ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: DEMİRYOLLARININ YATIRIMDAKİ PAYINI 2023’TE %63’E YÜKSELTECEĞİZ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, demiryollarının
yatırımdaki payını yüzde 33’ten yüzde 48’ çıkardıklarını belirterek, demiryolu
yatırım payını 2023 yılında yüzde 63’e yükselteceklerini söyledi. Akıllı
Demiryolu Ulaşım Sistemlerini kurduklarını aktaran Karaismailoğlu, “Ülke
genelinde işletme halinde olan yaklaşık 812 kilometrelik kent içi raylı
sistemin 312 kilometresi Bakanlığımız tarafından yapıldı” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Demiryolu-İş Sendikası İstişare Toplantısı’na katıldı. 18
Mart’ta, Türkiye’nin tarihine bir not daha düşüldüğünü vurgulayan
Karaismailoğlu, “84 milyon vatandaşımızla bambaşka bir coşkuyla geleceğe
armağan edilen Yeni Türkiye’nin dev eserinin açılışına tanıklık ettik.
Çanakkale Zaferi’nin 107. yıl dönümünde ecdada saygımızın bir göstergesi olan,
geleceğe armağan ettiğimiz, 1915 Çanakkale Köprüsü ile Çanakkale-Malkara
Otoyolu Projemizi milletimizin hizmetine sunduk Bu sadece bir köprü, sadece bir
otoyol değildir. Projemizle, Trakya, Marmara ve Kuzey Ege Bölgelerimizin
uluslararası ulaşımın entegrasyonunu da sağladık. Gururumuz da heyecanımız da
büyük” ifadelerini kullandı.
CUMA GÜNÜ TOKAT HAVALİMANI’NI AÇACAĞIZ
Bu Cuma günü de Cumhurbaşkanı
Erdoğan ile birlikte Tokat Havalimanı’nın açılışını yapmak üzere Tokat’a
gideceklerini belirten Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Tokat’a ve ülkemize yakışır
büyüklükte ve kalitede havalimanı yani yeni bir ulaşım projesini daha hizmete
almayı sabırsızlıkla bekliyoruz. Bu çalışmalarımız ve daha nicelerini,
memleketimizin dört bir köşesinde 4 bin 500 şantiyemizde sayıları 700 bine
ulaşan çalışma arkadaşlarımızla, yani sizlerle omuz omuza, gecemizi gündüzümüze
katarak, millet aşkıyla inşa ediyor, bir bir hizmete açıyoruz. Daha nicelerini
planlıyor, geleceğimiz çocuklarımıza daha güçlü bir Türkiye bırakmak için
yarınları düşünüyoruz ve planlıyoruz. Demiryolları da bu hedefler ışığında yol
alanlar için her zaman ‘anahtar’ vazifesi görmüş, ülkemizin ekonomik ve sosyal
hayatına değerli katkılar sunmuştur. Bu öneme rağmen Cumhuriyet’in ilk
döneminden sonra ülkemizdeki demiryolu inşa ve ihyası maalesef ihmal edilmişti.
Demiryollarımız da adeta kaderine terk edildi ve ülkemizin potansiyeli doğru
değerlendirilemedi. Ancak hükümetlerimiz döneminde, sizlerin büyük emekleri ile
demiryollarını hep birlikte hak ettiğimiz seviyeye ulaştırmaya hızla devam
ediyoruz. Bu emeklerin 84 milyon vatandaşımıza istihdam olarak ve refah olarak
geri döndüğünü hep birlikte görüyoruz.”
