Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir
Uraloğlu, Haydarpaşa Garı’nda devam restorasyon çalışmalarını yerinde
inceleyerek, Arkeolojik ve Endüstriyel Miras Parkı Projesi’nde gelinen son
nokta hakkında açıklamalarda bulundu. Restorasyon çalışmalarının iki etap
halinde sürdüğünü belirten Uraloğlu, birinci etapta hasarın en çok olduğu
tarihi garın çatı restorasyonuna başlandığını ve 3 yıl içinde aslına uygun
şekilde tamamlandığını anımsatarak, “Çalışmalarımızı en kısa zamanda bitirerek
Haydarpaşa Garı’mızı bu yıl içinde tamamen hazır hale getireceğiz.” ifadelerini
kullandı. Haydarpaşa Garı sahasında 475 bin metrekarelik alanda Arkeolojik ve
Endüstriyel Miras Parkı Projesi’ni de hayata geçirdiklerini belirterek,
projenin dünyada bir ilk olduğunu duyurdu. Uraloğlu, İstanbul Arkeoloji Müzesi tarafından
yürütülen arkeolojik kazıların ise yüzde 90 oranında tamamlandığını bildirdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Haydarpaşa Garı’ndaki restorasyon çalışmalarını ve tasarım
konseptiyle Türkiye ve dünyada bir ilk olacak “Arkeolojik ve Endüstriyel Miras
Parkı Projesi”ndeki son çalışmaları yerinde inceledi.
Haydarpaşa Gar Binasının, Sultan
2. Abdülhamid'in emriyle 116 yıl önce açıldığını anımsatan Bakan Uraloğlu, “30
Mayıs 1906'da yapımına başlanarak yaklaşık iki yıl gibi bir sürede inşa edilip
19 Mayıs 1908 'de tamamlandı. O günden itibaren de İstanbul'un en muhteşem
sembol yapılarından birine dönüştü. Ama maalesef 28 Kasım 2010'da çıkan
yangından dolayı Haydarpaşa Garı'mızın çatısı çökmüş, dördüncü katı tamamen
kullanılmaz hale gelerek yapı büyük zarar görmüştü. Bu üzücü olayın sonrasında
ise hızla Devlet Demiryolu Genel Müdürlüğümüz eliyle tarihi dokuya da zarar
vermemek adına titizlikle yürüttüğümüz restorasyon çalışmalarına başladık.”
diye konuştu.
Restorasyon Çalışmaları 2 Etap
Halinde Sürüyor
Restorasyon çalışmalarını iki
etap halinde sürdürdüklerini kaydeden Bakan Uraloğlu, Birinci etapta hasarın en
çok olduğu tarihi garın çatı restorasyonuna başladıklarını ve 3 yıl içinde
aslına uygun şekilde tamamladıklarını söyledi. Bakan Uraloğlu, “İki kuleden
oluşan çatı binası için 11 adet çelik çatı makasını orijinaline uygun olarak
yeniden imal ederek eski haline kavuşturduk. Zarar gören eski çelik makaslarla,
tuğla duvarlar ve çatı ahşap malzemeleri de onararak koruma altına aldık. Çatı ahşaplarını
yeniledik, ahşap üzerine arduvaz taşları ile özgün formuna uygun çatı
kaplamaları yaptık. Kulelerin onarımlarını da gerçekleştirdik. Şimdi müthiş ve
benzersiz mimari formuna uygun restorasyon çalışmaları tamamlanan çatı katı,
mekanik ve elektrik tesisatı ardından yükseltilmiş döşemenin de yapılmasıyla
yeni görünümüne kavuşacak.” dedi.
