Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Sazlıdere Köprüsü’nün
Kanal İstanbul kapsamında yapılan ilk köprü olma özelliğine sahip olduğuna
vurgu yaparak, Kanal İstanbul Projesi’nin günübirlik tartışmaların ötesinde
uluslararası ölçekte bir ulaşım ve bölgesel bir kalkınma projesi olduğunun
altını çizdi. Sektör paydaşlarının görüşlerini alarak Kanal İstanbul’un işletme
planlarını hazırladıklarını belirten Karaismailoğlu, “Kanal İstanbul, dünyada
ve ülkemizde yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler, değişen iktisadi
yönelimler ve ülkemizin ulaştırma altyapıları konusundaki artan ihtiyaçları
doğrultusunda ortaya çıkan stratejik bir hamledir” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Kanal İstanbul Projesi kapsamında yapımı devam eden, Başakşehir-Kayaşehir-Bahçeşehir
arasındaki ulaşımı sağlayacak Sazlıdere Köprüsü Şantiyesi'nde incelemelerde
bulundu.
İncelemelerin ardından açıklama
yapan Karaismailoğlu, “Kanal İstanbul, sürdürülebilir yeni nesil bir ulaştırma
sistemi oluşturulmasında önemli bir görevi yerine getirecek. Mühendislik
çalışmalarında 204 bilim insanı görev aldı. Kanal İstanbul ile Türkiye’nin
denizyolu taşımacılığındaki rolü güçlenecek; Karadeniz, ticaret gölü haline
dönüşecektir. Ülkemiz, uluslararası ulaştırma ve lojistik koridorlarından daha
fazla pay alacak ve küresel ticarette daha etkin rol oynayacak. İstanbul
Havalimanı, Kuzey Marmara Otoyolu, ticari limanlar, demiryolu bağlantıları,
lojistik üstleri ve dünyanın en büyük projelerinden biri olan Kanal İstanbul,
‘Dünyayı Türkiye’ye’ bağlayacak” ifadelerini kullandı.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün de
dahil olduğu Kuzey Marmara Otoyolu’nun yapımına 2013 yılında başladıklarını
anımsatan Karaismailoğlu, Odayeri-Paşaköy, Kınalı-Odayeri ve Kurtköy-Akyazı
kesimlerinin muhtelif zamanlarda etaplar halinde tamamladığını söyledi. Şu anda
Kınalı’dan giren bir aracın 400 kilometre yol kat ederek İstanbul, Yavuz Sultan
Selim Köprüsü, Kocaeli, Sakarya’yı geçip Akyazı’ya kadar otoyoldan çıkmadan
gidebildiğini anlatan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu:
“4005 metre uzunluğundaki
İstanbul’un en uzun ve Türkiye’nin 4 şeritle en geniş otoyol tüneli olan Cebeci
Tünelini de içerisinde barındıran Hasdal-Habipler-Başakşehir Kavşağı arasındaki
kesimi 21 Mayıs 2021 tarihinde hizmete açarak Habipler Kavşağı ile Eski Edirne
Asfaltı Caddesine bağladık. Kuzeyde Arnavutköy, güneyde Sultangazi ve
Gaziosmanpaşa’ya, Hasdal Kavşağı ile de Alibeyköy-Hasdal mevkiinde mevcut 2.
Çevreyoluna entegrasyonu sağladık. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yönünden 2.
Çevreyolunu kullanarak gelen araçların, İstanbul’un yoğun yerleşim alanlarından
olan Sultangazi, Arnavutköy,
Başakşehir, Kayaşehir ve Başakşehir Çam ve Sakura Şehir Hastanesi ile İkitelli
OSB bölgesine olan ulaşımını kolaylaştırdık. 2. Çevreyolunun en yüksek trafik
hacmine sahip Hasdal Kavşağı ile Mahmutbey Batı Kavşağı arasında hızlı,
konforlu ve emniyetli yeni bir ulaşım alternatifi oluşturduk. Özellikle yoğun
saatlerde oluşan uzun araç kuyruklarının önüne geçilerek trafikte beklemeden kaynaklanan
akaryakıt ve zaman kayıplarının önüne geçtik.”