DEMİRYOLLARINA 272 MİLYAR TL’LİK YATIRIM
Pandemi sürecinde, demiryolu
taşımacılığının öneminin bir kez daha ortaya çıktığını, demiryoluna rağbetin
arttığına şahit olduklarını aktaran Karaismailoğlu, 2003’ten itibaren demiryolu
başta olmak üzere, ulaştırma ve haberleşme alanındaki büyük eksikliklerin,
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın vizyonu ve destekleri sayesinde tarihi yatırımlarla,
projelerle bir bir giderildiğini söyledi. “Ülkemiz, bugün küresel bir lojistik
süper güç olma hedefiyle, Avrupa ve Çin arasında Orta Koridor’da söz sahibi
olma hedefine yaklaşmaktadır” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bu
hedefler doğrultusunda AK Parti hükümetleri döneminde Türkiye’de ulaştırma ve
haberleşme yatırımları içinde demiryollarına 272 milyar lira yatırım
yapıldığını aktaran Karaismailoğlu, reform niteliğinde çalışmalara imza
attıklarını kaydetti.
DEMİRYOLLARININ YATIRIMDAKİ PAYINI % 48’E ÇIKARDIK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan demiryolu hat
uzunluğunun tamamının yenilendiğini ve 13 bin 22 kilometreye çıkarıldığına
dikkati çekti ve yapılan yatırımlar hakkında şu bilgileri verdi:
“Sinyalli demiryolu hat
uzunluğunu yüzde 183 oranında artırdık. Elektrikli demiryolu hat uzunluğumuzu
ise yüzde 188 oranında arttırdık. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu 11 bin 590
kilometreye ulaştırdık. İstanbul-Eskişehir-Ankara-Konya Yüksek Hızlı
Trenlerinden sonra; saatte 200 kilometre hız yapabilen Konya-Karaman Hızlı Tren
hattını, 8 Ocak 2022 tarihinde Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle hizmete açtık.
Ülkemizi, bugün dünyada 8’inci, Avrupa’da da 6’ıncı YHT işleticisi ülkesi
yaptık. Asrın projesi Marmaray’ı hizmete açtık. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu
hattını açarak Asya’dan Avrupa’ya kesintisiz demiryolu bağlantısı sağladık.
Çin’den Avrupa’ya giden ilk ihraç yük treni, 7 Kasım 2019 tarihinde İstanbul’a
gelerek Marmaray’dan geçip Kapıkule’ye doğru yoluna devam etti. Türkiye’den
Çin’e giden ilk ihracat treni, 4 Aralık 2020 tarihinde İstanbul’dan hareket
etti. 2020 yılında 34,5 milyon tonluk yük taşıma miktarını, 2021 yılı sonu
itibariyle 38 milyon tona ulaştırdık. 2003 yılında demiryollarının yüzde 33
olan yatırımdaki payını yüzde 48’e çıkardık. Tabii bununla da yetinmiyoruz.
Demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde 63’e yükselteceğiz.”
ANKARA-İZMİR HIZLI TREN HATTINDA ALTYAPI ÇALIŞMALARINDA % 52 FİZİKSEL
İLERLEME SAĞLADIK
Yurdun dört bir yanında çok
önemli güzergahlarda çalışmalara devam ettiklerini anlatan Karaismailoğlu,
Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 99 fiziki ilerleme
sağladıklarını dile getirdi. “Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasındaki
demiryolu seyahat süresi, 12 saatten 2 saate düşecek” diyen Karaismailoğlu,
“Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattımızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı
da YHT hattına dahil ediyoruz. İç Anadolu’nun önemli ticaret merkezlerinden
Kayseri de YHT seferberliğinden payına düşeni almaktadır. Bildiğiniz gibi,
Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı bir başka önemli projemiz. Altyapı çalışmalarında
yüzde 52 fiziksel ilerleme kaydettik. Bu proje ile Ankara-İzmir arasında 14
saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceğiz. Bittiğinde 525
kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük
taşınmasını hedefliyoruz. Yapım çalışmaları devam eden Halkalı-Kapıkule Hızlı
Tren Projemiz de İpek Demir Yolu güzergahının Avrupa bağlantısını oluşturan en
önemli halkalarından birini teşkil ediyor. Bu projeyle; Halkalı-Kapıkule
(Edirne) arası yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1 saat 20 dakikaya; yük taşıma
süresinin ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesini hedefliyoruz” diye
konuştu.
