Bakan Turhan, DP World Yarımca Limanı Demiryolu Bağlantısı
Açılış Töreni'nde yaptığı konuşmada, sınırlarının yüzde 70'inden fazlası
denizlerle çevrili, üç kıtanın geçiş yolunda bulunan
Türkiye'nin, Cebelitarık Boğazı ile Atlas Okyanusu'na, Süveyş Kanalı ile
Arap Yarımadası ve Hint Okyanusu'na, Türk boğazlarının Karadeniz-Akdeniz
bağlantısıyla Avrasya ve Uzak Doğu'ya uzanan bir ulaşım ağının tam ortasında
bulunduğunu söyledi.
Türkiye'nin lojistik noktasında doğal üs konumunda olduğunu
belirten Turhan, bu nedenle tam bir ulaşım seferberliği başlattıklarını
dile getirdi.
Turhan, ulaşımın, modern dünyada gerek toplumsal refahın
gerekse ekonomik yapıların temel çarkı konumunda olduğunu vurgulayarak, şunları
kaydetti:
"Her şeyin iç içe geçtiği günümüz dünyasında, tüm
ulaşım modlarının yüksek kalite ve güven içinde birbiriyle entegrasyonunu
sağlayamadığınız takdirde, çok da fonksiyonel işler yapmamış
olursunuz. Dünya ölçeğinde yollar, otoyollar, köprüler, tüneller,
havalimanları, limanlar, demiryolları, hasılı ulaşım altyapıları
yapıyoruz. Bunların tamamını birbiriyle buluşturmayı, entegrasyonlarını
sağlamayı, en az işin kendisi kadar önemsediğimizin bilinmesini
istiyorum. Bu şekilde yapıldığı takdirde, üretilen değer katlanarak
artmakta, ulaşım altyapılarındaki ticari döngü maksimum düzeye çıkmaktadır."
Tüm bunların, yalnızca kamu eliyle gerçekleşmeyeceğini,
bundan dolayı serbestleştirme politikalarının önünü açtıklarını anlatan Turhan,
şöyle devam etti:
"Yani özel sektörümüz de taşın altına elini koysun,
gücümüze güç katsın istedik. Bugün burada tanık olduğumuz şey de aslında
tam anlamıyla budur. DP World, kendi imkanlarıyla yapmış olduğu 1
kilometrelik demiryoluyla dev Yarımca Limanı'nı ana demiryolu hattına bağlama
başarısını gösterdi. Bu hizmet, özel sektörümüz açısından ülkemizde bir
ilk aynı zamanda. Bu modern liman, bu sayede Türkiye'nin demiryolu olan
her köşesine hizmet verebilme imkanına kavuşmuş bulunuyor. Buna hükümet
olarak çok büyük önem verdiğimiz Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattı da
dahil. Meseleye daha geniş açıdan bakacak olursak, esasında Yarımca Limanı
bu hat sayesinde Çin'den Londra'ya kadar doğrudan bağlantı sağlamış oldu."
"Demiryollarını
yeni bir anlayışla ele aldık"
Sanayisi gelişmiş ülkelerin modern ulaşım altyapısına sahip
olduğunu, kıyılardan iç kesimlere ulaşımın en verimli yolunu da demiryolunun
oluşturduğunu ifade eden Bakan Turhan, hükümet olarak en başından beri,
gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ulaşım modları arasında dengeli bir dağılımın
sağlanması amacıyla demiryollarını yeni bir anlayışla ele aldıklarını kaydetti.
Bakan Turhan, sektörün serbestleştirilmesi uygulamalarının
hayata geçirilmesi, yüksek hızlı tren ve hızlı tren ağının yaygınlaştırılması,
mevcut hatların yenilenme sürecinin tamamlanması, hatların tamamının elektrikli
ve sinyalli hale getirilmesi, lojistik merkezlerin yaygınlaştırılması, yerli ve
milli demiryolu sanayisinin geliştirilmesinin öncelik verdikleri politikalar
arasında yer aldığını söyledi.
Bu kapsamda demiryollarına 133 milyar lira yatırım
yaptıklarını belirten Turhan, "Böylece, 1950'den sonra yılda ortalama
18 kilometre demiryolu yapılırken, 2003 yılından itibaren yılda ortalama 135
kilometre demiryolu yapma başarısına ulaştık. Bu sayede 2023 yılında TCDD
Taşımacılık AŞ ve özel demiryolu tren işletmecilerinin toplam karasal
taşımacılık içerisindeki payının yüzde 5'ten yüzde 10'a çıkarılmasını
amaçlıyoruz." diye konuştu.
“Tüm
hatlarımızın yüzde 77'sini sinyalli hale getireceğiz”
Bakan Turhan, Çin'i Avrupa'ya bağlayacak demiryolu hattının
en önemli iki bileşeni olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ve Marmaray ile
geri kalan bağlantılarını tamamladıklarını belirterek, bu sayede ülkenin
stratejik konumunu çok daha güçlü kıldıklarını söyledi.
