ULAŞTIRMA BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: ANKARA-KAYSERİ DEMİRYOLUNDA KESİNTİSİZ ELEKTRİKLİ HAT BÜTÜNLÜĞÜ SAĞLANDI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Nenek-Şefaatli Arası
Hat Kesimi ile Tüpraş İltisak Hattı Elektrifikasyon Hattını İşletmeye
açtıklarını belirterek, projenin tamamlanmasıyla birlikte, Ankara-Kayseri
arasındaki 352 kilometrelik kesintisiz elektrikli konvansiyonel hat
bütünlüğünün tesis edildiğini söyledi. Yatırımlardaki demiryolu payını, yüzde
48’e yükselttiklerinin altını çizen Karaismailoğlu, 2023 yılında da bu payı
yüzde 63’e çıkaracaklarına vurgu yaptı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Nenek-Şefaatli Arası Hat Kesimi ile Tüpraş İltisak Hattı
Elektrifikasyon Hattının İşletmeye açılış programında konuştu; “Demiryollarında
başlattığımız reform süreci, güçlü ve büyük Türkiye’nin en önemli hamlesidir.
‘Demiryolu Reformu’muzun katkılarıyla, raylı sistemlerimizin gelişimine hız
katacak milli projelerimizle çalışmalarımıza ara vermeden devam ediyoruz. Çünkü
biliyoruz ki; planladığımız ve hayata geçirdiğimiz tüm projeler, gençlerimiz
için yeni iş imkanları, bölge ve ülkemiz için yeni aş fırsatları sağlıyor”
dedi.
EL DEĞMEYEN DEMİR YOLLARININ TAMAMINI 19 YILDA YENİLEDİK
2003 yılına dek el değmeyen
demiryollarının tamamını 19 yılda yenilediklerini ifade eden Karaismailoğlu,
şöyle devam etti:
“Milletimizin yarım asırlık
hayali, yüksek hızlı tren hatlarını bir bir inşa ettik, yenilerini de
planlıyoruz. 2003 sonrasında başlattığımız demiryolu seferberliği ile bin 213
kilometresi Yüksek Hızlı Tren olmak üzere toplam 2 bin 149 kilometrelik yeni
hat yaptık. Bugün 12 bin 803 kilometrelik demiryolu ağında işletmecilik
yapıyoruz. 50 yıldır el değmeyen demiryollarının tamamını elden geçirdik ve
yeniledik. Demiryolunda verimliliği ve güvenliği artırmak üzere sinyalli
hatlarımızı yüzde 172; elektrikli hatlarımızı ise yüzde 180 artırdık. Ülkemizi yarım
asırlık hayalimiz olan YHT işletmeciliği ile tanıştırdık. 2009 yılında hizmete
başlayan Ankara-Eskişehir yüksek hızlı tren hattının sonrasında Ankara-Konya ve
Ankara-İstanbul hatları takip etti. YHT ulaşımını ‘4 destinasyonda 13 il’ ile
ülke nüfusunun yüzde 44’üne ulaştırdık. Bugüne kadar yaklaşık 60 milyon yolcu
YHT ile seyahat etti.”
YAKLAŞIK 4 BİN KİLOMETRELİK İLK HATTA ÇALIŞMALAR DEVAM EDİYOR
Hızlı tren çalışmalarını burada
bırakmadıklarını kaydeden Karaismailoğlu, yurdun dört yanında çok önemli
güzergahlarda yaklaşık 4 bin kilometrelik ilk hatta çalışmaların devam ettiğini
söyledi. Bu hatlardan, Ankara-Sivas YHT hattının altyapı yapım çalışmalarında
yüzde 95 fiziki ilerleme sağladıklarını aktaran Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, “Balışeyh-Yerköy-Sivas kesiminde yükleme testlerine başladık.
Ankara - Balışeyh arasında çalışmalarımız devam ediyor. Proje tamamlandığında
Ankara-Sivas arasındaki demiryolu seyahat süresi, 12 saatten 2 saate düşecek.
Ayrıca Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı’mızla 1,5 milyon Kayserili vatandaşımızı
da hızlı tren hattına dahil ediyoruz. Yük ve yolcu taşımacılığının yapılacağı
200 km/saat hıza uygun, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli hızlı tren hattının
planlamasını tamamladık” diye konuştu.
KAYSERİ’YE SÜRPRİZİMİZ VAR
“16 Aralık Perşembe günü Kayseri
de olacağız, Kayseri’ye sürprizimiz var” diyen Karaismailoğlu, bunun bir
seferberlik olduğunun altını çizdi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Kalkınma
için, refah için, dünyanın lider ekonomileri arasında hak ettiğimiz yeri almak
için milletimize, çocuklarımıza pırı pırıl bir gelecek bırakmak için dökülen
alın teridir” ifadelerini kullandı.
