Bakan Turhan, TBMM Genel Kurulunda, Bakanlığın 2020 yılı
bütçesi üzerinde konuştu.
Türkiye'nin hem bugünü hem de geleceği için çalıştıklarını,
bunun toplamına beka meselesi dediklerini anlatan Turhan, ulaştırma ve
haberleşme sektöründe ter akıtan 250 bin kişiye "medeniyet neferleri"
payesi biçilmesi gerektiğini vurguladı.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "yol
medeniyettir" sözlerini anımsatan Turhan, "İşte bu insanlar,
yaptıkları işlerle yolumuzun, medeniyetimizin kilometre taşlarını
döşemektedirler. Huzurlarınızda hepsine tek tek teşekkür ediyorum."
ifadelerini kullandı.
"Ne yaptıysak güzel vatanımızın bekası, aziz
milletimizin selameti için yaptık." diyen Turhan, dünya medeniyetinin
bugünkü seviyesine ulaşmasında büyük katkıları olan aziz milleti, Cumhuriyetin
100. yılına taşıma, Türkiye'yi dünyanın sayılı ülkeleri arasına sokma
çabalarının kararlılıkla süreceğini dile getirdi.
Ulaştırma, denizcilik ve haberleşme hizmetleri için son 17
yılda 757 milyar 200 milyon lira harcama yapıldığını anlatan Turhan, temel
hedeflerinin farklı ulaşım modları arasında denge oluşturmak
olduğuna işaret etti.
Demiryollarına toplamda 137 milyar 500 milyon lira yatırım
yaptıklarını bildiren Turhan, ulaşım türleri arasında dengeli bir
dağılımın sağlanması amacıyla yıllardır ihmal edilen demiryollarını yeni bir
anlayışla ele aldıklarını söyledi.
Turhan, yükün demiryolu ile kara taşımacılığındaki payını 2
kat artırmayı hedeflediklerini vurguladı.
"Toplam
yol 68 bin 254 kilometre"
Bakan Turhan, bölünmüş yol uzunluğunu 27 bin 123 kilometreye
ulaştırdıklarını, karayolu ağındaki 3 bin 60 kilometre otoyol olmak üzere
toplam 68 bin 254 kilometre yol bulunduğunu kaydetti.
Bölünmüş yollar sayesinde yakıt ve iş gücünden yıllık 18
milyar liranın üzerinde tasarruf sağlandığını belirten Turhan, bölünmüş
yollar toplam yol ağının yüzde 40'ını oluşturmasına karşın bütün yol ağında
hareket eden trafiğin yaklaşık yüzde 82'sine hizmet verdiğini, ortalama hızın
ise 40 kilometreden 88 kilometreye çıktığını bildirdi.
Bakan Turhan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yol ağında 2003-2018 yılları arasında trafik
hareketliliğinde yüzde 92'lik artış gerçekleşti. Ama trafik kazalarında
hayatını kaybeden kişi sayısında yüzde 71'lik azalma oldu. Bunu da 2003'ten
bugüne en çok önemsediğimiz fayda olarak görüyoruz. Son 17 yılda 13 bin
422 kilometre tek platformlu yolun da standardını yükselterek hizmete
soktuk. Yıllık ortalama 14 bin 586 kilometre asfalt çalışması ve onarımı
yaptık.
Bitümlü sıcak karışım kaplama yol ağının 3 kattan fazla
arttırılarak 25 bin 962 kilometreye ulaştırıldığını dile getiren Turhan,
çevre yollarında 1.513 kilometreyi tamamladıklarını, 1.183 kilometrede
çalışmaların devam ettiğini ve 915 kilometrede planlama aşamasında olduklarını
söyledi.
"Projeye
ilişkin ekonomik ve finansal analizler yapıyoruz"
Bakan Cahit Turhan, Avrupa'yı Kafkaslara,
Ortadoğu'ya ve Orta Asya'ya bağlayan köprü konumundaki Türkiye'nin batıdan
doğuya kesintisiz ulaşım imkanını sağlayacak otoyol ağlarını kamu özel-sektör
iş birliğiyle yaptıklarını ifade ederek, kamu-özel sektör iş birliği
yöntemiyle yapacakları yüksek standartlı ve yüksek maliyetli projelerin yatırım
kararını almadan önce projeye ilişkin ekonomik ve finansal analizler
yaptıklarına işaret etti.
