ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: TÜRKİYE, EN YAKIN RAKİBİ İSPANYA’YI GERİDE BIRAKTI, EN FAZLA BALIKÇI GEMİSİ İHRACATI YAPAN ÜLKE OLDU
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, tersanelerde gemi
bakım-onarım miktarının son 10 yılda yüzde 95 arttığına dikkati çekerek, gemi
inşa sektöründeki istihdam oranının da yüzde 115 artışla yaklaşık 80 bin kişiye
ulaştığını söyledi. “2020 yılında rakibi İspanya’yı geride bırakan Türkiye, en
fazla balıkçı gemisi ihracatı yapan ülke oldu” diyen Karaismailoğlu,
Türkiye’nin gemi geri dönüşüm sanayiinde 1,5 milyon gross tonluk kapasitesi ile
de dünyada 4. sırada yer aldığını kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Balıkçı Teknesi Suya İndirme Töreni’nde konuştu; “Bugün,
ülkemizin özellikle balıkçı gemisi ihracatındaki öncülerinden Başaran Gemi
Sanayi’nin ürettiği 46 metre uzunluğunda, 17,5 metre genişliğinde, 994 gross
ton olan Ergün Reis A isimli ‘balık avlama gemisinin’ denize indirilişi ile
deniz şehri Çamburnu Tersanesi’nde gurur verici bir ana hep birlikte şahit
olacağız. Su ile buluşturacağımız gemimiz, her sınıfta tüm dünyaya üretim yapan
yerli ve milli gemi sanayimizin güzel bir örneğidir” diye konuştu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak sorumluluk alanlarında daha güçlü adımlar attıklarını, Türkiye’nin
denizlerinden sağladığı faydayı artırmak için çok önemli hamleler yaptıklarını
kaydeden Karaismailoğlu, yenilikçi ve vizyon sahibi ulaşım yatırımları
sayesinde, deniz ticaretinden alınan payı da denizlerin Türkiye’ye ekonomik
faydasını da artırdıklarını söyledi.
“Tabii yerli ve milli
kabiliyetlerle denizlerimizdeki varlığımızı güçlendiren gemi sanayimizle de
gurur duyuyoruz” diyen Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Denizden elde edeceğimiz
faydaları artırmak için kıyı kentlerimize yaptığımız yatırımlar kilit önem
taşımaktadır. Karadeniz’i Türk Ticaret Gölü’ne çevirmek için attığımız
adımlarda, bölgemize Bakanlık olarak yaptığımız yatırımlar geniş yer tutuyor.
Hükümetlerimiz döneminde; bölgemizde denizcilik sektörümüze çok önemli
yatırımlar yaptık. Bir çok projemizde halihazırda devam ediyor. Tamamı 440 bin
metrekare olan Yeniçam Tersanemizde 11 adet üretici firma faaliyet gösteriyor.
Bu alanda, 300 kardeşimiz de istihdam ediliyor. Her tonajdaki balıkçı
teknelerimiz ile diğer gemilerin bakım ve onarımının yapılabildiği
tersanemizde, birçok Avrupa, Asya ve Afrika ülkesi için de gemi yapımı devam
ediyor. Yatırımlarımızla bölgenin ekonomik gelişimini, bütünsel kalkınma
yaklaşımımız doğrultusunda destekliyoruz.”
TÜRK HAVACILIĞI 58’İNCİ HAVALİMANINA KAVUŞACAK
2 gün sonra yani 14 Mayıs’ta,
mühendislik başarılarının yeni bir göstergesi olan; dünyanın sayılı,
Türkiye’nin de 2’inci deniz dolgusuyla inşa edilen havalimanı olan Rize-Artvin
Havalimanı’nın Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın teşrifleriyle açılacağını vurgulayan
Karaismailoğlu, “Uygulamalarımız, politikalarımız ve düzenlemelerimiz sayesinde
küresel bir güce dönüşen Türk havacılığı 58’inci havalimanına kavuşacak.
Avrupa’da başka bir örneği olmayan, 3 milyon metrekare alanda inşa edilen
Rize-Artvin Havalimanı’mızı tamamlandık. Havalimanımız yılda 3 milyon yolcu
kapasiteli, coğrafi özellikleri nedeniyle karayolu ulaşımının güç olduğu Doğu
Karadeniz bölgemizin ulaşım ihtiyacı daha hızlı ve konforlu bir şekilde
sağlayacak. Rize Artvin Havalimanı’mızı Trabzon Havalimanı ile birlikte
Türkiye’mizin de ötesinde, Karadeniz’e kıyısı olan tüm ülkelere ve Asya ile
Avrupa arasındaki en önemli ticaret yollarından olan Orta Koridor’a, kısacası
dünyanın hizmetine sunuyoruz” değerlendirmesinde bulundu.
KARADENİZ AVRASYA’NIN TİCARET GÖLÜ OLACAK
Karadeniz’in önümüzdeki 10
yıllarda Avrasya'nın ticaret gölü olacağının altını çizen Karaismailoğlu,
“Karadeniz'in artan ticari trafiğini ve buradan sağlayacakları kazançları ön
gören tüm Karadeniz ülkeleri liman yatırımlarına hız vermiş, hummalı
hazırlıklara başlamıştır. Karadeniz'de hakimiyet yarışının kazananı olmak
herkesten çok bize yakışacak. Hükümet olarak, istihdama katkısı ve ekonomimize
sağladığı katma değerden dolayı gemi inşa sanayine özel bir önem veriyoruz. Bu
önemi somut adımlarla destekliyoruz. Şu hususu gönül rahatlığı ile ifade etmek
isterim ki, Türk gemi sanayisi; son teknolojileri kullanan, çevre duyarlılığı
yüksek olan, bilgi birikim ve tecrübesi yerinde, kalite ve süre taahhütlerine
sadık kalan, dünyada saygın bir yere sahip bir sektördür” ifadelerini kullandı.
