Logo

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: DEMİRYOLLARININ YATIRIMDAKİ PAYINI 2023’TE %63’E YÜKSELTECEĞİZ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, demiryollarının yatırımdaki payını yüzde 33’ten yüzde 48’ çıkardıklarını belirterek, demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde 63’e yükselteceklerini söyledi. Akıllı Demiryolu Ulaşım Sistemlerini kurduklarını aktaran Karaismailoğlu, “Ülke genelinde işletme halinde olan yaklaşık 812 kilometrelik kent içi raylı sistemin 312 kilometresi Bakanlığımız tarafından yapıldı” dedi.

 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Demiryolu-İş Sendikası İstişare Toplantısı’na katıldı. 18 Mart’ta, Türkiye’nin tarihine bir not daha düşüldüğünü vurgulayan Karaismailoğlu, “84 milyon vatandaşımızla bambaşka bir coşkuyla geleceğe armağan edilen Yeni Türkiye’nin dev eserinin açılışına tanıklık ettik. Çanakkale Zaferi’nin 107. yıl dönümünde ecdada saygımızın bir göstergesi olan, geleceğe armağan ettiğimiz, 1915 Çanakkale Köprüsü ile Çanakkale-Malkara Otoyolu Projemizi milletimizin hizmetine sunduk Bu sadece bir köprü, sadece bir otoyol değildir. Projemizle, Trakya, Marmara ve Kuzey Ege Bölgelerimizin uluslararası ulaşımın entegrasyonunu da sağladık. Gururumuz da heyecanımız da büyük” ifadelerini kullandı.

 

CUMA GÜNÜ TOKAT HAVALİMANI’NI AÇACAĞIZ

 

Bu Cuma günü de Cumhurbaşkanı Erdoğan ile birlikte Tokat Havalimanı’nın açılışını yapmak üzere Tokat’a gideceklerini belirten Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:

“Tokat’a ve ülkemize yakışır büyüklükte ve kalitede havalimanı yani yeni bir ulaşım projesini daha hizmete almayı sabırsızlıkla bekliyoruz. Bu çalışmalarımız ve daha nicelerini, memleketimizin dört bir köşesinde 4 bin 500 şantiyemizde sayıları 700 bine ulaşan çalışma arkadaşlarımızla, yani sizlerle omuz omuza, gecemizi gündüzümüze katarak, millet aşkıyla inşa ediyor, bir bir hizmete açıyoruz. Daha nicelerini planlıyor, geleceğimiz çocuklarımıza daha güçlü bir Türkiye bırakmak için yarınları düşünüyoruz ve planlıyoruz. Demiryolları da bu hedefler ışığında yol alanlar için her zaman ‘anahtar’ vazifesi görmüş, ülkemizin ekonomik ve sosyal hayatına değerli katkılar sunmuştur. Bu öneme rağmen Cumhuriyet’in ilk döneminden sonra ülkemizdeki demiryolu inşa ve ihyası maalesef ihmal edilmişti. Demiryollarımız da adeta kaderine terk edildi ve ülkemizin potansiyeli doğru değerlendirilemedi. Ancak hükümetlerimiz döneminde, sizlerin büyük emekleri ile demiryollarını hep birlikte hak ettiğimiz seviyeye ulaştırmaya hızla devam ediyoruz. Bu emeklerin 84 milyon vatandaşımıza istihdam olarak ve refah olarak geri döndüğünü hep birlikte görüyoruz.”

