Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tamamen Türk mühendislerce geliştirilen Otomatik
Tren Muayene İstasyonlarını (OTMİ) yıl sonunda devreye almayı planladıklarını
açıkladı. Bakan Uraloğlu, “Trenler hareket halindeyken dahi otonom olarak
demiryolu araçlarını, mevcuttaki muayene istasyonlarından daha ileri seviyede
muayene edilebileceğiz. Böylece araçlardaki kusurları büyük kayıplara yol
açmadan tespit edeceğiz.” dedi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları
(TCDD) ve Tübitak Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü (TÜBİTAK RUTE)
tarafından geliştirilen OTMİ çalışmalarına ilişkin açıklamalarda bulundu. Bakan
Uraloğlu, yerli ve milli imkanlarla geliştirilen muayene istasyonları ile
trenlerin tekerlerinde oluşması muhtemel çatlak, kırık, fren sistemi hataları
ve olağan dışı ısınmalar gibi kusurların bu sistem ile önceden tespit
edilebileceğini ifade etti.
Arıza Hareket
Halindeyken Tespit Edilecek
Demiryolu
ağının çeşitli noktalarına yerleştirilecek OTMİ’ler ile trenlerin tekerlerinde
oluşması muhtemel çatlak, kırık, fren sistemi hataları ile olağan dışı
ısınmalar gibi kusurların önceden tespit edilebileceğini söyleyen Bakan
Uraloğlu, “Yerli ve milli imkanlarla geliştirilen OTMİ’ler trenler hareket
halindeyken dahi otonom olarak demiryolu araçlarını, mevcuttaki muayene
istasyonlarından daha ileri seviyede muayene edilebilecek. Böylece araçlardaki
kusurlar büyük kayıplara yol açmadan tespit edilecek.” dedi.
Hedef Daha Güvenli
Yolculuk
Karayollarındaki
akıllı ulaşım sistemleri dönüşümünü demiryollarında da başlattıklarını
vurgulayan Uraloğlu, “Demiryollarında dijitalleşme ve akıllı sistemler alanında
imza attığımız en önemli projelerden biri olan OTMİ, uluslararası standartlara
ve gelişen teknolojiye uygun, güvenli, hızlı ve konforlu yolcu ve yük
taşımacılığına imkân sağlayacak.” dedi.
Akıllı Yazılımlarla
Erken Tespit
Daha
önceleri doğrudan insan eliyle yapılan demiryolu araçları yürüyen aksam, yük
dengesi ve olası arıza kontrollerinin OTMİ sayesinde tamamen elektronik
sensörler ve akıllı yazılımlar ile trenlerin hareket halindeyken dahi
yapılabileceğini kaydeden Bakan Uraloğlu, demiryolu ağının çeşitli noktalarına
yerleştirilecek muayene istasyonları ile trenlerin tekerinde oluşması muhtemel
çatlak, kırık, aşınma, fren sistemi hataları ve olağandışı ısınmalar gibi
kusurların önceden tespit edilebileceğini söyledi.
“Yıl Sonuna Kadar
Devreye Alınacak”
Yerli
ve milli imkanlarla üretilen ve gelişen teknolojinin tüm imkanlarını kullanacak
OTMİ sistemleri ile demiryollarında bakım ve onarımda dışa bağımlılığın önüne
geçerek işletme maliyetlerini düşüreceklerinin altını çizen Bakan Uraloğlu,
TCDD ve TÜBİTAK RUTE arasında OTMİ Geliştirme Projesi protokolünün 2021 yılında
imzalandığını anımsattı. Bakan Uraloğlu, “Uygulama yeri olarak seçilen Köseköy
İstasyonu’nda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Proje kapsamında ilk olarak
geliştirdiğimiz Tren Tanıma Pantograf Denetleme ve Tekerlek Apleti Tespit
Sistemlerini 2023 yılında devreye almıştık. Şimdi de bu yıl sonuna kadar Fren
Sabo, Fren Balata, Disk Asıntı ve Aks Rulman Sıcaklık Ölçüm Sistemlerini
devreye almaya planlıyoruz.” diye konuştu.
“Sistem Ankara’dan
Kontrol Edilecek”
Bakan
Uraloğlu, geliştirilen sistemlerin Avrupa Birliği Araştırma ve İnovasyon
projeleri içerisinde öncelikli projelerden olduğunun altını çizerek, “Yerli ve
milli imkanlarla geliştirilen OTMİ tamamen otonom olarak demiryolu araçlarını
mevcuttaki muayene istasyonlarından daha ileri seviyede muayene edilebilecek.
Toplanan bilgiler, akıllı algoritmalarla makine öğrenmesi ve görüntü işleme
teknikleri ile analiz edilerek anomali tespiti yapılabilecek. Bir araçtan
toplanan bilgilerin zamana göre değişimi ve tarihçesi toplanarak bakım
çalışmaları olası bir arızadan önce yapılabilecek. Böylece araçlardaki
kusurlar, büyük kayıplara yol açmadan tespit edilebilecek. OTMİ’ler ile hem
tesis edildiği bölgelerden gelen veriler hem de tüm ülke ağındaki sistemlerden
gelen verilerle birlikte Ankara’da kurulacak izleme merkezinden takip edilecek.
Böylelikle olası raydan çıkmaların önüne geçilmesi sağlanacak.” ifadelerini
kullandı.
“OTMİ Kurulumunda Hattın
Kapasitesi Esas Alınacak”
Anlaşma
kapsamında Mini OTMİ tesisleri kurulumu yapılacağını, mevcut hatlara kurulacak
istasyonlarda ise lokasyon özelliklerini dikkate alacaklarını kaydeden Bakan
Uraloğlu, “Hat kapasitesi ve yoğunluğu, güzergâh üzerinden taşınan yük cinsi,
kent içi ve dışına ulaşım yapan hatlar gibi bazı sınıflandırmalar yaparak tren
muayene istasyonları kurulumlarını yapacağız.” dedi.