Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı himayesinde, Altyapı
Yatırımları Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve Uluslararası Yollar
Federasyonunun (IRF) teknik desteğiyle düzenlenen 4. Uluslararası Karayolları,
Köprüler ve Tüneller İhtisas Fuarı kapılarını açtı.
Bakan Turhan, Congresium Ankara'daki fuarın açılışında
yaptığı konuşmada, teknolojinin baş döndürücü hızla geliştiği bu çağda yaşanan
değişimlerin, başta ulaşım sektörü olmak üzere hayatın her alanına büyük ölçüde
etki ettiğini söyledi.
Uluslararası standartlara uygun geliştirilen,
birbiriyle entegrasyonu gözetilerek planlanan ve hayata geçirilen modern ulaşım
ağına sahip olunduğunu ifade eden Turhan, bunu daha da geliştirmek için
var güçleriyle çalıştıklarını vurguladı.
Doğu ile batıyı, Asya ile Avrupa kıtalarını birbirine
bağlayarak küresel ticaret için önemli bir kesişme noktasında yer alan
Türkiye'nin, her daim gelişmesindeki en önemli anahtarlardan birinin ulaşım
altyapısı olacağını belirten Turhan, "Türkiye 4 saatlik uçuş
mesafesi ile 1,6 milyar nüfusu olan 30 trilyon dolar, yani neredeyse toplam
küresel ticaretin yarısına karşılık gelen bir pazara ulaşabilmektedir. Dünya
haritasındaki yerimizi de göz önüne getirdiğimizde, bölgemizdeki ulaştırma
faaliyetleri için doğal lojistik üs görevi konumundayız." diye konuştu.
Turhan, Türkiye'nin uluslararası ticaret açısından da
stratejik noktada bulunduğuna işaret ederek, doğu ile batı ekonomilerinin
birbiriyle olan etkileşiminin yine büyük oranda Türkiye üzerinden
gerçekleştiğini, bu nedenle ülkenin ulaşım ve iletişim altyapısını tamamlamak
amacıyla gece gündüz çalıştıklarını dile getirdi.
Hem insanın yaşam kalitesini yükselteceklerini hem de
Türkiye'nin imkanlarını küresel rekabete uygun hale getireceklerini
söyleyen Turhan, bu kapsamda ulaşımın tüm modlarında bugüne kadar çok
önemli mesafeler kat ettiklerinin altını çizdi.
Bakan Turhan, Marmaray ve Gebze-Halkalı Banliyö Hattı,
Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Havalimanı, Osmangazi Köprüsü ve
İstanbul-İzmir Otoyolu, Avrasya Tüneli gibi dev projelerin ülkeye çağ atlatıp,
uluslararası arenada gücüne güç kattığını, yol, otoyol, köprü, tünel gibi
çalışmaların ise bunların ana omurgasını oluşturduğunu ifade etti.
"Ulaştırmaya 17 yılda 750 milyar lira"
Turhan, köy yollarından kent içi ulaşıma, çevre yollarından
bölünmüş yollara, köprülerden tünellere bir yandan ulusal yol ağını yenileyip
standardını yükseltirken, diğer yandan da Türkiye üzerinden doğu-batı,
kuzey-güney istikametinde geçen uluslararası koridorları işlevsel hale
getirdiklerini bildirdi. Turhan, son 17 yılda sadece ulaştırma ve altyapı
hizmetleri için 750 milyar liranın üzerinde harcama yaptıklarına dikkati çekti.
Bu süreçte karayolları üzerinde yapılan yük ve yolcu
taşımacılığındaki gelişimin adeta devrim niteliğinde olduğuna dikkati
çeken Turhan, 6 bin 101 kilometre olan ve sadece 6 ili birbirine
bağlayan bölünmüş yol ağının, bugün 27 bin kilometrenin üzerine çıkarak 77 ili
birbiriyle bağlar hale geldiğini söyledi.
Turhan, bin 714 kilometre olan otoyol ağının son 17
yılda bin 322 kilometre artarak 3 bin 36 kilometreye
çıktığını, konforlu ulaşım ve uzun ömürlü yollar için 68 bin 229
kilometrelik karayolu ağının yüzde 38'inin BSK standartlarına ulaştırıldığını
bildirdi.
"YİD modeliyle 5 bin 556 kilometre otoyol yapmayı hedefliyoruz"
Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle 2035 yılına kadar toplam 5
bin 556 kilometre daha otoyol yapımını planladıklarını dile getiren Turhan,
şunları kaydetti:
"Bu projelerin 597 kilometrelik kesiminde yapım
çalışmaları halen devam etmektedir. Üzerinde Osmangazi Köprüsü'nün de yer
aldığı İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu'nun tamamını 4 Ağustos'ta Sayın
Cumhurbaşkanımızın katılımıyla hizmete açtık. 398 kilometre uzunluğundaki
Kuzey Marmara Otoyolu'nda ise Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü de içeren
Odayeri-Kurtköy kesimini trafiğe açtık. Kınalı-Odayeri ve Kurtköy–Akyazı
kesimlerinde çalışmalara devam ediyoruz. Ayrıca
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu'nun içinde 1915 Çanakkale
Köprüsü'nün yer aldığı 101 kilometrelik Malkara-Gelibolu kesimi, 96
kilometrelik Menemen-Aliağa Çandarlı Otoyolu ve 330 kilometrelik Ankara-Niğde
Otoyolu yapım çalışmalarına devam ediyoruz."
Dev
projede ihale aşamasına geçiliyor
Bakan Turhan, ülkenin zorlu coğrafyası dikkate
alındığında, tünel ve köprü yapımının daha önemli hale geldiğini belirterek,
"Dünyada ilk olmak üzere tek geçişte, tek tünel halinde, 3 Katlı Büyük
İstanbul Tüneli'nin planlamalarını tamamladık, yakında ihale aşamasına
geleceğiz." dedi.
Hızlı tren çalışmaları hakkında da bilgi veren Turhan, mevcut
tren hatlarının yüzde 45'inin sinyalli hale getirildiğini, 2023'e kadar da
yüzde 70'inin elektrikli sinyalli hale getirilmesinin hedeflendiğini söyledi.