ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: HAYDARPAŞA’DA PERONLAR VE PERON HATLARI BÖLGESİNDE ARKEOLOJİK KAZILAR % 95 TAMAMLANDI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu; Tarihi Haydarpaşa Gar
Alanı’nın Arkeopark-Gar Kompleksi tasarım konseptiyle Türkiye ve dünyada bir
ilk olacağını belirterek, “Haydarpaşa’da peronlar ve peron hatları bölgesinde
arkeolojik kazılar yüzde 95 oranında tamamlanmış, kalıntıların rölöve alım
çalışmalarına başlanmıştır” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Haydarpaşa Garı ve Arkeopark Alanı’nda incelemelerde bulundu.
Ardından açıklama yapan Karaismailoğlu, “2. Abdülhamit döneminde 30 Mayıs 1906
da yapımına başlanan Haydarpaşa Garı, 19 Mayıs 1908 tarihinde tamamlanıp
hizmete girmiştir. Sonrasında 1979 yılında Independenta adlı petrol yüklü Romen
tankeri İstanbul Boğazı’ndan geçerken; Haydarpaşa Garı’nın açıklarında patlamış
43 gemi mürettebatının öldüğü, 27 gün süren büyük yangına ve çevre felaketine
yol açan kazada Haydarpaşa Garı’nın camları ve tarihi renkli vitrayları da
parçalanmıştır. Maalesef, 28 Kasım 2010 yılında çıkan yangından dolayı da
Haydarpaşa Garı’mızın çatısı çöktü, dördüncü katı tamamen kullanılmaz hale
geldi ve yapı büyük zarar gördü” ifadelerini kullandı.
Anıtlar kurulu onayı ile iki etap
halinde devam eden çalışmalar kapsamında çok önemli aşamalar kaydedildiğini
aktaran Karaismailoğlu, Kurul izinleri ve İstanbul Arkeoloji Müzeler
Müdürlüğü’nün kontrolünde; 1. etap olan Haydarpaşa Gar binasının komple
tadilatı çalışmalarının 15 Şubat 2019 tarihinde tamamlandığını anımsattı.
Haydarpaşa Gar Binası ve Müştemilatı 2. Etap Restorasyonu’na devam edildiğini
kaydeden Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti;
“Çalışmalar sırasında Khalkedon
şehrine ait olduğu düşünülen tarihi yapılar çıktı. Yine, İstanbul Arkeoloji
Müzesi tarafından peron araları ve çevresinde yapılan kazılarda Osmanlı, Roma,
erken ve geç Bizans dönemi yapı temellerine rastlandı. Hiç şüphesiz İstanbul
kültür turizmi, inanç turizmi, gastronomi, sağlık, spor ve kongre turizmi
açısından her çeşit turistin ilgisini çekebilecek, turizme dair her alanda sözü
olan, emsali bulunmayan bir şehir. Özellikle binlerce yıl öncesine uzanan
medeniyetlerden miras kalan tarihi varlıkları ile kültür turizmi açısından
dünyanın en önemli ve en zengin şehirlerinden bir tanesi İstanbul. Dünya Turizm
Örgütü tarafından açıklanan dünya turizm verilerine baktığımızda da İstanbul’u
dünyada en çok ziyaret edilen ilk 10 şehirden biri olarak görüyoruz.
Medeniyetlere ev sahipliği yapmış, kültürel olarak fark yaratan İstanbul için
ne yaparsak az. Bu bağlamda ana amacımız, İstanbul’un sahip olduğu bu eşsiz
birikimleri korumak ve en doğru şekilde tanıtmak. Bu noktada, hem Haydarpaşa
Garı’nda yürüttüğümüz restorasyon çalışmalarını hem de gar sahasında gün yüzüne
çıkan tarihi değerleri dünyada bir ilk olacak. Haydarpaşa’yı Arkeopark-Gar
Kompleksi tasarım konseptiyle paylaşacak olmamızı hem İstanbul hem de Türkiye
için çok önemli bir kazanım olarak görüyoruz.”
YAKLAŞIK 12 BİN ADET SİKKE, CAM VE SERAMİK GİBİ ESERLER ORTAYA
ÇIKARILDI
Haydarpaşa Garı’nın sadece
İstanbul'un tarihi açısından değil tüm Türkiye’nin tarihi açısından değeri
bulunduğunu vurgulayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “İstanbul’un
simgelerinden olan Gar, adeta toplumsal belleğimizin ve şanlı tarihimizin ortak
simgelerinden biridir. Haydarpaşa Gar Binasındaki restorasyon çalışmalarımız
titizlikle devam ederken Gar Sahasındaki arkeolojik kazı çalışmaları sürüyor.
