Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Filosu Yenileme Teşvik
Belgesi imza töreninde yaptığı konuşmada, “Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı
Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair Yönetmelik”
kapsamında ilk defa özel sektör sahipli Kapıdağ ve Ayşenaz isimli gemilerin
teşvikten yararlanan ilk çevre dostu Türk Bayraklı gemiler olarak inşa
edileceğini bildirdi. Bakanlık olarak 2 geminin dönüşümü için toplamda 6 milyon
dolarlık teşvik sağlayacaklarının altını çizen Uraloğlu, “Sülfür içermemesiyle
yeni nesil yakıt olarak kabul edilen Methanol yakıt kullanan ana makine ile
donatılarak inşa edilecekler. Gemilerimiz filomuzdaki ilk alternatif enerjili,
çevreci gemiler olacaklardır.” diye konuştu.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Deniz Ticaret Filosu Yenileme Teşvik
Belgesi imza törenine katıldı. Uralolğu, “Deniz ticaret filomuz yenilenmesi
adına hayata geçirdiğimiz en önemli çalışmalardan biri olan ‘Hurdaya Ayrılan
Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair
Yönetmelik’ kapsamında; İlk defa özel sektör sahipli Kapıdağ ve Ayşenaz isimli
kimyasal ürün tankerlerinin teşvikten yararlanan ilk çevre dostu Türk Bayraklı
gemiler olarak inşa edileceği anlamlı bir buluşmadayız.” dedi.
Uluslararası
ticari taşımacılıkta en büyük paya sahip olan sektörün hiç şüphesiz denizcilik
sektörü olduğunun altını çizen Uraloğlu, 2023’te dünyada taşınan 14,3 milyar
ton yükün 12,4 milyar ton’unun yani yaklaşık yüzde 86'sının denizyolu ile
taşındığını kaydetti. Bakan Uraloğlu, “Ülkemizde ise rakamın 450 milyon tonlara
yakın olduğunu görüyoruz ve tonaj olarak yüzde 87,5’i, değer olarak ise yüzde
54,8’i denizyolu ile gerçekleşmiştir. Düşük maliyet ve verimlilik avantajıyla
deniz taşımacılığı; sürdürülebilir ekonomik gelişim ve refah için olmazsa
olmazdır. Bu durum denizcilik sektörünü küresel ticarette en stratejik sektörü
konumuna getirmiştir. Ayrıca denizcilik sektörü, 21. yüzyılda sadece bir
taşımacılık türü olmaktan da çıkmıştır. Gemi inşa sanayi, liman ve gemilerde
kullanılan yeni teknolojiler, sektörel enerji verimliliğinin artırılması,
liman hizmetleri, deniz turizmi ve yatçılık deniz çevresinin yönetimini
kapsayan daha geniş bir sektör, ticaret ve hizmet dalına dönüşmüştür.”
ifadelerini kullandı.
“Denizcilik
Sektörümüz Son 22 Yılda Bir Denizcinin Oğlu Olan Sayın Cumhurbaşkanımız
Kaptanlığında Önemli Gelişmeler Göstermiştir.”
Bu
kapsamda dünyanın en önemli boğazları arasında bulunan İstanbul ve Çanakkale
Boğazları’nın kontrolünü elinde tutan Türkiye’nin; Üç kıtanın geçiş yolunda
bulunarak Akdeniz Havzası ve Karadeniz Havzasındaki ülkelerin deniz ulaşımı ve
uluslararası ticaret faaliyetleri açısından anahtar konumda olduğunu
vurgulayarak, “Dünya denizcilik faaliyetleri için çok önemli bir coğrafyada yer
almaktadır. Ülkemizin; bu zengin potansiyelini en iyi şekilde değerlendirerek,
dünya denizciliğinde daha üst sıralara çıkarmak en büyük hedefimizdir. Gururla
belirtmek istiyorum ki denizcilik sektörümüz, son 22 yılda bir denizcinin oğlu
olan Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonu ve kaptanlığında çok önemli gelişmeler
göstermiştir. Bugün, Türkiye gerek coğrafyamızın gerek dünya deniz ticaretinin
geleceğini inşa etmektedir.” diye konuştu.
