Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü
yeni Türkiye’nin tarihi bir mesajı olduğunun altını çizdi ve “1915 Çanakkale
Köprüsü; dünyanın en büyük 10 ekonomisine girmek için azimle çalışan yeni
Türkiye’nin, bu yolda son dönemeçte olduğunun göstergesidir. 18 Mart 1915’te
kazanılan Çanakkale Deniz Zaferi’nden bugüne Türkiye’nin aldığı mesafeyi, tüm
dünyaya gösterecek bir nişanedir. Pandemiye rağmen büyüyen ve ihracatta
Cumhuriyet rekoru kıran, yarını değil 2053 vizyonu ile tam bağımsız Türkiye’nin
bir mühürüdür” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, 26 Şubat’ta açılışı yapılacak 1915 Çanakkale Köprüsü
incelemelerde bulundu. Köprüden gençlerle birlikte yürüyerek geçen
Karaismailoğlu, daha sora basın açıklaması yaptı ve “Bizler, Çanakkale’ye her
geldiğimizde aynı zamanda hilali yere düşürmemek için aziz şehitlerimizin
manevi huzuruna da çıkıyoruz. Onlar, savaşta gösterdikleri müthiş
kahramanlıkları ile tüm dünyaya, Türkiye’nin düşmanlarına bir şey öğretti;
‘Çanakkale’nin geçilemediğini…’ Çünkü Çanakkale düşman için hiçbir zaman
geçilemeyecek. Ancak, söz konusu dostluk, kardeşlik, üretim, ticaret, turizm,
istihdam olunca, sadece 6 dakikalık konforlu bir yolculuk ile Çanakkale
Boğazı’nın bir yakasından diğer yakasına geçmek mümkün olacak.”
TARİHE NOT DÜŞÜYORUZ
Asya ile Avrupa kıtalarını
Çanakkale Boğazı'nda ilk kez birbirine bağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü üzerinde
yürüdüklerini, kesintisiz bir şekilde Asya’dan Avrupa’ya geçerek tarihi anlara
şahitlik ettiklerini aktaran Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Marmaray gibi, İstanbul
Havalimanı gibi, Avrasya Tüneli gibi, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri
gibi Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki en önemli ulaşım projelerinden birini daha
başarıyla tamamlıyoruz ve tarihe not düşüyoruz. Bir hafta sonra 26 Şubat 2022
tarihinde de Cumhurbaşkanımızın teşrifleri ile köprümüzü aziz milletimizin ve
dünyanın hizmetine sunacağız. Yatırım bedeli 2 milyar 545 milyon euro
tutarındaki Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü ile
Çanakkalelileri ve tüm milletimizi şanlı tarihine ve 21. Yüzyıl’a yaraşır bir
eser ile buluşturuyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü, 89 kilometresi otoyol ve 12
kilometresi bağlantı yolu olmak üzere toplam 101 kilometre uzunluğundaki
Malkara-Çanakkale Otoyolu’na dahildir. Yaklaşık 5 bin 100 personel ve 740 adet
iş makinesi ile gece gündüz çalışarak inşa ettiğimiz bu eşsiz proje, orta ve
yan açıklıkları ile birlikte yaklaşım viyadüklerinin toplamıyla, geçiş uzunluğu
4 bin 608 metreye ulaşan köprümüz, kendi alanında dünyada ilk sırada yer alan
bir projedir. Köprünün 2023 metrelik orta açıklığı Cumhuriyetimizin 100'üncü
kuruluş yıl dönümünü, 318 metrelik çelik kuleleri de Çanakkale Deniz Zaferi'nin
kazanıldığı 18 Mart 1915'i sembolize etmektedir. Kulelerin kırmızı beyaz rengi
ise ‘al bayrağımızı’ temsil etmektedir. 2023 metrelik orta açıklığı ile
dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsüdür.”
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜMÜZ “EN”LERİN PROJESİDİR
“Deniz seviyesinden yüksekliği,
Seyit Onbaşı’nın sırtında taşıdığı, savaşın kaderini değiştiren 16 metrelik top
mermisinin figürü ile 334 metreye ulaşan kule yüksekliği ile köprümüz, dünyanın
en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü olacak” diyen Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, iki çelik kule arasındaki köprünün, dünyada ikiz tabliye olarak
tasarlanan nadir asma köprülerden biri olma özelliğine sahip olduğunu söyledi.
