Bakan Turhan, Hamamizade İhsan Bey Kültür
Merkezi'nde, Türkiye ve AB tarafından ortaklaşa finanse edilen, Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı tarafından yürütülen "Türkiye'de Yolcu Taşımacılığı
Hizmetlerinin Erişilebilirliği Projesi"nin Trabzon Çalıştayı'nda yaptığı
konuşmada, projenin sadece Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının değil,
Türkiye'nin projesi olduğunu, çalıştaya gösterilen desteğin kendisini mutlu
ettiğini söyledi.
Hizmet kavramının anlam olarak görev ve iş tanımlarını akla
getirmesine rağmen özen ve ihtimam anlamlarını da içerisinde barındırdığını
ifade eden Turhan, gerçek bir hizmet anlayışının görev bilinci kadar
özenle hareket etmeyi de gerektirdiğini söyledi.
Hizmetin herkese eşit şekilde ulaşabilmesinin önemine
değinen Turhan, "İnsanlara eşit hizmet sunmak topluma eşit hizmet
sunabilmenin ön koşuludur. İnsan toplumun en temel taşıdır, insana değer veren
hizmet ise ülkenin tamamına hizmettir. Eşitlenmenin temel araçlarından biri ise
hiç şüphesiz ulaşım ve haberleşme hürriyetidir. Ulaşım ve haberleşme
hürriyeti olmadan eşitlenme ümidinden bahsetmek mümkün değildir. Ülkedeki
bütün insanların aynı imkanlarla bir yerden başka bir yere ulaşımı ve eşit
koşullardaki haberleşme hakkı teslim edilmelidir." ifadelerini kullandı.
Turhan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak bu hakkı teslim
etmek için özenle çalıştıklarını ve gerekli projeleri hayata geçirdiklerine
işaret ederek, şöyle devam etti:
"Ülkemizin her tarafının ulaşılabilir ve erişilebilir
olması için, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde 17 yıldır
gecemizi gündüzümüze katarak çalışıyoruz. Ulaşılabilir ve erişilebilir Türkiye
için 20 bin 639 kilometre bölünmüş yol, tüneller ve köprüler yaptık. Bugün
toplam 26 bin 740 kilometre bölünmüş yol ile ülkenin her köşesine güvenli ve
konforlu bir şekilde seyahat edebiliyoruz. Tüneller sayesinde mesafeler
kısaldı, seyahat hızlandı, hemşehrilerim Ovit Tüneli sayesinde kışın Erzurum'a
gitmeyi dert etmiyor kendine. Ulaşılabilir ve erişilebilir Türkiye için 26 olan
havalimanı sayımızı 57’ye çıkardık. Dünyanın en büyük havalimanını hizmete
verdik. Havayolu ile seyahat eden vatandaşlarımızın sayısı 34,5 milyondan 210
milyona ulaştı. Ulaşılabilir ve erişilebilir Türkiye için Yavuz Sultan
Selim Köprüsü'nü, Osmangazi Köprüsü'nü, Marmaray’ı, Avrasya Tüneli’ni, Kuzey
Marmara Otoyolu’nu yaptık. 1915 Çanakkale Köprüsü, Gebze-İzmir Otoyolu gibi dev
projeleri yapmaya devam ediyoruz. Bu dev projeyi hizmete sunmak için gün sayıyoruz.
Bu hafta sonu da İstanbul-İzmir arasındaki 404 kilometrelik dünyanın en büyük
otoyol projesini Sayın Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle ülkemiz insanının
hizmetine sunacağız."
Ulaşılabilir ve erişilebilir Türkiye için yüksek hızlı
treni hizmete soktuklarını ve nüfusun yüzde 40'nın yaşadığı 11 şehrin bu
hizmetten yararlandığını anlatan Turhan, "Şimdiye kadar yaklaşık 49
milyon insanımız yüksek hızlı konforda seyahat etti ve bin 889 kilometrenin
yapımı ise hala devam ediyor. Ulaşılabilir ve Erişilebilir Türkiye için
haberleşmenin hızına hız kattık. Fiber kablo uzunluğumuz 81 bin 304
kilometreden 360 bin kilometreye ulaştı. 2G, 3G ve 4,5G derken 5G için hummalı
bir çalışma yürütüyoruz. Kendi uydumuzu üreten bir ülke konumuna geldik. Dün
ASELSAN tesislerinde yerli ve milli uydumuzun yapım çalışmalarına nezaret
ettik. Hedefimiz 2022 yılında yaptığımız milli uydumuzu uzaya fırlatmak."
diye konuştu.
Türkiye’de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin
Erişilebilirliği Projesi'nin, bahsettiği bütün bu çalışmaları ve ulaşım
türlerini kapsadığına dikkati çeken Turhan, projenin bütün
vatandaşlara erişilebilir ulaşım hakkını tam anlamıyla teslim edilmesi
noktasında büyük önem taşıdığını aktardı.
"Erişilebilirlik
için hizmeti sunana da kullanana da görevler düşüyor"
Erişilebilirliği doğrudan etkileyen şeylerin başında
kullanıcı hatası, hak ihlalleri ve farkındalık eksikliğinin yer aldığına işaret
eden Turhan, şunları kaydetti:
"Çok basit bir örnek vereyim. Bir şehir içi otobüse
bindiğinizde ilk yaptığınız şey oturacak boş koltuk bulmak oluyor değil mi?