 

DEMİRYOLLARINA 272 MİLYAR TL’LİK YATIRIM 

 

Pandemi sürecinde, demiryolu taşımacılığının öneminin bir kez daha ortaya çıktığını, demiryoluna rağbetin arttığına şahit olduklarını aktaran Karaismailoğlu, 2003’ten itibaren demiryolu başta olmak üzere, ulaştırma ve haberleşme alanındaki büyük eksikliklerin, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın vizyonu ve destekleri sayesinde tarihi yatırımlarla, projelerle bir bir giderildiğini söyledi. “Ülkemiz, bugün küresel bir lojistik süper güç olma hedefiyle, Avrupa ve Çin arasında Orta Koridor’da söz sahibi olma hedefine yaklaşmaktadır” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bu hedefler doğrultusunda AK Parti hükümetleri döneminde Türkiye’de ulaştırma ve haberleşme yatırımları içinde demiryollarına 272 milyar lira yatırım yapıldığını aktaran Karaismailoğlu, reform niteliğinde çalışmalara imza attıklarını kaydetti.

 

DEMİRYOLLARININ YATIRIMDAKİ PAYINI % 48’E ÇIKARDIK

 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan demiryolu hat uzunluğunun tamamının yenilendiğini ve 13 bin 22 kilometreye çıkarıldığına dikkati çekti ve yapılan yatırımlar hakkında şu bilgileri verdi:

“Sinyalli demiryolu hat uzunluğunu yüzde 183 oranında artırdık. Elektrikli demiryolu hat uzunluğumuzu ise yüzde 188 oranında arttırdık. Konvansiyonel hat uzunluğumuzu 11 bin 590 kilometreye ulaştırdık. İstanbul-Eskişehir-Ankara-Konya Yüksek Hızlı Trenlerinden sonra; saatte 200 kilometre hız yapabilen Konya-Karaman Hızlı Tren hattını, 8 Ocak 2022 tarihinde Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle hizmete açtık. Ülkemizi, bugün dünyada 8’inci, Avrupa’da da 6’ıncı YHT işleticisi ülkesi yaptık. Asrın projesi Marmaray’ı hizmete açtık. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattını açarak Asya’dan Avrupa’ya kesintisiz demiryolu bağlantısı sağladık. Çin’den Avrupa’ya giden ilk ihraç yük treni, 7 Kasım 2019 tarihinde İstanbul’a gelerek Marmaray’dan geçip Kapıkule’ye doğru yoluna devam etti. Türkiye’den Çin’e giden ilk ihracat treni, 4 Aralık 2020 tarihinde İstanbul’dan hareket etti. 2020 yılında 34,5 milyon tonluk yük taşıma miktarını, 2021 yılı sonu itibariyle 38 milyon tona ulaştırdık. 2003 yılında demiryollarının yüzde 33 olan yatırımdaki payını yüzde 48’e çıkardık. Tabii bununla da yetinmiyoruz. Demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde 63’e yükselteceğiz.”

 

ANKARA-İZMİR HIZLI TREN HATTINDA ALTYAPI ÇALIŞMALARINDA % 52 FİZİKSEL İLERLEME SAĞLADIK

 

Yurdun dört bir yanında çok önemli güzergahlarda çalışmalara devam ettiklerini anlatan Karaismailoğlu, Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 99 fiziki ilerleme sağladıklarını dile getirdi. “Proje tamamlandığında Ankara-Sivas arasındaki demiryolu seyahat süresi, 12 saatten 2 saate düşecek” diyen Karaismailoğlu, “Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattımızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı da YHT hattına dahil ediyoruz. İç Anadolu’nun önemli ticaret merkezlerinden Kayseri de YHT seferberliğinden payına düşeni almaktadır. Bildiğiniz gibi, Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı bir başka önemli projemiz. Altyapı çalışmalarında yüzde 52 fiziksel ilerleme kaydettik. Bu proje ile Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate düşüreceğiz. Bittiğinde 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedefliyoruz. Yapım çalışmaları devam eden Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projemiz de İpek Demir Yolu güzergahının Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalarından birini teşkil ediyor. Bu projeyle; Halkalı-Kapıkule (Edirne) arası yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1 saat 20 dakikaya; yük taşıma süresinin ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesini hedefliyoruz” diye konuştu.