KONYA-ADANA ARASI 2 SAAT 20 DAKİKAYA DÜŞECEK
Yine yapım çalışmaları başarıyla
devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli-Balıkesir hızlı tren hattının altyapı
çalışmalarında yüzde 78 ilerleme sağlandığının altını çizen Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, “Karaman-Ulukışla Hızlı Tren hattı çalışmaları kapsamında
altyapı yapım çalışmalarında yüzde 84 fiziki ilerleme sağladık. Hattın
açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana arası, 2 saat 20 dakikaya düşecek.
Toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren
Projesi’nde de çalışmalarımıza başladık. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep hızlı
tren hattının 2024 açılması için hummalı bir çalışma yapıyoruz. Üzerinde önemle
durduğumuz bir diğer proje de Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul
Havalimanı-Halkalı Çatalca Hızlı Tren Projesi…” değerlendirmesinde bulundu.
LOJİSTİK MERKEZİ KAPASİTESİ 13,6 MİLYON TONA ULAŞTI
Demiryolu yük taşımacılığında
lojistik merkezlerinin önemine dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
Mersin (Yenice) ve Konya (Kayacık) Lojistik Merkezlerinin yanında 2021 yılında
Kars Lojistik Merkezi’nin de yapımını tamamlayarak hizmete açıldığını söyledi.
Böylece işletmecilik yapılan lojistik merkez sayısının 12’ye, kapasitesinin de
13,6 milyon tona ulaştığına vurgu yapan Karaismailoğlu, Lojistik Merkezlerinden
2021 yılında 4,4 milyon ton taşıma gerçekleştirildiğini aktardı. “Özellikle
uluslararası taşımalarımızdan Bakü-Tiflis-Kars hattında yapılan taşımalarda
yüzde 91 artış kaydettik” ifadelerini kullanan Karaismailoğlu, İran hattında
yapılan taşımalarda yüzde 66, Avrupa hattındaki taşımalarda yüzde 25 artış
gerçekleştirildiğini belirtti.
KENT İÇİ RAYLI SİSTEMİN 312 KİLOMETRESİ BAKANLIĞIMIZ TARAFINDAN YAPILDI
Şehirlerarası yük ve yolcu
taşımacılığın yanında kent içi raylı sistemlerde de dünya çapında projeleri
hizmete aldıklarına işaret eden Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“29 Ekim 2013’de hizmete
açtığımız Marmaray’dan bugüne kadar tam 600 milyon yolcu geçti. Ayrıca, ülke
genelinde işletme halinde olan yaklaşık 812 kilometrelik kent içi raylı
sistemin 312 kilometresi Bakanlığımız tarafından yapıldı. Raylı sistem altyapı
çalışmalarımız da yoğun şekilde devam ediyor. 37,5 kilometrelik, İstanbul
Havalimanı Eyüp-Kağıthane-Gayrettepe Metro hattında yüzde 97; 7,4 kilometrelik
Pendik-Tavşantepe-Sabiha Gökçen Metro Hattında yüzde 95; Ankara AKM
(M4)-Gar-Kızılay metro hattında yüzde 92; 6,2 kilometrelik Başakşehir-Çam ve
Sakura Hastanesi-KayaşehirMetro hattında yüzde 95; 31,4 kilometrelik,
Küçükçekmece (Halkalı)-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metro hattında
yüzde 80; 8,4 kilometrelik Bakırköy (İDO)-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar
(Kirazlı) metro hattında yüzde 67; 15,4 kilometrelik Kocaeli-Darıca Sahil-Gebze
OSB Metro Hattında yüzde 41; 3,1 kilometrelik Kocaeli Şehir Hastanesi Tramvay
Hattında yüzde 9; 6,7 kilometrelik Kayseri Anafartalar – Şehir Hastanesi -
Mobilyakent Tramvay Hattında yüzde 60; 6 Kilometrelik Bursa Emek-YHT-Şehir
Hastanesi Hafif Raylı Sistem Hattında yüzde 5 ilerleme seviyesine geldik.
