Bakan Turhan, Sanmar Tersanesi tarafından yapılan
ileri seviye sevk sistemine sahip römorkörün hizmete alma töreninde yaptığı
konuşmada, bir zamanlar neredeyse Tuzla'ya sıkışmış bir tersanecilik
faaliyetinin söz konusu olduğunu, Türk denizciliğinin zor günler yaşadığını
belirtti.
Denizcilik sektörünü canlandırmak için yaptıkları
çalışmalarla bugün iyi bir noktada bulunduklarını anlatan Turhan, "Türkiye’nin,
Türk milletinin, denizci millet özelliğini hatırlaması için her türlü desteği
verdik. Bakanlık olarak denizlerimizin, denizcilerimizin bahtını ak, yolunu
açık etmek için ne gerekiyorsa yaptık. Çok önemli atılımlar ve politikalar
gerçekleştirdik. Özel sektörün önünü açacak düzenlemeler yaptık.
Gerçekleştirdiğimiz denetim ve uygulamalarla gemilerimizi beyaz listeye yani
süper lige taşıdık. Denizcilerimizin üzerindeki yükü paylaşmak için ÖTV'siz
yakıt uygulamasını hayata geçirdik. 2004 yılından bu yana yıllık ortalama 496
milyon lira olmak üzere sektöre 8 milyar liraya yakın destek sağladık.
Uluslararası liman sayımız 152'den 181'e çıktı. Yat limanı sayımız 41'den
62'ye, yat bağlama kapasitemiz ise 8 bin 500'den 19 bine yükseldi. Türk sahipli
deniz ticaret filomuz 2003 yılına göre 3 katın üzerinde büyüyerek, 8,9 milyon
DWT büyüklükten 28,6 milyon DWT büyüklüğe ulaştı. 19'uncu sıradaki Türk sahipli
filomuz, bugün dünyada 15'inci sırada. Ülkemizin dünya deniz taşımacılığındaki
rolünün güçlenmesiyle, konteyner elleçlemesi 5 kat artarak, 11 Milyon TEU'ya
ulaştı. Toplam yük elleçlemesi 190 milyon tonken, 460 milyon tona vardı." diye
konuştu.
"Bugün
dünya ölçeğinde gemi inşa sanayisinde söz sahibi ülkelerden biriyiz"
Turhan, gemi inşa sanayisinde de devrim niteliğinde
gelişmeler yaşandığını, yüksek katma değerli ürünleriyle çok
stratejik bir faaliyet alanı olduğuna işaret ederek, şunları söyledi:
"Ülkemiz ekonomisine döviz girdisi sağlamakta, savunma
sanayimizin ihtiyaçlarına cevap vermekte ve teknolojik altyapımızın gelişmesine
çok ciddi katkı da sunmaktadır. Gemi inşa sanayinin emek yoğun niteliği ve
oluşturduğu geniş faaliyet alanı, istihdamın artmasına da önemli katkılar
sağlamaktadır. Çok şükür, bugün dünya ölçeğinde gemi inşa sanayisinde söz
sahibi ülkelerden biriyiz. Bunda, tersaneciliğimizin önünü, sıkışmış olduğu
Tuzla'dan tüm kıyılarımızı kapsayacak şekilde açmamızın rolü büyüktür. Yıllar
içerisinde devletimizin yaptığı yatırımlar ve kapsamı genişletilen tasarım
desteği, tersanelerin kira sürelerinin 49 yıla çıkarılarak, yatırımların önünün
açılması, devlete ödedikleri kira bedelleri yerine hasılattan binde bir
oranında pay alınması, ecrimisil ödeme zorunluluklarının kaldırılması,
tersanelerimizin irtifak hakkı kurulan alanları teminat olarak
gösterebilmesinin önü açılarak kredibilitelerinin yükselmesi, tersanelerimizin
ÇED raporlarının ve imar planlarının onaylanması gibi önemli adımlar
attık."
Türk gemi inşa sanayisinin en son teknolojiyi kullanarak
çevreye duyarlı gemiler inşa edebilen önemli bir sektör haline geldiğini
aktaran Turhan, 81 tersanenin takdiri hak ettiğini belirtti.
Dünya pazarında söz sahibi olabilmek için Ar-Ge ve
inovasyon konusunda gelişmeleri gerektiğini vurgulayan Turhan,
"Bu çalışmaların en güzel örneklerinden biri bugün hizmete alınacak olan
BOĞAÇAY 38 Hibrit Römorkörü'dür. Römorkörün diğer teknolojik özelliklerinin
yanında dünyanın ilk AVD yani ileri seviye değişken sevk sistemine sahip olması
oldukça önemlidir. Sanmar'ın bu başarısı elbette tesadüfi değildir. Sanmar,
dünyada doğalgazla çalışan ilk römorkörü ve daha sonra da ilk otonom
römorkörünü inşa eden öncü bir işletmedir. Bugün de bir ilki daha gerçekleştirerek
ilk hidrolik hibrit römorkörü inşa etmek ülkemiz ve sektörümüz adına övünülecek
bir durumdur." değerlendirmesinde bulundu.
Dünyanın
ilk Advanced Variable Drive teknolojisine sahip "Hidrolik
Hibrit" römorkörü
Sanmar'ın Altınova Tersanesi'nde yapılan
römorkör, Advanced Variable Drive teknolojisini römorköre entegre ederek
inşa edildi.
Caterpillar Propulsion firması ile beraber geliştirilen bu
inovasyon ile daha düşük emisyon değerlerine ve daha az yakıt tüketimine sahip
olacak. ABS tarafından klaslanan ve Türk bayrağını dalgalandıracak römorkör,
tamamen bilgisayarlı modelleme ile üretildi.
24 metre boyunda, 70 ton çekme gücünde ve kendi ekseni
etrafında dönebilen pervane sistemine haiz olan BOĞAÇAY, saatte 2 bin 500
tonluk bir yangın söndürme kapasitesine sahip.
Sanmar Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ali Gürün, BOĞAÇAY 38'in Meksika'ya ihraç edileceğini bildirdi.
Bakan Turhan tersaneleri
ziyaret etti
Turhan, Sanmar Tersanesi tarafından yapılan ileri
seviye sevk sistemine sahip römorkörün hizmete alma töreninin ardından
Altınova'da bulunan Beşiktaş Tersanesi, Hat-San Tersanesi ve Altınova
Tersane Girişimcileri Sanayi ve Ticaret AŞ'yi ziyaret ederek yapılan çalışmalar
hakkında bilgi aldı.
Altınova Belediyesi ve Yalova Valiliği’ni de ziyaret
eden Turhan, çalışmalar hakkında bilgi aldı.