ULAŞTIRMA BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: İSTANBUL -TAHRAN-İSLAMABAD YÜK TRENİ İKİ ÜLKE ARASINDAKİ TİCARETİ GELİŞTİRECEK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yeniden sefere
başlayan İstanbul -Tahran-İslamabad (ITI) Yük Treni’nin, iki ülke arasındaki
ticaretin gelişmesine yol açacağına vurgu yaparak, “BTK Demiryolu Hattı ve Orta
Koridor ile dünya ticaretinin yeni ekseni olan Asya’ya demiryoluyla bağlanan
Türkiye, bu koridor ile Afganistan ve Pakistan’a da demiryolu köprüsü kuruyor.
Böylece, İslamabad-Tahran-İstanbul (ITI) Yük Treni ile ihracatçımıza, Asya’nın
güneyinde dünyanın en fazla nüfus yoğunluğuna sahip Hindistan, Çin, Afganistan
ve İran’a komşu Pakistan’a ulaşan yeni bir demiryolu koridoru sağlanacak. Bu
sayede ülkemiz Asya ve Avrupa arasında köprü ve lojistik üs olma hedeflerine
bir adım daha yaklaşacak” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, İslamabad-Tahran-İstanbul (ITI) Yük Treni karşılama törenine
katıldı. Asya ile Avrupa’nın kesişme noktasındaki Türkiye’nin, jeopolitik
konumuyla, dün olduğu gibi bugün de İpek Yolu coğrafyasının önde gelen
ülkelerinden biri olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Ülkemiz; 2021 yılında 225
milyar dolarlık ihracatı ile Cumhuriyet tarihinde ilk defa dünya ticaret
hacminden aldığı payı yüzde 1’in üzerine taşıdı. Küresel mal ticaretinin yüzde
10 arttığı geçen yıl, ihracatımızı yüzde 33 yükseltmeyi başardık. Salgın
döneminde G20 ülkeleri arasında en hızlı toparlanan ülkelerin başında gelen
Türkiye’mizin 2022 yılı ihracat hedefi ise 250 milyar dolardır. Bu hedefimizin
yanı sıra, Asya ve Avrupa arasındaki süratle gelişen ticari ilişkiler de
bölgemizdeki ulaştırma altyapılarının geliştirilmesini zorunlu kılıyor” ifade
etti.
TÜRKİYE, ULUSLARARASI DEMİRYOLU KORİDORLARININ KİLİT ÜLKESİ HALİNE
GELDİ
Bu nedenle son 19 yılda
Türkiye’nin ulaşım ve iletişim altyapısına 1 trilyon 145 milyar Lira’nın
üzerinde yatırım gerçekleştirdiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, özellikle
uluslararası koridorlar oluşturarak, kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli
ulaştırma altyapıları tesis etmek üzere çok ciddi çalışmalar yaptıklarını
söyledi. “Bakanlığımızca sürdürülen demiryolu seferberliği ile inşa edilerek
hayata geçirilen yüzlerce projemiz sayesinde Türkiye, uluslararası demiryolu
koridorlarının kilit ülkesi haline geldi” diyen Karaismailoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“Demiryolu ağımızı 12 bin 803
kilometreye çıkardık. Demiryolunda verimliliği ve güvenliği geliştirmek
amacıyla sinyalli hatlarımızı yüzde 172; elektrikli hatlarımızı ise yüzde 180
artırdık. Ülkemizden geçen ve başta Çin olmak üzere Uzak Doğu ülkelerini Avrupa
Kıtasına bağlayan güzergah, bilinen adıyla Orta Koridor. Bakü-Tiflis-Kars
Demiryolu Hattı’nın hizmete girmesi sayesinde Çin-Avrupa arasındaki demiryolu
yük trafiğinde Orta Koridor’un etkin olarak kullanılması olanağı da ortaya
çıktı. Artık 12 Bin km’lik Çin-Türkiye parkuru 12 günde tamamlanıyor. Kuzey hat
olarak bilinen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin
blok trenin yüzde 30’unun geçişini Türkiye’ye kaydırmak için de çalışmalarımızı
sürdürüyoruz. Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars güzergâhından yılda 1.500 blok
tren işletmeyi ve Çin-Türkiye arasındaki toplam 12 günlük seyir süresini 10
güne düşürmeyi hedefliyoruz. Bu hattı daha verimli, daha yüksek kapasitede
kullanarak, 250 milyar dolarlık hedef için ihracatçımızı destekleyeceğiz.
Bütünsel kalkınma hedefiyle güçlendirdiğimiz altyapımızla 2023 yılı itibarıyla
Orta Koridor’da lojistik bir süper güç olacağımızdan kimsenin şüphesi olmasın.”