Ayrıca, kent içi raylı sistem hatlarımızdaki çalışacak araç imalatındaki
yerlilik oranımız yüzde 60’dır. Bu oranı 2023’de yüzde 80’e ulaştırmayı
hedefliyoruz.”
HİZMETTE YARIŞ DOĞRUDUR, HALKIMIZ AÇISINDAN VERİMLİ SONUÇLARI OLUR
“Hizmette yarış doğrudur,
halkımız açısından verimli sonuçları olur” diyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Adil Karaismailoğlu, “Şehirlerarası yük ve yolcu taşımacılığı ile kent için
raylı sistemlerde çağ atlattığımız ülkemizde, teknoloji alanında da nice
devrimleri hep birlikte gerçekleştiriyoruz. Her alanda olduğu gibi, burada da
yerli ve milli üretimi sonuna kadar destekliyoruz. Oranlarımızı en üst seviyeye
çıkarmak için tüm imkanlarımızı seferber ediyoruz. Demiryollarımızda hizmet
verecek lokomotif, vagon ve tüm ekipmanların üretiminde, yüzyılı aşan tecrübe
ve bilgi birikimi olan, yaklaşık 4 bin yetişmiş insan gücüne sahip TÜRASAŞ’ın
çalışmalarına ivme kazandırdık. Uluslararası standartlarda yeni nesil
lokomotif, dizel ve elektrikli tren setleri, yük ve yolcu vagonları ve raylı
sistem kritik alt bileşenlerinde kendi markasını taşıyan ürünlerle, sektöre yön
veren ve tercih edilen marka olmak istiyoruz. Saatte 225 işletme hızına sahip
Milli Hızlı Tren Seti projesi tasarım çalışmalarının 2022 yılı içerisinde
tamamlayarak, ana komponentlerinin tedarikine başlanacak. Hedefimiz; E5000
Projesi ile Elektrikli Ana Hat Lokomotif imalatında tasarım kabiliyeti
kazanılması ve yerlilik oranının yüzde 60'a yükseltilmesidir. Böylece,
ülkemizin bu alanda dışa bağımlılığını azaltacağız. 2022-2026 Dönemi Stratejik
Planımızdaki stratejik hedefleri; ülkemizin ihtiyaçları, küresel sektörel
gelişmeler ve muhtemel çevresel etkileşimleri dikkate alarak belirledik. Bu
hedefler doğrultusunda 7/24 esasına göre çalışıyoruz” dedi.
AKILLI DEMİRYOLU ULAŞIM SİSTEMLERİNİ KURUYORUZ
Demiryollarındaki konvansiyonel
hatların yenilemesini tamamladıklarını da ifade eden Karaismailoğlu,
konuşmasına şöyle sürdürdü:
“Yeni hat ve yüksek hızlı tren
işletmelerinde çevre hassasiyetine maksimum önem veriyoruz. Demiryollarında,
etkinlik, verimlilik, hareketliliği artırırken, çevreye verilen zararın da
azaltılması için çalışıyoruz. Bu amaçla, ‘Akıllı Demiryolu Ulaşım Sistemleri’ni
kuruyoruz. Demiryollarında, yenilenebilir enerji kaynakları ile güçlü bir
enerji altyapısının oluşturulmasına yönelik çalışmalarımız devam ediyor. Bu
doğrultuda, ‘Enerji Yönetimi ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nın hazırlanması
çalışmalarına başladık. Eylem planında üç ana tema belirledik; ‘Demiryolunda
yeşil ulaşım’, ‘Sıfır karbonlu gelecek’
ve ‘Güvenilir enerji arzı’… 4-10 yıllık orta vadede demiryollarında tükettiğimiz
enerjinin yüzde 35’ini yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılayacağız.
Emniyetli, güvenli, hızlı, çevre dostu bir şekilde, demiryollarını çok daha iyi
noktalara ulaştıracağız. Demiryolunun yanı sıra tüm ulaşım modları ve
haberleşme sektörünü bütünleşik ve koordineli düşünüyor, tüm adımlarımızı bu
yaklaşıma göre atıyoruz. Özellikle akıllı ulaşım sistemleri ile bu modlarımızın
eşgüdümünün sağlanması ‘yol gücümüze’ ivme kazandırmaktadır.”
