Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, “Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine
Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi’nin KGM, TÜRKSAT ve
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları Merkezi ile yapılan bir AR-GE
projesi olduğunu belirterek pilot projenin Karayolları Genel Müdürlüğü,
İstanbul ve Antalya Bölge Müdürlüklerinde gerçekleştirileceğini bildirdi. Bakan
Uraloğlu, “İstanbul Bölge Müdürlüğündeki Hasdal-İstanbul Havalimanı arasında 30
kilometrelik kesimde Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri Test ve Uygulama
Koridoru tesis edilecektir. Antalya Bölge Müdürlüğü’nde de yaklaşık 30
kilometrelik koridorda da değişken mesaj ve trafik işaretleri ve kamera
sistemleri gibi akıllı ulaşım sistemleri tesis ederek tüm bu sistemler fiber
optik kablo üzerinden Bölge Müdürlüğümüze ve genel müdürlüğümüze bağlanacak.
Ayrıca GLOSA yani yeşil ışık optimum hız tavsiyesi servisini Antalya-Sandıklı
hattında seçilen bazı sinyalize kavşaklarda da uygulayacağız.” dedi. Uraloğlu,
Akıllı Ulaşım Sistemlerinin ve Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerini tek bir
merkezi IoT yazılım çatısı altında toplayarak AUS standardizasyonunu
sağlayacaklarını bildirerek, “Proje hizmete alındığında akıllı ulaşım sistemi
mimarisi, Türksat uyduları ile desteklenerek kesintisiz hale gelecek.” diye
konuştu. Proje yazılım altyapısının tamamlanmasını ve saha kurulumunu 23 Kasım
2025 tarihinde bitirmeyi planladıklarını belirten Uraloğlu, “12 aylık bakım
süresinin ardında da projemizi 23 Kasım 2026 tarihinde tamamlamayı
hedefliyoruz.” dedi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Bakanlığa bağlı Karayolları Genel
Müdürlüğü, TÜRKSAT ve Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları
Merkezi’nin ortak çalışmasıyla hayata geçirilen; “Kooperatif Akıllı Ulaşım
Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu Geliştirilmesi Projesi”nin imza
törenine katıldı. Bakan Uraloğlu burada yaptığı açıklamada, Akıllı Ulaşım
Sistemleri’nin ulaşımın daha güvenli, konforlu, enerji verimliliği sağlayan,
ulaşım ağlarını etkin bir şekilde yöneten, bilgi ve haberleşme teknolojilerine
dayanan sistemler bütünü olduğunun altını çizdi.
Bakan
Uraloğlu, Akıllı Ulaşım Sistemleri’nin ulaşım altyapısının optimizasyonuna,
kullanıcılar için ulaşım hizmetlerinin kalitesinin iyileştirilmesine, seyahat
güvenliğinin artmasına ve çevre dostu ulaşım seçenekleri sunulmasına katkı
sağladığını vurgulayarak, “Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak tüm
ulaşım modlarında olduğu gibi Karayolları ağımızda da; seyahat sürelerini
azaltmak, trafik güvenliğini arttırmak, mevcut yol kapasitelerini etkin
kullanmak ve enerji verimliliği sağlayarak ülke ekonomisine katkı sağlamak için
akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmaya devam ediyoruz. Karayolu
altyapımızı akıllı ve otonom teknolojilerle donatarak, hızlı ve emniyetli
yollar tesis etme çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” dedi.
Uraloğlu,
“Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım Platformu
Geliştirilmesi Projesi”nin önemine işaret ederek, “Özellikle yüksek teknoloji
kullanan sistemlerin yazılımlarının yerli ve milli olması ülkemizin menfaati
açısından çok önemlidir.” ifadelerini kullandı.
“Artık
Hepimiz İçin En Önemli Şey Zaman; Hiçbir Yerde Beklemek İstemiyoruz”
Türkiye’nin
Akıllı Ulaşım Sistemleriyle tanışmasının ilk defa elektronik ücret ödeme
sistemleriyle başladığını hatırlatan Uraloğlu, “Türkiye karayolu ağında, otoyol
ve köprülerde ilk olarak 1999 yılında OGS uygulanmaya başladı. Daha sonra ise
sürücülerin yanlarında taşıyabilecekleri elektronik kartlar ile ödeme yapılması
sağlanan Kartlı Geçiş Sistemi devreye alındı.1 Şubat 2013 tarihinden itibaren
ise KGS tamamen kaldırılarak HGS yeni Hızlı Geçiş Sistemi uygulaması başladı.
