ULAŞTIRMA BAKANI KARAİSMAİLOĞLU, 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ’NDEKİ KEDİ YOLUNDAN ANADOLU’DAN AVRUPA’YA YÜRÜDÜ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “1915 Çanakkale
Köprüsü” üzerinde bulunan kedi yolundan Anadolu'dan Avrupa'ya yürüdü, tarihi
anlara imza attı. Karaismailoğlu, “1915 Çanakkale Köprümüz ‘en’lerin projesi
olarak Çanakkale Boğazı’na adeta mühür vuracak ve ülkemizin simge yapılarından
bir olacak. Bu eser, aziz şehitlerimizin hatırasını da bağrında taşıyan eşsiz
bir abide; destan yazan ecdadımıza bir armağan olacak” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü’nde incelemelerde bulundu, köprü
üzerinde bulunan kedi yolundan Anadolu’dan Avrupa’ya yürüdü.
1915 Çanakkale Köprüsü’nde
yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Karaismailoğlu, montajlanan tabliye
blokları ile artık 1915 Çanakkale Köprüsü’nün büyük oranda tamamlandığını
belirtti.
“Sadece kulelere yakın
kısımlardaki tabliyelerin montajı kaldı. Artık ‘Asırların hayali’ için geri
sayım başladı diyebiliriz” ifadelerini kullanan Karaismailoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“101 km uzunluğu ile
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi kapsamında yer alıyor. 2
bin 23 metre orta açıklık ve 770’er metre yan açıklıklar ile beraber 3 bin 563
metre uzunluğundadır. 2 bin 23 metrelik orta açıklık, Cumhuriyet’imizin 100.
kuruluş yıl dönümünü sembolize ediyor ve tamamlandığında dünyanın en büyük orta
açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip olacak. 365 ve 680 metrelik yaklaşım
viyadükleri ile beraber toplam geçiş uzunluğu ise 4 bin 608 metreye ulaşıyor.
Köprümüzün 318 metrelik çelik kuleleri, Çanakkale Deniz Zaferi’nin kazanıldığı
18 Mart 1915’i işaret edecek. İki çelik kule arasındaki Köprümüz, dünyada ikiz
tabliye olarak tasarlanan nadir asma köprülerden biri olma özelliğine de sahip.
Tamamlanınca, dünyada 2 bin metre orta açıklığın üzerinde ikiz tabliye olarak
tasarlanan ve inşa edilen ilk köprü olarak tarihe geçecek. 318 metrelik kule
yüksekliği ve 16 metrelik mimari amaçlı top mermisi figürüyle birlikte
düşünüldüğünde deniz seviyesinden 334 metre yüksekliğe erişecek ve dünyanın en
yüksek kulelerine sahip asma köprüsü olacak. Kısaca, 1915 Çanakkale Köprümüz
“en”lerin projesi olarak Çanakkale Boğazı’na adeta mühür vuracak ve ülkemizin
simge yapılarından bir olacak.”
2 x 3 trafik şeritli köprünün
tabliyesinin 45 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte ikiz tabliye olarak
projelendirildiğini kaydeden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Asma Köprü Kule
Temelleri Asya tarafında -45 metre, Avrupa tarafında ise -37 metre derinlikte
iyileştirilmiş deniz tabanına serbestçe oturmuştur. 1915 Çanakkale’de; kuru
havuz ve ıslak havuzda keson imalatları, plint ve bağ kirişi imalatları, ankraj
blokları, kule montajı, ana kablo montajı, tabliye montajı ve üst yapı
çalışmaları gibi yapım tekniği açısından birçok önemli imalat kalemi yer
alıyor” dedi.
