ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: ORTA KORİDOR MESAFE VE SÜRE AÇISINDAN GÜÇLÜ BİR ALTERNATİF
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Orta Koridor’un mesafe
ve süre açısından diğer ulaşım koridorları için güçlü bir alternatif olduğuna
vurgu yaptı ve “Orta Koridor’un etkin işlerliği hem Azerbaycan hem Kazakistan
hem de Hazar Bölgesi’nin küresel ticarete entegrasyonu açısından oldukça
önemlidir. Bölgemizdeki Asya-Avrupa dış ticaret ağlarının merkezinde olmamız
hususunu da dikkate alarak lojistikte bölgesel bir üs olmayı hedeflemekteyiz”
dedi.
LOJİSTİKTE BÖLGESEL BİR ÜS OLMAYI HEDEFLEMEKTEYİZ
Şubat ayından bu yana yaşanan
Rusya-Ukrayna Savaşı’nın önemli ulaşım koridoru olan kuzey koridorunu sıkıntıya
soktuğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, bunun yanında diğer öne çıkan Güney
Koridoru rotasının ise güzergahına göre hem maliyetli hem de süre anlamında
dezavantajlı olabildiğini söyledi. “Ayrıca 23 Mart 2021 tarihinde Malezya'dan
Hollanda'nın Rotterdam kentine doğru yolculuğu sırasında geçtiği Süveyş
Kanalı'nı tıkayan Ever Given adlı geminin karaya oturması unutulmamalıdır”
diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti;
“Bu kaza sonucunda kanal 6 gün
boyunca kapalı kalmış ve yüzlerce gıda, petrol ve LNG gemisinin beklemesi
küresel tedarik zincirini sıkıntıya sokmuştur. Tüm bu hususlar göz önüne
alındığında, Orta Koridor’un etkin işlerliği hem Azerbaycan hem Kazakistan hem
de Hazar Bölgesi’nin küresel ticarete entegrasyonu açısından oldukça önemlidir.
Bölgemizdeki Asya-Avrupa dış ticaret ağlarının merkezinde olmamız hususunu da
dikkate alarak lojistikte bölgesel bir üs olmayı hedeflemekteyiz.”
2053 YILINA KADAR 198 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPILMASI PLANLANIYOR
AK Parti Hükümetinin büyük
ekonomilerin can damarları olan ulaştırma ve haberleşme altyapılarının
gelişimine özel önem verdiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, “Ulaştırma ve
Lojistik Ana Planımız kapsamında 2029, 2035 ve 2053 hedef yıllar olmak üzere
bölgeyi destekleyici altyapı projelerimiz bulunmaktadır. 2053 vizyonumuz
doğrultusunda, ülkemizin Asya ile Avrupa arasında 700 milyar doları aşan
ticaretten aldığımız payı artırmayı hedefliyoruz. 4 saatlik uçuş mesafesiyle 67
ülkenin ve 30 trilyon dolarlık küresel ticaret hacminin merkezindeyiz. Bütün
yatırımlarımızda, bu potansiyelden daha fazla faydalanabilmeyi
amaçlıyoruz. Tüm bu hedeflerimize
erişmek için ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ve bölgesel şartlar
ışığında her daim güncel tutmaya gayret ediyoruz. Demiryollarında başlattığımız
reform hareketi ile bugün yüzde 4 olan demiryolunun taşımacılıktaki oranının,
2029 yılında yüzde 11’in üzerine yükselmesini, 2053’te ise yaklaşık yüzde 22
olarak gerçekleşmesini öngörüyoruz. Böylece ülkemizdeki demiryolunun, yük
taşımacılığındaki payı 2053’e kadar 7 kat artacak. Yine yurtdışına yük
taşımacılığında da demiryolunun payını 10 kat artırmayı hedefliyoruz” diye
konuştu.
Ulaştırma alt yapısına 2002
yılından bu yana 172 milyar dolarlık yatırım yapıldığını aktaran
Karaismailoğlu, 2053 yılına kadar yaklaşık 198 milyar dolarlık yatırım
yapılmasının planladığını ifade etti. Bu rakamdan en büyük payın demiryolu
altyapısını geliştirmek için ayırıldığını aktaran Karaismailoğlu, Türkiye’nin
Asya-Avrupa ticaretinden azami faydayı elde etmek için elinden gelenin en
iyisini yapmaya gayret ettiğini kaydetti.
BTK DEMİRYOLU HATTININ ETKİN İŞLEMESİ ADINA BİRLİKTE HAREKET ETMEMİZ
GEREKİYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Orta Koridor’da ticaretin geliştirilmesi ve hattın
etkinliğinin arttırılması için güzergah ülkeleri olarak üzerimize ciddi
sorumluluklar düşmektedir. Öncelikle demiryolu ile taşınan yük hacminin
arttırılması için maliyetlerin düşürülerek rekabet gücünün kuvvetlendirilmesi
amaçlarımızdan biri olmalıdır. Bizi birbirimize bağlayan Bakü-Tiflis-Kars
demiryolu hattının etkin işleyişi, birçok bileşenin bir araya gelmesiyle
olabilecektir. Bu bileşenlerden en önemlisi, hiç şüphe yok ki, altyapıdır.
Bunun yanında bölge ülkelerinin gerek taşımacılık gerekse uluslararası ticaret
anlamında yasal düzenlemelerini birbirleriyle uyumlandırması gerekmektedir. Bu
çerçevede, BTK demiryolu hattının etkin işlemesi adına birlikte hareket etmemiz
gerekmektedir. Kars-Ahılkelek arası şu anda 1435 mm’lik tek hat olarak
çalışmaktadır. Ancak, ikinci hat olarak 1520 mm’lik bir hat yaparak, zaman
kayıplarının önüne geçmek ve işlemleri hızlandırmak istiyoruz. Bu planlamanın,
hattın Orta Koridor’a yönelen küresel yük hareketine en kısa sürede cevap
vermeye katkı sağlayacağını düşünüyoruz” değerlendirmesinde bulundu.
GEÇİŞ ÜCRETLERİ VE TRANSİT GEÇİŞ BELGESİ SORUNUNU ÇÖZMELİYİZ
Konuşmasında karayolu
taşımacılığına da değinen Karaismailoğlu, “Karayolu taşımacılığında da bir dizi
adım atmamız gerekmektedir. Ülkemizin amaçlarının gerçekleştirilmesi için de
karayolu taşımacılığındaki geçiş ücretlerinin kaldırılması, transit geçişin
liberalleştirilmesi, Ro-Ro taşıma maliyetlerinin düşürülmesi ve Hazar Deniz
taşımacılığının verimliliğinin arttırılması gerekmektedir. Geçiş ücretleri ve
transit belge temini konusunda karayolu taşımacılığını sekteye uğratan kimi
uygulamalara güzergah ülkelerinde rastlanmaktadır. Ülkelerimiz arasında
ticaretin artabilmesi için öncelikle taşımacılıktaki geçiş ücretleri ve transit
geçiş belgesi sorununu çözmemiz gerekmektedir. Kardeşliğimize yakışır şekilde
yasal zemini hazırlayarak bu konularda gerekli çalışmaları hepimizin yapması
gerektiğine inanıyorum. Kısa vadede bu problemlerin ortadan kalkması hepimizi
memnun edecek ve ticaretimize olumlu katkı sağlayacaktır” şeklinde konuştu.