HER GEÇEN GÜN BÜYÜYEN VE GELİŞEN İSTANBUL’UN ULAŞIM İHTİYAÇLARI ARTIYOR
Öte yandan, her geçen gün büyüyen
ve gelişen İstanbul’un ulaşım ihtiyaçlarının arttığına vurgu yapan Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, “İstanbul’un ulaşım ihtiyaçlarına planlı yaklaşımla
cevap vermek adına; Kuzey Marmara Otoyolu kapsamına Başakşehir, Ispartakule,
Hadımköy kesimini de dahil ettik. 45 kilometrelik
Başakşehir-Ispartakule-Hadımköy-Nakkaş kesim ile birlikte Kuzey Marmara
Otoyolu’nun toplam uzunluğu 445 kilometreye ulaşacaktır. Kuzey Marmara
Otoyolunda incelemelerde bulunduğumuz Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy Nakkaş
yoluna; Hasdal-Habipler - Başakşehir Kavşağı yolu ile doğrudan bağlantı
sağlayacağız. Başakşehir- Kayaşehir-Ispartakule- Bahçeşehir-Hadımköy gibi
yerleşimler ve bu civardaki sanayi bölgeleri arasında doğu-batı yönünde yeni
bir ulaşım aksı oluşturmuş olacağız. Böylece İstanbul’un en yoğun trafiğine
sahip noktası Mahmutbey Kavşağındaki yoğun trafik oldukça rahatlayacaktır”
dedi.
İSTANBUL-EDİRNE OTOYOLU’NA DA BAĞLANTI SAĞLANACAK
Hasdal’dan giren sürücülerin
kesintisiz bir şekilde Alibeyköy-Habibler-Başakşehir-Sazlıbosna Kanal
Köprüsü-Bahçeşehir (Ispartakule) üzerinden Hadımköy’de Kuzey Marmara otoyolu
ile tekrar entegre olacağını kaydeden Karaismailoğlu, “Başakşehir-Hadımköy
Kesimi dahilinde, 1 Gergin Eğik Askılı Köprü yani Kanal İstanbul Sazlıdere
Köprüsü, 7 viyadük, 15 köprü, 21 üstgeçit, 10 alt geçit, 59 menfez olmak üzere
toplam 113 sanat yapısı bulunuyor. Ayrıca proje bünyesinde 1 Köprü Bakım
İşletme Merkezi ile 1 Otoyol Bakım İşletme Merkezi de inşa edilecek” diye
konuştu.
Başakşehir-Bahçeşehir-Hadımköy
kesimi hakkında da bilgi veren Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Daha önce yapımı tamamlanan
Kuzey Marmara Otoyolu Nakkaş Kavşağı’ndan başlayarak doğu yönde Yeşilbayır ve
Deliklikaya yerleşimlerinin kuzeyinden sonra Sazlıdere Barajı’nın güneyinden
Kanal İstanbul Sazlıdere Köprüsü ile geçmektedir. Otoyol güzergahı, Şehir
Hastanesi Kavşağı vasıtasıyla Olimpiyat Stadı, Kayaşehir ve Çam Sakura Şehir
Hastanesi’ne ulaşımı sağlamaktadır. Başakşehir Sular Vadisi’ni özel yapım
metotlu bir köprü ile geçtikten sonra Kuzey Marmara Otoyolu’nun Başakşehir
Kavşağı’na bağlanarak son buluyor. Bunun yanında Karaağaç ve Ispartakule
bölgelerinde TEM (O-3) İstanbul-Edirne Otoyolu’na da bağlantı sağlanacak.”
KANAL İSTANBUL’UN İŞLETME PLANLARINI HAZIRLIYORUZ
Başakşehir-Hadımköy kesiminin en
önemli yapısının Kanal İstanbul Sazlıdere Köprüsü olduğunun altını çizen
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, köprünün gergin eğik askılı tipte
ve uzun açıklıklı olarak inşa edildiğini söyledi. Köprünün, 2x4 şeritli ve 46
metre tabliye genişliği olacak şekilde tasarlandığını belirten Karaismailoğlu,
şunları dile getirdi:
“440 metre orta açıklık ve 210
metre yan açıklıklı olan köprü, 196 metre yüksekliğinde iki adet diamond
geometrisinde kuleye sahip. Orta ve iki yan açıklığıyla beraber 860 metre
uzunluğundaki Sazlıdere Köprüsü, yaklaşım viyadükleriyle beraber 1618 metrelik
bir açıklığa sahip olacak. Hem otoyolumuzun hem de köprümüzün yapım çalışmaları
her geçen gün hız kazanarak devam ediyor. Sazlıdere Barajı geçişini sağlayan
Köprü’müz ayrıca Kanal İstanbul kapsamında yapılan ilk köprü olma özelliğine de
sahip. Kanal İstanbul’daki ikinci adımımız da bir diğer ulaşım geçişi olan;
Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren hattının başlangıç kesimi olan, Halkalı-Ispartakule
arası hızlı tren kesimine de başlıyoruz. Buranında temelini yakın zaman
içerisinde atacağız. Plan ve program içerisinde bir taraftan Kanal İstanbul’un
gerekli yapılarını bir bir hayata geçirirken diğer taraftan sektör
paydaşlarımızın görüşlerini de alarak Kanal İstanbul’un işletme planlarını
hazırlıyoruz.”