 

KONYA-ADANA ARASI 2 SAAT 20 DAKİKAYA DÜŞECEK

 

Yine yapım çalışmaları başarıyla devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli-Balıkesir hızlı tren hattının altyapı çalışmalarında yüzde 78 ilerleme sağlandığının altını çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Karaman-Ulukışla Hızlı Tren hattı çalışmaları kapsamında altyapı yapım çalışmalarında yüzde 84 fiziki ilerleme sağladık. Hattın açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana arası, 2 saat 20 dakikaya düşecek. Toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Yenice Hızlı Tren Projesi’nde de çalışmalarımıza başladık. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep hızlı tren hattının 2024 açılması için hummalı bir çalışma yapıyoruz. Üzerinde önemle durduğumuz bir diğer proje de Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Çatalca Hızlı Tren Projesi…” değerlendirmesinde bulundu.

 

LOJİSTİK MERKEZİ KAPASİTESİ 13,6 MİLYON TONA ULAŞTI

 

Demiryolu yük taşımacılığında lojistik merkezlerinin önemine dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, Mersin (Yenice) ve Konya (Kayacık) Lojistik Merkezlerinin yanında 2021 yılında Kars Lojistik Merkezi’nin de yapımını tamamlayarak hizmete açıldığını söyledi. Böylece işletmecilik yapılan lojistik merkez sayısının 12’ye, kapasitesinin de 13,6 milyon tona ulaştığına vurgu yapan Karaismailoğlu, Lojistik Merkezlerinden 2021 yılında 4,4 milyon ton taşıma gerçekleştirildiğini aktardı. “Özellikle uluslararası taşımalarımızdan Bakü-Tiflis-Kars hattında yapılan taşımalarda yüzde 91 artış kaydettik” ifadelerini kullanan Karaismailoğlu, İran hattında yapılan taşımalarda yüzde 66, Avrupa hattındaki taşımalarda yüzde 25 artış gerçekleştirildiğini belirtti.

 

KENT İÇİ RAYLI SİSTEMİN 312 KİLOMETRESİ BAKANLIĞIMIZ TARAFINDAN YAPILDI

 

Şehirlerarası yük ve yolcu taşımacılığın yanında kent içi raylı sistemlerde de dünya çapında projeleri hizmete aldıklarına işaret eden Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“29 Ekim 2013’de hizmete açtığımız Marmaray’dan bugüne kadar tam 600 milyon yolcu geçti. Ayrıca, ülke genelinde işletme halinde olan yaklaşık 812 kilometrelik kent içi raylı sistemin 312 kilometresi Bakanlığımız tarafından yapıldı. Raylı sistem altyapı çalışmalarımız da yoğun şekilde devam ediyor. 37,5 kilometrelik, İstanbul Havalimanı Eyüp-Kağıthane-Gayrettepe Metro hattında yüzde 97; 7,4 kilometrelik Pendik-Tavşantepe-Sabiha Gökçen Metro Hattında yüzde 95; Ankara AKM (M4)-Gar-Kızılay metro hattında yüzde 92; 6,2 kilometrelik Başakşehir-Çam ve Sakura Hastanesi-KayaşehirMetro hattında yüzde 95; 31,4 kilometrelik, Küçükçekmece (Halkalı)-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı Metro hattında yüzde 80; 8,4 kilometrelik Bakırköy (İDO)-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar (Kirazlı) metro hattında yüzde 67; 15,4 kilometrelik Kocaeli-Darıca Sahil-Gebze OSB Metro Hattında yüzde 41; 3,1 kilometrelik Kocaeli Şehir Hastanesi Tramvay Hattında yüzde 9; 6,7 kilometrelik Kayseri Anafartalar – Şehir Hastanesi - Mobilyakent Tramvay Hattında yüzde 60; 6 Kilometrelik Bursa Emek-YHT-Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem Hattında yüzde 5 ilerleme seviyesine geldik. Ayrıca, kent içi raylı sistem hatlarımızdaki çalışacak araç imalatındaki yerlilik oranımız yüzde 60’dır. Bu oranı 2023’de yüzde 80’e ulaştırmayı hedefliyoruz.”