Dünyada 2 bin metre orta açıklığın üzerinde ikiz tabliye olarak dizayn ve inşa
edilen ilk köprü olarak tarihe geçeceğini belirten Karaismailoğlu, köprünün
“en”leri arasında yer alan bilgileri de paylaştı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Köprümüzün ana kablosunda kullanılan 162 bin kilometrelik
toplam tel uzunluğu ile dünyanın çevresi 4 kez dönülebilmektedir. Kule
kesonları alan olarak kıyaslandığında 1 futbol sahası büyüklüğündedir. Köprüde
kullanılan 227 bin metreküplük beton ile 100 metrekarelik 5 bin 900 adet daire,
yani 25 bin nüfuslu bir ilçe kurulabilir. Köprüde kullanılan 177 bin ton çelik
ile 177 bin adet binek otomobil üretilebilmektedir. Ayrıca, köprü kulelerinin
üst bağ kirişinin yerleştirilmesi esnasında 155 ton ağırlık ve 318 metre
yükseklik parametreleri baz alındığında dünyada yapılan en büyük ağır kaldırma
operasyonu gerçekleştirildi. Yani; 1915 Çanakkale Köprümüz ‘en’lerin projesidir.
Çanakkale Boğazı’na adeta mühür vuracak ve ülkemizin simge yapılarından biri
olacaktır” diye konuştu.
516 BİN 863 ADET FİDAN DİKİLDİ
Proje kapsamında; bir asma köprü,
2 yaklaşım viyadüğü, 2 betonarme viyadük, 6 hidrolik köprüsü, 6 alt geçit köprüsü,
43 üst geçit, 40 alt geçit ve 236 menfez inşa ettiklerini aktaran
Karaismailoğlu, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 5 ücret toplama istasyonu ve
biri Ana Kontrol Merkezi ve Bakım İşletme Merkezi olmak üzere 2 adet bakım
işletme merkezinde de çalışmaları bitirdiklerini söyledi. Peyzaj çalışmaları
kapsamında 516 bin 863 adet fidan dikildiğine dikkati çeken Karaismailoğlu,
“Ayrıca, trafik güvenliği çalışmaları kapsamında; 2 bin 557 adet aydınlatma
direği, 6 bin 360 metrekare düşey levha montajı, 167 bin metrekare yatay
işaretleme, 411 kilometre otokorkuluk, 196 kilometre tel çit ve 17,5 kilometre
uzunluğunda yaya otokorkuluk montajı da gerçekleştirdik. Akıllı Ulaşım
Sistemleri kapsamında da 225 bin 250 metre uzunluğunda Fiber Optik İletişim
Altyapısı tesis ettik” ifadelerini kullandı.
ULUSAL VE ULUSLARARASI TURİZMİN
GELİŞMESİNE BÜYÜK KATKI SAĞLAYACAK
Üretim, ticaret ve turizm
faaliyetlerinin gelişmesi açısından ulaşımın olmazsa olmaz bir etken olduğuna
vurgu yapan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Bakanlığımız uhdesinde 2003-2020
yılları arasında gerçekleştirile karayolları yatırımlarının ülkemizin Gayri
Safi Milli Hasılası’na katkısı toplamda 109 milyar 250 milyon lirayı aşmıştır.
Yıllık 6 milyar 69 milyon liranın üzerinde olan bu katkının yanı sıra, üretime
toplam katkısı 237 milyar 539 milyon lirayı geçmiştir. Bu da üretimde yıllık 13
milyar 197 milyon lirayı aşan bir katkı anlamına gelmektedir. O nedenledir ki
karayolları yatırımları, akarsular gibidir. Gittiği her yere, ulaştığı her
coğrafyaya iş, aş, refah getirir. Tıpkı Yeni Türkiye’nin yeni projesi, 1915
Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun Çanakkale’ye ve bölgeye
getireceği yeni yatırım ve istihdam fırsatları gibi. Projemiz henüz açılmadan,
bölgenin yeni Organize Sanayi Bölgelerine ihtiyacı ciddi anlamda artırmıştır.
Ulusal ve uluslararası turizmin gelişmesine de büyük katkı sağlayacak proje;
Malkara yerleşiminin güneyinden, Şarköy ilçesinin batısından geçtikten sonra
güneybatıya yönelerek Evreşe ilçesinin doğusundan Gelibolu Yarımadası’na,
Gelibolu’nun kuzeyinden geçerek Sütlüce–Şekerkaya mevkileri arasında yer alan
1915 Çanakkale Köprüsü ile Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiine ulaşmaktadır.
Projemiz, nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege bölgelerindeki
limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile
entegrasyonunu sağlayacaktır. Bu bölgelerde ekonomik gelişime ve sanayinin
ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkan
sunmaktadır. Avrupa ülkeleri, Balkanlar ve özellikle Yunanistan ve Bulgaristan
ile ticari ilişkilerin yanı sıra kültürel etkileşim de olumlu yol alacaktır.”
Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun,
Gebze-İzmir Otoyolu’na Balıkesir civarında bağlanması ile İzmir, Aydın, Antalya
gibi turizm merkezlerinin Avrupa ülkeleri ile arasındaki mesafenin kısalacağını
kaydeden Karaismailoğlu, yine köprünün varlığının lojistik açıdan sağlayacağı
fayda ile bölgenin Türkiye ticareti ve üretimi için de bir cazibe merkezine
dönüşmesini sağlayacağını, böylece iş turizmini de geliştireceğini ifade etti.
