Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, İstanbul-Budapeşte parkurunda faaliyet gösterecek ihracat
treninin 4 gün sürecek seyahatinde toplam bin 549 kilometre yol kat edeceğini
belirterek, “Ülkemizin uluslararası yük taşımacılığı yapan ilk özel demiryolu
tren işletmecisi Pasifik Eurasia bundan sonra; aylık 60, yıllık 600 trenle, 22
bin tıra eşdeğer 600 milyon avro değerinde 750 bin ton ihracat yükü taşımayı
planlıyor.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Pasifik Eurasia Demiryolu Tren İşletmeciliği
İstanbul-Budapeşte İhracat Treni Uğurlama Töreni’ne katıldı. Bakan Uraloğlu,
demiryollarını serbestleştirme sürecinin zorlu aşamalardan geçtiğini
belirterek, “AK Parti Hükümetlerinin iktidara gelmesiyle başlayan serbestleşme
çalışmaları ilk olarak 1 Mayıs 2013 tarihinde yayımlanan 6461 Sayılı Türkiye
Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki Kanun ile yasal bir
zemin buldu. Böylece TCDD Genel Müdürlüğü demiryolu altyapı işletmecisi, TCDD
Taşımacılık A.Ş. ise demiryolu tren işletmecisi kuruluş olarak tanımlandı.
Hiçbir eksikliğe ve olumsuzluğa mahal vermemek adına yapılan çalışmalar
sonucunda TCDD Taşımacılık AŞ, 14 Haziran 2016 tarihinde tescil edildi ve 1
Ocak 2017 tarihinde fiilen faaliyetlerine başladı.” dedi.
İhracat Treni Türkiye
Parkurunda 278 Kilometre Yol Kat Edecek
Bakan Uraloğlu, serbestleşme
sürecinin ardından demiryolu taşımacılığında Türkiye’nin ilk özel sektör
şirketlerini görmeye başladıklarını ifade ederek “Pasifik Eurasia, ülkemizin 3.
ve ilk uluslararası yük taşımacılığı yapan demiryolu tren işletmecisi sertifikası
alarak sektörün gelişimi için önemli bir mihenk taşı oldu. İstanbul- Budapeşte
parkurunda faaliyet gösterecek ihracat treni; Türkiye parkurunda 278 kilometre,
Bulgaristan parkurunda 406 kilometre, Romanya parkurunda 634 kilometre,
Macaristan parkurunda da 231 kilometre olmak üzere toplam bin 549 kilometre yol
kat edecek. Bu seyahatini ise 4 günde tamamlayacak. Tren hattında
faaliyetlerine başlayan Pasifik Eurasia bundan sonra; aylık 60, yıllık 600
trenle, 22 bin adet tıra eşdeğer 600 milyon avro değerinde 750 bin ton ihracat
yükü taşımayı planlıyor.” ifadelerini kullandı.
“Demiryollarını Devlet
Politikası Olarak Ele Aldık”
AK Parti hükümetleri öncesinde
yarım yüzyıl boyunca demiryolu sektörünün unutulduğunu söyleyen Uraloğlu,
“1951-2004 yılları arasında toplam 945 kilometre demiryolu yapılmış. Bu
sektörün serbestleşmeye açılabilmesi için öncelikle birçok önlemin alınması, hukuki
engelin aşılması ve güçlü bir demiryolu altyapısının tahsisi gerekiyordu. Bu
noktada Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde demiryollarını devlet politikası
olarak ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik. 2003 yılında yaklaşık
11 bin kilometre olan demiryolu uzunluğumuza; 2 bin 250 kilometresi YHT ve
hızlı tren hattı olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre ekledik. 13 bin 919
kilometreye yükselttik.” açıklamasında bulundu.
“Bu Tarihi Yolda İpek Yerine
Konteynerler Taşınıyor”
Bakan Uraloğlu, Asya ile Avrupa
kıtaları arasında en kısa, en güvenli, en ekonomik ve iklimi en elverişli
demiryolu koridoru olarak değerlendirilen İpek Demiryolu projesinin hayata
geçmesine verdikleri önemi vurguladı. Uraloğlu, “Bakın, yüzyıllar önce ipekböceklerinden
elde edilen ipek iplikleri, Çin'den Avrupa'ya uzanan İpek Yolu'nun en değerli
yüküydü. Şimdi ise, bu tarihi yolda ipek yerine konteynerler taşınıyor. Bu
konteynerlerin içinde ise sadece tüketim malları değil, yeni bir dünya
düzeninin inşası için gerekli olan ham maddeler, hatta yeni umutlar bulunuyor.
Bu kadim ticaret yoluna yeni bir soluk getiren, çelik atların yolu
demiryolları, Çin ile Avrupa arasındaki Yeni İpek Yolu ve biz buna bugün İpek
Demiryolu diyoruz.” ifadelerini kullandı.