Her projenin sağlayacağı zaman, taşıt işletme, bakım, kaza
ve benzeri ekonomik faydaları ile maliyetlerini değerlendirdiklerini
anlatan Turhan, işletme gelirlerinden de faydalanarak projelerin
finansmanını sağladıklarını, bütçe imkanlarını sosyal faydası yüksek başka
projelere aktarmış ve ulaşım hizmetini yurt sathına yaymış olduklarını
vurguladı.
Turhan, şöyle devam etti:
"Bu projeleri çok daha kısa sürede vatandaşlarımızın
hizmetine sunarak da ekonomik gelişimin ivmesini artırıyoruz. Örneğin
Kuzey Marmara Otoyolu, 7 milyar 950 milyon dolarlık proje. Yükleniciler
projeyi bitirip işletme sürelerini 2027 yılından başlamak üzere kesimler
halinde 2030 yılı ortasına kadar tamamlayarak devlete teslim edecek. Yani ömür
boyu bunlara garanti ödemek yok. 10 yıl içerisinde bunlar milletin malı
olacak. Altını çizerek belirtmek isterim ki, yapım kararı almadan mutlaka
çevresel etki ve değerlendirme çalışması yapıyoruz. Eğer kaçınılmaz bir etki
söz konusu ise bunu azaltmaya, yaşam kalitesini artırmaya
çalışıyoruz. Kuzey Marmara Otoyolundan bahsetmiştim, projeden etkilenen 1
milyon 371 bin ağaç yerine, 7 milyon 142 bin fidan diktik. Projenin sonuna
kadar 540 bin daha dikeceğiz.
Gelecek nesillere yaşanabilir temiz bir dünya ve çevre
sunma gayretinde olduklarını dile getiren Turhan, projeler kapsamında
yapılan toplam dikimin 68 milyonu aştığını bildirdi.
"148
tünelde de çalışmalar devam ediyor"
Bakan Turhan, otoyol uzunluğunun 1.714 kilometreyken,
önemli bir bölümünü yap işlet devret modeliyle olmak üzere 1.346 kilometre daha
otoyol yaptıklarını kaydederek, bugün otoyol ağının 3 bin 60 kilometreye
ulaştığını, 2023 ve 2035 yıllarına kadar toplam 20 projede 5 bin 532 kilometre
daha otoyol yapımını hayata geçirmeyi planladıklarını belirtti.
Turhan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu projelerin 573 kilometrelik kesiminde yapım
çalışmaları halen devam ediyor. Kalan kesim için ise proje hazırlık
çalışmalarımız sürüyor. Karayollarında yap işlet devret modeliyle
yaptığımız 4 projenin yatırım bedeli 109 milyar 820 milyon lira. Bu
projeler için ödediğimiz toplam garanti ise 9 milyar 640 milyon
lira. Bütün bu saydığım otoyol projeleri de dahil olmak üzere önemli
projeleri yap işlet devret yöntemiyle yapılması fırsatı AK Parti hükümetleri
döneminde yakaladığımız ekonomik ve siyasi istikrar sayesinde yurtdışı finans
kuruluşlarından sağlanan finansmanla gerçekleşmiştir."
Son 17 yılda tünel uzunluğunun 9 kat, köprü ve viyadük
uzunluğunun ise 2 kat arttırıldığını anlatan Turhan, İstanbul'a rahat
nefes aldıran mega projelerden Avrasya Tüneli'nden hizmete girdiği 2016
yılından bugüne kadar 48 milyon aracın geçiş yaptığını söyledi. Cahit Turhan
şöyle konuştu:
"Türkiye genelinde 533 kilometre uzunluğunda, 148
tünelde de çalışmalar devam ediyor. 636 kilometre uzunluğunda 250 tünelde ise
proje çalışmaları sürüyor. 142 kilometre uzunluğunda 46 tünelin de projesi
hazır. Gümüşhane Zigana, Sivas Geminbeli, Erzurum Kop, Van Güzeldere
yapımına devam ettiğimiz tüneller arasında. Son 17 yılda 333 kilometre
uzunluğunda 2 bin 955 köprü ve viyadük yapımını tamamladık. Bunlar arasında
Nisibi, Ağın, Hasankeyf ilk aklıma gelen örnekler.
62 kilometre uzunluğunda 539 köprü ve viyadükte ise yapım
çalışmaları devam ediyor. Kömürhan köprüsü ve Eğiste viyadüğü bunlar
arasında yine kullanılan teknik açısından öne çıkan sanat yapıları. Sadece
2019’da 23 kilometre uzunluğunda 92 köprü, viyadük ve kavşağı bitirmeyi
hedeflemiştik. Bu hedefin üstüne çıktık. 40 kilometrelik 171 köprü, viyadük ve
kavşağı tamamladık. 1.077 köprünün bakım ve onarımı ile 256 tarihi
köprünün de restorasyonunu yaptık. Trafiğe hizmet veren toplam 8 bin 922
köprünün uzunluğu 644 kilometreye ulaştı."