“Çalışmalarımızı En Kısa
Zamanda Bitirerek Haydarpaşa Garı’mızı Bu Yıl İçinde Tamamen Hazır Hale
Getireceğiz”
Zeminde yapılan tespit
çalışmaları sonucu zemin iyileştirme çalışmalarını tamamladıklarını ve olası
bir büyük depreme yönelik yapısal güçlendirme imalatlarını
gerçekleştirdiklerinin altını çizen Bakan Uraloğlu, Tarihi Haydarpaşa Garı’nın
simgesi olan ve yangında motoru ve diğer mekanizmaları zarar gören saatin
bakımının yapılarak yerine takıldığını söyledi. Uraloğlu, “Zemin kattaki yolcu
bekleme salonunun bezemelerini, vitray camlarını ve çerçevelerini, özgün döşeme
kaplamalarını, duvar kaplamalarını, altın varaklı aplikleri, ahşap kapı,
pencere, panjur işlerini de bitirdik. Dış cephenin onarımı içinde hassas bir
çalışma yürütüyoruz. Korumaya yönelik konservasyon yani sanatsal temizlik devam
ediyor. Sadece gar binası restorasyonu için özel açılan taş ocağından temin
edilen kumtaşı olarak da bilinen Lefke taşı ile taş imalatlarını özgün bir
teknik ile gerçekleştiriyoruz. Gar binasının Kadıköy deniz, Kadıköy kısa ve
Kadıköy kule dış cephe imalatları ve aydınlatma çalışmalarını da tamamladık.
Haydarpaşa Garı projesi kapsamında ve parselinde bulunan 5. Plan Nolu yapı inşa
çalışmaları altyapı ve üstyapı olarak devam ediyor. Binanın beton imalatlarını,
şap imalatlarını ve ahşap doğrama imalatlarını tamamladık. İnşallah tüm
çalışmalarımızı en kısa zamanda bitirerek Haydarpaşa Garı’mızı bu yıl içinde
tamamen hazır hale getireceğiz.” şeklinde konuştu.
“Marmaray Projesini Hayata
Geçirirken Önemli Tarihi Buluntularla Karşılaştık”
Haydarpaşa Garı sahasında bir de
Türkiye ve dünyada bir ilk olacak arkeopark projesi hayata geçirdiklerini
belirten Bakan Uraloğlu, “Bu projenin detaylarına inmeden önce size bu projenin
nasıl ortaya çıktığından kısaca bahsetmek istiyorum. Bildiğiniz üzere
Marmaray’ın boğaz geçişinin 2013 yılında açılmasıyla birlikte Haydarpaşa Garı
atıl hale geldi. Çünkü daha önceleri Haydarpaşa’ya kadar gelen trenler buradaki
liman üzerinden gemilerle taşınarak İstanbul Boğazı’nı aşıp karşı da Sirkeci’ye
geçerek yollarına devam ediyordu. Marmaray ile artık bu duruma gerek kalmadı ve
trenlerimiz İstanbul Boğazı’nı kesintisiz bir şekilde Marmaray ile geçmeye başladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak Marmaray projesini hayata geçirirken ise
yaptığımız çalışmalarda özellikle Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar istasyon
alanlarında önemli tarihi buluntularla karşılaştık ve yetkili kurumlarla
iletişime geçtik. İstanbul’un o zamanlarda bilinen tarihi 2 bin 500 yıl iken
Yenikapı’daki Marmaray kurtarma kazıları sırasında ortaya çıkan 8 bin 500
yıllık ayak izleri ortaya çıktı. Yine, Bizans İmparatoru Theodosius tarafından
yaptırılan dev liman yapısı ve onlarca gemi iskeletiyle çeşitli tarihi
buluntular da ortaya çıktı.” dedi.
“İstanbul Arkeoloji Müzesi Tarafından
Peron Araları Ve Çevresinde Yapılan Kazılarda Osmanlı, Roma, Erken Ve Geç Bizans
Dönemi Yapı Temellerine Rastlandı”
Devlet Demiryolları Genel
Müdürlüğünün Haydarpaşa Garı alanındaki demiryolu altyapısının atıl kalmaması
için burada bir bakım alanı oluşturmayı talep ettiğini ifade eden Uraloğlu,
burada başlatılan yapım çalışmalarında da tarihi Kalkedon şehrine ait olduğu
düşünülen yapıların çıktığını kaydetti. Bakan Uraloğlu şöyle devam etti:
“İstanbul Arkeoloji Müzesi
tarafından peron araları ve çevresinde yapılan kazılarda Osmanlı, Roma, erken
ve geç Bizans dönemi yapı temellerine rastlandı. Elbette insanlığın ortak
mirası bu tarihi kültür değerlerine karşı kayıtsız kalamazdık. Kazılarda ortaya çıkarılan buluntuların
yaygınlığı, tarihi ve kültürel önemi ve alanın önemli demiryolu miras kimliğini
göz önüne alarak, arkeolojik buluntulara zarar vermeden ve alanın tarihi
kimliğinin korunmasını sağlayacak şekilde hat ve peron yerleşimini revize
ettik. Alanın tarihi ve kültürel miras
kimliğinin korunması, ortaya çıkarılan arkeolojik kalıntılar ile mevcut tarihi
binaların restorasyonu ve bunların sergilenmesini içeren “Arkeolojik ve
Endüstriyel Miras Parkı Projesi”ni hayata geçirdik” dedi.