TÜRKİYE’NİN BATISINDA OTOYOL ENTEGRASYONU TAMAMLANACAK
Özellikle Edirne ile Kapıkule ve
bu bölgelerden gelen araç trafiğinin Osmangazi Köprüsü aracılığı ile Çanakkale
ve Ege Bölgesi’ne dağıldığını dile getiren Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Bu projeyle birlikte söz konusu
olan araç trafiğinin Çanakkale’den de geçmesiyle bölgenin cazibesini
artacaktır. Malkara-Çanakkale Otoyolu projesinin hizmete girmesi ile mevcut
bölünmüş güzergahı devlet yoluna kıyasla yaklaşık 40 kilometre kısalacak. Aynı
zamanda feribot ile karşıya geçişlerde yaşanan zaman kayıpları dikkate
alındığında Çanakkale Boğazı’ndan daha hızlı bir geçiş sağlanarak seyahat
süresi oldukça kısalacaktır. Feribotla yaklaşık 60 dakikada geçilen ancak
saatler sürebilen bekleme süreleriyle kimi zaman hava durumuna göre kapanan
geçişler nedeni ile saatleri bulan Çanakkale Boğazı'ndan geçiş, projemizle
sadece 6 dakikaya inecektir. 1915 Çanakkale Köprüsü ile Türkiye’nin batısında
otoyol entegrasyonu tamamlanacaktır. Marmara’yı çevreleyen otoyol zincirinin
halkaları birleşecek, Avrupa ile Türkiye’nin batı ve güney bölgeleri arasında
doğrudan bağlantı olacak ve bu bölgelerde gelişmeyi hızlandıracaktır. 2003
yılından bugüne, ecdadımızın bize bıraktığı mirası ileriye taşıyan, bu mirasa
güçlü bir saygıyı temsil eden, Türkiye’yi dünyaya bağlayan projeleri bir bir
hayata geçiren AK Parti hükümetlerinin yeni bir eseri olan projemiz, Yeni
Türkiye’den tarihi bir mesajdır. 1915 Çanakkale Köprüsü; dünyanın en büyük 10
ekonomisine girmek için azimle çalışan yeni Türkiye’nin, bu yolda son dönemeçte
olduğunun göstergesidir. 18 Mart 1915’te kazanılan Çanakkale Deniz Zaferi’nden
bugüne Türkiye’nin aldığı mesafeyi, tüm dünyaya gösterecek bir nişanedir.
Pandemiye rağmen büyüyen ve ihracatta Cumhuriyet rekoru kıran, yarını değil
2053 vizyonu ile tam bağımsız Türkiye’nin bir mühürüdür.”
AZİZ ŞEHİTLERİMİZİN HATIRASINI BAĞRINDA TAŞIYAN EŞSİZ BİR ABİDE OLACAK
“1915 Çanakkale Köprüsü sadece
bir köprü olmanın ötesinde aziz şehitlerimizin hatırasını da bağrında taşıyan
eşsiz bir abide olacak” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Çanakkale
Boğazı’nın yakut bir gerdanlık gibi taşıyacağı Köprümüz, şehit atalarına
saygılı, milli bağımsızlık bayrağını taşıyan, dünyayla rekabet eden Yeni
Türkiye’nin en güzel, en doğru eserlerinden biri olacak” dedi. Gelecek
vizyonunun en önemli unsurlarından birinin, Türkiye’nin rekabet gücüne ve
toplumun yaşam kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunan; güvenli, ekonomik,
konforlu, çevreye duyarlı, kesintisiz, dengeli ve sürdürülebilir bir ulaştırma
sistemi oluşturmak olduğunu anlatan Karaismailoğlu, bu çerçevede gelecekte
görülmesi hedeflenilen Türkiye fotoğrafını daha da netleştirdiğini söyledi.
HEM ÜLKEMİZDE HEM DE DÜNYADA YENİ TEKNİK ATILIMLARA İLHAM VERECEK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, “Bütünsel kalkınma odaklı mobilite, dijitalleşme ve lojistik
dinamikleriyle şekillenen, yeni, etkin ve dünyayı bu coğrafyaya entegre etmeyi
hedefleyen iddialı bir sürecimiz var ve bu süreci ulaşımın her modunda
başarıyla yönetiyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu hem
ülkemizde hem de dünyada yeni teknik atılımlara ilham verecek. Türkiye
Cumhuriyeti tarihine altın harflerle yazılacak 1915 Çanakkale Köprüsü ve
Malkara Çanakkale otoyolu açılışına şahitlik etmek üzere 26 Şubat Cumartesi
günü aynı yerde buluşmak üzere bütün milletimizi Çanakkale’ye davet ediyoruz”
ifadelerini kullandı.