Mayıs 2023’te bakım
çalışmaları nedeniyle kapatılan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı yeniden
hizmete açıldı. “Soda Külü” yüklü ilk ihracat treni dün Azerbaycan’a doğru yola
çıktı, Azerbaycan’dan Adana Yenice’ye “Plastik Ham Maddesi” taşıyan ilk tren de
bu sabah saatlerinde Kars üzerinden Türkiye’ye giriş yaptı. Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 30 Ekim 2017 tarihinde Türkiye-Gürcistan ve
Azerbaycan işbirliği ile açılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nda bugüne
kadar konvansiyonel taşımalar da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 470 bin ton
yük taşındığını söyledi.
Tarihi İpek Yolu’nun
canlandırılmasını amaçlayan “Tek Yol Tek Kuşak” girişiminin en önemli halkasını
oluşturan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı, Gürcistan Demiryolları tarafından
24 Mayıs 2023 tarihinde başlayan Marabda-Ahıllek kesimindeki bakım çalışmalarının
tamamlanmasının ardından tekrar işletmeye açıldı. Türkiye’den 440 ton “Soda
Külü” yüklü ilk ihracat treni dün Türkiye’den Azerbaycan’a doğru yola çıktı.
Azerbaycan’dan Adana Yenice’ye “Plastik Ham Maddesi” taşıyan ilk tren de bu
sabah saatlerinde Türkiye’ye ulaştı.
“Hatta İlk Ticari Taşıma 30
Ekim 2017 Tarihinde Kazakistan-Türkiye Arasında 4 Bin 700 Kilometrelik Mesafede
Başladı”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 30 Ekim 2017 tarihinde Türkiye-Gürcistan ve Azerbaycan
işbirliği ile açılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nda bugüne kadar
konvansiyonel taşımalar da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 470 bin ton yük
taşındığını ifade ederek, “Bu rakamlar dahi bu hattın bölge için ne kadar
önemli bir demiryolu hattı olduğunu gösteriyor. Toplam 757 kilometre
uzunluğundaki Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın 429 kilometresi Azerbaycan,
220 kilometresi Gürcistan ve 79 kilometresi Türkiye sınırları içerisinde yer
alıyor. Hatta ilk ticari taşıma 30 Ekim 2017 tarihinde Kazakistan-Türkiye arasında
4 bin 700 kilometrelik mesafede başladı. Hatta Rusya, Gürcistan, Azerbaycan,
Türkmenistan, Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Çin’e yük taşımacılığı
gerçekleştiriliyor.” diye konuştu.
“6 Şubat Depremleri Sonrası Bu
Hat İle Çin’den Türkiye’ye 200 Konteyner İçerisinde 50 Bin Adet Yaşam Çadırı
Taşındı”
Çin’in Xi’an şehrinden 42 adet
konteyner yüklü vagondan oluşan blok konteyner yük treninin, 6 Kasım 2019’da
Ankara’dan Çekya’nın Prag şehrine gönderildiğini anımsatan Bakan Uraloğlu,
“Tren, Çin-Türkiye parkurunu 12 günde ve Çin-Prag arasındaki toplam parkurunu
ise 18 günde tamamlamış ve Demir İpek Yolu üzerinden Çin'den Avrupa'ya giden ve
Marmaray’ı kullanarak Avrupa'ya ulaşan ilk yük treni olarak tarihe geçmişti.
Ayrıca Türkiye'den Çin'e ilk ihracat blok treni ise 4 Aralık 2020’de
Çerkezköy’den hareket ederek Xian eyaletinde Xinzhu şehrine ulaşmıştı. Ayrıca
Asrın felaketi olarak nitelendirdiğimiz 6 Şubat depremleri sonrasında
BaküTiflis-Kars Demiryolu Hattı ile Çin’den Türkiye’ye 200 konteyner içerisinde
50 bin adet yaşam çadırı taşındı. Bu anlamda da bu hattın çok büyük katkısını
gördük” dedi.
“Yılda Bin 500 Blok Tren
İşletmeyi Ve 6,5 Ton Yük Taşımayı Hedefliyoruz”
Türkiye ile Çin arasında Orta
Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ile orta vadede yıllık 200 blok
tren işletmeyi hedeflediklerinin de altını çizen Uraloğlu, “Uzun vadede ise,
Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars güzergâhından yılda bin 500 blok tren
işletmeyi ve 6,5 ton yük taşıması yapılmasını hedefliyoruz. Ayrıca Türkiye ile
Çin arasındaki toplam seyir süresini 10 güne düşürmeyi planlıyoruz” dedi.
Bakan Uraloğlu ayrıca
Bakü-Tiflis-Kars ve Orta Koridor üzerinden gerçekleştirilen taşımalarda önemli
bir lojistik merkez oluşturacak Kars Lojistik merkezinin 2021 yılı Mayıs ayında
hizmete açtıklarını da hatırlattı.
“Orta Koridor Ve Bakü-Tiflis-Kars
Demiryolu Hattı, Zengezur Koridoru’nun Etkinliğini Arttıracak”
Orta Koridor ve Bakü- Tiflis –
Kars Demiryolu Hattı’nın etkinliğini artıracak olan Zengezur Koridoru’nun
önemine de dikkati çeken Uraloğlu sözlerini şöyle sürdürdü:
“Zengezur Koridoru, Azerbaycan’ın
batı kısımları ile Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti Ermenistan üzerinden Zengezur
Bölgesi’nden geçecek kara ve demiryolu hatlarını birleştirecek. Zengezur
Koridoru’nun işlerlik kazanmasıyla beraber, Orta Koridor’un demiryolu ve
karayolu yük taşıma kapasitesi artacak, bu da Pekin’den Londra’ya uzanan
Doğu-Batı ticaretinin artışına olumlu katkı sağlayacak. Orta Koridor’un
etkinliğinin artmasıyla hem Azerbaycan ile Hazar Denizi üzerinde
geliştirilebilecek projeler hem de Nahçıvan ve Rusya ile ulaşım ve enerji
alanında sağlanabilecek iş birlikleri ile ülkemizin bölgedeki stratejik
konumunun önemi artacak.”