Bakan Cahit Turhan, deprem güçlendirme kapsamında
Marmara Bölgesinde iki boğaz köprüsü dahil olmak üzere 239 köprü ve viyadük ile
5 tünelde çalışmalarını tamamladıklarını da dile getirdi.
Demiryollarındaki
yatırımlar
Demiryollarını sürdürülebilir kalkınma hamlelerinin en
önemli halkalarından biri olarak gördüklerini belirten Turhan, yıllardır
ihmal edilen bu alanı canlandırmak için yoğun çaba sarf ettiklerini dile
getirdi.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde demiryollarını
tekrar devlet politikası haline getirdiklerini kaydeden Turhan, mevcut 11
bin 590 kilometrelik demiryolu ağındaki ana hatların tamamını yenilediklerini,
bunlar arasında 156 yıl sonra altyapısıyla yeniledikleri, Türkiye'nin ilk
demiryolu hattı olan Aydın-İzmir hattının da bulunduğunu anlattı.
Turhan, demiryolu çalışmaları kapsamında 40 yıl aradan
sonra ilk defa bir il merkezini, Tekirdağ-Muratlı hattı ile demiryolu ağına
bağladıklarını, böylece Tekirdağ Limanı'nın demiryoluna kavuştuğuna işaret
etti.
Demiryolunun özel sektöre açıldığını anımsatan Turhan,
1.213 kilometre yüksek hızlı tren hattı yaptıklarını bildirdi.
Ankara-Eskişehir-İstanbul, Ankara-Konya-İstanbul
güzergahlarında 52 milyona yakın seyahat gerçekleştiğini kaydeden Turhan,
şöyle konuştu:
"Tüm demiryollarında sadece bu yıl 200 milyona yakın
yolcu taşıdık. Şu anda Ankara-İzmir ve Ankara- Sivas arasında toplam 1.889
kilometre Yüksek Hızlı Tren Hattı yapımına devam ediyoruz. Yüksek Hızlı
Tren hatlarının yanı sıra yük ve yolcu taşımacılığının birlikte yapılabileceği
hızlı tren hatları da inşa ediyoruz. Bursa-Bilecik,
Konya-Karaman-Niğde-Mersin-Adana, Osmaniye-Gaziantep, Çerkezköy-Kapıkule ve
Sivas-Zara olmak üzere 1.626 kilometre hızlı demiryolu hattında yapım
çalışmalarına devam ediyoruz. 429 kilometre konvansiyonel demiryolu ile
birlikte toplam 3 bin 944 kilometre demiryolu yapımı devam ediyor."
"Hat
oranını 2023'te yüzde 77'ye çıkarmayı hedefliyoruz"
Bakan Turhan, yüksek hızlı tren ve hızlı tren
hatlarının gittiği illerin gar ve istasyonlarına farklı bir dokunuşta
bulunduklarını, projeleri bu kentlerin kültürel dokusunu esas alarak
biçimlendirdiklerini dile getirdi.
Hatlarda işletme maliyetlerini düşürmek ve yüksek
kapasiteli güvenli taşımacılık sağlayabilmek için elektrifikasyon ve
sinyalizasyon çalışmalarına devam ettiklerini anlatan Turhan, sinyalli ve
elektrikli hatlarda yüzde 45 civarındaki hat oranını 2023 yılında yüzde 77'ye
çıkarmayı hedeflediklerini de bildirdi.
Turhan, şunları kaydetti:
"Modernizasyon çalışmalarımız sayesinde, demiryollarında
meydana gelen kaza sayısında, 1988-2002 dönemi ile 2003-2018 yılları arasını
karşılaştırdığımızda yüzde 77 düşüş sağlandığını görüyoruz. Milli ve yerli bir
demiryolu endüstrisi oluşturma, demiryollarını üretim merkezlerine ve limanlara
bağlama yönündeki çalışmalara özel önem veriyoruz. İşletmelerimizin rekabet
güçlerini artırmak, pazarlama imkanlarını kolaylaştırmak ve kombine
taşımacılığı daha faal hale getirmek amacıyla lojistik merkezler
kuruyoruz."
Türkiye'nin hızlı trenle ilgili malzemelerin önemli bir
kısmı ile milli yük vagonunu artık üretip kullandığına işaret ederek,
uluslararası düzeyde rekabet gücü kazanmak için Milli Elektrikli ve Dizel Tren
Setleri çalışmalarının ise devam ettiğini söyledi.