Artık hepimiz için en önemli şey zaman; hiçbir yerde beklemek istemiyoruz.”
şeklinde konuştu.
Otoyollardaki
gişe alanlarındaki kulvarların trafikle ilgili bir risk alanı olduğunu söyleyen
Uraloğlu, bu sebeple serbest geçiş sistemini geliştirdiklerini ve ülke
genelinde yaygınlaştıracaklarını ifade ederek, “Ama bu alandaki en önemli
adımlar Karayolları Genel Müdürlüğümüzün bünyesinde Akıllı Ulaşım Sistemleri
Merkezlerinin kurulmasıyla atıldı. Bu merkezleri kısaca; belli noktalara
yerleştirilen meteorolojik algılayıcılar, değişken mesaj işaretleri ve kamera
gibi cihazlar eliyle tüm verilerin toplandığı ve yol kullanıcılarının anlık
olarak bilgilendirilmesinin sağlandığı merkezler olarak düşünülebiliriz.” dedi.
“Van’da
Bulunan Merkezin Ses, Görüntüleme ve Otomasyon Sistemi Tesisi Çalışmalarını Da
Bu Yıl Bitirmeyi Hedefliyoruz”
Uraloğlu,
ilk olarak Karayolları Genel Müdürlüğünün her bölge müdürlüğünde 1 adet Akıllı
Ulaşım Sistemleri Merkezi olmak üzere toplam 17 merkez ve bu merkezlerin
bağlanacağı Ana Merkezin de Genel Müdürlük yerleşkesinde kurulmasını
planladıklarını aktararak, “Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezi’nin ses
görüntüleme ve Otomasyon Sistemin 2020 yılında, Antalya’da bulunan Karayolları
13. Bölge Müdürlüğündeki merkezin sistemlerini ise 2022 yılında tamamladık.
Van’da bulunan Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü yerleşkesindeki merkezin ses,
görüntüleme ve otomasyon sistemi tesisi çalışmalarını da bu yıl bitirmeyi
hedefliyoruz. İstanbul, İzmir, Konya, Ankara, Mersin, Kayseri, Samsun,
Diyarbakır, Trabzon, Erzurum, Bursa, Kastamonu, Sivas ve Kars Bölge
Müdürlüklerindeki merkezlerin proje hazırlama çalışmaları sürüyor. Elazığ’daki
8. Bölge Müdürlüğü’nün de AUS Merkezi proje çalışmaları da devam ediyor.” diye
konuştu.
Uraloğlu,
Ana Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezinde görüntü entegrasyon çalışmaları
kapsamında; İstanbul-İzmir Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu,
Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu, Ankara-Niğde Otoyolu, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü, Osmangazi Köprüsü ve 1915 Çanakkale Köprüsü’ne ait kamera görüntüleri
ile kurum ağına bağlı Karla Mücadele, Karayolları Denetim İstasyonları ve Fatih
Sultan Mehmet Köprüsü ile 15 Temmuz Şehitler Köprüsü görüntüleri Ana Akıllı
Ulaşım Sistemleri Merkezindeki ekranlar üzerinden izlenebildiğini kaydetti.
Akıllı
Ulaşım Sistemleri bileşenleri olan meteorolojik bilgi istasyonları, kameralar
ve olay algılama uygulamalarımız sayesinde hava olayları, çevre şartları ve
olası kazalar gibi değişkenlerin etkilerini anında tespit ettiklerini belirten
Uraloğlu, “Sinyalizasyon sistemleri, değişken mesaj işaretleri, radyo yayınları
ve mobil bilgi uygulamaları ile tüm sürücülerimizi yol durumlarına dair anlık
bilgilendirebiliyoruz. Bu kapsamda ülke genelindeki otoyol, devlet ve il
yolları üzerinde; 2 bin 990 adet sinyalizasyon, 5 bin 152 adet kamera, 149 adet
Meteoroloji İstasyonu, 710 adet Değişken Mesaj İşareti, bin 120 adet Değişken
Trafik İşareti, 209 adet hız tespit ve uyarı radarı ve bin 723 adet ışıklı
uyarı ve güvenlik cihazı bulunmaktadır. Bu cihazların aktif ve verimli
kullanılması için internet alt yapısı da çok önemlidir.” dedi.