Kapıya da yakınsa özellikle tercih ediyoruz inmesi kolay olsun diye. Oysa
kapıya en yakın koltuklar hareket kabiliyeti kısıtlı vatandaşlarımız için
ayrılmış koltuklardır. Biz kapıya yakın koltukta otururken yaşlı bir
vatandaşımız bindiğinde arkadan biri yer veriyor diyelim. Biz hiç rahatsızlık
duymuyoruz, nasıl olsa oturacak yer buldu diyoruz. Mesele sadece oturacak yer
bulması değil ki arkadaşlar. Mesele inerken ve binerken o hizmeti rahatlıkla
kullanabilmesi. İneceği durağı geçmeden inme düğmesine ulaşabilmesi. Bu
vatandaşımızın başkalarından yardım istemeden zaten kendisi için sunulmuş bu
hizmetten yararlanması gerekiyor. İşte, farkındalık bu noktada çok büyük önem
taşıyor. Erişilebilirlik için hizmeti sunana da kullanana da görevler düşüyor.
Erişilebilirlik hepimizin el birliği ile tam anlamıyla sağlayabileceği bir
mesele. Engelli, hareket kısıtı olan ve yaşlı vatandaşlarımıza da görevler
düşüyor. Onlar da kendilerini izole etmeden sosyal hayata daha fazla
katılacaklar ki, farkındalık daha çok yaygınlaşacak."
Türkiye’de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin
Erişilebilirliği Projesi'yle ilgili çeşitli bilgiler veren Turhan,
"Erişilebilir ulaşımın sistemli bir şekilde Türkiye geneline
yaygınlaştırılmasını amaçlayan en kapsamlı erişilebilirlik projesidir. Bütün
taraflarla istişare halinde çalışmaların yapıldığı ve AB’den gelen uzmanların
eşlik ettiği bir program ile geçtiğimiz 2 yıllık süre zarfında Ulusal
Erişilebilirlik Strateji Belgesi ve Eylem Planları için gerekli bilgi ve
dokümanlar toplanmıştır. 7 Ağustos’ta yapılacak çalıştayda bütün yönleri ile
değerlendirilecek, bu belge erişilebilir ulaşımın yol haritası olacaktır. Bir
başvuru kaynağı gibi düşünün. Burada hemen yeri gelmişken belirtmeliyim ki,
çalışmalar sonunda seçilen eylem planlarının ulaştırma türlerine göre farklılık
gösterse de uyarı ve bilgilendirme gibi aslında çok basit ama erişilebilirliğin
temelini oluşturan noktalarda birleştiğini gördük. Demek ki farkındalığın en
çok bu noktalarda sağlanması gerekiyor." diye konuştu.
Turhan, uygulama için ilgili bütün tarafların katılımıyla
hayata geçirilecek 5 pilot projenin de 20 öneri arasından oy birliği ile
belirlendiğine işaret ederek, seçilenlerin 5’inin de yerel yönetimleri bire bir
ilgilendiren pilot projeler olduğunu vurguladı.
Projelerin ayrıntılarının hazırlandığını ve tamamlanınca
gönüllü belediyeler ile paylaşılacağını aktaran Turhan, "Bu noktada
üstüne basa basa söylemeliyim ki AK Parti belediyelerinde sosyal belediyecilik
zaten önem kazandı ama önümüzdeki yıllarda çok daha önemli hale gelecek.
Dolayısıyla belediyelerimizin Türkiye’de Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerinin
Erişilebilirliği Projesi'nin amacına ve nihai çıktılarına hakim olması,
projemizi eksiksiz kavraması çok önemli. Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanımız
Sayın Murat Zorluoğlu'nun bu konuya özel bir hassasiyet gösterdiğinden eminim.
Yapacakları çalışmalarda bakanlık olarak biz de her türlü desteği vermeye
hazırız." dedi.
Çalıştayda, Trabzon Valisi İsmail Ustaoğlu, AK Parti
Trabzon Milletvekili Muhammet Balta, Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Murat
Zorluoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanı Erol
Yanar, Merkezi Finans ve İhale Birimi Başkanı (MFİB) Başkanı Selim Uslu da
birer konuşma yaptı.
Karadeniz'in engel tanımayan şampiyon sporcuları da spora
nasıl başladıklarını ve başarılarını anlattıkları çalıştayda, işaret dili
atölye çalışması kapsamında katılımcılar uygulamalı işaret dili ile cümle
kurdu.
Bakan Turhan'a
ilkokul öğretmenlerinden sürpriz
Bu arada, programda Bakan Turhan'a sürpriz
yapılarak, ilkokul öğretmenleri Kadriye Kıyak ile Nurhan Deniz Demirci sahneye
çıkartıldı. Bakan Turhan ile sohbet eden öğretmenleri, kendisinin
başarılı bir öğrenci olduğunu ifade etti.
Bakan Turhan da çok mutlu olduğunu dile
getirerek, "Öğretmenlerim ilkokulda 'ne olacaksın?' diye sormuştu. Ben her
çocuğa sorulduğu gibi memur, mühendis olacağım demiştim. Memur mühendis
oldum." dedi.
Konuşmaların ardından öğretmenler Bakan Turhan'a
ilkokuldaki fotoğraflarının olduğu defteri hediye ederken, Bakan Turhan da
kendilerine çiçek takdim etti. Bakan Turhan daha sonra ilkokul
öğretmenleri ile halk oyunları ekibinin arasına girerek horon oynadı.
Bakan Turhan ve beraberindekiler, daha sonra
büyükşehir belediyesine ait halk otobüsüne binerek bir süre yolculuk
yaptı. Turhan, yolculuk sırasında engelli vatandaşlarla sohbet ederek,
biniş ve inişlerinde yardımcı oldu.