Yüksek hızlı tren hatlarının yanı sıra yük ve yolcu
taşımacılığının birlikte yapılabileceği 200 kilometre/saatte uygun hızlı tren
hatları inşa ettiklerini dile getiren Turhan, bu kapsamda Bursa-Bilecik,
Sivas-Erzincan, Konya-Karaman-Ulukışla-Yenice-Mersin-Adana,
Adana-Osmaniye-Gaziantep olmak üzere toplam 1786 kilometre hızlı tren hattı ve
429 kilometre konvansiyonel demiryolu yapım çalışmalarının devam ettiğini
bildirdi.
Turhan, demiryolu yapımının yanı sıra yük ve tren
trafiğinin yoğun olduğu önemli aksların elektrikli ve sinyalli hale getirilmesi
çalışmalarına da hız verdiklerine işaret ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"2003 yılında 2 bin 505 kilometre olan sinyalli hat
uzunluğumuzu yüzde 132 artırarak 5 bin 809 kilometreye ulaştırdık. 2023 yılına
kadar önemli akslarımızın tamamını, tüm hatlarımızın yüzde 77'sini sinyalli
hale getirmeyi hedefliyoruz. Yine 2 bin 82 kilometre olan elektrikli hat
uzunluğumuzu da yüzde 166 artırarak 5 bin 530 kilometreye ulaştırdık. 2023
yılına kadar önemli akslarımızın tamamının, tüm hatlarımızın ise yüzde 77'sini
elektrikli hale getirilmesini amaçlıyoruz."
"Türkiye
Lojistik Master Planı'nı tamamladık, yol haritamız belirledik"
Ulaşım koridorlarının merkezinde olan Türkiye'yi bölgesinin
lojistik üssü haline getirmek ve sanayicilerin yükünü demiryoluyla taşıyarak
rekabet gücünü artırmak amacıyla lojistik merkez yapımlarına da ağırlık
verdiklerine işaret eden Turhan, Türkiye Lojistik Master Planı'nı tamamladıklarını
ve yol haritasını belirlediklerini bildirdi.
Kombine taşımacılık için bağlantı noktası görevi yapacak 21
lojistik merkez planladıklarını dile getiren Turhan, bunlardan 9'unu
fiilen işletmeye aldıklarını, ikisinin yapımını tamamladıklarının, 10'unun da
planlama ve yapım çalışmalarına devam ettiklerini belirtti.
Bakan Turhan, bugüne kadar hizmete açılan ve yapımı
tamamlanan toplam 11 lojistik merkezle lojistik sektörüne 4,8 milyon metrekare
alan ve 13,2 milyon ton taşıma kapasitesi kazandırdıklarını anlatarak, "21
lojistik merkez hizmete girdiğinde, Türk lojistik sektörüne 35 milyon ton
taşıma imkanıyla 13 milyon metrekarelik açık alan, stok alanı, konteyner stok
ve elleçleme sahası kazandırmış olacağız. Böylece ülkemiz bölgesinin lojistik
üssü olma iddiasını büyük oranda gerçekleştirmiş olacaktır." ifadelerini
kullandı.
"7
limana daha bağlantı sağlayacağız"
Yük potansiyeli olan merkezlere demiryolu bağlantısının
sağlanması amacıyla iltisak hatları yapımının da önem taşıdığına dikkat çeken Turhan,
şöyle devam etti:
"Bu konudaki çalışmalarımıza da hızla devam ediyoruz.
Halen toplam uzunluğu 433 kilometre olan 281 adet iltisak hattımız mevcuttur.
Önümüzdeki dönemde 38 adet OSB, özel endüstri bölgesi, liman ve serbest bölge
ile 36 adet üretim tesisine yönelik toplam 294 kilometre uzunluğunda iltisak
hattı yapılmasını planladık. Yüklerin daha hızlı ve ekonomik olarak taşınması
amacıyla limanlara da demiryolu bağlantıları yapıyoruz. Halen 10 liman ve 4
iskeleye olmak üzere toplam 85 kilometre demiryolu bağlantısı bulunmaktadır.
Filyos, Çandarlı gibi önemli limanlar olmak üzere 7 limana daha bağlantı
sağlayacağız. İnanıyorum ki, bu durumda limanlarımızda elleçlenen yük miktarı
460 milyon tondan, milyar tonlara çıkacaktır. Bu rakam 2003 yılında sadece 149
milyon tondu. Maksat sanayicimizin önünü açmak, yükünü hafifletmek, pazara
kolay ulaşmasını sağlamaktır."
Kendi öz kaynaklarıyla adım atam işletmecileri yürekten
alkışladıklarını belirten Turhan, o nedenle bugün açılışını yaptıkları
hattın örnek olması açısından da büyük önem taşıdığını ifade etti.
Turhan, bu hizmetle Yarımca Limanı'nın, değerine değer
katmış olduğunu vurgulayarak, limanın demiryoluyla buluşmasının aynı zamanda
geniş ve büyük bir vizyonu ortaya koyduğunu belirtti.
Açılış konuşmalarından sonra Turhan, DP World Simülasyon
Merkezinde incelemelerde bulundu.