Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’de engellilerin temel hak ve özgürlüklerden
faydalanmasını teşvik edecek ve toplumsal hayata diğer bireylerde eşit
şartlarda katılımını sağlamak amaçlı ilk kanunun 2005 yılında imzalandığını
belirterek, “Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde her alanda fırsat eşitliğini
ön planda tutan hükümetlerimiz, engelli vatandaşlarımızın yaşamlarını
kolaylaştırmaya, umut ve özlemlerini gerçekleştirmeye gayret etmiştir.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak da engelli vatandaşların önündeki engelleri kaldırmak için çok önemli
çalışmalar yaptıklarının altını çizen Bakan Uraloğlu, Herkes İçin Hareketlilik
adıyla bir mobil uygulamayı da tamamlamak üzere olduklarını bildirdi. Uraloğlu,
Bu yıl hayata geçirmeyi planladıkları uygulama ile Refakatçi modülünden engelli
taşıma hizmetleri modülüne, ulaşım sisteminin erişilebilirliğini iyileştirmeye
yönelik geri bildirim modülünden işaret dili çağrı merkezi desteğine kadar,
engelli vatandaşların ulaşım sürecine ilişkin tüm ihtiyaçlarını karşılamayı
hedeflediklerini kaydetti. Uraloğlu, Ayrıca 70 bine ulaşan engelli çalışan
sayısının yaklaşık yüzde 10’unun Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığında istihdam
edildiğini söyledi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğü’nde gerçekleştirilen
Engelliler Haftası kahvaltı programına katıldı. Engelli vatandaşların
hayatlarını kolaylaştırmak, toplumla bütünleşmelerini ve geleceğe umutla bakabilmelerini
sağlamak adına herkesin hassasiyet göstermesi gerektiğine değinen Bakan
Uraloğlu, “Hiç şüphesiz bu hafta; toplum olarak engelli kardeşlerimizin
yaşadığı zorluklara karşı daha duyarlı olmamızı sağlayan bir fırsattır. 2002
yılından bu yana Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde her alanda fırsat
eşitliğini ön planda tutan hükümetlerimiz, engelli vatandaşlarımızın
yaşamlarını kolaylaştırmaya, umut ve özlemlerini gerçekleştirmeye gayret
etmiştir.” dedi.
“Engellilere Yönelik İlk Kanun
2005’de Çıktı”
2002’den bu yana uzanan sürecin
engellilik alanında büyük adımların atıldığı bir dönem olduğunun altını çizen
Bakan Uraloğlu, Türkiye’de bu alanda ilk kanunun 2005 yılında çıktığını
belirterek, “Bu kanunun amacı; engelli vatandaşlarımızın temel hak ve
özgürlüklerden faydalanmasını teşvik ve temin etmek, toplumsal hayata diğer
bireylerle eşit şartlarda tam ve etkin katılımlarını sağlamak olmuştur.
Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi ’de 2007 yılında imzalanmıştı.
Türkiye’nin bu sözleşmeyi imzalayan ilk ülkelerden biri olduğunu da özellikle
belirtmek isterim. Yine, 2013’te yayımlanan yasal düzenleme ile farkındalığın
dilimize yerleşmesi için çok önemli bir adım atılmış, daha önceki bazı resmi
tanımlarda geçen; özürlü, sakat, çürük gibi ibareler yerini engelli ibaresine
bırakmıştır. Zira engelli olmak bir
kusur değildir, onları hayattan alıkoyan engellerin kendisi kusurludur. Özetlemeye çalıştığım şudur ki Sayın Cumhurbaşkanımızın
liderliğinde 2002 yılından bu yana görünür olmaya başlayan farkındalık süreci,
adım adım yapılanmayı, eylemleri ve diğer alanlarda yapılması gerekenleri
şekillendirmiştir.” şeklinde konuştu.
“Her Adımda Farklılıkları
Ortadan Kaldıran Bir Ulaşım Ağı Oluşturmak Vizyonu İle Hareket Ediyoruz.”
Başlattıkları farklı sosyal
sorumluluk kampanyaları ile engelli vatandaşlara dönük eğitim altyapısının ve
kalitesinin zenginleşmesini, artmasını sağladıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu,
“70 bine ulaşan engelli çalışan sayısının yaklaşık yüzde 10’u Bakanlığımızda
istihdam ediliyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak bu noktada biz de
engelli ve hareket kabiliyeti kısıtlı vatandaşlarımızın önündeki engelleri
kaldırmak, hayata katılımlarını teşvik etmek için çok önemli çalışmalar
yapıyoruz. Farklı ihtiyaçlara sahip tüm vatandaşlarımızın, kendilerine uygun
tasarlanmış hizmetlere ve erişilebilirlik imkanlarına sahip olması için
çalışmaya devam ediyoruz. 4 Aralık 2021 tarihinde 2021-2025 yıllarını kapsayan
Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı’mızı kamuoyuna açıkladık. Eylem
Planı ile herkes için erişilebilir bir ulaşım sistemi oluşturulmasını
amaçladık. Eylem planının tüm süreçlerinde ilgili tarafların görüş ve
önerilerini önemsedik. Her adımda farklılıkları ortadan kaldıran bir ulaşım ağı
oluşturmak vizyonu ile hareket ediyoruz.
