Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye’nin ve
Avrupa’nın en uzun, dünyanın ise 3. en uzun çift tüp karayolu tüneli Zigana’da
ışığı gördüklerini belirterek, Zigana Tüneli ve bağlantı yollarının yapımı,
tasarımı ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynakların kullanıldığına
dikkati çekti. Karaismailoğlu, “Mevcut yolun kısalması ile seyahat süresi
otomobiller için 30 dakika, ağır tonajlı araçlar için 60 dakika azalacak.
Böylece zamandan 19 milyon TL, akaryakıttan 40 milyon TL olmak üzere yıllık
toplam 59 milyon TL tasarruf sağlanacak” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Zigana Tüneli Işık Görme Töreni’nde konuştu. “Ülkemizin ve
Avrupa’nın en uzun, dünyanın ise 3. en uzun çift tüp karayolu tüneli olacak
Zigana Tüneli’nde, kazı çalışmalarını tamamlayarak, çok önemli bir aşamayı daha
geride bırakıyoruz” diyen Karaismailoğlu, “Ülkemize ve milletimize olan
sevgimizi hayata geçirdiğimiz dev eser ve projelerimizle ortaya koyuyoruz.
Türkiye, artık yatırımlarını bütçe bulamadığı için yapamadığı dönemleri çok
geride bıraktı. Ülkemiz her alanda büyüyen, birbirinden önemli projeleri hayata
geçiren, yaptığı yatırımlarla sadece bölgesinde değil, küresel planda ana oyun
kuruculardan biri haline geldi. Türkiye’ye çağ atlatan projelerimizle,
istihdama, ticarete, ekonomiye destek oluyor; geleceğin Türkiye’sini inşa
ediyoruz. Lafla peynir gemisi yürütmeye çalışanlara inat; gençlerimize iş,
hanelere aş, halkımıza refah taşıyor; Türkiye’yi şaha kaldırıyoruz” ifadelerini
kullandı.
KÖİ MODELİ İLE DEVLETİMİZ İLAVE GELİRLERE KAVUŞACAK
2003 yılından bugüne Ulaşım ve
Lojistik Master planı doğrultusunda planlı bir şekilde Türkiye’nin jeostratejik
önemini gözeterek yatırımları gerçekleştirdiklerini belirten Karaismailoğlu,
şöyle devam etti:
“Eserlerimizi, ülkemize ve tüm
dünyaya bir bir armağan ediyoruz. Üç kıtanın kesişim noktasındaki ülkemiz,
yalnızca 4 saatlik uçuşla 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon
dolar Gayri Safi Millî Hasıla’ya ve 7 trilyon dolar ticaret hacmine sahip 67
ülkenin merkezindedir. Çin ile Avrupa arasında 700 milyar doları aşan ticaret
hacminin tam ortasındayız. Son 20 yıl boyunca, tüm ulaşım stratejilerini
küresel eğilimleri dikkate alarak bütün yatırımları gerçekleştirdik. Bu
yatırımlarımızın 2003-2020 yılları arasında Gayri Safi Yurtiçi Hasılaya 410
milyar dolar etkisi oldu. İstihdama etkileri de yıllık ortalama 705 bin
kişidir. 19 yılda tamamlanan 1 trilyon 145 milyarlık projelerimizin yüzde
20’sini Kamu Özel İş Birliği modeli çerçevesinde hayata geçirdik. KÖİ projeleri
ile 38 ayrı proje de yapım sırasında devletin kasasından 1 kuruş çıkmadan 37,5
milyar dolarlık yatırımla, havalimanları, limanlar ve 1250 kilometre otoyol
altyapısını tamamlandık. Bugün Türkiye, son 19 yıldaki çalışkanlığı sayesinde,
Avrupa’da en iyi performans sağlayan 3. ülke konumunda; KÖİ yatırım hacmi
sıralamasında ise dünyada 13. sırada yer alıyor. Havayolu, karayolu ve denizcilik
alanlarında KÖİ Modeli ile yapılan yatırımlar incelendiğinde, 2024 yılında
‘başa baş noktaya’ gelineceği görülüyor. 2025 yılından itibaren elde edeceğimiz
gelirler, yapacağımız ödemelerin üzerinde olacaktır. Böylece ulaştırma sektörü
genel olarak değerlendirildiğinde, KÖİ Modeli ile yapılan projeler özelinde net
nakit akışı sağlanacak. Dolayısıyla, devletimiz ilave gelirlere de kavuşacak.”