“Karayollarında
Bulunan Fiber Optik Kablo Haberleşme Altyapısı Uzunluğu 7 Bin 629 Kilometreye
Ulaştı”
Uraloğlu,
bugün itibarıyla devlet ve il yollarında haberleşme altyapısı tesisi tamamlanan
toplam 3 bin kilometre yol ve otoyol ağında mevcut 4 bin 629 kilometrelik
haberleşme altyapısı olduğunu belirterek, “Ülkemizdeki karayollarında bulunan
fiber optik kablo haberleşme altyapısı uzunluğu 7 bin 629 kilometreye
ulaşmıştır. Bu kapsamda yollarımıza toplam 15 bin kilometre karayolu ağına
fiber kablo tesis edilmesi planlanmakta ve çalışmalarda aşama aşama devam etmektedir.”
ifadelerini kullandı.
“AUS
Vasıtasıyla Yollardaki Güvenliği Maksimum Düzeye Çıkarken Gereksiz Zaman ve
Maddi Kayıpları Da Önleyeceğiz”
Sinyalizasyon,
kamera, değişken mesaj ve trafik işaretleri gibi akıllı ulaşım sistemi
cihazları insani olarak geldiği anlama da değinen Uraloğlu, “Bakın; yolda
aniden meydana gelen bir kaza, herhangi bir nedenle durmak zorunda olan bir
araç, gizli buzlanma, yola düşen bir nesne gibi planlanmamış durumlarda
sürücüler bazen bu ani gelişmeleri fark edemeyebiliyor. Maalesef hiç
istemediğimiz sonuçlarla yüzleşebiliyoruz. İşte bahsettiğim bu cihazlar
sayesinde yol kullanıcılarına anlık bilgilendirme sağladığımızda bu tür
istenmeyen sonuçları minimize edeceğiz. Akıllı ulaşım sistemleri vasıtasıyla
yollardaki güvenliği maksimum düzeye çıkarken gereksiz zaman ve maddi kayıpları
da önleyeceğiz.” dedi.
Büyük
Şehirlerdeki Trafik Sıkışıklığının Sosyal Yaşama Olumsuz Etkisi En Aza İnecek
Büyük
şehirlerdeki trafik sıkışıklığının sosyal yaşama olumsuz etkisi en aza
ineceğini, insanların stresten uzak, huzurlu bir şekilde yolculuk etmelerini
sağlayacaklarını söyleyerek, “Ehliyetini yeni almış acemi sürücülerimizi
düşünün…Hepimiz yola ilk çıktığımızda bu acemilik sürecini yaşıyor ve az önce
bahsettiğim durumlarla karşılaşabiliyoruz. Ya da araç kullanan hanımefendilerin
bir anda ortaya çıkan bu tür durumlarda ya da sıkışık bir gişe geçişinde
yaşadığı tedirginliği düşünün. İşte Akıllı Ulaşım Sistemleri yaygınlaştıkça
yollarda stresten ve tedirginlikten uzak çok daha güvenli ve konforlu bir
seyahat imkanına kavuşacağız ve artık bunu yerli yazılımlarımızla
sağlayacağız.” şeklinde konuştu.
Bakan
Uraloğlu, “Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerine Yönelik Merkezi Yazılım
Platformu Geliştirilmesi Projesi” KGM, TÜRKSAT ve Ulaştırma Denizcilik ve
Haberleşme Araştırmaları Merkezi ile yapılan 3’lü protokol eliyle geliştirilen
bir AR-GE projesi olduğunu vurgulayarak, “Proje; saha ve merkez donanımları ile
merkezi yazılım platformu olmak üzere 3 ana başlıktan oluşmaktadır. Pilot
proje; Karayolları Genel Müdürlüğü, 1. İstanbul Bölge Müdürlüğü ve 13. Antalya
Bölge Müdürlüğünde gerçekleştirilecektir. Proje kapsamında oluşturulacak
Merkezi Yazılım tamamlandıktan sonra tüm Bölge Müdürlüklerinde
kullanılacaktır.” dedi.
Hasdal-İstanbul
Havalimanı Arasına Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri Test ve Uygulama
Koridoru Tesis Edilecek
Proje
çalışmaları kapsamında pilot bölgelerden biri olan Karayolları İstanbul Bölge
Müdürlüğündeki Hasdal-İstanbul Havalimanı arasındaki 30 kilometrelik kesimde
Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) Test ve Uygulama Koridoru tesis
edileceğini bildirerek, “AUS Sistemlerinden elde edilen veriler araç içi
ünitelere iletilecek, araç-araç, araç-altyapı haberleşmesi sağlanarak trafiğin
etkin ve verimli kullanılması, kazaların azaltılması sağlanacak. Yol durumu
hakkında elde edilen güncel bilgiler ile Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezleri
üzerinden sürücülerin anlık olarak uyarılması ve bilgilendirilmesi sağlanacak.