 

HİZMETTE YARIŞ DOĞRUDUR, HALKIMIZ AÇISINDAN VERİMLİ SONUÇLARI OLUR

 

“Hizmette yarış doğrudur, halkımız açısından verimli sonuçları olur” diyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Şehirlerarası yük ve yolcu taşımacılığı ile kent için raylı sistemlerde çağ atlattığımız ülkemizde, teknoloji alanında da nice devrimleri hep birlikte gerçekleştiriyoruz. Her alanda olduğu gibi, burada da yerli ve milli üretimi sonuna kadar destekliyoruz. Oranlarımızı en üst seviyeye çıkarmak için tüm imkanlarımızı seferber ediyoruz. Demiryollarımızda hizmet verecek lokomotif, vagon ve tüm ekipmanların üretiminde, yüzyılı aşan tecrübe ve bilgi birikimi olan, yaklaşık 4 bin yetişmiş insan gücüne sahip TÜRASAŞ’ın çalışmalarına ivme kazandırdık. Uluslararası standartlarda yeni nesil lokomotif, dizel ve elektrikli tren setleri, yük ve yolcu vagonları ve raylı sistem kritik alt bileşenlerinde kendi markasını taşıyan ürünlerle, sektöre yön veren ve tercih edilen marka olmak istiyoruz. Saatte 225 işletme hızına sahip Milli Hızlı Tren Seti projesi tasarım çalışmalarının 2022 yılı içerisinde tamamlayarak, ana komponentlerinin tedarikine başlanacak. Hedefimiz; E5000 Projesi ile Elektrikli Ana Hat Lokomotif imalatında tasarım kabiliyeti kazanılması ve yerlilik oranının yüzde 60'a yükseltilmesidir. Böylece, ülkemizin bu alanda dışa bağımlılığını azaltacağız. 2022-2026 Dönemi Stratejik Planımızdaki stratejik hedefleri; ülkemizin ihtiyaçları, küresel sektörel gelişmeler ve muhtemel çevresel etkileşimleri dikkate alarak belirledik. Bu hedefler doğrultusunda 7/24 esasına göre çalışıyoruz” dedi.

 

AKILLI DEMİRYOLU ULAŞIM SİSTEMLERİNİ KURUYORUZ

 

Demiryollarındaki konvansiyonel hatların yenilemesini tamamladıklarını da ifade eden Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle sürdürdü:

“Yeni hat ve yüksek hızlı tren işletmelerinde çevre hassasiyetine maksimum önem veriyoruz. Demiryollarında, etkinlik, verimlilik, hareketliliği artırırken, çevreye verilen zararın da azaltılması için çalışıyoruz. Bu amaçla, ‘Akıllı Demiryolu Ulaşım Sistemleri’ni kuruyoruz. Demiryollarında, yenilenebilir enerji kaynakları ile güçlü bir enerji altyapısının oluşturulmasına yönelik çalışmalarımız devam ediyor. Bu doğrultuda, ‘Enerji Yönetimi ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nın hazırlanması çalışmalarına başladık. Eylem planında üç ana tema belirledik; ‘Demiryolunda yeşil ulaşım’, ‘Sıfır karbonlu gelecek’  ve ‘Güvenilir enerji arzı’… 4-10 yıllık orta vadede demiryollarında tükettiğimiz enerjinin yüzde 35’ini yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılayacağız. Emniyetli, güvenli, hızlı, çevre dostu bir şekilde, demiryollarını çok daha iyi noktalara ulaştıracağız. Demiryolunun yanı sıra tüm ulaşım modları ve haberleşme sektörünü bütünleşik ve koordineli düşünüyor, tüm adımlarımızı bu yaklaşıma göre atıyoruz. Özellikle akıllı ulaşım sistemleri ile bu modlarımızın eşgüdümünün sağlanması ‘yol gücümüze’ ivme kazandırmaktadır.”