Cahit Turhan, Milli Yüksek Hızlı Tren Projesinin
Sanayi İşbirliği Programı ile gerçekleştirilmesi yönündeki çalışmaların da
sürdürüldüğünü, 2023 yılına kadar 294 kilometre iltisak hattını tamamlamayı
hedeflediklerini ifade etti.
Bakan Turhan, altyapı çalışmaları ve işletmecilik
anlayışını geliştirerek demiryollarıyla taşınan yükü 16 milyon tondan 32 milyon
tona yükselttiklerini, öte yandan Bakanlık olarak şehir içi raylı sistem
taşımacılığına desteklerinin sürdüğünü ve bu kapsamda başta İstanbul olmak
üzere İzmir, Ankara, Konya, Kocaeli, Kayseri, Gaziantep, Bursa, Erzurum ve
Erzincan'da raylı sistem projelerinin bulunduğunu belirtti.
"Toplam
yolcu trafiği 211 milyona ulaştı"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Turhan, Türk sivil
havacılığının son 17 yıllık dönemde yaptıkları uygulama ve düzenlemelerle
küresel ölçekte bir güç haline geldiğine işaret etti.
İç hat yolcu taşımacılığının rekabete açıldığını
vurgulayan Turhan, bu dönemde aktif havalimanı sayısını 26'dan 56'ya
çıkardıklarını söyledi.
Turhan, İstanbul Havalimanı'nı tamamlandığında 200
milyon yolcu kapasitesiyle dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacağını
anımsatarak, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Ayrıca ülkemizin önemli destinasyon ve transfer
merkezlerinden biri olma konumunu güçlendirecek, dünyada sayılı örneği bulunan
denize inşa edilmiş havalimanlarından biri olan Ordu-Giresun’dan sonra deniz
üzerine inşa edilen ikinci havalimanı olan Rize-Artvin'in de yapımına devam
ediyoruz. Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde birçok yeni havalimanı
inşa ettik. Bingöl, Şırnak, Hakkari, Ağrı, Kars havalimanlarıyla illerimizi ve
bölgelerimizi birbirine bağladık.
Bir taraftan yeni havalimanları yaparken diğer taraftan da
modern terminaller inşa ediyoruz. Son dönemde Diyarbakır, Van, Çanakkale,
Sinop, Muş, Balıkesir ve Kahramanmaraş havalimanlarının terminallerini
tamamlayarak hizmete açtık. Gaziantep, Samsun Çarşamba, Kapadokya ve
Kayseri Havalimanlarının terminal binası projelerini de hayata
geçireceğiz. Yaptığımız tüm bu çalışmaların ne manaya geldiğini en iyi
yolcu trafiğindeki artışta görüyoruz. Toplam yolcu trafiği 211 milyona
ulaştı. Uçuş ağını en hızlı geliştiren ülkeyiz. 126 ülkede, 326 noktaya
uçuyoruz. Havacılık sektöründeki ciro 143 milyar liraya, istihdam ise 209
bine ulaştı."
"505
kilometrelik akıllı yolun inşası için çalışıyoruz"
Bakan Turhan, Türkiye'nin coğrafi konumunun sunduğu
avantajlardan en iyi şekilde yararlanmak için iyi planlanmış bir denizcilik
politikasıyla hareket ettiklerini söyledi.
Türk sahipli filonun, dünyada 19. sıradan 15. sıraya
yükseldiğini bildiren Turhan, toplam yük elleçlemesinin ise 190 milyon
tondan 460 milyon tona ulaştığını vurguladı.
Kanal İstanbul Projesine de değinen Turhan,
"İstanbul Boğazına alternatif sağlayacak, mal ve can güvenliğinin teminatı
olacak Kanal İstanbul’un güzergahını belirledik. Proje ve planlama
çalışmalarını tamamlayıp yapımına başlayacağız. Bu konuyla alakalı doğrudan
bilgiye sahip olmayan kişilerin eleştirilerini saygıyla karşılıyoruz ancak
kimsenin şüphesi olmasın projenin fizibilitesini en ince ayrıntısına kadar
yaptık. Tüm bunları büyük devlet ve vatan sevdasıyla yapıyoruz." diye
konuştu.
Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve Eylem
Planını hazırladıklarına dikkati çeken Turhan, 505 kilometrelik akıllı
yolun inşası için çalıştıklarını bildirdi.
Turhan, Bakanlığının bütçesinin hayırlı olması temennisinde
bulundu.
