ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: TİCARETE KATKI SAĞLAYAN UBAK KOTA SİSTEMİ GELİŞTİRİLMELİ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, UBAK kota sisteminin
geliştirilerek karayolu taşımacılık sisteminin daha kaliteli ve serbest bir
yapıya kavuşturulmasının önemine dikkati çekti ve Türkiye’nin sistemin
gelişimine yönelik her türlü katkıyı sağlamaya hazır olduğunu kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Almanya’da gerçekleştirilen Uluslararası Ulaşım Forumu’nun
(ITF) ikinci gününde Kapalı Bakanlar Oturumunda konuştu. Zorlu bir salgın
sürecinin geride bırakılmak üzere olunduğunu aktaran Karaismailoğlu, bu süreçte
getirilen kısıtlamaların birçok sektörde sıkıntılara sebebiyet verdiğini ve
tedarik zincirinin aksamamasının ne kadar önemli olduğunu bir kere daha
gösterdiğini söyledi.
SERBESTLEŞTİRME ALANINDA SAĞLADIĞIMIZ KAZANIMLARIMIZ SALGINLA BERABER
SEKTEYE UĞRADI
Karaismailoğlu, “Biz, artık
salgından çıkarttığımız derslerle, sistemin kırılgan noktalarının bilincinde
olarak, kovid sonrası dönemi planlamalı ve sistemi beklenmedik şoklara karşı
daha dayanıklı hale getirmek için çaba sarf etmeliyiz. Yıllardır kararlı
işbirliğimizle, serbestleştirme alanında sağladığımız kazanımlarımız salgınla
beraber sekteye uğradı. Ancak, zorlu salgın döneminde, ITF çatısı altındaki
işbirliğimiz daha da önem kazandı ve özellikle UBAK izin belgeleri,
taşımacılara getirdiği kolaylıklarla daha çok tercih edilir hale geldi. Üye
ülke taşımacıları için büyük kolaylık sağlayan ve doğrudan ülkeler arasındaki
ticaretin gelişmesine katkı sağlayan UBAK kota sisteminin geliştirilerek
karayolu taşımacılık sisteminin daha kaliteli ve serbest bir yapıya
kavuşturulmasının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, Kalite Şartını kabul
etmemiz ve Kalite Şartına büyük ölçüde uyumluluk sağlanmış olmasına rağmen,
sistemde halihazırda rezerv ve kısıtlamalar bulunmasının sistemin ilerleyişinde
büyük bir engel oluşturduğunun altını çizmek istiyorum” ifadelerini kullandı.
Bu kapsamda, UBAK Kota Sisteminin
gelişimini sağlayabilmek için Bakanlar olarak Karayolu Çalışma Grubu’na yön
verilmesinin çok önemli olduğuna vurgu yapan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
Türkiye’nin sistemin gelişimine yönelik her türlü katkıyı sağlamaya hazır
olduğunu kaydetti.
ULAŞIMIN TEMELİNDE ERİŞİLEBİLİRLİK YER ALIYOR
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
daha sonra “Kapsayıcılık için yönetişim: evrensel erişim için doğru çerçeve”
temalı Bakanlar Açık Oturumuna katıldı. Herkes için erişilebilir ve kapsayıcı
ulaştırmanın sağlanmasında Türkiye’nin tecrübelerini paylaşan Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti;
“Erişilebilirlik, yaşayan tüm
bireylerin kimseye ihtiyaç duymadan kamusal hizmetlerin tümüne ulaşabilmeleri
ve bunları kullanabilmeleri, kısaca toplumsal yaşama katılabilmeleri için
kentsel hizmetlerde alınması gereken tüm tedbirleri içeriyor. Bu bakımdan
ulaşımın temelinde erişilebilirlik yer alıyor. Çünkü erişilebilirlik kavramı
toplumlarımızda sosyal eşitlik ve refahın sağlanabilmesi açısından giderek önem
kazanıyor. Türkiye’nin hayata geçirdiği her projede erişebilirliği temel bir
mesele olarak ele alıyoruz. Bu projeleri gerçekleştirirken de kapsayıcı,
çevreci, akıllı ve entegre hareketliliğe imkan veren ulaştırma sistemlerini
sağlamaya yönelik politikalarımızı bütüncül bir yaklaşımla geliştiriyoruz. Bunu
yaparken de insan odaklı hareket ediyor, hiçbir vatandaşımızı geride bırakmamak
için tüm paydaşlarla birlikte var gücümüzle çalışıyoruz. Ülkemizde
erişilebilirlik yılı ilan edilen 2020’de, yerel yönetimler, özel sektör,
STK’lar, akademi ve diğer tüm paydaşlarla birlikte çalışarak ‘Erişilebilir
Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planını’ hazırladık. Eylem Planımızdaki stratejik
amaçların başında, erişilebilirlik faaliyetlerinin yürütülmesinde yerel
yönetimlerle etkin iş birliği yer alıyor. Ayrıca, farkındalığın arttırılması
ile tüm ulaşım türlerinde alt ve üst yapılar ile araçların erişilebilirliğinin
iyileştirilmesine de büyük önem atfediyoruz.”