“DÜNYANIN ETRAFINDA 4 DEFA DÖNECEK KADAR ÇELİK TEL KULLANILDI”
Köprüde 162 bin kilometre
uzunluğunda, yani dünyanın etrafında dört defa dönecek kadar çelik tel
kullanıldığına dikkati çeken Karaismailoğlu, köprünün bölgedeki yüksek rüzgar
hızları dikkate alınarak tasarlandığını söyledi. “Gerek işletme döneminde
gerekse de inşaat sırasında oluşacak en elverişsiz rüzgar etkilerine karşı
stabilitesi test edildi ve bu testlerden başarıyla çıktı” diyen Karaismailoğlu,
köprünün kule temellerinin, olası büyük depremlere karşı çelik kazıklarla
güçlendirildiğini ve zemin üzerinde konumlandırılmış batırma keson tipinin
temel seçildiğini kaydetti.
70 TABLİYE BLOĞUNUN MONTAJI BİTİRİLDİ
Görevli Şirket tarafından yapım
bedeline 2,332 milyar euro, kamulaştırma çalışmalarına ise 579 milyon TL harcama
yapıldığını vurgulayan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu ifadeleri kullandı:
“Kule kesonlarının
konumlandırıldığı alanda deniz dibi tarama çalışmaları yapıldı. Kule keson
temellerinin konumlandırıldığı alandaki deniz tabanında zemin iyileştirmesi
için Güney Kule’de 165 adet, Kuzey Kule’de ise 203 adet olmak üzere toplam 368
adet 2,5 m çapındaki çelik kazık çakıldı. Ana kablo imalatları tamamlanarak,
304 adet Tel Demet’inden oluşan ana kablonun 5 Şubat 2021 tarihinde montaj
çalışmalarına başlanılarak, montaj, ön sıkıştırma ve nihai sıkıştırma
çalışmaları ile askı kelepçeleri ve düşey askı halatlarının montaj çalışmaları
tamamlandı. Tabliye panel ve blok imalatları yapıldı. Montajları tamamlanan 66
adet mega blok, 21 adet single blok Gölcük Çimtaş Tesisleri’nden Gelibolu Kuru
Havuz Bölgesi’ndeki Tabliye Stok Sahasına intikal ettirildi. Bugüne kadar; orta
açıklıkta 38 adet, yan açıklıklarda 32 adet olmak üzere toplamda 70 adet
tabliye bloğunun montajı bitirildi. İtme-sürme yöntemi ile inşa edilen 680 metre
uzunluğundaki Asya Yaklaşım Viyadüğü ile 365 metre uzunluğundaki Avrupa
Yaklaşım Viyadüğü tamamlandı.”
OTOYOL YAPIM ÇALIŞMALARI DA SÜRÜYOR
1915 Çanakkale Köprüsü yapım
çalışmaları devam ederken bir yandan da otoyol yapım çalışmalarının sürdüğüne dikkati
çeken Karaismailoğlu, bugüne kadar 2 betonarme yaklaşım viyadüğü, 2 betonarme
viyadük, 6 hidrolik köprüsü, 5 alt geçit köprüsü, 39 üst geçit, 40 alt geçit,
227 menfez ve 4 kavşağın tamamladığını söyledi.
1 köprü, 4 üst geçit, 1 kutu
menfez, 8 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi ve 2 bakım işletme merkezinde de
çalışmaların hızla devam ettiğini vurgulayan Karaismailoğlu, “Yaklaşık 5 bin
100 personel ve 809 adet iş makinesi ve 7/24 çalışma esasıyla başarıyla
sürdürdüğümüz çalışmalarımız sonucunda projemizin, 18 Mart 2022’de hizmete
girmesi için yorulmak bilmiyoruz. Yollar, akarsular gibi geçtiği her yere can
verir. Yapılan her yeni yol, akarsular gibi, geçtikleri yerlerin istihdamına,
üretimine, ticaret, kültür ve sanatına can katmaktadır” diye konuştu.
Türkiye ekonomisinin omurgasını
oluşturan Marmara ve Ege bölgelerini tam otoyol ağı ile birbirine
bağladıklarını belirten Ulaştırma Bakanı Karaismaioğlu, İstanbul-İzmir Otoyolu
ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün de dahil olduğu toplam 400 km uzunluğundaki Kuzey
Marmara Otoyolu’nu trafiğe açtıklarını söyledi.