"Fiberde yıllık
büyüme ortalaması yüzde 20"
TBMM Genel Kurulunda, bakanlığının bütçesine ilişkin
milletvekillerinin sorularını yanıtlayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, 423
kilometrelik Konya-Karaman-Niğde (Ulukışla) - Mersin-Adana Hızlı Tren Projesi
kapsamındaki 102 kilometrelik Konya-Karaman Hızlı Tren Projesi'nin 2020 yılının
ikinci çeyreğinde tamamlanması ve hızlı tren işletmeciliğine geçilmesinin
planlandığını söyledi.
Turhan, 135 kilometrelik Karaman-Ulukışla kesiminin 2022,
Ulukışla-Yenice kesiminin ise 2025 yılında tamamlanmasının hedeflendiğini dile
getirerek, 67 kilometrelik Adana-Mersin arası yapım, ihale hazırlık
çalışmalarının sürdürüldüğünü, projenin 2022 yılında tamamlanmasının
hedeflendiğini bildirdi.
Bakan Turhan, Kahramanmaraş Havalimanından haftanın
her günü İstanbul, beş günü Sabiha Gökçen, dört günü de Ankara Esenboğa
havalimanlarına karşılıklı seferler yapıldığını ifade ederek, havalimanında
uluslararası standartlarda VOR, DME ve NDB seyrüsefer cihazlarının bulunduğunu
kaydetti.
Türkiye'de 2010 yılından itibaren verilmeye başlanan fiber
geniş bant hizmetinde son yıllardaki yıllık büyüme ortalamasının yüzde 20
olduğunu söyleyen Turhan, şöyle konuştu:
"Bugün itibarıyla 3,1 milyon aboneye ulaşılmıştır.
Abone sayılarındaki bu gelişmeye uygun olarak altyapı da aynı şekilde gelişim
göstermiştir. Bu kapsamda fiberde, 2015 yılı ilk yarısında 9 milyon olan
erişilen hane sayısı, bugün itibarıyla 14 milyonu aşmış ve son dört yılda yüzde
55 dolayında bir artış olmuştur. Ayrıca bu dönemdeki fiber altyapı uzunluğumuz
da yüzde 40 artarak 371 bin kilometreyi geçmiştir. Elektronik haberleşme
altyapı bilgi sistemi kurularak işletmecilere ait elektronik haberleşme altyapı
bilgilerinin tek bir veri tabanında toplanması sağlanmıştır. EHAB sayesinde
işletmecilerin altyapı kurulumlarının kolaylaşması ve hızlanmasıyla fiber
şebeke uzunluğumuzun ve abone sayımızın çok daha hızlı bir şekilde artış
göstereceği beklenmektedir."
Bakan Turhan, Mersin-Antalya arasında yapımı
devam eden Akdeniz Sahil Yolu Projesi'nin 479 kilometre uzunluğunda olduğunu,
söz konusu yolun tamamlanmasıyla 40 kilometre kısalma sağlanarak yolun 439
kilometreye düşeceğini kaydetti. Yolun 399 kilometresinin tamamlandığını
anlatan Turhan, 2023 yılında projenin tamamının bitirilmesinin
hedeflendiğini bildirdi.
Turhan, "Karaman-Mut-Silifke yolu toplam 150 kilometre
olup 99 kilometresi önceki yıllarda bölünmüş yol olarak tamamlanmıştır.
Karaman-Silifke arasında toplam uzunluğu 51 kilometre olan 5 adet kesimde yol
yapım çalışmaları devam etmektedir. Sertavul Tüneli ile birlikte toplam 8 adet
tünelde çalışmalar devam etmekte olup güzergahın 2022 yılında tamamlanması
hedeflenmektedir." diye konuştu.
Cahit Turhan, Yerköy-Kayseri Yüksek Hızlı Tren
Projesi'nin proje çalışmalarının tamamlandığını, yapım ihale hazırlık
çalışmalarının sürdürüldüğünü ve gelecek günlerde ihalesini yapıp çalışmalara
başlayacaklarını belirtti.
Pınarbaşı-Gürün yolunun bölünmüş yol olarak trafiğe
açıldığını anlatan Turhan, Pınarbaşı-Gürün arasında Mazıkıran Tüneli'ni
kapsayan proje çalışmalarının devam ettiğini, daha sonra yatırım programına
teklif edilerek bütçe imkanları doğrultusunda yapılmasının planlandığını dile
getirdi.
TBMM Genel Kurulunda, Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığının 2020 yılı bütçelerinin yanı sıra Karayolları Genel Müdürlüğü,
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
bütçeleri de kabul edildi.