Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Hattı’nın toplam 229
kilometre olduğunu belirterek, “Projemiz 153 kilometrelik Kapıkule-Çerkezköy
etabı, 67 kilometrelik Çerkezköy-Ispartakule etabı ve 8,4 kilometrelik
Ispartakule- Halkalı etabı olmak üzere 3 etaptan oluşuyor.” dedi. Etapların
tamamlanmasıyla seyahat süresini 4 saatten 1,5 saate, yük taşıma süresini 8,5
saatten 3,5 saate düşüreceklerini kaydeden Bakan Uraloğlu, “Kapıkule-Çerkezköy
ve Halkalı-Ispartakule etaplarındaki çalışmalarımızı 2025 yılı sonunda
tamamlamayı hedefliyoruz. Halkalı-Ispartakule tamamlandığında İstanbul'u
Halkalı İstasyonu'ndan Çerkezköy-Kapıkule Hattına entegre edecek.” dedi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Hattı’nın
Halkalı-Ispartakule kesiminde devam eden çalışmaları yerinde inceledi. Bakan
Uraloğlu burada yaptığı açıklamada, “Asya ile Avrupa kıtaları arasında en kısa,
en güvenli, en ekonomik ve iklimi en elverişli demiryolu koridoru olarak
değerlendirilen İpek Demiryolu projesinin hayata geçmesi, bu hatta taşımacılık
faaliyetlerinin en etkin şekilde gerçekleştirilmesi de bu kapsamda büyük bir
titizlikle ele aldığımız uluslararası projelerin başında geliyor.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın 30 Ekim 2017’de hizmete alınmasıyla bu
hedefe ulaşmak için çok büyük bir adım attık.” ifadelerini kullandı.
İpek Demiryolu
Projesinin En Önemli Halkası
Halkalı-Kapıkule
Demiryolu Hattı’nın Çerkezköy-Kapıkule kesiminin saatte 200 kilometre hız kapasitesi
olduğunu kaydeden Uraloğlu, “Projemiz hattın yük taşıma kapasitesini de
artırarak, Türkiye’nin yüksek standartlı demiryolu hattıyla Avrupa Birliği’ne
bağlanmasını sağlayacak. Ayrıca bu hattımız Uzak Asya’dan gelen trenlerin
Avrupa’ya geçişindeki ilk noktayı oluşturmasıyla İpek Demiryolu projesinin en
önemli halkasını oluşturuyor.” dedi.
Mevcut Hat Kapasitesi 4
Kat Artacak
Bakan
Uraloğlu, Halkalı – Ispartakule – Çerkezköy – Kapıkule Hızlı Tren Hattı’nın
yaklaşık 229 kilometre olduğunu anımsatarak, “153 kilometrelik
Kapıkule-Çerkezköy etabı, 67 kilometrelik Çerkezköy-Ispartakule etabı ve şu
anda birlikte bulunduğumuz 8,4 kilometrelik Ispartakule- Halkalı etabı olmak
üzere 3 etaptan oluşuyor. Tüm etapların tamamlanmasıyla; mevcut hat
kapasitesini 4 kat arttırmayı hedefliyor, yolcu seyahat süresinin 4 saatten bir
saat 30 dakikaya, yük taşıma süresinin ise 8 saat 30 dakikadan 3 saat 30
dakikaya düşmesini planlıyoruz.” açıklamasında bulundu.
“Bin 83 Metre
Uzunluğundaki 2 Viyadüğün İnşasını Tamamladık”
Projenin
en uzun ilk etabı olan 153 kilometre uzunluğundaki Kapıkule-Çerkezköy hattının
finansmanında Avrupa Birliği Fonu (İPA) kullandıklarını belirten Uraloğlu,
“Toprak, kazı ve dolgu çalışmalarını tamamlama aşamasındayız. Toplam bin 83
metre uzunluğundaki 2 adet viyadüğün inşasını tamamladık. 8 adet aç kapa
tünelinin 6’sını bitirdik, 2’sinin çalışmaları sürüyor. 32 demiryolu köprünün
25’ni, 52 altgeçidin 49’unu, 62 üstgeçitten 48’ini ve 181 menfezden 162 sini
tamamlayarak proje kapsamındaki sanat yapılarının büyük çoğunluğunu da
bitirdik.” dedi.
“Kapıkule-Çerkezköy
Etabında Yüzde 88 Fiziki İlerleme Sağladık“
Uraloğlu,
proje kapsamında Babaeski, Lüleburgaz, Büyükkarıştıran, Kapıkule olmak üzere 4
yeni istasyon binasının da inşa edildiğini belirterek “Mevcutta zaten bulunan
Çerkezköy Yük İstasyonu ve Edirne İstasyon Binaların ve çevre sahalarını
düzenliyoruz. Kapıkule-Çerkezköy
etabının genelinde yaklaşık yüzde 88 fiziki ilerleme sağladık ve bu etaptaki
çalışmalarımızı 2025 yılı sonunda tamamlamayı hedefliyoruz.” ifadelerini
kullandı.
“Hat-1 Tünelinde Yüzde
96, Hat -2 Tünelinde Yüzde 76 İlerleme Kaydettik”
Geçen
yıl temmuz ayında Halkalı-Ispartakule etabındaki tünel açma çalışmalarını
başlattıklarını hatırlatan Uraloğlu, “Bu etapta 6,4 kilometre çift tüp olarak
TBM tüneli, 634 metre uzunluğunda 2 adet Aç-Kapa tünel ve 1,38 kilometre açık
hat olmak üzere zemin iyileştirmeleri dâhil 8,4 kilometre uzunlukta yeni
demiryolu hattının tamamının altyapı, üstyapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon
ve telekomünikasyon imalatlarını yapıyoruz. Şu anda projemiz kapsamında TBM
giriş noktası olan Halkalı kesiminde TBM portal imalatlarını tamamladık. TBM
kazılarının sürdüğü Hat-1 tünelinde yüzde 96, Hat -2 tünelinde ise yüzde 76
oranında ilerleme kaydettik. Segment üretimlerini bitirdik.” dedi.
