Bakan Turhan,
TCDD Genel Müdürlüğünde düzenlediği "Demiryollarında 17 Yılda Kat Edilen
Mesafe ve Hedefler" konulu basın toplantısında, hükümet olarak ilk günden
bu yana, ulaşım altyapısının tüm yaşam alanlarını geliştiren, dönüştüren temel
unsur olduğu gerçeğiyle hareket ettiklerini vurguladı.
Turhan, insanoğlunun, tekerleğin icadından lokomotifin keşfine, ilk
otomobilin üretilmesinden uçak teknolojisine kadar ulaşımdaki her gelişmeyle
yeni, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkiler içine girdiğini dile
getirdi. 1856'dan 1923'e kadar yapılan 4 bin 136 kilometrelik demiryolunun Cumhuriyete miras kaldığını anımsatan Turhan, demiryolu hamlesinin 1950'den
sonra yavaşladığına dikkati çekti.
Demiryollarını
2003'te devlet politikası haline getirdiklerini ve Türkiye'yi geleceğe
taşıyacak projeleri art arda hayata geçirdiklerini anlatan Turhan, "Görevde
olduğumuz 17 yıl boyunca ulaşım ve erişim altyapısına 767,5 milyar liranın
üzerinde yatırım yaptık." ifadesini kullandı.
Turhan, 2023 hedefleri doğrultusunda demir yolu yatırımlarına devam
edeceklerinin altını çizerek, "5 bin 509 kilometre daha yeni hattımızı
tamamlayarak 17 bin 525 kilometre demiryolu uzunluğuna ulaşacağız. Geleceğe
güvenle ilerlemeye devam edeceğiz." diye konuştu.
Türkiye'nin,
2009'da Ankara-Eskişehir hattının hizmete açılmasıyla yüksek hızlı tren
(YHT) ile tanıştığını belirterek, hızlı ve modern seyahat hizmetini 7 il
ve ülke nüfusunun yüzde 40'ına ulaştırdıklarını bildiren Turhan, YHT ile bugüne
kadar 53,1 milyon yolcunun seyahat ettiği bilgisini verdi.
"Kaçırılan trenin YHT ile yakalanmasını sağladık"
Turhan, vatandaşların geçen 60 senede "kaçırdığı treni"
YHT ile yakalamasını sağladıklarını ifade ederek, "Demiryollarımız,
Cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi altın yıllarını yaşamaya başladı."
değerlendirmesinde bulundu.
Asırlardır el
değmeyen demiryollarının tamamını hem yenilediklerini, sinyalizasyonlu ve
elektrifikasyonlu hale getirdiklerini dile getiren Turhan, 2003'te 2 bin 505
kilometre yani yüzde 23 olan sinyalli hat uzunluğunu yüzde 155 artırarak 6 bin
382 kilometreye çıkardıklarını, 2 bin 312 kilometrede de çalışmalara devam
edildiğini söyledi.
Bakan Turhan, 2003'te 2 bin 82
kilometre yani yüzde 19 olan elektrikli hat uzunluğunu ise yüzde 176 artırarak
5 bin 753 kilometreye ulaştırdıklarını, 785 kilometrede de çalışmaların
sürdüğünü belirtti. Turhan,
393 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattını bu yılın
ikinci çeyreğinde tamamlamayı hedeflediklerini ifade etti.
"İş insanlarının rekabet gücüne güç katacağız"
Elektrikli ve sinyalli
hat oranını 2023'e kadar yüzde 77'ye ulaştırmayı amaçladıklarının altını çizen Turhan, "Lojistik
merkezlerle sanayicimize, karayolu, demiryolu, denizyolu erişimi ile kombine
taşımacılık imkanı da sunmaya başladık." ifadelerini kullandı.
Turhan, planlanan 25 lojistik merkezin tamamlandığında, sektöre 72,6
milyon ton ve 4,1 milyon TEU ilave taşıma imkanı ile 16,2 milyon metrekare
konteyner stok ve elleçleme sahası sağlayacaklarını anlatarak, "Bugüne
kadar 9 lojistik merkezi işletmeye aldık. Yapımları tamamlanan Mersin (Yenice),
Konya (Kayacık) lojistik merkezleri bu yıl hizmete açacağız." ifadelerini
kullandı.