Bir başka önemli projenin de
Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı olduğuna işaret eden Karaismailoğlu, altyapı
çalışmalarında yüzde 47 fiziksel ilerleme kaydettiklerini söyledi. Bu proje ile
Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresinin 3,5 saate
düşürüleceğini anlatan Karaismailoğlu, proje bittiğinde 525 kilometrelik
mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasının
hedeflendiğini söyledi.
Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren
Projesi’nin de, İpek Demir Yolu güzergahının Avrupa bağlantısını oluşturan en
önemli halkalarından birini teşkil ettiğini belirten Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, devam eden projeler hakkında şu bilgileri verdi:
“Bu projeyle; Halkalı-Kapıkule
arası yolcu seyahat süresini 4 saatten 1 saat 20 dakikaya; yük taşıma süresinin
ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesini hedefliyoruz. Yine yapım
çalışmaları başarıyla devam eden Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattı
altyapı çalışmalarında yüzde 82 fiziksel ilerleme sağladık.
Konya-Karaman-Ulukışla Hızlı Tren hattı çalışmaları kapsamında Konya–Karaman
arasını yakın zamanda işletmeye açacağız. Karaman – Ulukışla arasında ise
altyapı yapım çalışmalarında yüzde 83 fiziki ilerleme sağladık. Hattın
açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana arası, 2 saat 20 dakikaya düşecek.
Toplam 192 kilometre uzunluğundaki Aksaray-Ulukışla-Mersin Yenice Hızlı Tren
Projesi’ni de dış finansman yoluyla tamamlayacağız. Üzerinde önemle durduğumuz
bir diğer proje de Adapazarı-Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul
Havalimanı-Çatalca-Halkalı Hızlı Tren Projesi. Türkiye açısından ekonomik
anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü demiryolu
ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha entegre edecek. İmalat sektörünün
lojistik maliyetini düşürmek ve ihracatı artırmak için demiryolu yatırımlarına
devam edeceğiz.”
DEMİRYOLU YATIRIM PAYINI 2023 YILINDA YÜZDE 63’E ÇIKARACAĞIZ
Yolcu ve yük taşımacılığıyla
birlikte gerçekleştirilen hızlı tren projelerinin yanı sıra konvansiyonel
hatlarda da iyileştirme çalışmalarının aralıksız sürdüğünü ifade eden
Karaismailoğlu, demiryollarının yolcu ve yük taşıma kapasitesini artırdıklarını
belirtti. Ulaştırma ve Lojistik Master Planı’nda da belirtildiği gibi yük
taşımacılığında demiryolu payını kısa vadede yüzde 10’a çıkarmayı
hedeflediklerini aktaran Karaismailoğlu, “Lojistik çalışmalarımız kapsamında,
demiryollarımızı, limanlar ve havalimanlarına bağlıyoruz. Yatırımlarımızdaki
demiryolu payını, yüzde 48’e yükselttik. 2023 yılında da yüzde 63’e
çıkaracağız. Demiryollarında 2021 yılı yük taşıma hedefimiz 36,5 milyon ton
olduğunu özellikle hatırlatmak istiyorum. Hükümetlerimiz döneminde ulaştırma ve
haberleşme yatırımları için harcadığımız 1 trilyon 136 milyar 635 milyon
liranın 222 milyar lirası demiryollarına harcadık” diye konuştu.
SİNYALLİ HAT ORANI YÜZDE 65’TEN YÜZDE 90’A YÜKSELTİLECEK
Belirlenen hedeflerle Türkiye’yi
lojistik bir süper güç yapma kararlığını sürdürdüklerinin altını çizen
Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Adımlarımız için pusulamız
Ulaşım Master Planı ve Lojistik Master planlarımız. Çok hızlı ilerleyen, dönüşümlerin
daha seri bir şekilde yaşandığı bir dünyada olduğumuz gerçeğinin de
bilincindeyiz. Bu durum, her bir planımızı hayata geçirirken aynı zamanda hem
geliştirme hem de yeni hedeflerle desteklememizi zorunlu kılıyor. 2071 yılına
kadar demiryolu özelinde de hangi vadede hangi adımların atılacağını tespit
etmek için Türkiye’nin demiryolu vizyonunu çizdik. Lojistik merkezleri,
fabrika, sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının sağlanması
amacıyla toplam iltisak hattı uzunluğu 600 kilometreye çıkarılacak. Yolcu
memnuniyetini esas alan, modern müşteri ilişki yönetim modeli oluşturulacak.