Avrupa-Çin Arasında 1.9 Milyon
TEU Yük Taşındı
2023 yılında Çin-Avrupa arasında
gerçekleşen 9 bin 340 tren seferi ve Avrupa – Çin arasında gerçekleşen 8 bin
180 tren seferi ile 1.9 milyon TEU yük taşındığını söyleyen Uraloğlu, “Bu sayı
her geçen yıl artmaya devam ediyor ve bu noktada Asya ve Avrupa arasında köprü
görevi gören ülkemizin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve
ticari avantajlara dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir çağ başlattık.”
diye konuştu. Demiryolu taşımacılığından daha çok pay alabilmek için 30 Ekim
2017’de faaliyete başlayan Bakü - Tiflis - Kars Demiryolu Hattı’nın demiryolu
taşımacılığına yeni bir yön verdiğini kaydeden Bakan Uraloğlu, “Çin-Türkiye
arasında yaklaşık 8 bin 693 kilometrelik mesafe dikkate alındığında bu hat
üzerinden konteynerler Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Marmaray Tüp Geçiti’ni de
kullanarak Çin'den Avrupa'ya ise 18 günde ulaşıyor. Çin-Türkiye-Avrupa arasında
ilk tren 2019 yılı Ekim ayında Çin'den yola çıkıp, Çekya'nın Prag şehrine 18
günde ulaşmıştır.” şeklinde konuştu.
BTK Demiryolu Hattı ile 1
Milyon 502 Bin Tonun Üstünde Yük Taşındı
Bakan Uraloğlu, transit tren
sonrasında Türkiye-Çin arasında blok tren konteyner taşımalarının Türkiye’nin
farklı noktalarından devam ettiğini kaydederek “BTK Demiryolu Hattı
kullanılarak açılışından bugüne kadar toplam 67 bin 281 TEU ve konvansiyonel taşımalar
da dahil olmak üzere toplam 1 milyon 502 bin tonun üstünde yük taşınmıştır. Bu
miktarların önümüzdeki süreçte daha da artacağına inanıyoruz.” şeklinde
konuştu. Orta Koridor ve BTK Hattı üzerinden Çin-Türkiye-Avrupa arasında
düzenli seferleri devam eden blok konteyner trenlerinde hedeflerinin orta
vadede yıllık 200 blok tren, uzun vadede ise yıllık bin 500 blok tren işletmek
olduğunu kaydeden Uraloğlu, “Çin-Türkiye arasındaki toplam taşıma süresini 12
günden 10 güne düşürmektir.” dedi.
Türkiye’nin Demiryolu Ağı 28
Bin 590 Kilometreye Çıkacak
Bakan Uraloğlu, Kalkınma Yolu
Projesi’nin en önemli güzergâhlarından birisi olan Yavuz Sultan Selim
Köprüsü’nden geçecek demiryolu projesine uluslararası kredi kuruluşlarından
yoğun ilgi olduğunu ifade ederek “Özellikle Dünya Bankası’nın yakın bir ilgisi
var. İnşallah 2025 yılının ilk aylarında bu projenin yapım sürecine başlanması
hususunda somut adımlar atacağımıza inanıyorum.” ifadelerini kullandı.
Türkiye’nin demiryolu ağını 2028'de 17 bin 287 kilometreye, 2053'te ise 28 bin
590 kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini belirten Uraloğlu, “Ayrıca ulaştırma
ve lojistik ana planımız doğrultusunda karayolu yolcu ve yük taşımacılığı
payını yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürürken, demiryolu yük taşımacılığı payını
yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı planlıyoruz. Demiryollarıyla yıllık ortalama
32 milyon ton olan yük taşımacılığını 448 milyon tona yükseltmeyi
hedefliyoruz.” diye konuştu.
Özel sektör şirketlerinin de
artık demiryolu tren işletmecesi olarak faaliyet göstermeye başlamalarını
memnuniyetle karşıladıklarını söyleyen Bakan Uraloğlu sözlerine şu şekilde
devam etti:
“Bakanlık ve ilgili genel
müdürlükler olarak da adil rekabet koşulları ve sağlıklı işleyen bir yapıda
demiryolu pazarının oluşması için çalışıyoruz. Ancak bu noktada artık her şeyi
devletten beklemeyeceğiz. Bundan sonra demiryolları sektörünün büyütülmesinde
özel demiryolu tren işletmecileri de sorumluluk alacak. Hep birlikte
sektörümüzü daha güçlü bir yapıya kavuşturacağız. Pasifik Eurasia’nın ilk
İstanbul-Budepeşte seferinin daha nice seferler için bir başlangıç olmasını
diliyorum.”