TERSANELERİMİZDE SON 2 YILDA 131 BALIK AVLAMA GEMİSİ TAMAMLANDI
Bilişim sektörünün de desteği ile
gemi adamı ve belgeleme süreçlerinde de ciddi yenilikler yaptıklarına dikkat
çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, gemi sanayisinin, istihdam ve ülke
ekonomisine katkısının önemli oranlarda arttığını dile getirdi. Gemi sanayinin
inovatif, çevreci ve alternatif enerji kullanma yeteneğinin gün geçtikçe
arttığını ifade eden Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu;
“2003’ten itibaren
hükümetlerimizin izlediği akılcı politikalarla, 0,55 milyon DWT olan tersane
kapasitemizi, 7,5 katına çıkararak 4,65 milyon DWT’e ulaştırdık. Bunun yanında
tersanelerimizin gemi bakım-onarım miktarı son 10 yılda yüzde 95 oranında
artmıştır. Gemi inşa sektöründeki istihdam oranı son on yılda yüzde 115 artışla
yaklaşık 80 bin kişiye ulaştı. 2020 yılında rakibi İspanya’yı geride bırakan
Türkiye, en fazla balıkçı gemisi ihracatı yapan ülke oldu. Tersanelerimizde son
2 yıl içinde 131 adet balık avlama gemisi tamamlanırken, 59 geminin de inşasına
devam ediyoruz. Dünyanın ilk hibrit balıkçı gemisi ile birlikte dünyanın en
büyük canlı balık taşıma gemisinde yine Türk mühendislerinin imzası vardır.
Dünya balıkçılığında en önde yer alan Norveç, İzlanda, İrlanda ve İngiltere’ye
balık avlama gemisi ihraç ediyoruz. Türkiye, gemi geri dönüşüm sanayiinde 1,5
milyon gross tonluk kapasitesi ile de dünyada 4’üncü sırada yer alıyor.”
ÜLKEMİZİ DENİZCİ ÜLKE YAPMAK İÇİN ÇALIŞMALARIMIZI HIZLANDIRDIK
Üç tarafı denizlerle kaplı olan
Türkiye’yi, mavi vatanda da etkin ve söz sahibi yapmak için canla başla
çalıştıklarını ve çalışmaya da devam ettiklerini aktaran Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Karaismailoğlu, “Ülkemizi denizci ülke yapmak için çalışmalarımızı
hızlandırdık. 2003’de Türk sahipli deniz ticaret filosu 9 milyon detveytten;
bugün 31 milyon detveyte yükseldi. Limanlarımızda elleçlenen yük miktarını 190
milyon ton iken, bunu 526 milyon tona çıkarmanın gururunu yaşıyoruz. 2022
yılının Ocak-Nisan döneminde limanlarımızda elleçlenen yük miktarını bir önceki
yılın aynı dönemine göre yüzde 6,6 artırarak, 180 milyon 590 bin 500 ton olarak
gerçekleşti. Aynı şekilde, Ocak-Nisan döneminde limanlarımızda elleçlenen
konteyner miktarı da bir öncesi yılın aynı dönemine göre yüzde 4,1 oranında
artarak 4 milyon 254 bin 531 TEU oldu. 2022’nin Ocak-Şubat döneminde
denizyolunun parasal payı, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 29
oranında artarak 82,3 milyar dolara yükseldi. Şu ana kadar paylaştığım tüm
projeler, 20 yılda verdiğimiz sözlerin vücut bulmuş halidir. AK Parti iktidarı
olarak, halka hizmeti Hakk’a hizmet olarak görüyor, sözümüzün eri, milletimizin
hizmetkarı olarak hedeflerimizi geliştiriyoruz” diye konuştu.
DENİZCİLİK ALANINDA DA 30 YIL SONRASINI PLANLADIK
Yeni Türkiye’yi gençlere en güçlü
şekilde emanet etmek için, her alanda olduğu gibi denizcilik alanında da
bugünü-yarını değil, 30 yıl sonrasını planladıklarının altını çizen
Karaismailoğlu, Türkiye’nin denizciliğini her alanda daha da geliştirmek için akılcı
yaklaşımlarla, ortak akılla, devlet hassasiyetiyle planların yapıldığını
söyledi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Bu kapsamda, 2053 Ulaştırma ve
Lojistik Ana Planı’nımızla sözünü verdiğimiz hedeflerimizi özetlemek isterim.
Liman tesisi sayısını 255’e çıkaracağız. Yeşil liman uygulamalarını
yaygınlaştıracağız. Limanlarımızda yüksek oranda yenilenebilir enerji
kaynakları kullanacağız. Otonom gemi seferleri geliştirilecek ve limanlarda
otonom sistemler ile elleçleme verimliliği artırılacak. Limanların aktarma
hizmeti kapasitesi artırılırken bölge ülkelerine hizmet verebilecek çok modlu
ve kısa mesafeli deniz taşıma altyapısını geliştireceğiz. Kanal İstanbul
Projesi ile İstanbul Boğazı’nda gemi trafiği azaltılacak; seyir emniyeti ise
artırılacak” diyerek sözlerini tamamladı.