‘’Türk
Deniz Ticaret Gemi Filosu 1000 Groston Üzerinde 2028 Gemi ve 48,9 Milyon
Dedveyt Ton Taşıma Kapasitesi ile Dünyanın En Büyük 12’nci Gemi Filosu”
Deniz
ticaret filosunu büyüklüğünün ve filodaki gemilerin yaşının deniz
taşımacılığının geliştirilmesi açısından çok önemli faktörler olduğunu belirten
Uraloğlu, Türk deniz ticaret gemi filosunda, 2023 yılı sonu itibarı ile 1.000
groston üzerinde 2028 adet gemi bulunduğunu vurguladı. Bu gemilerin toplam
taşıma kapasitesinin 48,9 milyon dedveyt ton ile Türkiye’yi dünyanın en büyük
12’nci gemi filosuna sahip ülkesi yaptığını anımsatan Uraloğlu, Bu filonun
maddi değerinin yaklaşık 25 milyar dolar olduğunun altını çizerek, “Ancak bu
gemilerin ortalama yaşının 21,4’tür. Bu kapsamda filomuzu gençleştirmek
amacıyla Bakanlığımızın birçok çalışmasından biri de “Hurdaya Ayrılan Türk
Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair
Yönetmelik”tir. Söz konusu yönetmeliğimiz, sektörel talepler kapsamında
güncellenmiş ve 23 Mart 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
Yönetmeliğimizin amacı özetle; ülkemizin deniz ticaret filosunun yenilenmesi,
kabotajda ve uluslararası sularda deniz çevresine zararsız, etkin, emniyetli,
sürdürülebilir bir taşımacılığın oluşturulabilmesinin desteklenmesidir. Bahse
konu Yönetmeliğimiz; Gemi sicillerimize kayıtlı 50 ile 50 bin groston arası
ticari gemilerden 20 yaş ve üzeri olanları kapsamaktadır.” şeklinde konuştu.
“İlk
Çevre Dostu Türk Bayraklı 2 Geminin Dönüşümü İçin 6 Milyon Dolarlık Teşvik
Sağlıyoruz”
Alınacak
teşvikler ile yeni inşa edilecek gemilerin ana sevk sistemlerini; çevre dostu
bir enerji kaynağına dönüştüreceklerini ifade eden Uraloğlu, “Bugün de bu
kapsamdaki ilk iki özel sektör gemisinin dönüşümü için bir aradayız. Hicri
Ercili Denizcilik Anonim Şirketi tarafından Bakanlığımıza yapılan başvurunun
uygun bulunması neticesinde şirket bünyesinde yer alan; 5 bin 499 Grostonluk
Kapıdağ isimli kimyasal ürün tankerine teşvik kapsamında 3,2 milyon, 5 bin 401
Grostonluk Ayşenaz isimli kimyasal ürün tankerine ise 2,8 milyon olmak üzere 2
gemiye toplamda 6 milyon dolarlık teşvik sağlıyoruz.” dedi. Hurdaya ayrılacak
söz konusu gemilerin yerlerine inşa edilecek petrol tankerlerinin her birinin
yaklaşık olarak 6 bin 283 groston büyüklüğünde ve teşvikten yararlanan ilk
çevre dostu türk bayraklı gemiler olacaklarının altını çizerek, “Sülfür
içermemesiyle yeni nesil yakıt olarak kabul edilen Methanol yakıt kullanan ana
makine ile donatılarak inşa edilecekler. Gemilerimiz filomuzdaki ilk alternatif
enerjili, çevreci gemiler olacaklardır.” diye konuştu.
Bu
gemilerin güzel bir örnek olacağını ve teşvikten faydalanan denizcilik
şirketlerinin sayısını artıracağını ifade eden Uraloğlu, iklim değişikliğiyle
mücadele kapsamında gemi kaynaklı emisyonların azaltımının büyük öneme sahip
olduğunu söyledi. Yaşlı gemilerin enerji verimliliğinin düşük olduğu için
emisyon oranlarının da yüksek olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, sözlerini şöyle
sürdürdü;
“Bu
vesileyle tüm gemi işlemecilerimizi devletimizin sağladığı bu teşvikten
yararlanarak, Türk bayrağı altında insanımızı istihdam edileceği yeni gemi
yatırımları yapmaya davet ediyoruz. Sadece gemiler için değil liman
tesislerimiz içinde uzun yıllardır sürdürdüğümüz Yeşil Liman uygulamasını
güncelleyerek emisyon salınımının azaltmayı hedefliyoruz. Oluşturacağımız bir
mekanizma ile sektörümüze Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası’ndan 20 milyon Avro
hibe, 50 milyon Avro uzun vadeli uygun maliyetli kredi desteği alacağız. Her
zaman belirttiğimiz üzere denizlerimiz bizim ‘Mavi Vatan’ımızdır. Bir karış
toprağımız ne ifade ediyorsa denizlerimizin bir kum tanesi, bir avuç suyu da
bizler için aynı anlam ve önemi taşımaktadır. Gemilerimizi gençleştirecek ve
alternatif enerjili, çevreci gemiler olarak yeniden inşa edeceğiz.
Limanlarımızı yeşil limanlar olarak yeniden dizayn edeceğiz. Biliyoruz ki
çevrenin ve denizlerin korunması adına hayata geçirdiğimiz her proje ve
uygulama gelecek nesillere daha güvenli bir dünya bırakma yolunda önemli bir
adımdır. Bu düşüncelerle özel sektör tarafından ilk teşvik belgesini almaya hak
kazanan Hicri Ercili Denizcilik Anonim Şirketi yöneticilerine ve bu
yönetmeliğimizi başarıyla hayata geçiren Denizcilik Genel Müdürlüğümüzün
yönetici ve çalışanlarına teşekkür ediyorum”