Bugüne kadar yapılan kazılarda; M.S 4’üncü yüzyıla kadar uzanan, Helenistik,
Roma, Bizans ve Osmanlı dönemlerine ait yaygın mimari kalıntılar ile M.Ö
5’inci, M.S 7’nci yüzyıllar arasındaki dönemlere ait yaklaşık 12 bin adet
sikke, cam ve seramik gibi eserler ortaya çıkarıldı. Mimari kalıntılar
arasında, liman arkası yapılar olarak tanımlanan dükkanlar, konutlar, sosyal
dokunun bir parçası olan kilise ve hamam kalıntılarına ulaşıldı. Çok büyük
sayıda sikke bulunması bu bölgenin ticari bir merkez olduğunu göstermektedir.
Peronlar ve peron hatları bölgesinde arkeolojik kazılar yüzde 95 oranında
tamamlanmış, kalıntıların rölöve alım çalışmalarına başlanmıştır. Tüm eserler
temizlenerek dökümante edilmekte, arşivlere kaydedilmekte ve İstanbul Arkeoloji
Müzesine taşınmaktadır” ifadelerini kullandı.
HAT VE PERON PLANINI REVİZE ETTİK
Yapılan arkeolojik kazı
çalışmalarının doğal olarak proje çalışmalarımızda gecikmelere neden olduğunu
belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu;
“Ancak insanlığın ortak mirası bu
tarihi kültür değerlerine karşı kayıtsız kalamazdık. Kazılarda ortaya çıkarılan
buluntuların yaygınlığı, tarihi ve kültürel önemi ve alanın önemli demiryolu
miras kimliğini göz önüne alarak; arkeolojik buluntulara zarar vermeden ve
alanın tarihi kimliğinin korunmasını sağlayacak şekilde hat ve peron
yerleşimini revize ettik. Alanın tarihi ve kültürel miras kimliğinin korunması,
ortaya çıkarılan arkeolojik kalıntılar ile Demiryolu Mirası olan mevcut tarihi
binaların konservasyonu, restorasyonu ve bunların kamuya sergilenmesini içeren
bir arkeopark konsepti ve Çevre Düzenleme Projesi’ni geliştirilmesini
kararlaştırdık. Bu doğrultuda; konusunda yetkin, nitelikli bir ekiple, ilgili kanun
ve yönetmelikler doğrultusunda geliştirilecek konsept tasarımı ilgili kurumlar
ile koordinasyon içinde hazırlayacak ve Kültür Varlıklarını Koruma Kurulunun
onayını alacağız. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, çalışmalarımızı alanın
güncel kazı saha verilerine göre yeniden ele aldık. Hat ve peron planını revize
ettik. Yeni yapılacak Bakım Atölye Binası yapımını iptal ettik. Tren parklanma
hatlarını alandan kaldırdık ve silolar bölgesinde sayı ve uzunluk ihtiyacına
göre optimize edilmiş gare hatları oluşturulmasını kararlaştırdık. Yapılan yeni
hat ve peron planına göre; Haydarpaşa Gar Sahası’na 3 hatlı giriş, 4 adet peron
hattı ve 210 metre uzunluğunda 3 adet yolcu peronu, kuşak hattı, liman bağlantı
hattı ve liman bölgesinde oluşturulacak gare hatları imalatı yapacağız.”