 

ÇALIŞANLARIMIZA TOPLU İŞ SÖZLEŞMELERİNDE DESTEK OLUYORUZ

 

Demiryollarında yapılan reform niteliğindeki yatırımları daha da artıracaklarını kaydeden Karaismailoğlu, Türkiye ekonomisinin yatırım, istihdam, üretim, ihracat ve cari fazlayla büyütme yolunda atılan adımları, her türlü koşulda, kararlılıkla desteklediklerini söyledi. “Bu anlamda titiz ancak fedakarca çalışmaktan bizleri hiçbir zaman hiçbir şey alıkoyamadı” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, özellikle pandemi sürecinde alınan tedbirlerle şantiyeleri hep açık tuttuklarını söyledi. Bu sayede 2020 yılında dünya ekonomisinin yüzde 3,1 küçülürken, Türkiye’nin yüzde 1,8 ile büyüyen ikinci ülke olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, “Ülkemiz 2021 yılında ise ilk çeyrekte yüzde 7,2, ikinci çeyrekte yüzde 21,7, üçüncü çeyrekte yüzde 7,8 oranında büyüdü ve bir önceki yılki başarımızı katladık. İhracatta Cumhuriyet tarihi rekorunu yine bunca olumsuzluğuna rağmen 2021 yılında kırdık. Pandemi sonrasında ülkemizin sağladığı dış ticaret ve büyüme rakamlarında sizlerin katkıları çok ama çok büyüktür. Tüm bu büyüme ve kalkınma için emek sarf eden çalışanlarımıza toplu iş sözleşmelerinde destek oluyoruz. Enflasyona ezdirilmemeleri konusunda azami gayret gösteriyoruz ifadelerini kullandı.

 

MİLLETİMİZ; SUYU GETİRENLE TESTİYİ KIRANLARI ÇOK İYİ GÖRÜYOR

 

45 bin kişiyi aşkın demiryolcu ailesi olarak örnek çalışmalara imza attıklarını ve atmaya da devam edeceklerini aktaran Karaismailoğlu, bu ülkenin imarı için pandemi de dahil olmak üzere nice sıkıntı ve krizlere rağmen, ray yapımı, tünel inşası, teknik ve elektronik sistem kurulumunun aralıksız sürdürüldüğünü söyledi. Türkiye’nin ulaşım sistemini kara, hava, demir ve denizyolları ile birlikte haberleşme sektörünü bütünleşik ve koordineli olarak yönettiklerini belirten Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Özellikle akıllı ulaşım sistemleri ile bu modlarımızın eşgüdümünün sağlanması ‘yol gücümüze’ ivme kazandırmaktadır. Bu topraklar, nasıl 1071’de önemli ise 1915’de nasıl stratejik öneme sahipse, 2023’de de 2071’de de dünya coğrafyasında önemli ve öncelikli olacaktır. Ülkemiz, Çin’den Londra’ya kadar uzanan tarihi İpek Yolu’nun Orta Koridoru’ndaki önemini perçinledi. Tüm ulaşım modlarında olduğu gibi demiryollarımızda da bu önem ve önceliğe göre çalışıyoruz, çalışmaya da devam edeceğiz. Şunun altını da çizmek isterim: Bu projelerimizin hayata girmesinde sizlerin büyük gayretlerinin yeri, katkısı büyüktür. Milletimiz de bizim omuz omuza döktüğümüz terlerin, emeklerimizin sonuçlarını, eserlerimizi takdirle karşılıyor. Milletimiz; suyu getirenle, testiyi kıranları, güçlü yönetim ve ilkeli ittifakla ülke için çalışanlar ile yabancı ülkelere mektup yazanları çok iyi görmektedir, çok iyi ayırt etmektedir.”