“Halkalı-Ispartakule
Hızlı Tren Hattı’nda Yüzde 69 İlerleme Sağladık”
Bakan
Uraloğlu, hat tamamlandığında Ispartakule’den devam edecek 67 kilometrelik
hatla, İstanbul'un Halkalı İstasyonu'ndan Çerkezköy ilçesine bağlanacağını,
yolcu ve yük hizmetlerinin sağlanacağını ve Çerkezköy-Kapıkule hattına entegre
edileceğini ifade ederek, “Böylece Türkiye'nin Avrupa sınırına bağlanan
Trans-Avrupa Ulaşım Ağının bir parçası olacaktır. Halkalı-Ispartakule Hızlı
Tren Hattı etabımız genelinde de yüzde 69 ilerleme sağladık. Söz konusu
etabımızın çalışmalarını da aynı Kapıkule-Çerkezköy etabımızın çalışmaları gibi
2025 yılı sonunda bitirmeyi hedefliyoruz. 67 kilometre uzunluğundaki
Ispartakule-Çerkezköy etabımızdaki çalışmalarımıza da hattın en batı
kesimindeki Çerkezköy tarafından başladık.” şeklinde konuştu.
Demiryolları Devlet
Politikası Oldu
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde demiryollarını 2002 yılından itibaren devlet
politikası olarak ele aldıklarını ve öncelikli sektör olarak belirlediklerini
söyleyen Uraloğlu, “Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören ülkemizin
coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara
dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir çağ başlattık. Demiryolu
hatlarımızın limanlara, havaalanlarına, lojistik merkezlere bağlantısını
sağlayarak demiryollarımızı kombine taşımacılığa uygun yeni bir anlayışla ele
aldık. Projelerimizle sadece doğu-batı hattında değil, kuzey-güney kıyılarımız
arasında da demiryolu ulaşımını ekonomiye katkı sağlar hâle getirmeyi
planladık.” dedi.
“Yüksek Hızlı Trenler
ile Bugüne Kadar 91 Milyonun Üstünde Yolcu Taşıdık”
Uraloğlu,
2009 yılında Eskişehir-Ankara Hattı ile Türkiye’de ilk Yüksek Hızlı Tren ile
tanışan şehir Eskişehir olduğunu anımsatarak, “Ankara ile Eskişehir arasında
başlayan yüksek hızlı tren işletmeciliği Ankara-İstanbul,
Ankara-Konya,
Konya-Karaman ve son olarak Ankara-Sivas hızlı tren hatlarıyla devam etti. Yüksek hızlı trenler ile bugüne kadar 91
milyonun üstünde yolcu taşıdık.” ifadelerini kullandı.
“Demiryolu Hat
Uzunluğumuzu 28 Bin Kilometrenin Üstüne Yükseltmeyi Hedefliyoruz”
Bakan
Uraloğlu, Ankara merkezli YHT ağının oluşturulması hedefi kapsamında ise
Halkalı Kapıkule Hızlı Tren hattıyla birlikte; Ankara-İzmir,
Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep ve
Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hatlarının yapım çalışmalarına da devam edildiğini
kaydetti. Uraloğlu, “Kars-Aralık-Iğdır-Dilucu Demiryolu Projesi ve
Dörtyol-Hassa Demiryolu ve Otoyol Projesinin ihalelerini de yaptık ve
yapımlarına en kısa zamanda başlayacağız. Delice-Çorum-Samsun Hızlı Tren
Hattı’nı da içinde bulunduğumuz Ekim ayı içerisinde ihale etmeyi planlıyoruz.
Karadeniz Sahil Yolu Demiryolu, Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan
Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı Hattı, Eskişehir-Afyonkarahisar-Antalya Hızlı
Tren Hattı, Kayseri-Aksaray-Konya-Antalya Hızlı Tren Hattı, Sivas-Çetinkaya,
Çetinkaya-Malatya Hızlı Tren Hattı gibi hayata geçirmeyi planladığımız daha bir
çok projemiz de mevcut. 2053 yılı hedeflerimiz doğrultusunda demiryolu hat
uzunluğumuzu 28 bin kilometrenin üstüne yükseltmeyi hedefliyoruz.” dedi.
Halkalı-Kapıkule
Demiryolu Hattı Projesi’nin Avrupa Birliği ile iş birliği içerisinde uzun
zamandır hayata geçmesi için çaba sarf ettikleri yegane yapım projesi olduğunu
ifade eden Uraloğlu sözlerine şu şekilde devam etti:
“Hem
Türkiye hem de Avrupa Birliği tarafı olarak her seviyede ciddi oranda zaman,
emek ve çaba sarf edilmiştir. Hattın hizmete alınması bir kez daha hem kıtaları
hem de AB ile ülkemizi birbirine bağlayacaktır. Bu hatla birlikte gelişmeye
başlayacak ticari hareketlilik bölge insanımızın ve ülkemizin ekonomik
kalkınmasına büyük faydalar getirecektir. Aslında arkadaşlar demir raylar
üzerinde süzülen hızlı trenler insan hayatına yeni bir soluk getirmektedir.
Canı gönülden inanıyorum ki Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren hattımız da Türkiye ve
Avrupa Birliği arasındaki ilişkileri daha da güçlendirecek ve dostluğumuzu
perçinleyecektir.”