Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin ilk yerli ve milli elektrikli ana hat
lokomotifi ESKİŞEHİR-5000 projesinde sona yaklaştıklarını duyurarak, Ekim 2024
itibarıyla başlanan yol testlerinde lokomotifin saatte 140 kilometre hıza
ulaştığını açıkladı. Bakan Uraloğlu, 2025 yılı Eylül ayında raylara inmesi
beklenen ESKİŞEHİR-5000 projesi kapsamında 95 adet lokomotifin seri üretimine
de devam ettiklerinin altını çizdi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii
A.Ş. (TÜRASAŞ) tarafından üretilen Türkiye’nin ilk yerli ve milli elektrikli
ana hat lokomotifi ESKİŞEHİR-5000 projesinin test sürecinin devam ettiğini
belirtti. Bakan Uraloğlu, "Yerli ve milli imkanlarla geliştirdiğimiz
lokomotifimizin yol testlerine Ekim 2024 itibarıyla TCDD Hasan Bey depo sahası
içinde başladık. Lokomotifimiz bu testlerde saatte 140 kilometre hıza ulaşarak
büyük bir eşiği aştı. İnşallah 2025 yılı Eylül ayı içerisinde lokomotifimizi
raylara indirmeyi planlıyoruz." dedi.
Türkiye’nin İlk Yerli
Elektrikli Ana Hat Lokomotifi
Bakan
Uraloğlu, TÜRASAŞ’ın Eskişehir fabrikasında geliştirilen 5 megavat gücündeki
lokomotifin hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapabileceğini ve Avrupa Birliği
Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik (TSI) sertifikasına sahip olacağını
belirtti. Uraloğlu, "Türk
mühendisliğiyle tasarlanan ESKİŞEHİR-5000 projemizde 115 yerli firma ile iş
birliği yaparak yüzde 65 yerlilik oranına ulaştık. Seri üretimde bu oran yüzde 80'e
ulaşacak. Bu sayede demiryolu sektöründeki dışa bağımlılığın önüne
geçeceğiz." ifadelerini kullandı.
İlklerin ve Enlerin
Projesi
ESKİŞEHİR-5000
projesinin birçok ilki barındırdığına dikkat çeken Bakan Uraloğlu, “Lokomotifin
cer motorları, her biri bin 280 kilovat gücünde olup Türkiye’de bugüne kadar
tasarlanan en yüksek güçlü cer motorlarıdır. Ayrıca, 2.5 megavat gücündeki cer
konvertörleri de ülkemizde tasarlanan en güçlü yüksek gerilim cer
konvertörleridir. Ana hat lokomotifler için ilk defa araç gövdesi, boji ve Tren
Kontrol Yönetim Sistemi de tamamen yerli tasarımla üretildi. ESKİŞEHİR-5000 ile
elde ettiğimiz bilgi birikimi, diğer projelerimizde de kullanılacak. Bundan
sonra ihtiyaca uygun lokomotiflerin üretiminde yurtdışına bağımlılık kalkacak ve
ihracat imkanlarına kavuşacağız.” şeklinde konuştu.
Üniversite ve Sanayi İş
Birliğiyle Geliştirilen Teknoloji
ESKİŞEHİR-5000
projesinin Türkiye’deki üniversiteler ve sanayi kuruluşlarının ortak
çalışmasıyla hayata geçtiğini belirten Uraloğlu, "Projemiz üniversite ve
sanayi iş birliğinin en güzel örneklerinden biri. TÜRASAŞ, TÜBİTAK RUTE,
ASELSAN ve İstanbul Teknik Üniversitesi gibi önemli paydaşlar bu projede yer
aldı. Türkiye'nin raylı sistemlerdeki yerlilik oranını artırmak adına önemli
bir dönüm noktası yaşanıyor." açıklamasında bulundu.
TÜRASAŞ, 95 Lokomotifin
Seri Üretimine Son Hız Devam Ediyor
Proje
kapsamında TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye teslim edilecek 95 adet ESKİŞEHİR-5000
lokomotifin seri üretimine son hız devam ettiklerini belirten Uraloğlu
sözlerini şöyle sürdürdü:
“ESKİŞEHİR-5000
lokomotif için geliştirilen tüm ana bileşenler ayrı birer ürün olarak ihraç
edilebilir kritik teknolojiye sahip ürünlerdir. Bu ürünler, TCDD Taşımacılık
bünyesindeki mevcut lokomotiflerde de hem yedek parça hem de modernizasyonları
kapsamında kullanılabilecektir.”