Kars ve İzmir
Kemalpaşa lojistik merkezlerin yapım çalışmalarına devam ettiklerine işaret
eden Turhan,
sözleşmesi imzalanan Sivas lojistik merkezin, yapım çalışmalarına bu yıl
başlayacaklarını kaydetti.
Turhan, kara limanı da dedikleri organize sanayi bölgelerini demir
ağlarla birbirine bağlayarak iş insanlarının rekabet gücüne güç katacaklarını
bildirdi.
Gelecek dönemde
38 OSB, özel endüstri bölgesi, liman ve serbest bölge ile 36 üretim tesisine
yönelik toplam 294 kilometre uzunluğunda iltisak hattı daha yapacaklarını
aktaran Turhan,
"Yüklerin daha hızlı ve ekonomik taşınması amacıyla limanlara da demiryolu bağlantıları yapıyoruz." dedi.
Turhan, 10 liman ve 4 iskeleye olmak üzere toplam 85 kilometre demiryolu bağlantısı bulunduğunu ifade ederek, Filyos, Çandarlı gibi önemli
limanlar olmak üzere 7 limana da demir yolu bağlantısı yapacaklarını bildirdi.
"Bu yıl içinde Milli EMU'yu raylara indiriyoruz"
KARDEMİR AŞ
tarafından uluslararası standartlarda hızlı tren rayının yerli olarak üretimine
başladıklarını da anlatan Turhan,
bugüne kadar 770 bin ton rayı yerli imkanlarla yaparak hızlı ve konvansiyonel
hatlarda kullandıkları bilgisini verdi.
Turhan, Ankara-Eskişehir YHT hattında yerlilik oranı yüzde 55
iken, bugün altyapı, üstyapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve
telekomünikasyon yapım işlerinde yerlilik oranının yüzde 90 seviyesine
ulaştığını belirtti.
TÜLOMSAŞ
bünyesinde Milli Hibrit Lokomotif prototip imalatının tamamlandığını anlatan Turhan, projeyle dizel ve
akülü olarak çalışabilen hibrit lokomotifi protoip olarak üretebilen dünyada
4'üncü ülke konumuna geldiklerini ifade etti.
Turhan, Milli Sinyalizasyon Projesi kapsamında da 622 kilometrelik hat
kesiminde kurulum çalışmalarına başladıklarını belirterek, şunları kaydetti:
"Milli
Tren Projeleri kapsamında da tamamen yerli imkanlarla konsept, tasarımı ve
prototip imalatı yapılan Milli Yük Vagonunun üretimi TÜDEMSAŞ'ta
sürdürüyoruz. TÜVASAŞ'ta üretilen Milli DMU setlerinin yerlilik oranı
yüzde 60 seviyelerine ulaştı. Milli EMU projesi kapsamında ise yine
TÜVASAŞ'ta alüminyum gövde üretim fabrikası kurduk. Bu yıl içinde Milli EMU'yu
raylara indiriyoruz. Milli Tren projesi kapsamında da Sanayi İşbirliği
Projesi ile 94 hızlı tren setinin yüksek teknolojiye sahip alt sistemlerinin
milli üretimini destekleyecek şekilde temin edilmeyle ilgili çalışmalara devam
ediyoruz."
Tüm ulaşım ve
erişim alt yapısını engelli dostu hale getirmek için gayret gösterdiklerini
anlatan Turhan,
geçen yılın sonunda hizmete sunulan Turuncu Masa Hizmeti'nden bugüne kadar
1200 engellinin faydalandığını söyledi.
Medikal Turizm
Derneği Başkanı Sinan İbiş de bugün imzalanacak "Engelsiz Ulaşım Engelsiz
Turizm ve Engelsiz Yaşam Projesi" protokolüyle özel gereksinimli
insanları yaşamın her noktasıyla buluşturmayı ve ulusal farkındalığı artırmayı
hedeflediklerini söyledi.
Konuşmaların
ardından Bakan Turhan'ın
himayesinde TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü
Kamuran Yazıcı ve Sinan İbiş tarafından söz konusu protokol imzalandı.