HERKES İÇİN HAREKETLİLİK MOBİL UYGULAMASI PROJESİNİ GELİŞTİRİYORUZ
Türkiye nüfusunun yaklaşık yüzde
12’sinin engelli bireylerden oluştuğunu belirten Karaismailoğlu, 65 yaş üstü
nüfusun ise toplam nüfusun yüzde 9,5’ine tekabül ettiğini dile getirdi. Engelli
ve yaşlı vatandaşların sosyal hayata katılmaları ve ulaşım hizmetlerinden eşit
koşullarda yararlanabilmesi ile toplu taşıma araçlarından ücretsiz veya
indirimli faydalanmasının Türkiye’de kanunla düzenlendiğini ifade eden
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, engel gözetmeyen bir ulaştırma hizmeti sunmak
gayesiyle, “Herkes için hareketlilik mobil uygulaması” projesinin
geliştirildiğini aktardı. Uygulama hakkında bilgi veren Karaismailoğlu,
“Uygulama ile tüm ulaşım modlarında hareket kabiliyeti kısıtlı bireylerin,
seyahat planlamadan biletlemeye, canlı destek modülünden refakatçi modülüne
kadar ulaşım sürecine ilişkin tüm ihtiyaçlarını karşılamayı hedefliyoruz” dedi.
BAKANLIK TARAFINDAN ÜSTLENİLEN KENT İÇİ RAYLI SİSTEMLERİN UZUNLUĞU 800
KM’Yİ AŞTI
Sürdürülebilir hareketliliğin
önemine değinen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Covid-19
pandemisinden çıkardığımız derslerle, kalabalıklaşan şehirlerimizi, tüm
erişilebilirlik ihtiyaçlarını karşılamak üzere yeniden tasarlıyoruz. Biz,
şehirlerimizin erişilebilir, güvenli, verimli, düşük emisyonlu ve emisyon
üretmeyen ulaşım ağlarına kavuşturulmasında hükümet olarak belediyelerimize üç
farklı aşamada destek veriyoruz. Öncelikle belediyelerin Sürdürülebilir Kent
içi Hareketlilik Planları’nın hazırlanması ve şehir içi akıllı ulaşım
sistemlerinin uygulanması gibi projelerine mali kaynak ve finansal destek
sağlıyoruz. İkinci olarak, İstanbul’dan Erzurum’a, İzmir’den Erzincan’a,
Bakanlık olarak 314 kilometresini hizmete sunduğumuz ve 207 kilometresinde ise
yapım çalışmalarını sürdürdüğümüz yatırımlarımız ile çeşitli illerimizde
Bakanlığımız tarafından üstlenilen kent içi raylı sistemlerin uzunluğu 800
kilometreyi aşmış durumdadır. Kent içi ulaşım altyapılarının oluşturulmasında
belediyelerimizi yalnız bırakmıyoruz” değerlendirmesinde bulundu.
Dünyanın en önemli projelerinden
biri olan Marmaray'la iki kıtanın deniz altından birbirine bağladığının altını
çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, böylece İstanbul'da toplu ulaşım
sorununa büyük bir çare olan, en son teknoloji ile inşa edilen, dünyanın en
özgün ve en önemli kent içi ulaşım projelerinden bir olan Marmaray'ı
İstanbulluların ve tüm Türkiye'nin hizmetine sunulduğunu söyledi.
RUSYA-UKRAYNA SAVAŞI ORTA KORİDOR ÜZERİNDEKİ TALEBİ ARTIRDI
“Üçüncü olarak gerek ülke
içindeki ulaşım gereksinimleri gerekse ulaştırma koridoru üzerinde bulunan bir
ülke olarak yük taşımacılığından kaynaklı ulaştırma gereksinimlerine yönelik
planlamalar da yapıyoruz” diyen Karaismailoğlu, lojistik bir süper güç olma
yolunda ilerleyen Türkiye’nin, Orta Koridor’da, Asya ve Avrupa arasında
alternatif, güçlü bir lojistik ve üretim üssüne dönüştüğünü kaydetti. Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Çin’den Londra’ya kadar uzanan tarihi ipek
yolunun Orta Koridoru’nda yer alan Türkiye’nin uluslararası ticaretteki önemi
gün geçtikçe artıyor. Süveyş Kanalı’ndaki The Ever Given Gemisi ile yaşanan
lojistik sıkıntı ve hattın kuzey koridorunda yaşanan Rusya-Ukrayna savaşı, orta
koridor üzerindeki talebi artırmaktadır. Türkiye’nin yer aldığı Orta Koridor,
İpek Yolunun kuzey ve güney hattına oranla çok daha kısa, ekonomik ve
güvenlidir. Türkiye Orta Koridor için kilit noktada yer almaktadır. Planlı
şekilde hayata geçirdiğimiz dev projelerle bu kilit rolümüzü halkımızın ve
dünyanın hizmetine sunduk, sunmaya devam edeceğiz. Dünyayı Türkiye’ye bağlamaya
devam edeceğiz. Koridor üzerindeki taşımacılık, şehirlerimiz üzerindeki trafik
yükünü artırmaktadır. Tüm bunları yaparken de, transit yüklerin kent içi ulaşım
üzerindeki baskısını azaltıcı tedbirleri alarak yerel yönetimlerimizi
desteklemeye devam edeceğiz” diye konuştu.
Oturumların ardından Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, ikili görüşmeler gerçekleştirdi.