ÇANAKKALE BOĞAZ’INDAN GEÇİŞ SÜRESİ 6 DAKİKAYA İNECEK
1915 Çanakkale Köprüsü ve 101
kilometre uzunluğundaki Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun da hizmete girmesiyle
Marmara Otoyol Entegrasyonu’nun tam anlamıyla sağlanmış olacağına vurgu yapan
Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“1915 Çanakkale Köprüsü, feribotla
30 dakikada geçilen ancak bekleme süresiyle ve hava durumuna göre çoğu zaman
saatler süren Çanakkale Boğazı'ndan geçiş süresini 6 dakikaya indirecek. Proje
tamamlandığında yıllık zaman tasarruf tutarı 624 milyon liraya, akaryakıt
tasarruf tutarı ise 113 milyon liraya ulaşacak. Kısaca her yıl toplam 737
milyon lira tasarruf sağlayacağız. Artık uzun kuyruklar nedeniyle dur-kalk
yapan, bu esnada ciddi yakıt israfına ve hava kirliliğine neden olan araçlar
olmayacak diyebiliriz. Ayrıca, 1915
Çanakkale Köprüsü ve Malkara Çanakkale Otoyol Projesi, özellikle Ege, İç
Anadolu’nun batısı, Adana-Konya aksı ve Batı Akdeniz ile Trakya-Avrupa
arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında İstanbul’a önemli bir alternatif
olacak. Otoyolun Balıkesir civarında İstanbul-İzmir Otoyolu’na bağlanması ile
İzmir, Aydın, Antalya gibi turizm merkezlerinin Avrupa ülkeleri ile arasındaki
mesafe kısalacak ve turizm sektöründe gelişmeye önayak olacak. Marmara ve Ege
bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım
projeleri ile entegrasyonunu da 1915 Çanakkale Köprüsü sağlayacak. Kısacası
Projemiz, köprünün konumundan kaynaklı olarak sadece Boğaz’ın iki yakasını
değil, bölgedeki ve bölge ile bağlantılı coğrafyalardaki milyonlarca insanı her
anlamda birbirine bağlayacak.”
BU ESER DESTAN YAZAN ECDADIMIZA ARMAĞAN OLACAK
“Gelecek vizyonumuzun en önemli
unsurlarından biri, ülkemizin rekabet gücüne ve toplumun yaşam kalitesinin
yükseltilmesine katkıda bulunan; emniyetli, ekonomik, konforlu, çevreye
duyarlı, kesintisiz ve sürdürülebilir bir ulaştırma sistemi oluşturmak” diyen
Karaismailoğlu, bu çerçevede, gelecekte görmeyi hedefledikleri Türkiye
fotoğrafını daha da netleştirdiklerini kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
“Bütünsel kalkınma odaklı mobilite, dijitalleşme ve lojistik dinamikleriyle
şekillenen, yeni, etkin ve dünyayı coğrafyamıza entegre etmeyi hedefleyen
iddialı bir sürecimiz var ve bu süreci ulaşımın her modunda başarıyla
yönetiyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü, hem bölgesinin hem de Türkiye’nin
kalkınmasına ciddi faydalar sağlayacak. Projemizin ivme kazandıracağı sanayi,
ticaret, tarım ve hizmet sektörleri ile halkımız kazanacak. 1915 Çanakkale
Köprüsü hem ülkemizde hem de dünyada yeni teknik atılımlara da ilham
verecektir. 1915 Çanakkale Köprüsü ulaşım, ticaret ve kalkınma hedeflerine
hizmet eden bir proje olmanın çok ötesindedir. Bu eser, aziz şehitlerimizin
hatırasını da bağrında taşıyan eşsiz bir abide; destan yazan ecdadımıza bir
armağan olacak” diye konuştu.