DEMİRYOLLARI İLE 2021 YILINDA 38.5 MİLYON TON YÜK TAŞINDI
Demiryolları ile 2021 yılında;
toplam 38,5 milyon ton yük taşındığının altını çizen Ulaştırma Bakanı
Karasmailoğlu, özellikle uluslararası yük taşımalarında geçen yıla göre yüzde
24’lük artış sağladıklarını söyledi. En yüksek artışın yüzde 98 ile BTK
hattında yaşandığının altını çizen Karaismailoğlu, Avrupa hattında yüzde
20’lik, İran hattında ise yüzde 15’lik artış gerçekleştiğini söyledi. Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Demiryollarımızda taşıdığımız yük miktarını
2023 yılında ise 50 milyon tonun üzerine yükseltmeyi hedefledik. Bölgesel yük
taşımacılığında önemli ticaret hacmine sahip Türkiye’nin bu potansiyelini
lojistik merkezler yaparak daha da artıracağız. Ulaştırma ve Lojistik Master
Planı çalışmaları kapsamında planladığımız projelerle karasal taşımacılıkta
demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5’ten yüzde 11’e çıkartmayı hedefledik.
Toplam 5 bin 176 km demiryolu hattında yapım çalışmalarına devam ediyoruz” diye
konuştu.
KARAMAN-KONYA HIZLI TREN HATTI CUMARTESİ İŞLETMEYE AÇILACAK
Cumartesi günü Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla Karaman - Konya Hızlı tren hattını işletmeye
açacaklarını dile getiren Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Ankara-İzmir,
Halkalı-Çerkezköy-Kapıkule, Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Gaziantep,
Karaman-Ulukışla, Aksaray-Ulukışla-Mersin-Yenice Hızlı Tren Hatlarında da
ÇALIŞMALARIMIZ SÜRÜYOR. Ayrıca, Ankara-Kayseri Hızlı Tren Hattımızın ihale
çalışmalarını tamamlıyoruz. Türkiye’nin geleceği açısından üzerinde yoğun mesai
harcadığımız Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul
Havalimanı-Çatalca-Halkalı Hızlı Tren Projesi için de çalışmalarımız sürüyor.
Hayata geçen ve devam eden projeler ile gücüne güç katan demiryolu sektörümüz,
yolcu ve yük taşımacılığındaki payını her geçen gün büyütüyor. Türkiye’yi
lojistik üs yapma hedefimizdeki en önemli yatırımlardan birisi olan Marmaray
Boğaz Tüp Geçişi ve Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı sayesinde Çin’den
Avrupa’ya, Türkiye’den Rusya’ya kadar geniş bir hinterlantta demiryolu yük
taşımacılığı giderek artmaktadır.”
İKİ ÜLKE ARASINDAKİ TİCARETİN GELİŞMESİNE YOL AÇACAK
İslamabad-Tahran-İstanbul Yük
Treni’nin Pakistan-İran-Türkiye rotasında sanayici ve iş adamlarına yeni bir
seçenek sunacağını belirten Karaismailoğlu, “21 Aralık 2021 tarihinde
Pakistan-İslamabad’ın Margalla istasyonundan ayrılan trenimiz, Pakistan /
İslamabad’ta bin 990 kilometre, İran’da 2 bin 603 kilometre ve ülkemizde bin
388 kilometre olmak üzere 5 bin 981 kilometrelik parkurunu 12 gün 21 saatte
tamamladı. İstanbul -Tahran-İslamabad (ITI) Yük Treni, Pakistan- Türkiye
arasında 35 gün süren deniz taşımacılığına kıyasla zaman ve maliyet tasarrufu
sağlarken, iki ülke arasındaki ticaretin gelişmesine yol açacak. Tabii bu
avantajlar da rekabet gücümüzü artıracak. Türkiye’den de dönüş yükü için
çalışmaları sürdürülen trenin önümüzdeki süreçte düzenli hale gelmesini ve
Marmaray’ı da geçerek Avrupa bağlantısının sağlanmasını hedefliyoruz. Ayrıca 29
Aralık 2021 tarihinde Pakistan hareket eden ikinci trenin Türkiye’ye yolculuğu
da devam ediyor. İslamabad – Tahran-İstanbul Yük Trenimizin seferlerine yeniden
başlaması ile iki ülke arasındaki ticarette demiryolu taşımacılığının payı
artacaktır. Başta Ekonomik İşbirliği Teşkilâtı olmak üzere ülkelerimizin ve
demiryolu idarelerimizin çalışmaları ile İslamabad-Tahran-İstanbul (ITI)
hattında tekrar işletilmeye başlanan Yük Treni ile yük çeşitliliğin
artırılması, taşıma sürelerinin kısaltılması ve karşılıklı yük taşınması için
çalışmalar devam ediyor. BTK Demiryolu Hattı ve Orta Koridor ile dünya
ticaretinin yeni ekseni olan Asya’ya demiryoluyla bağlanan Türkiye, bu koridor
ile Afganistan ve Pakistan’a da demiryolu köprüsü kuruyor. Böylece,
İslamabad-Tahran-İstanbul (ITI) Yük Treni ile ihracatçımıza, Asya’nın güneyinde
dünyanın en fazla nüfus yoğunluğuna sahip Hindistan, Çin, Afganistan ve İran’a
komşu Pakistan’a ulaşan yeni bir demiryolu koridoru sağlanacak. Bu sayede
ülkemiz Asya ve Avrupa arasında köprü ve lojistik üs olma hedeflerine bir adım
daha yaklaşacak. Seferlerin yeniden başlamasında, devletlerimizin, uluslararası
kurumların ve demiryolu idarelerimizin büyük gayret ve destekleri oldu”
ifadelerini kullandı.