ZİGANA TÜNELİ ULUSLARARASI ULAŞIM KORİDORLARININ ÖNEMLİ BİR PARÇASI
Zigana Tüneli’nin de tıpkı
Marmaray gibi, Avrasya Tüneli gibi, Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul Havalimanı,
Osmangazi Köprüsü, Ordu-Giresun Havalimanı, İyidere Lojistik Limanı, Yavuz
Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü gibi uluslararası ulaşım
koridorlarının önemli bir parçası ve dünya çapında bir eser olduğuna vurgu
yapan Karaismailoğlu, “Milletimiz için gurur kaynağıdır. Zigana Tüneli’ne de bu
açıdan bakmamız gerekiyor. Zigana Tüneli’ni sadece Trabzon ve Gümüşhane’yi
ilgilendiren bir proje olarak göremeyiz. Biz burada, bu çalışmamızla, Doğu
Karadeniz’in en önemli ticaret merkezi konumundaki Trabzon’u, Gümüşhane
üzerinden Bayburt, Aşkale ve Erzurum’a bağlıyoruz. Bu projemiz; Karadeniz’de
olduğu kadar Doğu Anadolu’da da ticaretin, ihracatın ve istihdamın gelişmesi
için kritik öneme sahip. Başta İran olmak üzere tüm Ortadoğu ve Avrasya
ülkelerinin Karadeniz’e ulaşması açısından hayati değerde. Türkiye’nin
Doğu-Batı yönlü ticaret hareketliliğinin yanı sıra, Kuzey-Güney yönlü ticaret
hareketliliğine de imkân kılarak, ihracatçılarımızın daha düşük maliyetlerde
ürünlerini deniz ile dünyaya ulaştırmasına fırsat sunacaktır. Bu ve bunun gibi
kilit öneme sahip projelerimiz, ülkemizi 2022 yılı için 250 milyar dolarlık
ihracata ulaştıracak ve ticari dengeleri Türkiye lehine değiştirecek” diye
konuştu.
SEYAHAT SÜRESİ AĞIR TONAJLI ARAÇLARDA 60 DAKİKA AZALACAK
Sahil kesimlerinden iç bölgelere
ulaşımın yakın zamana kadar Karadeniz coğrafyasının izin verdiği şartlarda
sağlandığını aktaran Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bu nedenle başlattılan
kuzey-güney akslarını iyileştirme çalışmaları kapsamında bölgede pek çok yol ve
tünel projelendirdiklerini söyledi. Ovit Tüneli, Cankurtaran Tüneli, Salmankaş
Tüneli, Salarha Tüneli, İkizdere Tünelleri, Eğribel tüneli gibi nicesini
hizmete sunduklarını ifade eden Karaismailoğlu, bu tünellerle; ticari
faaliyetlerin gelişmesine, dolayısıyla bölgenin zenginleşmesine katkı
sağlarken, güvenli sürüş imkanını da artırdıklarını kaydetti. Zigana Tüneli de
kuzey-güney aksları kapsamında hayata geçen projelerin en önemlilerinden biri
olduğunun altını çizen Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Tarihi İpek Yolu hattındaki bu
güzergah, hayli yüksek yoğunlukta bir trafik yükü taşıyor. Zigana Tüneli
projesi, Trabzon – Aşkale Yolu’nun 44.
kilometresindeki Maçka/Başarköy mevkiinde başlayıp, 67. kilometrede yer alan
Köstere-Gümüşhane Yoluna köprülü kavşak ile bağlanıyor. Zigana tüneli 14 bin
500 metre uzunluğunda çift tüpten oluşuyor. Toplam uzunluğu bağlantı yolları
ile birlikte 15 kilometreyi aşıyor. 2,5 milyar Lira’yı bulan yatırım bedeli ile
12 metre genişliğindeki mevcut devlet yolu 2x2 şeritli bölünmüş yol haline
gelecek. Hizmete açılmasıyla, Zigana’nın zirvesinde 2 bin 10 metre olan ve 1.