Lojistik Master Planı dikkate alınarak lojistik merkezlerin etkinliği ve
verimliliğinin artırılması için işletme modelleri geliştirilecek. Raylı sistem
araç ve alt bileşenleri en az yüzde 80 oranında yerli ve milli imkanlarla
üretilecek. Karasal taşımacılık içerisindeki demiryolu yük taşımacılığı oranı
birinci aşamada yüzde 10’a çıkarılacak. Geliştirilen ‘Milli Sinyal Sistemini’
yaygınlaştırarak marka haline getirilecek. Sinyalli hat oranı yüzde 65’ten
yüzde 90’a yükseltilecek. Demiryolu Enerji ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nın
hazırlanması ile karbon salınımını azaltacak stratejiler belirlenecek ve hayata
geçirilecek. Demiryolu hat uzunluğu ilk aşamada 21 bin 130 kilometreye
çıkarılacak. TCDD, Avrupa’nın en fazla yük ve yolcu taşıyan markası olacak.
Uzun vadede demiryolu hat uzunluğunun 28 bin 590 kilometreye çıkarılması öne
çıkan hedefler olarak belirlendi.”
TCDD HATLARININ YÜZDE 45’İ ELEKTRİKLİ HALE GETİRİLDİ
“Ülkemiz için ne yaparsak
yapalım, milletimiz için daha yaşanabilir daha yeşil, karbon nötr bir Türkiye
bırakmak boynumuzun borcudur” ifadelerini kullanan Karaismailoğlu, bu bilinçle
bakanlık olarak hem demiryollarından elde edilen faydayı artırdıklarını hem de
emisyon salınımını düşürecek çalışmalar gerçekleştirdiklerini söyledi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Toplam hat uzunluğu 12 bin 803
kilometre olan tüm TCDD hatlarının 5 bin 753 kilometresi yani, yüzde 45’i
elektrikli hale getirildi. Yapımı ve projelendirme çalışmaları devam eden
konvansiyonel hatlardaki elektrifikasyon projelerinin tamamlanmasıyla birlikte,
2023 yılı sonuna kadar TCDD bünyesindeki mevcut konvansiyonel hatların yüzde
50’sinin elektrikli hale getireceğiz. Fosil yakıtlardan uzaklaşırken elektrik
tüketiminin ağırlık kazanması, elektriğin kaynağı için de bizleri yenilenebilir
kaynaklara yöneltti. Nihai hedefimiz, TCDD’yi, çevreci projelerle temiz
enerjinin lokomotifi haline dönüştürmek” diye konuştu.
HAYALİMİZ; YURDUN DÖRT BİR YANINI KESİNTİSİZ BİR DEMİRYOLU HATTIYLA
ÖRMEK
Türkiye’nin lojistik süper güç
iddiasını desteklemek için demiryollarını yeni yatırımlarla geliştirdiklerini
ifade eden Karaismailoğlu, yeni hedeflerle sürdürülebilir bir gelişim alanı
oluşturduklarına vurgu yaptı. Bu çalışmalarla her türlü lojistik ihtiyaçların
hızlı, sürdürülebilir, çevreci, düşük maliyetli gerçekleştirebilme iddiasında
olduklarının altını çizen Karaismailoğlu, şunları dedi:
“İltisak hatlarımız ve lojistik
merkezlerimiz ile limanlarımız için sadece doğu-batı değil, kuzey güney yönlü
olarak da plan ve yatırımlarımızı bir bir hayata geçiriyoruz. 38 OSB, özel
sanayi bölgesi, liman ve serbest bölge ve 34 üretim tesisini birbirine bağlayan
294 kilometre uzunluğundaki iltisak hattını tamamlayacağız. Lojistikte
Demiryolunun payını yüzde 45’e çıkaracağız. Hayalimiz; yurdun dört bir yanını
kesintisiz bir demiryolu hattıyla örmektir.”
TRENLERİN BOĞAZKÖPRÜ ÜÇGENİ ÜZERİNDEN GÜNEYE ULAŞMASI SAĞLANACAK
Bu projenin, 231 kilometre ve tek
hat üzerine olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu:
“Projenin tamamlanmasıyla
birlikte, Ankara-Kayseri arasındaki 352 kilometrelik kesintisiz elektrikli
konvansiyonel hat bütünlüğünü tesis etmiş oluyoruz. Böylece, batı yönünden
gelen trenlerin Boğazköprü üçgeni üzerinden güneye ulaşması sağlanacak. Bugün
kabulü yapılan elektrikli hattımızla birlikte toplam elektrikli hat uzunluğumuz
5 bin 931 kilometreye ulaştı. Ayrıca yapımı devam eden toplam 847 kilometrelik
hat kesimlerimizi de etaplar halinde halkımızın hizmetine sunacağız.
Ankara-Kayseri güzergahında elektrikli tren işletmeciliği ile bu iki şehir
arasındaki lokomotif çekerimizi bin 700 tondan, bin 800 tona çıkaracağız. Bir
yılda akaryakıttan 95 milyon lira, emisyondan da 11 milyon lira tasarruf
sağlıyoruz. Bunun yanında, 35 bin ton karbon salınımını önleyeceğiz.”
YENİ PROJELERLE ÇITAYI YUKARILARA ÇIKARDIK