ARKEOPARK-GAR KOMPLEKSİ TASARIM KONSEPTİYLE TÜRKİYE VE DÜNYADA BİR İLK
OLACAK
“Tarihi Haydarpaşa Gar Alanı;
Arkeopark-Gar Kompleksi tasarım konseptiyle Türkiye ve dünyada bir ilk olacak”
diyen Karaismailoğlu, İstanbul’un tarihine ışık tutan Arkeopark’ın bölgenin
tarihi dokusuyla uyum içindeki mimarisi ve alternatif ulaşım olanakları ile
gerek İstanbullular gerek yerli ve yabancı turistler için bir çekim noktası
haline geleceğini söyledi. İstanbul’un ulaşım olanaklarının gelişmiş olmasının
da turizm faaliyetlerinin gelişmesi açısından çok önemli olduğuna dikkati çeken
Karaismailoğlu, hayata geçirilen ve yapımı devam eden projeler hakkında şu
bilgileri verdi;
“Bu noktada, son 20 yıl
içeresinde hayata geçen Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü,
İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı, İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara ve
İstanbul – İzmir Otoyolu gibi dev ulaşım yatırımları ile İstanbul’un ulaşım
ağını her modda üst seviyeye çıkardık. Yine İstanbulluların ve İstanbul’a gelen
ziyaretçilerin şehir içinde daha hızlı ve kolay ulaşım imkanına kavuşması
içinde şehir içi raylı toplu taşımacılık altyapısının gelişmesi adına da çok
önemli projeler hayata geçiriyoruz. Şu anda da İstanbul’da bakanlığımız
tarafından 7 hatta raylı sistem yapım çalışmalarımız yoğun bir şekilde devam
etmektedir. Bunlar; Gayrettepe-Kağıthane-Eyüp-İstanbul Havalimanı Metrosu,
Küçükçekmece Halkalı-Başakşehir-Arnavutkoy-İstanbul Havalimanı Metrosu,
Pendik-Tavşantepe-Sabiha Gökçen Havalimanı Metrosu, Bakırköy (İDO)-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar
Kirazlı Metrosu, Başakşehir-Kayaşehir Metrosu, Altunizade-Ferah
Mahallesi-Çamlıca Metrosu ve Kazılçeşme Sirkeci Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon
projesidir. Bu 7 projenin toplam uzunluğu da 103,3 kilometre. İstanbul’da kurulu
raylı sistem ağının uzunluğu 263 kilometredir. Yapımı devam eden projelerimizin
tamamlanmasıyla birlikte, bu uzunluk 366,3 kilometreye çıkacak ve İstanbul’un
kentiçi raylı sistem ağının yüzde 50’sinden fazlasını Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak yapmış olacağız.”
ÇAMLICA KULESİ İLE İSTANBUL’UN DEĞERİNE DEĞER KATTIK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak, İstanbul’da tamamlanan önemli bir projeye daha dikkat çeken
Karaismailoğlu, yaklaşık 1 yıl önce açılışı gerçekleştirilen Çamlıca Kulesi’nin
de İstanbul’un değerine değer katan bir eser olduğunu dile getirdi. Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, “Çamlıca Kulesi'nde başlayan yayıncılık faaliyetleri ile
dünyada ilk defa 100 radyo yayını aynı noktadan birbirinin güçlerini kesmeden
ve frekansları birbirine karıştırmadan gerçekleştirdik. Ayrıca, bu başarısı ile
dünyada radyoculuk alanında takip edilen bir merkez haline gelen Çamlıca
Kulesi'nin ülkemize kattığı değer sadece yayıncılık alanıyla sınırlı da
kalmadı. Elektromanyetik kirlenmeye ve görüntü kirliliğine neden olan eski 33
anten kaldırıldı ve onların yerine ülkemize simgesel bir yapı kazandırıldı.
Yerli ve yabancı pek çok turistin ilgi odağı oldu ve bir yılda 563 bin kişi
Çamlıca Kulesi’ni ziyaret etti. Ayrıca şunu da belirtmek istiyorum ki; biz
projelerimizi mimari estetikleriyle eşsiz yapılar olarak inşa ediyoruz. Biz bu
dev eserler ve simge yapılar ile İstanbul’u çok kıymetli bir marka şehre
dönüştürdük. Bu noktada, hayata geçireceğimiz tüm projeleri turizmin gelişmesi
açısından da değerlendirerek, taşıdıkları bu özel anlam nedeniyle de hep
estetik ve özgün mimari gözeterek yapmaya devam edeceğiz. Nasıl ki 20 yıldır
ülkemizin kaderini birilerinin eline bırakmadıysak, 20 yılda asırlık hizmeti
ortaya koyduysak, ortaya koyduğumuz projelerimizi hayata geçirirken de sadece
ve sadece vatandaşlarımızı düşündüğümüzü bilmenizi istiyorum. Milletimiz için
var gücümüzle çalışmalarımızı sürdüreceğiz” diye konuştu.
Karaismailoğlu, çalışmalar
tamamlandığında Haydarpaşa Garı’nın hem yapılan restorasyon çalışmaları hem de
arkeopark projesiyle İstanbul ve Türkiye için önemli bir kültür, turizm ve
ulaşım merkezi ve çekim noktası haline geleceğine dikkati çekerek sözlerini
tamamladı.