ÇALIŞANLARIMIZA TOPLU İŞ SÖZLEŞMELERİNDE DESTEK OLUYORUZ
Demiryollarında yapılan reform
niteliğindeki yatırımları daha da artıracaklarını kaydeden Karaismailoğlu,
Türkiye ekonomisinin yatırım, istihdam, üretim, ihracat ve cari fazlayla
büyütme yolunda atılan adımları, her türlü koşulda, kararlılıkla desteklediklerini
söyledi. “Bu anlamda titiz ancak fedakarca çalışmaktan bizleri hiçbir zaman
hiçbir şey alıkoyamadı” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, özellikle
pandemi sürecinde alınan tedbirlerle şantiyeleri hep açık tuttuklarını söyledi.
Bu sayede 2020 yılında dünya ekonomisinin yüzde 3,1 küçülürken, Türkiye’nin
yüzde 1,8 ile büyüyen ikinci ülke olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, “Ülkemiz
2021 yılında ise ilk çeyrekte yüzde 7,2, ikinci çeyrekte yüzde 21,7, üçüncü
çeyrekte yüzde 7,8 oranında büyüdü ve bir önceki yılki başarımızı katladık.
İhracatta Cumhuriyet tarihi rekorunu yine bunca olumsuzluğuna rağmen 2021
yılında kırdık. Pandemi sonrasında ülkemizin sağladığı dış ticaret ve büyüme
rakamlarında sizlerin katkıları çok ama çok büyüktür. Tüm bu büyüme ve kalkınma
için emek sarf eden çalışanlarımıza toplu iş sözleşmelerinde destek oluyoruz.
Enflasyona ezdirilmemeleri konusunda azami gayret gösteriyoruz ifadelerini
kullandı.
MİLLETİMİZ; SUYU GETİRENLE TESTİYİ KIRANLARI ÇOK İYİ GÖRÜYOR
45 bin kişiyi aşkın demiryolcu
ailesi olarak örnek çalışmalara imza attıklarını ve atmaya da devam
edeceklerini aktaran Karaismailoğlu, bu ülkenin imarı için pandemi de dahil
olmak üzere nice sıkıntı ve krizlere rağmen, ray yapımı, tünel inşası, teknik
ve elektronik sistem kurulumunun aralıksız sürdürüldüğünü söyledi. Türkiye’nin
ulaşım sistemini kara, hava, demir ve denizyolları ile birlikte haberleşme
sektörünü bütünleşik ve koordineli olarak yönettiklerini belirten
Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Özellikle akıllı ulaşım
sistemleri ile bu modlarımızın eşgüdümünün sağlanması ‘yol gücümüze’ ivme
kazandırmaktadır. Bu topraklar, nasıl 1071’de önemli ise 1915’de nasıl
stratejik öneme sahipse, 2023’de de 2071’de de dünya coğrafyasında önemli ve
öncelikli olacaktır. Ülkemiz, Çin’den Londra’ya kadar uzanan tarihi İpek
Yolu’nun Orta Koridoru’ndaki önemini perçinledi. Tüm ulaşım modlarında olduğu
gibi demiryollarımızda da bu önem ve önceliğe göre çalışıyoruz, çalışmaya da
devam edeceğiz. Şunun altını da çizmek isterim: Bu projelerimizin hayata
girmesinde sizlerin büyük gayretlerinin yeri, katkısı büyüktür. Milletimiz de
bizim omuz omuza döktüğümüz terlerin, emeklerimizin sonuçlarını, eserlerimizi
takdirle karşılıyor. Milletimiz; suyu getirenle, testiyi kıranları, güçlü
yönetim ve ilkeli ittifakla ülke için çalışanlar ile yabancı ülkelere mektup
yazanları çok iyi görmektedir, çok iyi ayırt etmektedir.”