Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ankara-İzmir YHT
Projesi’nin Eşme-Salihli kesimindeki T1 Tüneli'nin ışığa kavuştuğunu söyledi ve
tüneli 206 gün gibi kısa bir sürede tamamlayıp, dünyada kırılması zor bir
rekora imza atıldığını vurguladı. Türkiye’de TBM tekniği ile yapılan en büyük
çaplı tünel olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, “T1 tünelimiz, Türkiye’de
demiryolu ve güvenlik tünelinin tek kesitte, iki katlı olarak inşa edilen ilk
tünelidir” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Ankara-İzmir Demiryolu Projesi’nin Eşme-Salihli
Kesimindeki T1 Tüneli TBM Işık Görme
Töreni’ne katıldı. “Demiryollarında
başlattığımız reform süreci, güçlü ve büyük Türkiye’nin ulusal kalkınma
hamlesinin en kritik ayağıdır” diyen Karaismailoğlu, bu hamleyi geçen hafta
İstanbul’da düzenlenen 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası’nda belirlenen kısa,
orta ve uzun vadeli hedeflerle destekleyeceklerini kaydetti.
DEMİRYOLLARINA 212 MİLYAR LİRANIN ÜZERİNDE YATIRIM YAPTIK
Bu hedeflerin içerisinde
demiryollarının ayrı bir önemi olduğuna vurgu yapan Karaismailoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“Anadolu’da ilk demiryolu 1856
yılında inşaatına başlanan İzmir-Aydın hattıydı. Ardından Cumhuriyet döneminde
de yeni hatlar inşa edildi. Ancak bir daha demiryoluna yatırım yapan,
milletimize konforlu ulaşım sunmayı isteyen bir iktidar olmadı. Ta ki AK Parti
iktidarına kadar. 2003 yılına kadar el değmeyen demir yollarının tamamını
yeniledik. Milletimizin yarım asırlık hayali yüksek hızlı tren hatlarını bir
bir inşa ettik. Yenilerini de hizmete almak için gece gündüz çalışmalarımızı
sürdürüyoruz. İstanbul-Eskişehir-Ankara-Konya arasında hizmet veren hızlı tren
hatlarını milletimizin hizmetine sunduk. 2003 yılından bugüne, AK Parti
hükümetleri döneminde 212 milyar liranın üzerinde yatırım yaptığımız
demiryollarımızda yerli ve milli kabiliyetleri geliştiriyor, yüksek hızlı tren
setleri imalatlarımıza büyük bir hızla devam ediyoruz.”
DEMİRYOLU HAT UZUNLUĞUNU 28 BİN 590 KİLOMETREYE ULAŞTIRACAĞIZ
Saatte 160 kilometre hıza sahip
Milli Elektrikli Tren setinin test süreçlerinin tamamlandığını belirten
Karaismailoğlu, 2022 yılında milli elektrikli lokomotifin seri üretimine
başlanacağına dikkati çekti. Saatte 225 kilometre hıza sahip Milli Hızlı
Tren’in tasarım çalışmalarının tamamlanarak prototip üretim aşamasına geleceklerini
ifade eden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Ülkemizdeki demiryolu hat
uzunluğunu 12 bin 803 kilometreden 28 bin 590 kilometreye ulaştıracağız. Yüksek
Hızlı Tren hatlarında 8,3 milyon olan yıllık yolcu kullanım sayısını 17 milyona
ulaştıracağız” dedi.
Kovid-19 salgınıyla birlikte
dünyada ulaştırma sektörlerinde;
dijitalleşme, karbonsuzlaşma, otonom ulaşım ve evrensel erişim
kavramlarının ön plana çıktığını anlatan Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu:
“Temel hizmet alanlarımız olan
insan, yük ve veri kavramlarını uluslararası trendlere uygun, ileride daha
sürdürülebilir ve yaşanabilir bir Türkiye için lojistik, mobilite ve
dijitalleşme olarak güncelledik. Ve dönüşüme öncülük ediyoruz. Cumhurbaşkanımız
Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde; 2023,
2035, 2053 ve 2071 vizyonları çerçevesinde hedeflerimize ulaşmak için gece
gündüz çalışıyoruz. AK Parti hükümetlerinin yönetim ve siyaset anlayışının bir
sonucu olan bu dönüşüm ve atılım sayesinde; yük, veri ve insan kavramları
artık, lojistik, mobilite ve dijitalleşme başlıkları altında ayrı ayrı
değerlendirilmekte; geleceğin ulaştırma ve haberleşme yaklaşımları bu çerçevede
tasarlanmaktadır. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde ‘Güçlü,
Büyük Türkiye’ hedefine ulaşmak, ülkemizin adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi
arasına yazdırmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûra’mızın odak
konuları olan dijitalleşme, mobilite, lojistik alanlarında ve 5 sektör
özelinde, belirlediğimiz 474 hedef ile somutlaştı.”