tünelde 1.825 metreye indirilen kot, 600 metre daha aşağı çekilerek 1.212
metreye inecek. Mevcut yolun kısalması ile seyahat süresi otomobiller için 30
dakika, ağır tonajlı araçlar için 60 dakika azalacak. Böylece zamandan 19
milyon TL, akaryakıttan 40 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 59 milyon TL
tasarruf sağlanacak. Karbon salınımı da 16 bin ton daha azalacak. Zigana
Tüneli; özellikle kış aylarında yaşanan çileleri tarihe gömerek yol
kullanıcılarına güvenli ve konforlu seyahat imkanı sunacak. Ayrıca, mevcut
Trabzon-Gümüşhane hattında bulunan keskin virajlar, rampalar ile birlikte dik yamaçlardan
taş düşmesi gibi problemler de ortadan kalkacak. Trafiğin; Karadeniz sahil
kesimindeki yerleşkelere, limana turizm ve sanayi merkezlerine sorunsuz akışı
sağlanacak. Uluslararası ticaretin daha hızlı ve güvenilir yapılmasına büyük ve
değerli katkılar bu projemizle gerçekleşecek.”
YÜZDE 100 YERLİ VE MİLLİ KAYNAKLAR KULLANDILDI
Zigana Tüneli ve bağlantı
yollarının yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynakların
kullanıldığına dikkati çeken Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
projenin tamamen Türk mühendisleri ve işçileri tarafından rekor bir sürede inşa
edildiğini söyledi. “Ayrıca karayolu tünellerinde Türkiye’de ilk defa yapılan,
dikey şaft yapıları, Zigana Tüneli’nde teşkil edildi” diyen Karaismailoğlu,
“Ülkemizin ve Avrupa’nın en uzun, dünyanın 3. en uzun çift tüp karayolu tüneli;
Zigana Tüneli’nde kazı destekleme çalışmalarını tamamladık ve artık tünelin
ucunda ışığı gördük. 500 personelle 7 gün 24 saat esasına dayanan yoğun
çalışmalarımızı daha da hızlandırarak 2022 yılı sonuna kadar imalatlarımızı
tamamlamayı hedefliyoruz” dedi
DERDİMİZ; KURU İFTİRALARLA, ASILSIZ İTHAMLARLA GÜNDEMİ MEŞGUL ETMEK
DEĞİL, ULAŞTIRMA VE HABERLEŞMEDE ÇÖZÜMLER ÜRETMEKTİR
Üstad Mehmet Akif Ersoy’un “Bir
insan öldü mü ondan kalacak eseri, bir eşek göçtü mü ondan da nihayet semeri”
sözlerini hatırlatan Karaismailoğlu, “Derdimiz; kazılan temelleri kapatanların
siyasetine alet olmak değil, planlar dahilinde milletimize ulaşımda çağ
atlatmak. Kuru iftiralarla, asılsız ithamlarla gündemi meşgul etmek değil,
vatandaşımızı dinleyerek onların ihtiyaçlarına göre ulaştırma ve haberleşme
çözümleri üretmektir. Bütün derdimiz hizmet ve eser siyasetidir. Zigana Tüneli
de bu anlamda çok önemli bir eser olacak, on yıllarca ticari fayda olarak
bölgemize, memleketimize hizmet edecektir. Zigana Tüneli hem Trabzon’un hem de
Gümüşhane’nin geleceğine vurulan bir mühür misali bölgenin gelişimi ve
kalkınmasında önemli bir ivme oluşturacak. Gönlünüzde milletinize karşı
duyduğunuz aşk varsa, hizmet üretme isteği varsa, geçilmez denen yollar geçit
verir, aşılmaz denen dağlar aşılır" ifadelerini kullandı.