Altyapıdan araçlara, Teknolojiden
kurumsal kapasite artırımına yönetişimin güçlendirilmesinden farkındalık
artırımına, Düzenleme ve denetimlerden ulaşım türlerinin entegrasyonuna kadar,
eylem planımızda 6 stratejik amaç, 14 hedef ve 33 eylem belirledik.
Bakanlığımız erişilebilirliği, ulaşıma yönelik tüm uygulamaların odağına
koyarak farkındalığı artırmak için eğitimler de düzenliyor. Bakanlığımızın
ilgili kurumları; katılım sağlayan yaklaşık 1000 kişiye eğitim vermiştir. Ve
gururla belirtmek istiyorum ki bu alanda ilk kez herkesin faydalanabileceği bir
eğitim materyalini dijital ve herkes için erişilebilir bir formatta
hazırladık.” açıklamasında bulundu.
‘’Engelli Kardeşlerimizin Sosyal ve Ekonomik
Hayata Katılımlarını Kolaylaştıracağız”
“Herkes İçin Hareketlilik” adıyla
bir mobil uygulamayı da tamamlamak üzere oldukları bilgisini veren Uraloğlu,
“Bu yıl hayata geçirilmesi planlanan bu uygulamamızla; Refakatçi modülünden
engelli taşıma hizmetleri modülüne, ulaşım sisteminin erişilebilirliğini
iyileştirmeye yönelik geri bildirim modülünden işaret dili çağrı merkezi
desteğine kadar, engelli vatandaşlarımızın ulaşım sürecine ilişkin tüm
ihtiyaçlarını karşılamayı hedefliyoruz. Bu uygulama ile engelli bireylerin
seyahatleri öncesinde ve esnasında karşılaştıkları veya karşılaşabilecekleri
tüm sorunları ortadan kaldırmayı veya asgari düzeye indirmeyi hedefliyoruz.
Böylece hareketliliği teşvik ederek engelli kardeşlerimizin sosyal ve ekonomik
hayata katılımlarını kolaylaştıracağız.” dedi.
“Engellilere Yönelik Turuncu
Masa Uygulamasını Başlattık”
2019 yılında Yüksek Hızlı Tren
garlarında engelli vatandaşların seyahatlerinin, planlanmasından bilet alımına,
gar ve istasyonlara ulaşımından, seyahat sonunda evlerine rahatça dönmelerine
yönelik ‘Turuncu Masa Hizmet Noktası’ uygulamalarını başlattıklarının altını
çizen Uraloğlu, “21 Yüksek Hızlı Tren (YHT) garında Turuncu Masa hizmeti
veriyoruz. Şimdi havaalanlarımızda da Turuncu Masa Erişilebilir Ulaşım Hizmet
Noktası uygulamalarını başlattık. Bu hizmetin standardize ederek garlarda,
havaalanlarında ve şehirlerarası otobüs terminallerinde yaygınlaştıracağız.
Yine, “Yolcu Dostu Havalimanı” Projesi kapsamında engelli, yaşlı, bebekli veya
doktor raporu bulunan hasta yolcular için hizmetlerde öncelik ve kolaylığı
sağlayarak terminalde bekleme süresini en aza indirecek hassasiyet
gösteriyoruz.” ifadelerine yer verdi.
“40 Havalimanına Erişilebilirlik
Belgesi Kazandırdık”
Türkiye’de 40 havalimanına
Erişilebilirlik Belgesi kazandırdıklarının altını çizen Bakan Uraloğlu, En kısa
zamanda da bu belgeyi tüm havalimanlarının almasını sağlayacaklarını söyledi.
Havalimanlarında engelli yolcu standartlarına uygun danışma, pasaport, bilet
satış ve check-in bankoları ile engelli tuvaletleri oluşturduklarını belirten
Uraloğlu, “Ayrıca engellilerin kullanabileceği standartlarda rampa ve
basamaklar tesis ettik, hissedilebilir yer zemin döşemeleri yaptık. İstanbul
Havalimanımız erişilebilir havalimanlarının en güzel örneklerinden biridir. 23
farklı noktada bulunan erişilebilir “Bana Sor Dijital Danışma Kioskları”ndan
sesli ve görüntülü canlı danışma ve Türkçe işaret dili hizmeti
alınabilmektedir. istairport.com web sitesinden başvuru yaparak Çok Özel
Misafir Kartı alan Demans, Otizm ve Down Sendromlu yolcular uçuş kapıları
bölgesinde bulunan Çok Özel Misafir odalarında sakin bir zaman
geçirebilmektedir. Yine, Demans, Otizmgibi fark edilemeyen, desteğe ve
hassasiyetle yaklaşılmaya ihtiyacı olabilecek yolcular için danışma
noktalarından ücretsiz ayçiçeği yaka kartı temin edilerek, bu yolcuların
görünür olmaları sağlanmaktadır.” açıklamasında bulundu.
