli, Yavuz
Sultan Selim ve Osmangazi Köprüsü, İstanbul-İzmir Otoyolu gibi dev projelere
imza attık. 1915 Çanakkale Köprüsü, Filyos Limanı gibi daha nice iddialı
projelerimiz devam ediyor. Küçük Çamlıca TV ve Radyo Kulesini geçtiğimiz
günlerde yayıncılık hizmetlerine açarak Çamlıca tepelerini demir yığınlarından
kurtardık.”
“Ulaştırma
ve altyapıda dijital dönüşümü gerçekleştiriyoruz”
Yapılanların yeterli olmadığını da ifade eden Bakan Adil
Karaismailoğlu, “İlk günkü heyecanımızla, Türkiye’mizin ve vatandaşlarımızın
çağın gereği olarak artan ihtiyaçlarını bir bir karşılamaya devam ediyoruz.
Yerli ve milli teknolojilerimizi üreterek, ulaştırma ve altyapıda dijital
dönüşümü gerçekleştiriyor, akıllı ulaşım sistemleriyle, verimli, hızlı, güvenli
ve katma değerli seyahati mümkün hale getiriyoruz. Yeni İpek Yolu’nun kalbinde
yer alan coğrafyamızı dünyaya bağlayan multi-modal ulaşım hatlarıyla, ticari
koridorlar oluşturuyor, lojistik anlamda bir süper güç olma yolunda
ilerliyoruz. Ülkemizin dünyanın lider ekonomilerinden biri olma hedeflerine
gayret ve azimle hizmet etmeyi sürdüreceğiz” dedi.
“2 bin
82 kilometre olan elektrikli hat uzunluğumuzu, 5 bin 753 kilometreye çıkardık”
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın geçtiğimiz
günlerde 164. yılını kutladığını dünyada 1830’lu yıllarda kullanılmaya başlayan
ve Sanayi Devrimi’nin ateşleyicisi olan demiryollarının, o devrin gelişmiş
ülkeleriyle neredeyse eş zamanlı olarak Anadolu’ya gelmesinin önemine dikkat
çeken Bakan Karaismailoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “ Lakin, geçen zaman
zarfında, kapsam ve nitelik olarak beklenen gelişmenin yaşanmaması nedeniyle,
verimli, hızlı ve yüksek kapasiteli bu ulaşım mod’undan yeterince
yararlanamadığımızı görüyoruz. Ancak, 2002 yılında başlattığımız ulaşım ve
altyapı hamlesiyle demiryolunda da çok önemli gelişmeler kaydettik. 2003-2020
yılları arasında, ulaştırma ve iletişim sektörüne yaptığımız yaklaşık 907,2
milyar liralık yatırımın %18,6’sını demiryollarına ayırarak, 169,2 milyar
liraya yakın bir harcama gerçekleştirdik. Türkiye genelinde, 11 bin 590
kilometresi konvansiyonel hat ve 1213 kilometresi de yüksek hızlı demiryolu ağı
olmak üzere toplamda 12 bin 83 kilometrelik demiryolu ağımız bulunmaktadır.
2003 yılındaki 2 bin 505 kilometrelik sinyalli hat uzunluğumuzu, 2020 yılında %155
oranında artırarak 6 bin 382 kilometreye çakardık. Aynı şekilde, 2002 yılında 2
bin 82 kilometre olan elektrikli hat uzunluğumuzu da 2020 yılında %176 oranında
artırarak 5 bin 753 kilometreye çıkardık.
“Tüm
demiryollarımızda 2019 yılında 246 milyon yolcu taşıdık”
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projemizle, Ankara Konya ve
Ankara-Eskişehir YHT ile, hatlarımızdaki elektrifikasyon ve sinyalizasyon
projelerinin yanı sıra Marmaray ile Türkiye’yi YHT teknolojisinde Avrupa’da 6,
Dünya’da da 8. sıraya çıkarmayı başardık. YHT’lerle Ankara-Konya arası seyahat
süresini 9 saatten 1 saat 45 dakikaya, Ankara-Eskişehir arasındaki süreyi 3
saatten 1.5 saate indirdik. Bugün Ankara-Konya arasındaki yolcu taşımacılığının
%66’sı, Ankara-Eskişehir arasındaki yolcu taşımacılığının %72’si YHT’lerle
yapılıyor. Bu önemli projelerimizin
sayesinde, karbondioksit emisyonu, enerji, zaman ve bakım giderleri açısından,
2019’da, 4 milyar 839 milyon lira tasarruf sağladık. 2013 yılında Marmaray’ın hizmete
girmesiyle de, CO2 emisyonu, enerji, zaman, bakım, yaralanma ve ölümlerin önüne
geçilmesiyle 2019 yılı için sağlanan tasarruf miktarı 2 milyar 750 milyon lira
hesapladık. Ayrıca tüm demiryollarımızda 2019 yılında 246 milyon yolcu
taşıdığımızı burada ifade etmek istiyorum.”
