
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, hava trafik kontrolünü dijital hale getiren yerli ve milli
Elektronik Uçuş Stribi ve Dijital Hava Trafik Kontrolörü Kalkış Müsaadesi
Sistemi’nin ülke genelinde yaygınlaştırıldığını açıkladı. Sistem ile uçakların
sesli komut yerine dijital ortamda kalkış izni aldığını kaydeden Bakan
Uraloğlu, “Yerli havacılık teknolojisiyle ürettiğimiz sistem ile 2022 yılından
bu yana 2,5 milyon Euro tasarruf sağladık.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, hava trafik kontrolünü dijital hale getiren yerli ve milli
Elektronik Uçuş Stribi ve Dijital Hava Trafik Kontrolörü Kalkış Müsaadesi
(EFS/DCL) Sistemi’nin Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve TÜBİTAK iş birliğiyle
geliştirildiğini belirtti. Uraloğlu, “Milli Hava Trafik Kontrolü (ATC) Ar-Ge
Projesi kapsamında hayata geçirilen sistem hava trafik kontrol hizmetlerinde
büyük kolaylık sağlayarak işlemleri dijital hale getiriyor.” ifadelerini
kullandı.
Kağıt Stribin Yerini
Elektronik Strip Aldı
Bakan Uraloğlu, EFS/DCL
Sistemi’nin hava trafik kontrolörlerinin uçuşları elektronik ortamda
yönetmesine olanak tanıdığını belirtti. Bu sayede, kâğıt striplerin yerine
elektronik veri kullanılarak hata payının azaldığını, süreçlerin hızlandığını
ve uçuşların daha emniyetli hale geldiğini ifade eden Uraloğlu açıklamasında şu
ifadelere yer verdi:
“EFS ile kâğıt striplerin yerini
alarak uçuş bilgilerinin elektronik ortamda takibini ve kaydını da sağlayan
sistem sektörler arası transferine de imkân sağlıyor. Pek çok otomasyonu da
beraberinde getirerek hava trafik kontrolörlerinin iş yükünü hafifletiyor,
insan hatasını asgariye indirerek operasyonun emniyetini artırıyor. Dünyada,
yalnızca söz konusu sistemde bulunan görerek uçuş şartlarındaki uçuşların
bilgilerinin işlenmesinde de tam kontrol sunuluyor. Bu sayede operasyon
verimliliği de üst düzeye taşınıyor.”
Kalkış İzni Dijital Ortama
Taşındı
Bakan Uraloğlu, hem zamandan
kazanç sağlandığını hem de daha emniyetli bir operasyon yürütülmesine katkıda
bulunulduğunu belirterek “DCL fonksiyonu ile pilotlarla kule arasındaki telsiz
trafiğini azaltarak iletişimi daha hızlı ve güvenli hale getiriyor. Sistem
sayesinde gerekli teknik altyapıya sahip uçaklar kontrolör müsaadesini sesli
komut yerine dijital ortamda alabiliyor. Böylece telsiz kullanımına olan
ihtiyaç azalıyor, iletişim hatalarının önüne geçiliyor ve uçuş operasyonları
daha güvenli hale geliyor.”
29 Havalimanında Aktif Olarak
Kullanılıyor
Sistemin hizmete alındığı 2022
yılından bugüne kadar 29 havalimanına yaygınlaştırıldığını belirten Uraloğlu,
“Sistem, özellikle Antalya, Milas Bodrum, Muğla Dalaman, Ankara Esenboğa ve
İzmir Adnan Menderes gibi trafiğin yoğun olduğu havalimanlarında büyük kolaylık
sağlıyor. Hava trafik yönetiminde süreçleri hızlandıran sistem, kontrolörlerin
iş yükünü hafifletirken, uçuşların daha düzenli bir şekilde
gerçekleştirilmesine katkı sunuyor. Hava Trafik Kontrolörlerinin yeni uçuş
rekorları kırmasına yardımcı oluyor. Önümüzdeki süreçte diğer
havalimanlarımızda da yaygınlaştıracağız.” dedi.
2,5 Milyon Euro Tasarruf
EFS/DCL Sistemi’nin milli
imkanlar ile üretildiğini vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Operasyonel verimliliğin
artırılmasının yanı sıra yerli havacılık teknolojisiyle ürettiğimiz sistem ile
2022 yılından bu yana 2,5 milyon Euro tasarruf sağladık.” dedi. Bakan Uraloğlu, sistemin sadece Türkiye’de değil,
uluslararası havacılık sektöründe de rekabet edebilecek seviyeye ulaştığını ve
önümüzdeki süreçte farklı ülkelere ihraç edilmesiyle ekonomik kazanç elde
edileceğini belirtti.