Ayrıca gelişen teknolojilerle birlikte 5G gibi yeni haberleşme altyapılarının
da testlerinin bu koridorda yapılmasını öngörüyoruz.” diye konuştu.
“Yeşil
Işık Optimum Hız Tavsiyesi Servisini Antalya-Sandıklı Hattında Seçilen Bazı
Sinyalize Kavşaklarda Uygulayacağız”
Uraloğlu,
araç algılayıcı sistemleri, katılım kontrol sistemleri, hız tespiti için plaka
tanıma sistemleri, kamera sistemleri, değişken mesaj işaretleri, fiber optik
kablo haberleşme altyapısı bileşenleri, meteoroloji istasyonları gibi
sistemleri temin ve tesis edeceklerinin de altını çizerek, “İkinci pilot bölge
olan Karayolları Antalya Bölge Müdürlüğü’nde de yaklaşık 30 kilometrelik
koridorda da değişken mesaj ve trafik işaretleri ve kamera sistemleri gibi
akıllı ulaşım sistemleri tesis ederek tüm bu sistemler fiber optik kablo
üzerinden Bölge Müdürlüğümüze ve genel müdürlüğümüze bağlanacaktır. Ayrıca
GLOSA yani yeşil ışık optimum hız tavsiyesi servisini Antalya-Sandıklı hattında
seçilen bazı sinyalize kavşaklarda da uygulayacağız.” dedi.
Uraloğlu,
buradaki Ana AUS Merkezinde ise sahadaki tüm sistemlerin ortak bir çatı
yazılımla kontrol ve yönetimi sağlanacağını belirterek, “Bu çatı yazılım
kapsamında mobil uygulama da hazırlanarak hizmete sunulacaktır. Merkezi Yazılım
Platformunun hizmet vereceği bilgi işlem tabanlı donanımlar Genel
Müdürlüğümüzde yer alan sistem odasında konuşlandırılacaktır.” dedi.
“Kooperatif
Akıllı Ulaşım Sistemlerini Tek Bir Merkezi IoT Yazılım Çatısı Altında
Toplayarak AUS Standardizasyonunu Sağlayacağız”
Uraloğlu,
bir ulusal AUS mimarisi ve yazılımı geliştirdiklerini belirterek, “Akıllı
Ulaşım Sistemlerinin ve Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemlerini tek bir merkezi
IoT yazılım çatısı altında toplayarak AUS standardizasyonunu sağlayacağız.
Proje hizmete alındığında akıllı ulaşım sistemi mimarisi, Türksat uyduları ile
desteklenerek kesintisiz hale gelecek. Bu sayede sistemler arası bütünlük ve
birlikte çalışabilirliği tesis ederek operasyonel kabiliyetin arttırılmasını
hedefliyoruz. Ayrıca proje kapsamında K-AUS ve AUS Sistemlerin kurulacağı
Antalya ile İstanbul’da Fiber ve Enerji altyapı kurulumlarını da
gerçekleştireceğiz.” dedi.
Proje
yazılım altyapısının tamamlanmasını ve saha kurulumunu 23 Kasım 2025 tarihinde
bitirmeyi planladıklarını belirten Uraloğlu, “12 aylık bakım süresinin ardında
da projemizi 23 Kasım 2026 tarihinde tamamlamayı hedefliyoruz. Şimdiden hayırlı
uğurlu olsun.” ifadelerini kullandı.
Bakan
Uraloğlu sözlerine şu şekilde devam etti:
“Yollarımızı
Ulaşımda Aklın Yolu dediğimiz akıllı ulaşım sistemleri ile donatmaya devam
edeceğimizden kimsenin şüphesi olmasın. Bu proje vesilesiyle Bakanlığımızın üç
önemli kuruluşu arasında ulaşım sistemlerimizin gelişmesi adına oluşan diyalog
ve işbirliğinin de örnek teşkil etmesini ve devamını diliyorum.
Çalışmalarınızda her zaman yanınızda ve destekçiniz olduğumuzu yinelemek
istiyorum. 2 yıllık sürede ulaşım noktasında birçok projeye imza attık, bize bu
anlamda hedefleri gösteren Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’a
teşekkür ediyorum. Bu düşüncelerle Karayolları Genel Müdürlüğü, TÜRKSAT ve
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları Merkezi kurumlarımız arasında
imzalanan iş birliği protokolünün şimdiden başta tüm paydaşları olmak üzere
Karayolları sektörümüze ve ülkemize hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.”