KANAL İSTANBUL STRATEJİK BİR HAMLEDİR
“Kanal İstanbul ile ulaşım
sektörü ve denizcilik alanında yeni bir çağın kapısını aralıyoruz” diyen
Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Kanal İstanbul, dünyada ve
ülkemizde yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler, değişen iktisadi
yönelimler ve ülkemizin ulaştırma altyapıları konusundaki artan ihtiyaçları
doğrultusunda ortaya çıkan stratejik bir hamledir. Güvenlikten, ticarete,
yaşamdan çevreye her yönüyle Türkiye’nin vizyon projesi olan Kanal İstanbul,
Avrasya bölgesinin lokomotifi olan Marmara’da alternatif bir su yolu olarak
ülkemizin hizmetine sunulacak. Dünyadaki tüm su yolları incelendiğinde,
İstanbul Boğazı gibi yoğun nüfusun içinden geçen başka bir su yolu bulunmuyor.
Boğaz, gemi trafiğinin oluşturduğu riskler açısından her geçen yıl daha tehlikeli
hale geliyor. 100 yıl öncesinde 3-4 bin olan yıllık gemi geçiş sayısı, bugün 40
binin üzerine çıktı. Boğaz’da ortalama bekleme süresi, her gemi için yaklaşık
14,5 saattir. Bu süre, bazen gemi trafiğine ve hava şartlarına bazen de kaza
veya arızaya bağlı olarak 3-4 günü hatta haftayı bulabiliyor. Bu yüzden her gün
Marmara Denizi’nde boğazdan geçmek için bekleyen yüzlerce gemi bulunmaktadır.
Bu çerçevede, İstanbul Boğazı’na alternatif bir geçiş koridorunun planlanması
zorunlu hale gelmiş ve Kanal İstanbul Projesi hayata geçirilmiştir.”
TÜRKİYE’NİN ÖNÜNE DUVAR ÖRMEYE ÇALIŞIYORLAR
Zaman kavramının dünya
ticaretindeki önemi düşünüldüğünde, Türkiye’nin konumu itibarıyla son derece
avantajlı olduğunun altını çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bu avantajı
en doğru biçimde kullandıklarını söyledi. Kanal İstanbul Projesi’nin günübirlik
tartışmaların ötesinde uluslararası ölçekte bir ulaşım ve bölgesel bir kalkınma
projesi olduğuna dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu ifadeleri
kullandı:
“Biz, Kanal İstanbul ile ilgili
bu gerçeği Ekim ayında düzenlediğimiz 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası’nda
bütün dünyaya anlattık. Kanal İstanbul’un Türkiye için olduğu kadar Türk
Boğazlarını kullanan tüm ülkeler için de ne kadar önemli olduğunu tüm gerçekleriyle
paylaştık. Onlar bu projenin önemini anladı ama maalesef ülkemiz
muhalefetindekiler anlamadı. Ya da anlamak istemiyorlar. Gelişen, güçlenen,
dünyada söz sahibi olan Türkiye’nin önüne duvar örmeye çalışıyorlar. Biz bugüne
dek ülkemiz için doğru olanları yaptık, yine yapacağız. Bir yanda halka
hizmeti, hakka hizmet olarak gören bizler, diğer tarafta liyakatsiz kadrolarla
Türkiye’yi başarısızlık girdabına sürüklemek isteyenler. Bir yanda halkımızdan
aldığımız destek ve irade ile Türkiye’yi geleceğe taşıyan, hedeflerine
ulaştıracak projeler üreten bizler, diğer tarafta bu başarılı projelere imza
atanları ve yatırımcıları tehdit edenler. Bir yanda, Kanal İstanbul ile
İstanbul Boğazı’nı her türlü faciadan kurtarmak için çabalayan bizler, diğer
tarafta İstanbul Boğazı’nın ve çevresindeki milyonların can güvenliğini hiçe
sayarak bu konuda hiçbir söz hakkı olmayan yabancı ülkelerin büyükelçilerine
mektup yazanlar. Ancak çok iyi bilsinler ki biz, ülkemiz için canla başla
çalışırken, gündelik polemiklere değer vermiyoruz. Milletimiz suyu getirenle
testiyi kıranları elbette çok iyi görüyor.”
“Her bir yatırımımız, yapım
aşamasındaki istihdam ile birlikte, tamamlanıp hizmete açıldığında birçok
sektör ile birlikte, bölge ve ülke ekonomisine canlılık katıyor” diyen Karaismailoğlu,
herkesin gıpta ile baktığı projeleri kamu kaynakları veya özel sektör iş
birliği ile bir bir tamamladıklarını dile getirdi.