RAYLI SİSTEMLERDE YERLİ VE MİLLİ ORANINI EN AZ YÜZDE 80 OLMASINI
HEDEFLİYORUZ
2071 vizyonu doğrultusunda 50 yıl
sonrasını düşünerek adımlarını netleştirdiklerine vurgu yapan Karaismailoğlu,
demiryolu hedeflerini şöyle açıkladı:
“Lojistik Master Planı dikkate
alınarak lojistik merkezlerin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için
işletme modellerini geliştireceğiz. Raylı Sistem Araç ve alt bileşenlerini en
az yüzde 80 oranında yerli ve milli imkanlarla üreteceğiz. Karasal taşımacılık
içerisindeki demiryolu yük taşımacılığı oranını yüzde 11’e çıkaracağız. Milli
Sinyal Sistemini yaygınlaştırarak marka haline getireceğiz. TCDD’yi Türkiye'nin
en güvenilir ulaşım markası haline getireceğiz. Demiryolu hat uzunluğunu kısa
vadede 21 bin 130 kilometreye, uzun vadede 28 bin 500 kilometreye çıkaracağız.
TCDD’yi Avrupa'nın en fazla yük ve yolcu taşıyan markası yapacağız.”
TAAHHÜTLERİMİZİ YERİNE GETİRİYORUZ
2016 yılında imzalanan Paris
İklim Anlaşması’nın Meclis’te kabul ederek yürürlüğe girdiğini anımsatan Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, iklim politikalarını destekleyen son derece önemli bir
gelişme olduğunun altını çizdi. “Bu
konuda üstümüze düşeni yapıyor, taahhütlerimizi yerine getiriyoruz” diyen
Karaismailoğlu, “Ulaştırma sektöründen kaynaklı karbon salınımını azaltmak,
milletimize modern ve konforlu ulaşımı demiryolları ile sunma yaklaşımımız
doğrultusunda çalışmalarımızı yurdun dört bir yanında sürdürüyoruz” ifadelerini
kullandı.
Şu anda çok önemli hızlı tren
projelerini hayata geçirdiklerini belirten Karaismailoğlu, Ankara-İzmir Hızlı
Tren hattı, Bursa-Yenişehir-Osmanaeli Hızlı Tren Hattı, Konya-Karaman-Ulukışla
Hızlı Tren Hattı, Aksaray-Ulukışla-Mersin hızlı tren hattı,
Mersin-Adana-Gaziantep Hızlı Tren Hattı ve Halkalı-Kapıkule-Çerkezköy Hızlı
Tren Hattı olmak üzere toplam 3 bin 515 kilometrelik hızlı tren hattında yapım
çalışmalarının devam ettiğini söyledi.
ANKARA-İZMİR YHT PROJESİ’NİN ALTYAPISI % 42.4 TAMAMLANDI
Ankara-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-
İzmir Hızlı tren Projesi hakkında bilgi veren Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Hattımız, Ankara’nın Polatlı ile İzmir’in Menemen ilçeleri
arasında ve 508 kilometredir. Hızlı Tren projemiz; Polatlı - Afyon / Afyon-
Banaz / Banaz- Eşme/ Eşme- Salihli / Salihli- Manisa ve Manisa - Menemen olmak
üzere temelde altı kesimden oluşuyor. 5 istasyona sahip olan Ankara-İzmir Hızlı
Tren Projemizde; 41 bin metrelik 49 adet
tünel ve 23 bin 100 metrelik 56 viyadük yer alıyor. Projemizde, altyapı
işlerinin yüzde 42,4’ünü tamamladık. Ankara-İzmir arasındaki tüm kesimler
tamamlandığında, Ankara-İzmir arasındaki mesafe, 824 kilometreden, 624
kilometreye düşecek. Seyahat süresi de 14 saatten, 3 saat 30 dakikaya inecek”
diye konuştu.
DÜNYADA KIRILMASI ZOR BİR REKORA İMZA ATTIK
21 viyadük ve 25 tünelin yer
aldığı Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren projesinin Eşme-Salihli Kesimi’nin 74,4
kilometre uzunluğunda olduğunu kaydeden Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle
sürdürdü:
“Buradaki T1 tünelimiz,
Türkiye’de demiryolu ve güvenlik tünelinin tek kesitte iki katlı olarak inşa
edilen ilk tünelidir. Ayrıca, Türkiye’de TBM tekniği ile yapılan en büyük çaplı
tüneldir. 3 bin 47 metre uzunluğundaki T1 tünelimizde ışığı görüyoruz. Tünelin
TBM kesitinde açılmasından dolayı demiryolu platformu altında kalan alan
ekonomik olarak değerlendirilmiş ve Güvenlik Tüneli bu alanda çözülmüştür. Bu
alanda 3 bin 47 metre uzunluğundaki tünel, üst katından demiryolu hattı, alt
katında da Güvenlik Tüneli olmak üzere iki katlı olarak tasarlandı. Yani
tünelimizin üst katında hızlı tren giderken, alt katta ambulans ulaşımı da
sağlanabilecek. Tünelin kazı çapı 13,77 metre, tünel kaplama betonunun iç çapı
da 12,50 metredir. Tünel kazı ve segment montaj imalatına bu yıl 20 Mart’ta
başladık. 206 gün gibi kısa bir sürede tamamlayıp, dünyada kırılması zor bir
rekora imza attık. Bu tünel inşaatıyla, dünyaya Türk müteahhitlik sektörünün,
Türk mühendislerinin ve çalışanlarının zorlu şartlar altında ne kadar başarılı
olabileceklerini gösterdik.”
Karaismailoğlu, Cumhurbaşkanı
Erdoğan’ın vizyonu ve ‘Demiryolu Reformu’nun katkılarıyla, raylı sistemlerin
gelişimine hız katacak milli projelerde çalışmalara ara vermeden devam
edeceklerini sözlerine ekledi.