Projenin toplam alanı 475 bin metrekare
olduğunun altını çizen Uraloğlu, “400 bin metrekaresi arkeolojik park, 75 bin
metrekaresi de demiryolu ve işletme alanları olacak. Şu anda tarihi peronların
yeniden yapımlarını tamamladık. Tren garı alanında hat altyapısı, balast,
travers işlerini bitirdik. Hat üstyapısı imalatlarına devam ediyoruz. Ray serim
işlerini yüzde 35 oranında tamamladık. Atık su ve yağmursuyu drenajı gibi
altyapı işlerini yüzde 85 oranında bitirdik. Aydınlatma direklerinin yüzde 70’
ini yerleştirdik, aydınlatma çalışmalarına devam ediyoruz. Kültür ve Turizm
Bakanlığımıza bağlı İstanbul Arkeoloji Müzesi tarafından yürütülen Arkeolojik
kazılar da yüzde 90 oranında tamamlandı. Koruma ve taşıma işlemleri devam
ediyor. Kazı çalışmaları esnasında milattan önce 5.- milattan sonra 7.
yüzyıllar arasındaki dönemlere ait yaklaşık 12 bin adet sikke ile, heykel,
sütun başlıkları cam ve seramik eserler bulundu. Milattan sonra 4-5. yüzyıla
kadar uzanan, Helenistik, Roma, Bizans dönemlerine ait, liman arkası yapılar
olarak tanımlanan dükkânlar, konutlar, sosyal dokunun bir parçası olan kilise
ve hamam yapıları olarak tanımlanan yaygın mimari kalıntılar açığa çıkarıldı.
Çok büyük sayıda sikke bulunması bu bölgenin ticari bir merkez olduğunu da
göstermektedir.” ifadelerini kullandı.
“Haydarpaşa Garı'nda Yürüttüğümüz
Restorasyon Çalışmalarını Hem De Gar Sahasında Gün Yüzüne Çıkan Tarihi
Değerleri Dünyada Bir İlk Olacak“
Kültür ve Turizm Bakanlığı ile
birlikte Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak ortak ve ana amacın, İstanbul'un
sahip olduğu bu eşsiz birikimleri korumak ve en doğru şekilde tanıtmak olduğunu
ifade eden Bakan Uraloğlu, “Bu noktada, hem Haydarpaşa Garı'nda yürüttüğümüz
restorasyon çalışmalarını hem de gar sahasında gün yüzüne çıkan tarihi
değerleri dünyada bir ilk olacak. Bu nedenle
projemizin hem İstanbul hem de Türkiye için çok önemli bir kazanım olduğunu
düşünüyorum. Hiç şüphesiz İstanbul, kültür turizmi, inanç turizmi, gastronomi,
sağlık, spor ve kongre turizmi açısından her çeşit turistin ilgisini
çekebilecek, turizme dair her alanda sözü olan, emsali bulunmayan bir
şehir. Özellikle binlerce yıl öncesine
uzanan onlarca medeniyetten miras kalan tarihi varlıkları ile kültür turizmi
açısından dünyanın en önemli ve en zengin şehirlerinden bir tanesi. Canı
gönülden inanıyorum ki burada hayata geçirdiğimiz İstanbul'un tarihine ışık
tutan çalışmalarımız da bölgenin tarihi dokusuyla uyum içindeki mimarisi ve
alternatif ulaşım olanakları ile gerek İstanbullular gerek yerli ve yabancı
turistler için bir çekim noktası haline gelecek.” ifadelerini kullandı.