Özellikle son dönemde
Pendik-Sabiha Gökçen, İstanbul Havalimanı- Gayrettepe, Başakşehir-Çam ve Sakura
Hastanesi-Kayaşehir, Bakırköy Sahil- Bahçelievler-Güngören-Bağcılar Kirazlı
Metro Hatları gibi İstanbul’da hizmete aldıkları metro hatlarında da, Bakanlık
olarak inşa ettikleri tüm metro hatlarında da engelli yolcuların istasyona
inmeleri için engelli asansörleri imal ettiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu,
“İstasyon genelinde sesli anons sistemi ile görme engelli yolculara da bildirim
sağladık. İstasyon girişinden metro aracına binene kadar hissedilebilir zemin
uygulamaları ve kılavuz yol uygulamaları ile engelli yolcuların istasyon ve
araçlara kolay ve güvenli erişimini tesis ettik. İstasyonlarda engelli yolcuların geçişleri
için özel tasarlanmış serbest geçiş kapıları ve Engelli tuvaletleri
bulundurduk. Araçlarda Engelli yolcular için güvenli alanlar oluşturduk ve
etiket ile belirtilmiş öncelikli koltuklar ayırdık. Tekerlekli sandalye
kullanan engelli bireyler için kendilerini emniyete alabilecekleri için emniyet
kemerleri koyduk. Ve bunun gibi daha nice çalışmayı ve tedbiri hayata
geçirdik.” diye konuştu.
Engelli vatandaşlara e-Devlet'te
“Engel Yok” projesi kapsamında gerçekleştirilen Engelsiz Çağrı Merkezi ile
işaret dili bilen Çağrı Merkezi çalışanları ile görüntülü olarak destek
sağlamaya başladıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu, “İşitme engelli
vatandaşlarımız Görüntülü Çağrı Merkezi Hizmeti ile operatörlerimizle işaret
dili veya yazı kullanarak istek, öneri ve şikâyetlerini mobil cihazları
üzerinden de kolay bir şekilde aktarabilmektedir. Yine, Bakanlığımız çağrı
merkezi hizmetleri de engelli vatandaşlarımızın erişilebilirlik ihtiyaçlarına
uygun hale getirilmiştir. PTT tarafından sunulan hizmetlere hareket kabiliyeti
kısıtlı bireylerin erişiminin geliştirilmesi amacıyla da PTTMatik’leri
erişilebilir hale getiriyoruz. Engelli
müşterilerin aylıklarını konut ya da işyeri diledikleri yerde ödüyoruz.
“Engelli Dostu Numaralar” projesiyle de işitme ve konuşma engelli vatandaşların
hizmetlere kolaylıkla ulaşabilmelerini; her türlü taleplerini alarak hizmetin
sürekliliğini sağlıyoruz.” ifadelerine yer verdi.
“Bizim Hizmet Politikamızın
Temelinde ‘Önce İnsan’ İlkesi Vardır”
Engelli olmanın bir eksiklik ve
kusur olmadığı gibi, sağlıklı olmanın da bir üstünlük vesilesi olmadığını ifade
eden Bakan Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü;
Bizim hizmet politikalarımızın
temelinde ‘önce insan’ ilkesi vardır. Yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’de dünya
hayatının gelip geçici olduğunu ve çeşitli imtihanlarla insanın sınanacağını
bildirmektedir. Önemli olan insanın bütün imkanlarını içinden geçtiği bu zorlu
imtihanı kazanabilmek için seferber etmesidir. Sorumluluk bilinciyle güzel
ahlak ekseninde bir hayat sürmesidir. Bu düşüncelerle mutlu bir toplum inşa
etmenin ancak farkındalık ile mümkün olduğuna canı gönülden inanarak Engelliler
Haftası’nın, engelli vatandaşlarımızla dayanışma ve birliktelik duygularımızı
pekiştirmesini niyaz ediyorum. Bütün toplumumuzu, daha sorumlu davranmaya, daha
fazla hassasiyet göstermeye ve engellilerin sorunlarının çözümüne katkıda
bulunmaya çağırıyor, Tüm engelli vatandaşlarımız için engelsiz bir gelecek,
aileleriyle birlikte daha mutlu ve huzurlu bir ömür diliyorum.