“Türkiye’nin demiryollarını geleceğe
taşıyoruz”
“Milli Ulaşım ve Altyapı Politikalarımızın bir parçası olan
bu yaklaşımla, Türkiye’nin Demiryollarını geleceğe taşıyoruz. Bu kapsamda 2023
yılı hedeflerimizi şu şekilde belirtebilirim” diye konuşan Bakan Adil
Karaismailoğlu, şunları söyledi:
“Türkiye’nin en güvenilir ulaşım markası olmak, Avrupa’nın en fazla yük
ve yolcu taşıyan demiryolu markası olmak, Ekspres hatlar ile Avrupa’nın öncü
deneyim, kültür odaklı turizm hatlarına sahip olmak, Mutlak müşteri memnuniyetini
esas alan sadakat programını geliştirerek, modern bir müşteri ilişkileri
yönetim modeline sahip olma hedeflerimiz doğrultusunda çalışmalarımızı
sürdüreceğiz. Bu çalışmaları Türk Demiryolu Zirvesi ile bir kez daha ön plana
çıkarmış oluyoruz.
Türk Demiryolu Zirvesi’nin büyük bir anlam ifade ettiğini
sözlerine ekleyen Bakan Adil Karaismailoğlu, sözlerini şu şekilde tamamladı:
“Demiryolu sektörümüzün gelecek hedeflerine uygun olarak yapılması gerekenlerin
tartışıldığı bu tür organizasyonları ülkemiz yararına ‘ortak aklın
oluşturulması’ olarak görüyoruz. Zirvemizin sektörümüze ve ülkemize hayırlı
olmasını diliyorum. Yaptığımız her işte, attığımız her adımda Sayın
Cumhurbaşkanımızın vizyonu ve iradesi var. Zat-ı alinden aldığımız ilham ve
bizlere aşıladığı şevk ile halkımıza inşallah daha da büyük hizmetler
sunacağız.”
Fatih Belediye Başkanı M. Ergün Turan da ülkelerin
gelişmesinde demiryolunun önemine vurgu yaparak, şunları kaydetti: "Sadece
bir ekonomik gelişmeden bahsetmiyoruz. Demir ağların geçtiği her noktada,
sosyal ve kültürel gelişimin etkilerini yaşıyoruz. Çünkü demiryolu tarih
boyunca geçtiği her noktada sadece ulaştırmayı değil sosyal ve kültürel
gelişmeyi de etkilemiş vaziyette. İnsan odaklı bir idari anlayışın
yansımalarını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın her uygulamasında görüyoruz.”
Yakın dönemde ulaşım alışkanlıklarının değiştiğine dikkati
çeken Turan, “Yüksek hızlı tren projeleri olmak üzere toplu taşımacılık
anlayışını üst perdeye taşıyan yurdumuzu demir ağlarla örmeye devam eden demiryolu
taşımacılığı kapasitesini arttıran adımlara gururla şahit oluyoruz.” ifadesini
kullandı. Turan, Türk Demir Yolu Zirvesi'nin söz konusu gayret, emek ve gelecek
ideallerinin bir parçası olduğunu belirterek, “Değişen ve gelişen dünya
dinamiklerine uygun ekonomik, insan ve çevre odaklı demiryolu ulaşımına farklı
bir soluk getirecek projelerde üzerimize düşeni bizde karınca kararınca yapmaya
gayret edeceğiz." değerlendirmesinde bulundu.
Foto
altı: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu sektör
temsilcileri ile bir arada Türk Demiryolu Zirvesi için İstanbul’a getirilen
56548 no'lu “Kara Tren”i uğurlayarak hızlı treni karşıladı.